پاورپوینت کامل حوزه؛ و پاسخ به نیازهای جدید; از نگاه حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی ۴۹ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل حوزه؛ و پاسخ به نیازهای جدید; از نگاه حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی ۴۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل حوزه؛ و پاسخ به نیازهای جدید; از نگاه حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی ۴۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل حوزه؛ و پاسخ به نیازهای جدید; از نگاه حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی ۴۹ اسلاید در PowerPoint :

>

۵

پیام حوزه: با تشکر از اینکه قبول زحمت فرمودید و در این
مصاحبه شرکت کردید؛ پرسش نخست ما این است که حضرت عالی
وضع فعلی آموزش را در حوزه، چگونه ارزیابی می کنید؛ آیا این
وضعیت می تواند جوابگوی نیازهای جامعه دینی ما باشد؟

حضرت آیت الله مکارم شیرازی: بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین. ما آیین
اسلام را دین راستین می دانیم و به آن باورمندیم و معتقدیم پیامبرمان خاتم
انبیاست. از سوی دیگر، نظام جمهوری ما، اسلامی و وابسته به دینمان است؛
بنابراین، به دو دلیل حوزه علمیه باید پاسخگوی نیازهای مسلمانان باشد: هم به این
جهت که اسلام، آیین ماست، و هم از آن روی که بنیاد نظام حاکم بر کشورمان، بر
اسلام استوار است. جهت گیری تحصیلات حوزوی نیز، در واقع به سوی همین
هدف است؛ این تحصیلات و درس ها برای آن است که محصلین و دانش پژوهان
این مکتب، بتوانند پاسخگوی تمام مسائل دینی جامعه اسلامی، در زمینه های
اجتماعی، اقتصادی، اخلاقی، معنوی و… باشند.

پیام حوزه: شما وضعیت کنونی حوزه را چگونه ارزیابی می کنید؛
کاستی ها و ضعف های اصلی حوزه کدام اند و برای جبران این کاستی ها
و رفع این ضعف ها چه باید کرد؟

حضرت آیت الله مکارم شیرازی: در پاسخ به این پرسش، بسیاری راه به افراط
یا تفریط برده اند. بعضی، «لای نافیه» در دست گرفته و مدعی شده اند حوزه، از
پیشرفت، عقب مانده است و در وضعیت مطلوب به سر نمی برد و افراد فاضل و
باسواد نمی پرورد. به عقیده من، این داوری ها دور از انصاف است. حوزه های علمیه
کشور ما، به ویژه حوزه علمیه قم، فعال، مفید، پربار و موفق هستند و اینکه بگوییم
حوزه در عمل به رسالت خود کوتاهی کرده، یا از مسیرش منحرف شده، نظر درستی
نیست. دلیل آن هم، این همه آثار علمی است که هر ساله در شاخه های گوناگون
علمی، چون: فقه و اصول و تفسیر و تاریخ و شرح نهج البلاغه، منتشر می شود و
بخشی از آنها هم در ردیف برترین ها جای می گیرند. اینها فراورده های علمی حوزه و
بهترین گواه بر این مدعایند که حوزه علمیه در حال فعالیت مفید و بارآور است.

از سوی دیگر، این دعوی که حوزه به کمال مطلوب خود رسیده و نقصی ندارد،
نیز ناپذیرفتنی و اشتباهی بزرگ است. حوزه برای رسیدن به قله موفقیت مطلوب،
هنوز راه زیادی در پیش دارد. در جای خود باید بررسی شود که حوزه، در چه
زمینه هایی، چه کاستی ها و کمبودهایی دارد؛ اما در مجموع باید گفت امروز کارنامه
فعالیت حوزه علمیه مطلوب و مقبول است، اما عالی و برترین نیست. نقص ها و
کاستی هایی در کار ما هست که باید با تلاش و کوشش، درصدد رفع آنها باشیم.

پیام حوزه: حضرت عالی درباره تخصصی شدن علوم حوزوی
چه نظری دارید؟ آیا ضرورتی دارد که طلبه ها پس از گذراندن یک دوره
عمومی، براساس گرایش ها و علاقه های خود، در یک رشته تخصصی
تحصیل کنند؟ و آیا چنین زمینه ای در شرایط فعلی حوزه فراهم هست؟

حضرت آیت الله مکارم شیرازی: حوزه به تناسب رسالت ها و وظایف
گوناگون خود، نیازمند دانش های تخصصی گوناگون است؛ به همین دلیل، اخیرا
شاخه های تخصصی بسیاری در برنامه درسی حوزه علمیه قم قرار داده شده که از آن
جمله می توان رشته های تخصصی فقه و اصول، تفسیر، کلام، قضا و تبلیغ را نام برد.
هریک از این گرایش ها، نیازمند مقدمات و زمینه های تخصصی ویژه ای است؛
طلبه ای که می خواهد مبلِّغ شود، باید به زبان های گوناگون مسلط باشد تا بتواند پیام
اسلام را به همه جای جهان برساند؛ بنابراین باید طلبه هایی تربیت کنیم که بتوانند به
زبان عربی، انگلیسی، که زبان گفتاری بخش های بزرگی از دنیا است- و زبان های
دیگر، سخن بگویند و ایراد خطابه کنند.

نمونه دیگر اینکه، می دانید که امروزه علوم قضایی پیشرفت بسیاری کرده است؛
مثلاً برای کشف جرم، منابع جدیدی پیدا شده است؛ قضات ما باید با این
پیشرفت ها آشنا شوند. حتی فقهای ما در مسائلی که جنبه کارشناسی دارد، به
اطلاعات جدیدی نیاز دارند که برای به دست آوردن آنها، باید از کارشناسان و
متخصصان هر رشته کمک بگیرند. برای نمونه، زنان نابارور که به حسب ظاهر،
عقیم اند، امروزه به طرق مختلف و به کمک پیشرفت هایی که دانش پزشکی بدان
دست یافته، می توانند باردار شوند؛ این مسئله، صورت های گوناگونی می یابد که به
تازگی از حکم شرعی آنها سئوال می شود؛ فقیهی که می خواهد به این پرسش ها
پاسخ گوید، باید با صورت مسئله به خوبی آشنا باشد و این آشنایی جز از طریق
ارتباط با محافل کارشناسی به دست نمی آید.

نمونه دیگر از این دست، مسئله شبیه سازی است که ماهیت آن اساسابرای
بسیاری نامفهوم است. مثال دیگر، مسئله مرگ مغزی و اهدای اعضای کسانی که به
مرگ مغزی دچار گشته اند، به بیماران نیازمند است که امروزه اهمیت بسیاری یافته و
پرسش های گوناگونی برانگیخته است؛ اینکه حقیقت مرگ مغزی چیست، و در این
حالت، کجای بدن از کار می افتد و کدام بخش، زنده است و کار می کند، و آیا این
اعضا، جزء مردگان است یا زندگان و… اینها همه پرسش هایی است که در مسیر بیان
احکام شرعی مسائل جدید، پیش روی فقیه قرار می گیرد و از این رو، فقهای ما
نیازمند توجه به این رشته های علمی، یا دست کم مشاوره با خبرگان این تخصص ها
هستند.

پیدایش و گسترش ابزارهای فناوری اطلاعات مانند کامپیوتر و اینترنت نیز آفاق
جدیدی از رسالت ها و فعالیت ها را پیش پای طلاب حوزه های علمیه گسترده است.
طلبه ها باید با این ابزارها آشنا شوند و بتوانند به راحتی از آنها استفاده کنند و در
زمینه تولید نرم افزارهای دینی و اسلامی و در عرصه سایت ها و محیط های جهانی
ارتباطی، حضور فعال و ثمر بخش داشته باشند.

از سوی دیگر، امروزه شبهات تازه ای علیه بنیان های اعتقادی و مسائل کلامی،
فقهی و تفسیری پیدا شده است که طلبه ها باید به آن حد از توانایی علمی برسند که
بتوانند به این شبهات پاسخ دهند. اصلاً پاسخگویی به شبهات، خود یک فنّ و
تخصص است که باید به صورت علمی آموزش داده شود.

به هر حال؛ اقتضائات جامعه و در نتیجه، رسالت ها و نیازهای حوزه، با گذشته
تفاوت بسیاری کرده است. ما برای اینکه از قافله زمان عقب نمانیم و دین خود را در
برابر دین اسلام، به طور کامل ادا کنیم، باید در جهت فراگیری دانش ها و
تخصص های جدید حرکت کنیم.

پیام حوزه: از نظرگاه حضرت عالی، آموزش پژوهش محور که در
آن، آموزش ها به هدف پرورش پژوهشگر، سمت و سو می یابد، چه
ویژگی هایی دارد؛ و چگونه باید برنامه های آموزشی حوزه را هدایت
کرد تا طلبه ها، پژوهشگر بار بیایند و به جای تکیه بر حافظه در دوران
تحصیل، بیشتر از هوش خود بهره بگیرند؟

حضرت آیت الله مکارم شیرازی: من معتقدم زلال دانش از دو سر چشمه
آموزش و پژوهش می جوشد. در قرآن هم بر این دو امر اشاره و توصیه شده است:
«فاسئلوا اهل الذکر إن کنتم لاتعلمون» و «إنّ فی خلق السموات والارض و اختلاف
اللیل و النهار لآیاتٍ لاُولی الالباب». می بینیم که قرآن انسان را به پژوهش و به کار
گرفتن اندیشه، و همچنین یادگیری از استاد، در توحید و خداشناسی و مسائل دیگر
فرا می خواند.

پیش تر، پژوهش – هر چند به صورت کم رنگ تر- در حوزه ها بوده است. ما
دوگونه مباحثه داشتیم. یکی مباحثه سنتی بود که پس از آنکه درسی را پیش استاد
می خواندیم، با هم به مباحثه آن می پرداختیم که به آن مباحثه عرفی می گفتند.
دیگری، مباحثه شرکتی بود که به نام بنیان گزارش، مباحثه کمپانی معروف شده بود
و در آن بدون آنکه درس استادی مطرح باشد، مسئله ای طرح و محور پژوهش
جمعی واقع می شد و طلبه ها پس از مطالعه درباره آن موضوع، گردهم می نشستند و
آن را به مباحثه می گذاشتند. ما خ

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.