پاورپوینت کامل مکتب های تاریخی و تجددگرایی تاریخ ۵۷ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل مکتب های تاریخی و تجددگرایی تاریخ ۵۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل مکتب های تاریخی و تجددگرایی تاریخ ۵۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل مکتب های تاریخی و تجددگرایی تاریخ ۵۷ اسلاید در PowerPoint :
>
نام کتاب: مکتب های تاریخی و تجدد گرایی تاریخ.
مولف: دکتر عزت الله رادمنش.
ناشر: انتشارات موسسه فرهنگی پیک ستاره دانش.
نوبت چاپ: اول ـ اردیبهشت ۱۳۷۹.
تیراژ: ۳۰۰۰ جلد.
قیمت: ۱۵۵۰ تومان.
فهرست مطالب:
بخش اول: مکتب های تاریخی
فصل اول ـ عرفان گرایی تاریخ
فصل دوم ـ اشپنگلر و یإس فلسفی
فصل سوم ـ تاین بن مفسر روحانی تاریخ
فصل چهارم ـ هردر مفسر آزادی انسان در تاریخ
فصل پنجم ـ ویکو: فلسفه ترمی تاریخ
فصل ششم ـ میشله و فلسفه مردمی تاریخ
فصل هفتم ـ روسو و هبوط در زندگی شهری
فصل هشتم ـ تاریخ و برخی تفکرات فلسفی دیگر
فصل نهم ـ مکتب تاریخی یوزیتویسم
فصل دهم ـ پرویدانسیالیسم ((مشیت گرایی تاریخ))
فصل یازدهم ـ فلسفه تاریخ تمدن غرب
فصل دوازدهم ـ مکتب متدیک
فصل سیزدهم ـ مکتب رلاتیویسم
فصل چهاردهم ـ مکتب آنال
فصل پانزدهم ـ مکتب تاریخ قرآن
بخش دوم: تجددگرایی تاریخ
فصل اول ـ جدال بر سر علمی بودن یا غیر علمی بودن تاریخ
فصل دوم ـ کهنه گرایی تاریخ
فصل سوم ـ متدلوژی و ساختار تاریخ نوین
فصل چهارم ـ تجربه گرایی تاریخ
فصل پنجم ـ نوگرایی تاریخ در آلمان
فصل ششم ـ تاریخ نگاری در انگلستان
فصل هفتم ـ تاریخ نگاری در فرانسه
فصل هشتم ـ تاریخ نگاری در ژاپن
فصل نهم ـ تاریخ نگاری در چین
فصل دهم ـ نوگرایی تاریخ در آفریقا
فصل یازدهم ـ معنی تاریخ
فصل دوازدهم ـ تجدد گرایی در تاریخ قرآن
فهرست اعلام
- در کشور ما حوزه مطالعاتی ((علم تاریخ)) و ((تاریخ نگاری)) آنچنان فقیر است که انتشار هر اثری در این باره, فارغ از توجه به سطح کیفی آن, علاقمندان و طالبان پژوهش در این زمینه را شادمان می سازد. تعداد آثار چاپ شده به زبان فارسی در حوزه مورد نظر (اعم از تإلیف و ترجمه) بسیار محدود است. این در حالی است که در غرب و حتی در نزد اندیشمندان مسلمان عرب, توجه به این علم روز به روز بیشتر شده و در این میان, آثار ارزشمندی به جامعه علمی بشری عرضه شده است. نظریه پردازان برجسته ای همچون همیلتون گیب, کلود کاهن, کلمان هوار, فلیکس تایوئر, عزیز الدوری, گروث, شاکر مصطفی, العزاوی, محمود الشرقاوی, وجیه الکوثرانی, مارگلیوث, روزنتال و…, آثار گران سنگی از خود در حوزه علم تاریخ و تاریخ نگاری به جا گذاشته اند. اگر چه در ایران صاحب نظران برجسته ای در این زمینه همانند فریدون آدمیت و عبدالحسین زرین کوب ظهور کرده اند, اما ناگفته پیداست که راه درازی در پیش است تا بتوانیم در این عرصه به جایگاه قابل اعتنایی دست پیدا کنیم.
بر همین اساس و به دلیل خلا زیادی که در این رابطه وجود دارد هر پژوهشی که در این حوزه انجام شود را باید به فال نیک گرفته و قابل تقدیر دانست. کتاب ((پاورپوینت کامل مکتب های تاریخی و تجددگرایی تاریخ ۵۷ اسلاید در PowerPoint)) که به قلم سیال و روان استاد محترم دکتر عزت الله رادمنش به زیور طبع آراسته شده است, از این منظر قابل توجه و تقدیر است. بنابراین می توان گفت بزرگ ترین حسن این اثر, پرداختن به موضوعی است که کمتر مورد عنایت و توجه قرار گرفته است.
- کتاب مورد نظر از دو بخش مجزا با عناوین ((مکتب های تاریخ)) و ((تجددگرایی تاریخ)) تشکیل شده است که بخش اول پانزده فصل و بخش دوم دوازده فصل را به خود اختصاص داده است. تمام مباحث بخش اول کتاب, به استثنای فصل پانزدهم آن که به ((مکتب تاریخی قرآن)) پرداخته است, به تحولات علم تاریخ در مغرب زمین اختصاص یافته است. سوگمندانه باید گفت مولف در این اثر هیچ تعریفی از مفاهیم کلیدی پژوهش خود ارائه نکرده است. کاش خواننده در ابتدای این اثر, تعریف صاحب آن را از مفاهیم ((مکتب)) و ((تاریخ نگاری)) در می یافت. قبل از این که تعریف مشخص و روشنی از این مفاهیم ارائه شود, مبحث مکاتب تاریخ نگاری و رویکردهای تاریخی آمیخته با مباحث فلسفه نظری تاریخ آغاز شده است. این مسإله بلافاصله تإثیر منفی خود را در مسیر پژوهش به جا گذاشته و سازماندهی این اثر را از انسجام منطقی و معنوی فصول نسبت به هم دور نموده است. اگر مولف محترم در ابتدا تعریف مفاهیم کلیدی پژوهش را ارائه می کرد, مشخص می شد که با چه تعریفی از ((مکتب)) و تاریخ نگاری)), مباحثی مانند ((فلسفه تاریخ تمدن غرب)) که به حوزه فلسفه تاریخ مربوط می شود نه تاریخ نگاری ـ و یا مبحث ((اشپنگلر و یإس فلسفی)) و…, در قلمرو موضوع ((تاریخ نگاری)) می گنجد. بدون تردید بین تاریخ نگاری و فلسفه تاریخ تفاوت عمده وجود دارد; در فلسفه تاریخ, نگاه فلسفی به تاریخ مطرح است و فیلسوف تاریخ می کوشد که سیر و ماهیت تاریخ را جستجو کند, اما در مبحث تاریخ نگاری, ما برآنیم تا خود مورخ و دانشی را که به عنوان علم تاریخ فراهم آورده است, مورد بررسی قرار دهیم. به نظر می رسد این تفکیک قلمرو مفاهیم, در این بخش از کتاب رعایت نشده و مباحث تاریخ نگاری با فلسفه تاریخ در هم ادغام شده است. به عنوان مثال می توان گفت در فصول اول (عرفان گرایی تاریخ), دوم (اشپنگلر و یإس فلسفی), سوم (تاین بن مفسر روحانی تاریخ), هفتم (روسو و هبوط در زندگی شهری), هشتم (تاریخ و برخی تفکرات فلسفی دیگر) و یازدهم (فلسفه تاریخ تمدن غرب), بیش از آن که موضوع مطالب ارائه شده, به تاریخ نگاری مربوط باشد, به حوزه فلسفه تاریخ برمی گردد. ضمن این که آن بخش از فصول کتاب هم که از نظر موضوعی به حوزه تاریخ نگاری مربوط می شود, بسیار ناقص و آشفته ارائه شده است. مولف در بررسی مکاتب تاریخ نگاری, مانند مکتب متدیک و یا مکتب رلاتیویسم,… قبل از آن که توضیحی ولو اجمالی از چگونگی شکل گیری این مکتب ها و عوامل موثر در این شکل گیری و سیر تحول و تطور آن ارائه دهد و نمایندگان برجسته آن را معرفی نماید, بلافاصله به بررسی برخی از مشخصه ها و مولفه های این مکاتب که برای وی جذبه های خاص فکری و ایدئولوژیکی داشته, پرداخته است. اتخاذ چنین رویه ای این مسإله را در ذهن تداعی می کند که صاحب اثر قبل از آن که به دنبال ارائه یک تحلیل علمی مبتنی بر شناخت و معرفی از این مکاتب به عنوان هدف پژوهش خود باشد, بیشتر این مباحث را وسیله ای برای بیان دیدگاه های شخصی خود ـ که برای طرح آن ها اشتیاق و عطش فراوانی از خود نشان می دهد ـ قرار داده است و به همین دلیل, پس از معرفی و بررسی مختصر این مکاتب ـ که گاه از آن هم غفلت شده است ـ به صورت گزینشی بخش های خاص مورد علاقه مولف مورد توجه و تإکید قرار گرفته و نمود بیشتری پیدا کرده است; به عنوان مثال, در مبحث ((عرفان گرایی تاریخ)), مولف در ادامه کلام ((روثRothe)(() که می گوید:
((فلسفه تاریخ کانت از راه خود منحرف گردید)) این گونه به توضیح مطلب می پردازد: ((… تنها فلسفه کانت نبود که که به واسطه الهی بودن و عرفانی و اخلاقی بودن آن از مسیر خود منحرف گشت, بلکه تمامی فلسفه های الهی را سرمایه داری با سرمایه گذاری به لجن زار کشاند و دچار چنان نکبتی کرد که به قولی:
بس که ببستند بر او برگ و ساز
گر تو ببینی نشناسیش باز
هر تفکر و مکتب فکری که سر سازگاری و سازش کاری با اربابان قدرت و خداوندان زر و زور و تزویر داشت تإیید و تقویت و تبلیغ شد, وگرنه در تصادم با روند روبه رشد ماتریالیسم و زر اندوزی یا ساقط شد و یا استحاله گشت. با انقلاب هایی که ملت ها پشتوانه آن بودند چه کردند تا برسد به مکاتب یا تفکراتی که پیروان و حامیان آن ها که جز اقلیتی نبودند…))(۱)
اتخاذ چنین رویه ای باعث شده است که مولف در مواردی دچار غلیان احساسات شده و از بیان علمی به سمت خطابه های ادیبانه ارزشی فاصله بگیرد. متن ذیل بیان گر این مطلب می باشد:
((آنچه که در افکار و آثار مورخان فرانسه بخصوص به چشم می خورد, استفاده از پتانسیل های ملی برای شارژ نگهداشتن غرور ملی و همواره استارت زدن است تا ملت ها را دائما روشن و متحرک نگه دارند و موتورهای نیم روشن ـ نیم خاموش خلق را با هنر و حجت روشن سازند و ملت ها را در هر عصر در صحنه زنده, پرالتهاب و پرنشاط, مغرور و سرافراز نگه دارند و این جاست تفاوت اینان با مورخان یا نویسندگان هر جایی وطن فروشی که نان خویش را به قیمت ناموس یک ملت می خورند و برای یک زندگی لجنی رفاهآمیز, ملتی را به لجن می کشند. آن گاه که زمان شاهان بود در ایران به نفع اجنبیانی چون آمریکا در داخل کشور ملت را می فروختند و اکنون هم که فرار کرده اند باز در آن جا همان می کنند که در این جا می کردند. تاریخ, هیچ مزدوری کثیف تر از عالم بویژه مورخ مزدور به خود ندیده است.)) (۲)
- مشکل دیگری که پژوهش مورد نظر به شدت از آن رنج می برد, این است که اساسا برای خواننده روشن نمی شود که مولف در انتخاب این موضوعات برای پژوهش چه هدفی را دنبال می کرده است بالطبع چون عنوان کتاب, مکاتب تاریخ نگاری است, می بایست سوالاتی که در حوزه مبحث ت
راهنمای خرید:- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 