پاورپوینت کامل تأملی در تاریخ وفات پیامبرصلی الله علیه وآله ۸۴ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل تأملی در تاریخ وفات پیامبرصلی الله علیه وآله ۸۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۸۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل تأملی در تاریخ وفات پیامبرصلی الله علیه وآله ۸۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل تأملی در تاریخ وفات پیامبرصلی الله علیه وآله ۸۴ اسلاید در PowerPoint :

>

تعیین تاریخ وفات پیامبرصلی الله علیه وآله یک بحث علمی – تاریخی محض نیست، بلکه دارای ثمراتی است. این مقاله، بدون تکیه بر یک روایت خاص و با بررسی و تطبیق شش واقعه که در تعیین وفات پیامبرصلی الله علیه وآله نقش دارند، اقوال معروف شیعه و سنی را مورد توجه قرار داده و با رسم جدول هایی در صدد است تا به طور دقیق معلوم نماید که قول معروف شیعه که تاریخ وفات پیامبرصلی الله علیه وآله را ۲۸ صفر ذکر کرده و دیدگاه مشهور اهل سنت که آن را ۱۲ ربیع الاول دانسته اند، هر دو خطا بوده و تاریخ رحلت پیامبرصلی الله علیه وآله، همان گونه که در روایت ابومخنف ذکر شده، دوم ربیع الاول است.

مقدمه

بحث از تاریخ وفات پیامبرصلی الله علیه وآله، تنها یک بحث علمی – تاریخی محض نیست، بلکه دارای ثمرات مختلفی است؛ از جمله این که جمیع ملل دنیا، ایام تولد یا وفات بزرگان دین خود را ارج می نهند و مسلمانان نیز همه ساله در ایام تولد پیامبرصلی الله علیه وآله به شادی می کنند و به خصوص شیعیان، در ایام وفات آن حضرت به سوگواری می پردازند. از آن جا که پیروان پیامبرصلی الله علیه وآله و اهل بیت علیهم السلام، خود را در غم و شادی آنان شریک می دانند، دانستن چنین ایامی، از جهت پیوند قلبی مؤثر است.

از جهت دیگر، مشخص شدن تاریخ وفات پیامبرصلی الله علیه وآله، دارای ثمرات فقهی نیز می باشد، زیرا چنان که به زودی بحث خواهد شد، این واقعه، با وقایع دیگر در حج، پیوند نزدیک دارد، مثلاً اگر ثابت شود که عرفه حجه الوداع، در روز جمعه بوده و پیامبرصلی الله علیه وآله در آن روز نماز ظهر اقامه کردند، معلوم می شود که نماز جمعه در موسم حج واجب نیست و اختصاص به زمان عادی دارد. هم چنین اگر ثابت شود که واقعه غدیرخم در روز جمعه بوده است، از آن جا که در آن روز نماز ظهر خوانده شد، پس معلوم می شودکه نماز جمعه، در سفر واجب نیست و اختصاص به حَضَر دارد.

گذشته از این موارد، روشن شدن تاریخ دقیق وقایع می تواند نقش بسیار مهمی در صحت و سقم بسیاری از نقل های تاریخی داشته باشد؛ مثلاً، اگر ادعا شود که شخصی، کاری را در روز خاصی انجام داده است؛ حال اگر ثابت شود که آن شخص چند روز قبل از آن، درگذشته است، بطلان این ادعا نیز ثابت می شود و به تبع آن، فروعاتی نیز که بر آن ادعا مترتب بود، باطل می گردد. بنابراین بحث از تاریخ وفات پیامبرصلی الله علیه وآله فواید بسیاری دارد و فروعات متعددی نیز بر آن استوار است.

پس از این مقدمه کوتاه، به بحث درباره تاریخ وفات پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله می پردازیم.

نحوه تعیین تاریخ دقیق وفات پیامبرصلی الله علیه وآله

درباره تاریخ وفات پیامبرصلی الله علیه وآله، اقوال متعددی وجود دارد، ولی ما در این بخش، تنها به دیدگاه های مشهور اشاره می کنیم که عبارتند از: بیست و هشتم صفر، اول ربیع الاول، دوم ربیع الاول و دوازدهم ربیع الاول.

در ابتدا روایت ابومخنف را در این باره ذکر می کنیم:

قبض رسولُ اللَّه صلی الله علیه وآله نصف النّهار یوم الإثنین للیلتین مضتا من شهر ربیع الاوّل و بُویع ابوبکر یوم الاثنین فی الیوم الّذی قُبض فیه النّبی صلی الله علیه وآله؛۲ یعنی وفات رسول اللَّه صلی الله علیه وآله در وسط روز دوشنبه، که دو شب از ماه ربیع الاول گذشته بود، واقع گشت و در همان روز دوشنبه که پیامبرصلی الله علیه وآله وفات یافت، با ابوبکر بیعت شد.

دراین جا، ما قصد داریم بدون در نظر گرفتن روایت ابومخنف، راهی برای به دست آوردن تاریخ دقیق و صحیح وفات پیامبرصلی الله علیه وآله ارائه دهیم:

به دست آوردن تاریخ دقیق وفات پیامبرصلی الله علیه وآله گاهی از طریق روایاتی است که با صراحت، تاریخ وفات پیامبرصلی الله علیه وآله را ذکر می کنند، مانند روایتی که از ابومخنف نقل شده است، ولی روایاتی این چنین صریح و معتبر، به اندازه ای نیست که برای همه اطمینان آور باشد، وگرنه این همه اختلاف در تاریخ وفات پیامبرصلی الله علیه وآله مشاهده نمی شد. در نتیجه، برای حصول اطمینان بیشتر و رسیدن به قولی قطعی، باید از روش در کنار هم قراردادنِ وقایع تاریخی دیگر و بررسی آنها کمک گرفت. اگر چه در چگونگی و تاریخ خود آن وقایع نیز اختلافاتی وجود دارد، در مجموع می توان در این وقایع، به امور اجماعی یا مشهور نزد هر یک از اهل سنت و شیعه استناد کرد؛ این وقایع عبارتند از:

  1. زمان خارج شدن پیامبرصلی الله علیه وآله از مدینه برای حجهالوداع؛
  2. روز عرفه؛
  3. زمان نزول آیه اکمال دین «اَلْیومَ اَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ…»۳ و فاصله آن تا وفات پیامبرصلی الله علیه وآله؛
  4. روز غدیرخم؛
  5. شروع و مدت بیماری پیامبرصلی الله علیه وآله؛
  6. روز وفات پیامبرصلی الله علیه وآله.

در ابتدا به بررسی هر یک از وقایع می پردازیم و سپس با توجه به دیدگاه مشهور و معروف شیعه و اهل سنت درباره این وقایع، اقوال آنان را درباره تاریخ وفات پیامبرصلی الله علیه وآله نقد و بررسی خواهیم کرد.

شش واقعه تاثیرگذار در تعیین تاریخ وفات پیامبرصلی الله علیه وآله

واقعه اول: خارج شدن پیامبرصلی الله علیه وآله برای حجهالوداع

در اواخر ذی قعده سال دهم هجری، پیامبرصلی الله علیه وآله برای انجام مراسم حج به همراه جمع زیادی از مسلمانان، از مدینه خارج شدند، که این حج به «حجهالوداع» یا «حجهالاسلام» مشهور گشت. اما در خصوص تاریخ دقیق خروج پیامبرصلی الله علیه وآله، قول واحدی وجود ندارد. بر طبق مشهورترین قول اهل سنت، پیامبرصلی الله علیه وآله پنج روز مانده به آخر ذی قعده (پنج روز قبل از آغاز ذی حجه) از مدینه خارج شدند که این روز را نیز اغلب مورخان، «شنبه»،۴ و برخی دیگر آن را «پنج شنبه» ذکر کرده اند؛۵ واقدی در این باره می گوید:

«پیامبرصلی الله علیه وآله در روز شنبه، پنج روز به جای مانده از ذی قعده، از مدینه خارج شدند»۶ و سپس می گوید: «و هذا الثَبَت عندنا».۷

در میان علمای شیعه نیز، شیخ مفید تاریخ خارج شدن پیامبرصلی الله علیه وآله را پنج روز مانده به آخر ذی قعده ذکر کرده است ۸ که از این لحاظ، موافق قول مشهور اهل سنت است، ولی وی دقیقاً مشخص نکرده است که چه روزی از هفته بود. اما در صحیحه معاویهبن عمار و حلبی از امام صادق علیه السلام، زمان خارج شدن پیامبرصلی الله علیه وآله برای حجهالوداع، چهار روز مانده به ذی حجه بیان شده است؛ بدون این که روز آن مشخص شده باشد.۹

قدر مسلّم روز خارج شدن پیامبرصلی الله علیه وآله از مدینه برای حجهالوداع، جمعه نبوده است؛ به دلیل این که خبرهایی، از جمله روایت اَنَس، بیان می کند که پیامبرصلی الله علیه وآله نماز ظهر را در مدینه خواندند و سپس به قصد حج حرکت کردند؛۱۰ درحالی که اگر روز جمعه می بود، می بایست نماز جمعه خوانده می شد، نه نماز ظهر؛ بنابراین، آن روز یا شنبه بوده و یا پنج شنبه؛ چنان که در روایاتی به این دو روز اشاره شده است. از طرف دیگر، مشخص شدن روز عرفه نیز نقش مهمی در تعیین روز خارج شدن پیامبرصلی الله علیه وآله دارد؛۱۱ زیرا اگر روز عرفه، جمعه باشد، اول ذی حجه پنج شنبه، و پنج روز قبل از آن نیز شنبه بوده است، پس بنابر نظریه مشهور اهل سنت، حتماً باید روز خارج شدن پیامبرصلی الله علیه وآله را شنبه بدانیم، نه پنج شنبه؛ همان طور که ابن کثیر نیز به همین نتیجه رسیده است.۱۲

اما چون علمای شیعه به روز خاصی اشاره نکرده اند، باید با توجه به نظریه آنان در سایر وقایع، روزی را برای خارج شدن پیامبرصلی الله علیه وآله در نظر گرفت. از آن جا که شیخ مفید تاریخ خارج شدن پیامبرصلی الله علیه وآله را پنج روز به جای مانده از ذی قعده دانسته و در صحیحه عمار و حلبی، چهار روز به جای مانده از آن، ذکر شده است، می توان اختلاف این دو قول را با توجه به ناقص یا کامل بودن ماه ذی قعده برطرف کرد. واقعه دوم: روز عرفه (در حجهالوداع)

تعیین روز عرفه (نهم ذی حجه)، می تواند ما را در تشخیص دقیق تاریخ وفات پیامبرصلی الله علیه وآله کمک نماید و این یکی از شاخصه های مهم این بحث به شمار می آید، چون بر اساس نظر مشهور اهل سنت، بلکه اجماع آنان، عرفه، روز جمعه بوده است.۱۳ این امر ظاهراً به دلیل روایتی است که در این خصوص، از خلیفه دوم، عمر، نقل شده است.۱۴

پس با مبنا قرار دادن این امر، می توان جمیع اقوال اهل سنت را درباره تاریخ وفات پیامبرصلی الله علیه وآله، بررسی کرد. از طریق شیعه نیز روایاتی از امامان علیهم السلام نقل شده است که عرفه را روز جمعه دانسته اند،۱۵ ولی هیچ یک از این روایات از لحاظ سند صحیح نیستند.۱۶ افزون بر این، با روایات صحیحه ای که روز غدیر را مشخص می کنند، در تعارض می باشند؛ زیرا اگر عرفه، یعنی نهم ذی حجه، جمعه باشد، دیگر هیجدهم ذی حجه، جمعه یا پنج شنبه نخواهد بود.۱۷ واقعه سوم: زمان نازل شدن آیه اکمال و فاصله آن تا وفات پیامبرصلی الله علیه وآله

دیدگاه مشهور درباره نزول آیه اکمال در نزد اهل سنت این است که این آیه در روز عرفه که روز جمعه بوده، نازل شده ۱۸ و فاصله آن تا وفات پیامبرصلی الله علیه وآله، ۸۱ روز بوده است.۱۹ اما از دیدگاه شیعه، با توجه به روایاتی که در این زمینه وجود دارد،۲۰ در مجموع می توان گفت که این آیه و آیه تبلیغ، تماماً یا جزء به جزء، در چندین مرتبه بر پیامبرصلی الله علیه وآله نازل شده است و پیامبرصلی الله علیه وآله پس از نازل شدن قسمت آخر آیه، یعنی: «وَ اللَّهُ یعْصِمُک مِنَ النّاسِ»،۲۱ در غدیرخم مردم را جمع نمودند و رسالت الهی خویش را در معرفی حضرت علی علیه السلام در مقام جانشین خود، انجام دادند.

از نظر شیعه، درباره نزول آیه اکمال در غدیر هیچ تردیدی نیست، ولی امکان نزول قبلی آن را نیز نفی نمی کنند. شیخ مفید در خصوص می گوید:

قبلاً دراین باره بر پیامبرصلی الله علیه وآله وحی نازل شده بود، ولی وقت ابلاغ آن معین نگردید و هنگامی که به غدیرخم رسیدند، آیه تبلیغ نازل شد.۲۲

بنابراین، شیعه، اختلافی در اصل نزول آیه اکمال در عرفه ندارد، ولی بحث در این است که از دیدگاه شیعه، ممکن نیست که عرفه در روز جمعه واقع شده باشد، زیرا با جمعه بودن غدیر سازگار نیست. واقعه چهارم: روز غدیرخم

واقعه غدیرخم که به هنگام مراجعت پیامبرصلی الله علیه وآله از حجهالوداع رخ داد، از دیدگاه شیعه، از جمله مسائل مهم تاریخ اسلام است؛ زیرا در آن واقعه، پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله از طرف خداوند مکلف شد تا علی علیه السلام را به جانشینی خود معرفی کند و پیامبرصلی الله علیه وآله نیز دستور توقف در آن منطقه را داده، پس از خطبه ای طولانی فرمودند: «من کنتُ مولاهُ فعلی مولاه» یا «من کنت مولاه فهذا علی مولاه». طرق نقل روایات این واقعه آن قدر زیاد است که می توان گفت از حد تواتر فراتر است.۲۳ با این همه، اکثر کتاب های تاریخی اهل سنت – که ما از آنها به عنوان منابع اصلی بهره می گیریم – با این که تمام جزئیات وقایع حجهالوداع را ذکر کرده اند،۲۴ اشاره ای به این واقعه عظیم نکرده اند!

در این میان، تنها ابن کثیر در البدایه و النهایه ۲۵، دیدگاه یک طرفه ای دراین باره دارد؛ به نظر وی، واقعه غدیرخم، در روز یک شنبه، ۱۸ ذی حجه بوده که ظاهراً وی روز یک شنبه را با توجه به محاسبه و قراردادن روز عرفه در جمعه، به دست آورده است.

درباره تعیین روز غدیرخم باید گفت که شکی نیست که واقعه غدیرخم در ۱۸ ذی حجه سال دهم هجری اتفاق افتاده است، ولی روز آن بنا به روایات موجود، از دو حال خارج نیست: پنج شنبه یا جمعه؛ چنان که در روایتی که به طرق مختلف از ابوسعید خُدْری نقل شده، روز پنج شنبه به عنوان روز واقعه غدیرخم معرفی گردیده است.۲۶ علامه امینی نیز در کتاب الغدیر، روز واقعه غدیرخم را پنج شنبه ذکر کرده است.۲۷ اما در صحیحه ابن ابی عمَیر از امام صادق علیه السلام چنین نقل شده است:

واقعه غدیرخم در ۱۸ ذی حجه که روز جمعه بوده، اتفاق افتاده است. متن آن حدیث چنین است: «و یوم غدیر افضل الاعیاد و هو الثامن عشر من ذی الحجه و کان یوم الجمعه».۲۸ بدیهی است روایت صحیحه، که واقعه غدیرخم را در روز جمعه می داند، به جهت رجحان سندی مقبول است. پس به نظر ما، روزی که واقعه غدیرخم در آن اتفاق افتاده روز جمعه بوده است. واقعه پنجم: شروع بیماری پیامبرصلی الله علیه وآله و مدت آن

«واقدی» دراین باره دو روایت نقل کرده است،۲۹ که هر دو روایت، شروع بیماری پیامبرصلی الله علیه وآله را روز چهارشنبه دانسته اند؛ در یک روایت، تاریخ شروع بیماری، «۱۹ صفر» و در دیگری، «آخر صفر» ذکر شده است، ولی مدت بیماری، در هر دو روایت، سیزده روز ذکر شده است. با این حساب، بر اساس روایت اول، وفات پیامبرصلی الله علیه وآله در «دوم ربیع الاول» و بر اساس روایت دوم، «دوازدهم ربیع الاول» خواهد بود.

«سلیمان بن طرخان تمیمی» شروع بیماری را روز شنبه، ۲۲ صفر و وفات را در روز «دوشنبه ۲ ربیع الاول» دانسته است.۳۰ بنابراین، مدت بیماری پیامبرصلی الله علیه وآله ده روز خواهد بود. بیهقی نیز مدت بیماری پیامبرصلی الله علیه وآله را ده روز دانسته است.۳۱

دراین باره روایات بسیاری موجود است که فقط به ذکر بیمار شدن پیامبرصلی الله علیه وآله پرداخته اند، بدون این که متذکر زمان و مدت آن شده باشند. تنها بعضی از این روایات ذکر می کنند که بیماری پی

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.