پاورپوینت کامل ابن خلدون، مقدمه، تاریخ ۷۵ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل ابن خلدون، مقدمه، تاریخ ۷۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۷۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل ابن خلدون، مقدمه، تاریخ ۷۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل ابن خلدون، مقدمه، تاریخ ۷۵ اسلاید در PowerPoint :
>
مقدمه
ابن خلدون از آن دسته اندیشورانی است که از منظر پژوهشگران و محققان کنونی نه تنها در باب تاریخ و علوم سیاسی، بلکه در زمینه علوم اجتماعی، جغرافیا و… مستور نمانده و حتی نظریاتش به عنوان فیلسوف علم، مورد بررسی و تحقیق قرار میگیرد، با این حال، موارد ابهامآمیزی هم درباره شخصیت و آثار وی به چشم میخورد که تا کنون توجه خاصی به آن معطوف نگردیده و پاسخ شایستهای نیز به آن داده نشده است؛ سؤالاتی نظیر این که چرا ابن خلدون خود، در نگارش العبر به اصول مذکور در مقدمهاش پایبند نبوده است؟ و یا اینکه آیا ابن خلدون ابتدا مقدمه را نوشته یا العبر را؟
برای پاسخ به پرسشهای فوق باید ابن خلدون را در مقام فیلسوفی که برای تاریخ ماهیتی در شأن «علم تاریخ» قائل است بنگریم و تعریف، اهمیت و فایده تاریخ را از منظر او بیان نماییم.
ابن خلدون
ولیالدین عبدالرحمن بن محمد بن محمد بن حسن بن جابر بن محمد بن ابراهیم بن عبدالرحمن بن خلدون در رمضان ۷۳۲ه/۱۳۳۲م در تونس متولد شد. وی به اوائل بن حجر از صحابه رسول خدا و از اهالی حضرموت منتسب میباشد. خاندان ابن خلدون در تونس تا مقام حاجبی ابوزکریا را از آن خود کردند؛ اما پدر وی از امر سیاست کناره گرفت و به مطالعه و تحقیق روی آورد.
عبدالرحمن از ۱۸ تا ۴۰ سالگی فعالیتهای سیاسی گستردهای در دربارهای پادشاهان تونس، بجایه، فاس و اندلس انجام داد، لیکن فراز و نشیبهای معمول در زندگی درباریان، وی را وادار کرد تا از دربار کنارهگیری کند و پیشوایی قبایل بربر را بپذیرد. وی در این منصب بارها سرکردگی قبایل را در حملات نظامی بر ضد پادشاهان مغرب بر عهده گرفت تا آنکه سرانجام به فاس تبعید شد. در آنجا وی از تکاپوی سیاسی دست برداشت و راهی اندلس گردید. وی در راه با استقبال پادشاه غرناطه مواجه شد، اما مصلحت خویش را در آن دید که رهسپار قلعه ابن سلامه شود.
ابن خلدون در آنجا به امر تألیف پرداخت و پس از چهار سال اقامت، راهی تونس گردید. وی در این سرزمین مدتی سرگرم تدریس و تحقیق شد، اما برای دستیابی به منابع غنیتر راهی الازهر گردید. او در سال ۸۰۳ه درباره خودداری تیمور از ویرانی دمشق مذاکراتی با امیر گورکانی در این شهر انجام داد که نتایج آن رضایتبخش بود. سرانجام وی به الازهر بازگشت و تا پایان عمر (۸۰۸ه) به تحقیق و تدریس اشتغال داشت.[۱]
تاریخ (تعریف، اهمیت، فایده)
چنانچه میدانیم ابن خلدون از آن دسته مورخانی است که ـ برخلاف اسلافش ـ تاریخ را صرفاً عهدهدار نقل وقایع و حوادث گذشته انسانها نمیداند، بلکه آن را به مثابه علمی مستقل با هویتی مشخص نگریسته و از اینرو برای آن اهمیت، فایده و تعریف خاصی قائل شده است. وی در تعریف تاریخ میگوید:
«… در ظاهر اخباری بیش نیست درباره روزگارها و دولتهای پیشین و سرگذشت قرون نخستین، که گفتارها را با آن میآرایند و بر آنها مثلها میزنند و انجمنهای پرجمعیت را به نقل آنها آرایش میدهند».[۲] البته او به این حد اکتفا نکرده و در سطرهای بعدی علاوه بر این ظاهر، باطنی نیز برای تاریخ قائل شده است: «… و اما در باطن، اندیشه و تحقیق درباره حوادث و مبادی آنها و جستجوی دقیق برای یافتن علل آنهاست».[۳] وی سرانجام بیپرده تاریخ را علم دانسته و ادعا کرده است:
«… و علمی است درباره کیفیات وقایع و موجبات و علل حقیقی آنها، و بهمین سبب تاریخ از حکمت سرچشمه میگیرد و سزاست که از دانشهای آن شمرده شود».[۴]
در نگاه ابن خلدون اهمیت تاریخ از آن روست که «… از فنون متداول در میان همه ملتها و نژادهاست، برای آن سفرها و جهانگردیها میکنند، همه مردم عادی و بینام و نشان به معرفت آن اشتیاق دارند، و هم پادشاهان و بزرگان به شناختن آن شیفتگی نشان میدهند و در فهمیدن آن دانایان و نادانان یکسانند،…».[۵]
نکته دیگر اینکه وی نیز همچون دیگر بزرگانی که در باب تاریخ و فایده آن سخن گفتهاند، «عبرتآموزی» از تاریخ را برترین دستآورد آن دانسته، میگوید: «ما را به حال آفریدگان آشنا میکند که چگونه اوضاع و احوال آنها منقلب میگردد، دولتهایی میآیند و فرصت جهانگشایی مییابند و به آبادانی زمین میپردازند تا ندای کوچ کردن و سپری شدن آنان را در میدهند و هنگام زوال و انقراض ایشان فرا میرسد».[۶]
با چنین ذکری از فایده تاریخ، پیشبینی طرح اندیشه «زوال عمر دولتها» و درک بسترسازی بیان این مباحث از جانب ابن خلدون کار چندان دشواری نخواهد بود.
مورخان خطاکار
ابن خلدون پس از ارائه تعاریف فوق از علم تاریخ و فواید آن، به نقد و بررسی عملکرد مورخان پیش از خود پرداخته و معتقد است که تمامی ایشان بر خطا رفتهاند.
هر چند «مورخان بزرگ اسلام به طور جامع اخبار روزگار گذشته را گرد آورده و آنها را در صفحات تواریخ نگاشته و به یادگار گذاشتهاند،…»، لیکن این اخبار یا به دلیل جعل جاعلان و یا به سبب توهم فرومایگان، به مرور به زنگار روایات نادرست آلوده شده است، با این حال مورخان بعدی «… همچنانکه آن اخبار را شنیدهاند برای ما به جای گذاشتهاند بیآنکه به موجبات و علل وقایع و احوال درنگرند و اخبار یاوه و ترهات را فرو گذارند».[۷]
علاوه بر این ابن خلدون در چندین صفحه، علل خطای مورخان پیش از خود را به تفصیل بیان میکند که اهمّ آنها عبارتند از:
- شیفتگی و پیروی از یک مسلک و مذهب خاص؛
- پذیرش اخبار دروغ دیگران؛
- غفلت از مقاصد یک رویداد؛
- خبر دروغ را راست پنداشتن؛
- ناآگاهی از چگونگی تطبیق حالات بر وقایع؛
- تقربجویی به پادشاهان؛
- ناآگاهی از طبایع احوال اجتماع.[۸]
ابن خلدون پس از پی بردن به نقاط ضعف مورخان پیش از خود و درک روش تألیف و تحقیق تاریخی، درصدد تألیف اثر خود بر میآید: «و چون کتب این جماعت را مطالعه کردم و حقیقت گذشته و اکنون را بیازمودم، دیده قریحه را از خواب غفلت گشودم و…».[۹]
به این ترتیب، او موفق میشود اثر جاودانه خود، مقدمه را خلق کند: «کتابی در تاریخ ساختم که در آن از روی احوال نژادها و نسلهای پیدرپی پرده برداشتم و آن را از حیث اخبار و نظریات به ابواب و فصولی تقسیم کردم و علل و موجبات آغاز تشکیل دولتها و تمدنها را در آن آشکار ساختم و…».[۱۰]
ابن خلدون راز موفقیت خود را استفاده از منابع متعدد؛ آگاهی داشتن به دانشهای گوناگون و حسن نظر و پافشاری در صحت سند و چگونگی روایات دانسته[۱۱] و از میان مورخان پیش از خود، افرادی چون ابن اسحاق، طبری، ابن کلبی، محمدبن عمر واقدی، سیف بن عمر اسدی و مسعودی را شایسته مجد و بزرگواری بر میشمرد؛ هر چند معتقد است در آثار مسعودی و واقدی نیز «موارد عیبجویی یافت میشود».[۱۲]
علم تاریخ و راه حلها
مهمترین ابتکار ابن خلدون، تدوین علم عمران بر مبنای عصبیت ـ که مهمترین واژه در اندیشه اوست ـ میباشد. وی علم عمران را قالبی برای بررسی مباحث تاریخی بر میشمرد: «کتابی در تاریخ ساختم… و از میان مقاصد گوناگون، برای آن روشی بدیع و اسلوب و شیوهای ابتکارآمیز اختراع کردم و کیفیات اجتماع و تمدن و عوارض ذاتی آنها را که در اجتماعی انسانی روی میدهد شرح دادم چنانکه خواننده را به علل و موجبات حوادث آشنا میکند و برخوردار میسازد و وی را آگاه میکند که چگونه خداوندان دولتها برای بنیانگذاری آنها از ابوابی که بایسته داخل شدهاند و…».[۱۳]
از عبارات فوق میتوان دریافت که علم عمران چه مباحثی را در بر گرفته و چه اهدافی را دنبال میکند. از دیدگاه ابن خلدون، در نهاد انسان نوعی سرکشی و طغیان نهفته است که به سبب آن رسیدن به هر هدفی، تنها از راه جنگ و خونریزی حاصل میشود حال، انسانی که در امر سادهای چون سکونت گزیدن، به همکاری، دفاع و حمایت محتاج است، مسلماً در امر بزرگتری، مانند نبوت یا تأسیس سلطنت و یا هر تبلیغ و دعوت دیگری نیز به همکاری و دفاع نیاز دارد که در واقع همان «عصبیت» است.[۱۴]
به هر ترتیب قومی که عصبیت در میان آنها شدیدتر و محکمتر است، به تشکیل حکومت و سلطه بر دیگر اقوام موفق میشود و به این ترتیب، اولین مرحله عمر دولت آغاز میگردد. در این مرحله، ثبات کشور و قلمرو به قطعیت رسیده و عصبیت همچنان قوی است (مرحله پیروزی).
در مرحله دوم به اتکای عصبیت محکم بر جای مانده از دوره قبل، قلمرو و اقتدار سیاسی و اقتصادی حکومت، به ویژه شخص سلطان، افزایش مییابد و نوعی خودکامگی در وی شکل میگیرد که رفته رفته موجب دوری جستن از خویشاوندان و در نتیجه تزلزل و کاهش عصبیت میگردد (دوران خودکامگی).
مرحله سوم، دوران آسودگی (تنعم) و بهره بردن از دستآوردهای حکومت است. در این مرحله به دلیل پر شدن خزاین دولت، کشورگشایی راکد شده، مسالمتجویی و رضایت از وضع موجود در میان قشر حاکم و نظامیان رواج مییابد (دوران آسودگی).
در چهارمین مرحله، به دلیل رکود فعالیتهای اقتصادی و نظامی، فشار و تجاوز بر مردم حاکم میشود، تا جایی که به دلیل از دست رفتن پایگاه مردمی و عصبیت قومی، در پنجمین مرحله، در اثر کوچکترین تهاجم عصبیت جدید و قوی، حکومت درهم میشکند.[۱۵]
انحطاط و زوال دولت
ابن خلدون دلایل واضحی را در «زوال دولتها» مؤثر میداند. بدیهیترین آنها این است که دولت نیز همچون هر موجود زندهای عمر مشخصی دارد که چون آن را طی نماید بیشک زمان زوال و انقراض آن فرا میرسد،[۱۶] لیکن جای این پرسش همچنان باقی است که آیا عاملی در تسریع یا کندی عمر دولت دخیل هست؟ به عبارت دیگر چه چیزی موجب میگردد که گاه دولتی سالهای متمادی را در اوج بلوغ و جوانی طی نماید و گاه به سرعت در سراشیبی فرتوتی و سالخوردگی فرو غلتد؟
ابن خلدون حاکمیت خودکامگی بر جامعه و مبتلا شدن به ناز و نعمت و آرامش را پاسخ این سؤال میداند. در نظر وی روح بادیهنشینی که همواره قویترین عصبیتها را در خود میپروراند، خواهان جهانگشایی و دلاوری در عرصه نبرد است. بیشک پیآمد چنین تکاپویی، وسعت قلمرو، افزایش عوایدی دولت و به دنبال آن راحتی معاش و فرو رفتن در تجملات، خواهد بود.
در این حال، بَدَویانی که خشونت زندگی و سرسختی روزگار از شیرینترین امورشان بود به عادات شهرنشینی رو میآورند و نسلی در دامان میپرورانند که جز نرمخویی شهریان و مسالمت با رقیبان چیز دیگری نیاموختهاند. بیشک دیگر تمایل برای کشورگشایی و به دست آوردن منابع اقتصادی جدید وجود نخواهد داشت. با کاسته شدن از سرمایه انباشته شده در خزاین کشور، حاکم درصدد بر میآید تا منابع درآمدی جدیدی فراهم کند و آن چیزی جز مالیاتهای مردمی و فشار بر قشر زحمتکش جامعه نیست. نارضایتی موالی؛ ضعف و رکود اقتصادی ـ تجاری ناشی از این نارضایتی؛ بیرغبتی به دانش و هنر؛ و شیوع امراض و بیماریها در نتیجه کاهش جمعیت، از پیآمدهای قطعی آن خواهد بود. در چنین اوضاعی فقط کافی است که دیگر صاحبان عصبیت جسارت یافته و آهنگ پادشاهی نمایند و بی هیچ زحمتی آنچه طلب نمایند، در کف حاضر بینند.
پاسخ به چند پرسش
با شناختن ابن خلدون و مقدمه به عنوان جاودانهترین اثر وی و نیز درک جایگاه تاریخ و اهمیت آن در اندیشه سیاسی ـ اجتماعی او، اکنون باید به چند سؤال اساسی پاسخ دهیم که این امر میتواند زوایای ناگفتهای از شخصیت و اندیشه نظریهپردازی بزرگ و مورخی شهیر که قرنها مطالعه و تدبر سیاستمداران و مورخان را به خود معطوف ساخته است، به روی ما بگشاید؛ سؤالهایی که تا کنون از منظر محققان پنهان مانده و کمتر کسی به آنها توجه نموده است.
نخستین و اساسیترین پرسش این است که چرا ابن خلدون که خود در باب تاریخ و شیوه تاریخنویسی صحیح آن همه تأکید کرده؛ تا آنجا که با ذکر غلطهای مورخان پیش از خود، درصدد چارهجویی
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 