پاورپوینت کامل نقش حجاب در سلامت روان ۷۹ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل نقش حجاب در سلامت روان ۷۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۷۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل نقش حجاب در سلامت روان ۷۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل نقش حجاب در سلامت روان ۷۹ اسلاید در PowerPoint :
>
« مصطفی تبارکی – طلبه ی سطح یک »
مقدمه:
بدون تردید هر یک از ما انسان ها در زندگی، به دنبال رسیدن به آرامش هستیم و تلاش می کنیم از هر راه ممکن به آن دست یابیم.
دین مبین اسلام بهترین وسیله برای رسیدن به آرامش است؛ دستورات قرآن کریم و آموزه های حیات آفرین اسلام، انسان را به بالاترین نقطآرامش و سلامت روان می رساند.
حجاب زنان و مردان که اسلام به آن سفارش نموده است در سلامت روان آنان تأثیر بسزایی داشته و موجب می شود آنان را از مفاسد ناشی از عدم حجاب در امان نگهدارد.
یکی از بزرگان در تمثیلی زیبا می فرماید: شما چرا به دور خانه هایتان دیوار می کشید و بر روی دیوارها سیم خاردار نصب می کنید؟ اگر درب خانه هایتان چوبی باشد چرا آهنی می کنید؟ و اگر دیوارها کوتاه باشد چرا بلند می کنید؟ آیا این همه، برای راحتی شماست یا برای ناراحتی؟ حجاب هم چون دیوار خانه و هم چون سیم خاردار است، حال اگر دیوار خانه هایتان بلند بود و کوتاه کردید، یا سیم خاردار داشت، برداشتید یا درب بسته بود باز کردید، این موجب راحتی، آرامش و آسایش شما خواهد بود یا موجب نا آرامی؟ اگر درب ها، دیوارها و. . . برای راحتی خانه ها باشد، حجاب هم برای راحتی و آسودگی بانوان است، پس اگر اسلام برای زن حجاب آورده است برای راحتی است نه مشقت، مشقت در بی حجابی و بد حجابی است. (شجاعی، ۱۳۸۸، ص ۸۵)
قرآن کریم در فایدحجاب، می فرماید: {ذَلِکمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکمْ وَقُلُوبِهِنَّ} این کار (حفظ حریم بین زن و مرد) برای پاکی دل های شما و آن ها بهتر است. (سوره احزاب، آیه ۵۳)
و در جای دیگری می فرماید: {وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها}؛ و زیورهای خود را آشکار نگردانند مگر آنچه که [طبعاً] از آن پیداست. (سورنور، آیه۳۱) هم چنین حضرت علی(ع) در وصیتشان به امام حسن(ع) می فرمایند: «زنان را در پردحجاب نگاه دار تا نامحرمان را ننگرند؛ زیرا سخت گیری در پوشش، عامل سلامت روان و استواری آنان است. » (دشتی، نهج البلاغه، نامه۳۱)
شناخت آثار حجاب به خصوص نقش آن در سلامت روان موجب می شود، هیچ خانمی از آن دوری نکند و از رعایت کردن حجاب، احساس سنگینی و شرمندگی ننمایند، بلکه آن را مایزینت خود قرار داده و در نتیجه آرامش برونی و درونی اجتماع را نیز وسعت بخشند.
واژه شناسی
حجاب:
معنای لغوی حجاب: حجاب از ریشه حجب و در لغت به معنای بازداشتن و ممانعت از رسیدن به چیزی آمده است. (راغب، ۱۳۸۶، ص۱۰۶) مؤلف «کتاب التحقیق فی کلمات القرآن» می فرماید: «أنّ الحجاب هو الحائل الحاجز المانع عن تلاقی شیئین أو أثرهما، سواء کانا مادّیّین أو معنویّین أو مختلفین، و سواء کان الحاجب مادّیا أو معنویّا» حجاب عبارت است از: حائل و مانعی که از ملاقات دو چیز یا اثر آن دو جلوگیری کند. (مصطفوی، ۱۳۸۹، ج ۲، ص۱۶۷)
در کتاب العین چنین آمده است: »الحجاب اسم ما حجبت به شیئا عن شی« حجاب اسم چیزی است که به وسیلآن شیئی را از شیئ دیگر بپوشانی. (خلیل بن احمد فراهیدی، ۱۳۸۴، ج۳، ص۸۶)
معنای اصطلاحی حجاب: استاد مطهری در کتاب خود، کلمحجاب را هم به معنی پوشش و هم به معنی پرده و حاجب می داند. (مطهری، ۱۳۸۸، ص۱۵۲) استعمال این کلمه، بیشتر به معنی پرده است.
این کلمه از آن جهت مفهوم پوشش میدهد که پرده، وسیلهی پوشش است، ولی هر پوششی حجاب نیست؛ بلکه آن پوششی حجاب نامیده میشود که از طریق پشت پرده واقع شدن صورت گیرد. ( مطهری، ۱۳۸۸، ص۷۲)
در این نوشتار مراد ما از حجاب، پوشش اسلامی زنان مسلمان است، و مراد از پوشش اسلامی زن، به عنوان یکی از احکام وجوبی اسلام، این است که زن، هنگام معاشرت با مردان، بدن خود را بپوشاند و به جلوهگری و خودنمایی نپردازد.
بنابراین، حجاب، به معنای پوشش اسلامی بانوان، دارای دو بُعد ایجابی و سلبی است. بُعد ایجابی آن، وجوب پوشش بدن و بُعد سلبی آن، حرام بودن خودنمایی به نامحرم است؛ و این دو بُعد باید در کنار یکدیگر باشد تا حجاب اسلامی محقق شود؛ گاهی ممکن است بُعد اول باشد، ولی بُعد دوم نباشد، در این صورت نمیتوان گفت که حجاب اسلامی محقق شده است.
گاهی مشاهده می کنیم که بسیاری از زنان محجبه در پوشش خود از رنگهای شاد و زیبا و تحریک برانگیز استفاده میکنند که به اندامشان زیبایی خاصی میبخشد و در عین پوشیده بودن بدن زن، زیباییاش آشکار است، گویی که اصلاً لباس نپوشیده است؛ و این دور از روح حجاب است. (ر. ک: مهدی زاده، ۱۳۸۲، ص۲۱)
اگر به معنای عام، هر نوع پوشش و اشیایی که از وصول به گناه ممانعت می کند را حجاب بنامیم، حجاب میتواند اقسام و انواع متفاوتی داشته باشد. یک نوع آن حجاب فکری و روحی است؛ مثلاً اعتقاد به اصول عقاید اسلامی؛ مانند توحید و نبوت و. . . از مصادیق آنست که انسان را از لغزشها و گناههای روحی و فکری، مثل کفر و شرک باز می دارد.
در قران کریم از انواع دیگر حجاب که در رفتار خارجی انسان تجلی می کند نام برده شده است مثل حجاب در نگاه که مردان و زنان در مواجهه با نا محرم به آن توصیه شده اند: {قُلْ لِلْمُؤْمِنینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُم} ؛ ای رسول به مردان مومن بگو تا چشم را از نگاه ناروا بپوشند ( سورنور، آیه ی۳۰ ) و در آیبعد می فرماید: {وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِن}: ای رسول به زنان مؤمن بگو تا چشم ها را از نگاه ناروا بپوشند. نوع دیگر حجاب، حجاب گفتاری زنان در مقابل نا محرم است آنجا که می فرماید: {فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذی فی قَلْبِهِ مَرَض}: پس زنها نازک و نرم با مردان سخن نگویید؛ مبادا کسی که دلش بیمار (هوا و هوس) است به طمع افتد. (سوره احزاب، آیه۳۲)
روان:
روان، واژفارسی است که مرادف آن در زبان عربی روح است، زبان شناسان در بارروان، تقریباً مفاهیم مشترکی بیان کرده اند که در این جا به مهم ترین آن ها اشاره می کنیم:
برخی از لغت دانان، روان را به معنای جان، روح انسانی (مخصوصاً)، روح (مطلقاً) و نفس ناطقه گرفته اند. (معین، ۱۳۷۸، ج۲، ص۱۶۸۱ و نیز؛ عمید، ۱۳۴۳، ص۵۳۶) پس روان انسان در لغت، همان روح و جان اوست که گاهی از آن به روح و گاهی نیز در زبان فارسی به روان تعبیر می شود.
در متون دینی نیز تعریف دقیقی از این واژه داده نشده است، بیشتر به ابعاد کلی آن پرداخته شده است. در حدیثی از امام باقر(ع) رسیده است که ایشان در پاسخ اینکه روح چیست؟ فرمودند: «ان الروح مجانس للریح» روح و روان همانند باد است. (عروسی، ۱۴۱۵، ج، ۳، ص۲۱۶)
سلامت روان
در مورد سلامت روان یا بهداشت روان تعریفات متعددی بیان شده است که به دو مورد اشاره می شود:
الف: بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی (WHO): بهداشت (سلامت) روانی عبارتست از حالت رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی، نه اینکه تنها بیمار نباشد. (گروهی از نویسندگان، ۱۳۸۵، ص۱۶۶)
ب: بهداشت روانی؛ به معنای سلامت فکر است و منظور نشان دادن وضع مثبت و سلامت روانی است که می تواند به ایجاد تحرک، پیشرفت و تکامل فردی، ملی و بین المللی کمک نماید؛ زیرا وقتی سلامت روانی شناخته شد برای دست یابی به آن اقدام می شود و راه تکامل فردی و اجتماعی باز می گردد. (گروهی از نویسندگان، ۱۳۸۵، ص۱۷۰. به نقل از کتاب اصول بهداشت روانی، ص۱۳) برخی نیز در تعریف سلامت روان گفته اند: از دیدگاه اسلامی، انسانی که خود آگاهانه با تمامی هستی ارتباطی زنده و پویا و متکامل دارد، انسانی است از لحاظ روانی سالم. عالی ترین الگوی انسان های سالم، انبیای الهی هستند. (احمدی، ۱۳۸۸، ص۲۰۳)
با توجه به تعریفات فوق شاید بتوان سلامت روان را به صورت جامع تر و دقیق تر اینگونه بیان کرد که: سلامت روان عبارتست از وجود حالتی در روح و نفس آدمی که شخص با وجود آن، هیچ احساس کمبودی از نظر جسمی و روانی و اجتماعی و. . . نمی کند.
اهمیت حجاب در اسلام
برای پی بردن به اهمیت هر چیزی باید ابتدا تأثیرات آن را در ابعاد مختلف بررسی کنیم و ببینیم که دارای چه مفاسد و مصالحی است. و بهترین کسی که می تواند این مفاسد و مصالح را تشخیص دهد خداوند متعال است چون اوست که آدمی را خلق کرده و آن مفاسد و مصالح را به وسیلکامل ترین دین یعنی اسلام، به انسان ها عطا کرده است.
با مراجعه به منابع اصیل اسلامی؛ یعنی قرآن و سنت، اهمیت حجاب به طور واضح معلوم می شود، قرآن کریم در موارد متعددی انسان ها را به حجاب و پوششِ لازم توصیه کرده است که حکایت از اهمیت آن دارد. از جمله در سوره مبارکاحزاب به مؤمنین دستور می دهد که اگر چیزی از زنان پیامبر خواستید از پشت پرده بخواهید: {وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِکمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکمْ وَ قُلُوبِهِن }؛ و چون از زنان [پیامبر] چیزی خواستید از پشت پرده از آنان بخواهید؛ این برای دلهای شما و دلهای آنان پاکیزه تر است. ( سوراحزاب، آیه ی۵۳ ) در آیدیگری می فرماید: {یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِک وَ بَناتِک وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِک أَدْنی أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْن}؛ ای پیامبر، به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو: «پوششهای خود را بر خود فروتر گیرند. این برای آنکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند [به احتیاط] نزدیکتر است. (سوراحزاب، آی۵۹ ) از آیات فوق استفاده می شود که جهت طهارت قلب و مصونیت از اذیت و آزار هوس پرستان، حفظ حجاب و پوشش شرعی لازم و ضروری است. علاوه بر آیات قرآن روایات معصومین نیز به اهمیت حجاب فراوان اشاره نموده است. امام علی(ع) می فرماید: «صِیانَهُ المَرأهِ أنعَمُ لِحالِها وَأدوَمُ لِجَمالها»؛ صیانت زن او را شاداب تر و زیبایی اش را پایدارتر می کند. (غرر الحکم، ۱۳۸۹، حدیث۵۸۲۰)
از مجموع آیات و روایات موجود در این باب به صراحت روشن می شود که حجاب از نظر اسلام اهمیت بسیار زیادی دارد تا جایی که پیامبر(ص) کسانی که حجابشان را رعایت نکنند و خود را شبیه غیر مسلمان درآورند را مسلمان نمی داند. «من تشبّه بقوم فهو منهم» (صدرالدین شیرازی، ۱۳۸۳، ج ۲، ص۲۵۶)
حجاب و سلامت روان:
حجاب و پوشش فوائد زیادی دارد از جمله در سلامت روح و روان انسان نقش بسزایی دارد که نویسنده در این مقاله به برخی از مهم ترین آثار آن می پردازد:
۱- اطمینان قلب
فقدان حجاب و بی بندوباری در معاشرت میان زن و مرد، هیجان ها و التهاب های جنسی را فزونی میبخشد و تقاضای سکس را به صورت عطش روحی و یک درخواست اشباع نشدنی در می آورد. استاد شهید مطهری در این زمینه می فرماید: روح بشر فوق العاده تحریک پذیر است، اشتباه است که گمان کنیم تحریک پذیری روح بشر محدود به حد خاصی است و از آن پس، آرام می گیرد. . . هیچ مردی از تصاحب زیبا رویان و هیچ زنی ازمتوجه کردن مردان و تصاحب قلب آنان و بالاخره هیچ دلی از هوس سیر نمی شود.
از طرفی تقاضای نامحدود خواه ناخواه انجام نشدنی نیست و همیشه مقرون است با نوعی احساس محرومیت و دست نیافتن به آرزوها که به نوبخود منجر به اختلالات روحی و بیماری های روانی می گردد. (مطهری، ۱۳۸۸، ص۸۰ )
از این رو، غریزجنسی، غریزهای نیرومند، عمیق و دریاصفت است که هرچه بیشتر اطاعت شود بیشتر سرکش می گردد، تنها در گستراطاعت از آموزه های دین است که او را از سرکشی انداخته و به تعادل می کشاند. قرآن کریم می فرماید: {أَلابِذِکرِاللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوب}؛ آگاه باش که با یاد خدا دلها آرامش می یابد. (سوررعد، آیه ی۲۸) آیشریففوق ذکر خدا را آرامش بخش دل ها معرفی کرده است.
چه ذکر را به وجود مقدس رسول خدا(ص) تفسیر کنیم و چه به قرآن کریم در هر دو صورت، این نکته به دست می آید که انسان با یادآوری خدا و اطاعت از پیامبر(ص) یا قرآن آرامش خاطر و سلامت روان پیدا می کند. انسان با رعایت فریضالهی حجاب، به خدا نزدیک شده و در نتیجه به یک اطمینان قلبی و رضایت مندی روحی روانی دست می یابد و موجب اطمینان قلب و سلامت روان می شود.
۲- بازیابی شخصیت
اگر بانوان حجابشان را رعایت نکنند، توجه به آنان از روی هوا و هوس و شهوت بوده و چنین زنی، ارزش حقیقی خود را از دست می دهد و در جامعه به عروسکی برای سرگرمی مردان هوس باز تبدیل می شود.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 