پاورپوینت کامل پلورالیزم دینی ۹۱ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل پلورالیزم دینی ۹۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۹۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل پلورالیزم دینی ۹۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل پلورالیزم دینی ۹۱ اسلاید در PowerPoint :

>

چکیده:

«پاورپوینت کامل پلورالیزم دینی ۹۱ اسلاید در PowerPoint» از مباحث نوظهوری است که در سالهای اخیر به طور گسترده در مجامع فرهنگی مطرح شده است. بررسی اجمالی خاستگاه و سیر تاریخی آن در میان متکلمان و فیلسوفان شرقی و غربی، گزارشی از انگیزه های طرح پلورالیزم، قرائتهای سه گانه از پاورپوینت کامل پلورالیزم دینی ۹۱ اسلاید در PowerPoint (پلورالیزم رفتاری، پلورالیزم رستگاری و پلورالیزم در عرصه معرفت شناسی) و بررسی و تحلیل آن، از جمله مباحثی است که در این مقاله آمده است.

مسأله پاورپوینت کامل پلورالیزم دینی ۹۱ اسلاید در PowerPoint(Religious Pluralism) از مسائل کلامی نوظهوری است که در مجامع فرهنگی به طور گسترده ای مطرح شده و کتاب و مقالات متنوعی در تبیین و تحکیم مبانی یا ردّ و نقد آن به نگارش در آمده است.

واژه پلورال Plural [به عنوان اسم یا صفت] به معنای «جمع و کثرت» است و پلورالیزم، حکایت از گرایش به «کثرت» و «تعدّد» در عرصه های گوناگون – اعم از «دین»، «فلسفه»، «اخلاق»، «حقوق» و «سیاست» – دارد. با توجه به این مطلب، در می یابیم که مقصود از «پاورپوینت کامل پلورالیزم دینی ۹۱ اسلاید در PowerPoint» کثرت گرایی دینی در برابر وحدت گرایی – و به اصطلاح «انحصارگرایی در دین» در برابر «شمول گرایی» – است.

پیش از ذکر تفاسیر گوناگون پاورپوینت کامل پلورالیزم دینی ۹۱ اسلاید در PowerPoint و نقد و بررسی آن، چند نکته را به عنوان بحثهای مقدّماتی یادآور می شویم:

الف) خاستگاه مباحث پلورالیزم و سیر تاریخی آن

این که مسأله «پلورالیزم» زادگاه غربی دارد یا شرقی و تفسیرهای گوناگون آن ریشه در کلام و فلسفه اسلامی دارد یا نه؟ از اموری بحث برانگیز در محافل علمی شمرده شده است.

کسانی که بر این عقیده اند پلورالیزم دارای زادگاه شرقی است، قرائنی بدین شرح ارائه کرده اند:

۱- یوحنای دمشقی (… – ۲۱۸ه)، مبتکر این مسأله بوده و حتّی رساله ای در این باب نوشته است.[۱]

چنین ادّعایی مستند نیست و بر فرضِ صحّتِ نگارشِ چنین رساله ای، شاید هدف او دعوت به زندگی مسالمت آمیز بوده، تا از این طریق به همکیشان مسیحی اش که در کشورهای اسلامی سکونت داشتند، عزت بخشد.

ممکن است او در طرح این مسأله هدفی مشابه هدف «قِدَم قرآن»[۲] داشته و خواسته است با طرح «پیروی از همه ادیان، مایه رستگاری است» گامی در حمایت از مسیحیان برداشته، از این طریق از تعصّب و انحصارگرایی مسلمانان بکاهد و….

۲- اخوان الصفا در «رسائل» خود با بیان این نکته که «بدان، در هر دینی، حق موجود است، و حق بر هر زبانی جاری می شود… اگر احتمال می دهی دینی بهتر از آنچه که برگزیده ای هست، بسنده مکن، بهتر از آن را طلب کن. هر گاه بر چنین آیینی دست یافتی، بر آیین پست اصرار مورز، بر تو لازم است که آیین دوم را که افضل است، برگزینی و به آن دل بندی»[۳] به گونه ای به مسأله پلورالیزم پرداخته است.

در جمله منقول، از وجود نوعی حق در تمام ادیان (هرگاه تعبیر به «ادیان» را صحیح بدانیم) خبر داده شده و چنین مطلبی سخن جدیدی نیست بلکه اسلام منادی آن است و اهل کتاب را بر اصل مشترک «توحید و عبادت» فرا می خواند:

«قُلْ یا أهل الکتاب تعالوا إلی کلمه سواء بیننا و بینکم أن لا نعبُدَ إلاّ اللّه و لانشرک به شیئاً…»[۴]

۳- غزالی در ذیل حدیث «ستفترق أمّتی الی ثلاث و سبعین فرقه» هر دو عبارت منقول: «الناجیه منها واحده» و «الهالکه منها واحده» را صحیح دانسته است. جمله نخست، حاکی از انحصار حق در یک فرقه است، در حالی که بنا به نقل دوم همه بر حق بوده و فقط یک فرقه گمراه خواهند بود.[۵]

گر چه ظاهر این عبارت حاکی از نوعی «پلورالیزم مذهبی» نسبت به هفتاد و دو فرقه اسلامی است، ولی ذیل عبارت، حاکی است که تنها یک فرقه بر حق می باشد و آن فرقه ای است که بدون نیاز به شفاعت و یا عذاب موقّت در دوزخ، وارد بهشت می شوند، اما دیگر فرقه ها بر اثر کوتاهی در عقیده طرد می شوند. و در سایه شفاعت شافعان، یا پس از عذاب موقت در آتش، از آلودگی پاک شده و پس از پالایش وارد بهشت می شوند.[۶]

علاوه بر آن، وی در جای دیگر اکثریت مردم روی زمین را غرق شده در دریای ضلالت می انگارد و نجات یافتگان را گروه بسیار کم.[۷]

ب ) غربی بودن اندیشه پلورالیزم

پیش از نیمه قرن بیستم، کوچکترین ردّپایی از مسأله پلورالیزم در مطبوعات کشور ما مشاهده نمی شود و روح مسأله حاکی است که پلورالیزم یک اندیشه کاملاً غربی است که وارد حوزه اندیشه شرقیان شده است و با توجه به وجود تفسیر و قرائتهای گوناگون از آن، می توان گفت: این مسأله فاقد اصالت اسلامی است و اگر ریشه اسلامی می داشت، در طول چهارده قرن، محققانه ترین تحلیل و بررسی در آن، صورت می گرفت.

آری، در نیمه دوم قرن بیستم یکی از نویسندگان ایرانی[۸] با طرح پاورپوینت کامل پلورالیزم دینی ۹۱ اسلاید در PowerPoint، آیه ۶۲ سوره بقره را گواه بر رستگاری پیروان تمام مذاهب آسمانی گرفت.

استدلال به آیه یاد شده، از ابتکارات وی نبوده بلکه مفسران مسلمان در تفسیر آیه که مضمون آن در سوره های دیگر[۹]نیز آمده است، تصریحاً یا تلویحاً به چنین برداشت غیر صحیح اشاره کرده و به تفسیر آیه پرداخته اند، حتی ابوالاعلی مودودی، چنین برداشتی را بزرگترین افترا به قرآن توصیف کرده[۱۰] و نگارنده نیز در باب جهانی و خاتم بودن شریعت محمدی، آیه را به عنوان دلیل مخالفان، مطرح و به تحلیل آن پرداخته است.[۱۱]

ج ) مقصود از دین و شریعت

کسانی که به طرفداری از «پاورپوینت کامل پلورالیزم دینی ۹۱ اسلاید در PowerPoint» برخاسته اند، میان «دین» و «شریعت» فرق ننهاده و روشن نکرده اند که درباره وحدت و یا کثرت کدام یک از آن دو گفتگو می کنند.

قرآن که موثّق ترین مدرک برای تفسیر این دو واژه است، «دین» را واحد و «شریعت» را متعدّد می داند، تو گویی گوهر دین در تمام ادوار یکی بیش نبوده و همه پیامبران به تبلیغ آن مأمور شده اند، و «دین» در طول اعصار فراتر از آن بود که در قلمرو نسخ قرار گیرد. از این رو «دین» در قرآن مفرد به کار رفته است.

دین امر واحدی است که کثرت پذیر نیست و حقیقت آن همان تسلیم در برابر خدایی است که سلطه، حاکمیت، آفریدگاری، کردگاری و شایستگی پرستش از آنِ اوست و هر امّتی به فراخور استعداد و توان خود به آن دعوت شده اند. این حقیقت از دقّت در آیات زیر به دست می آید:

۱- «ذلک الدِّین القیم»[۱۲]

در این آیه، یکتاپرستی و توحید در عبادت «دین قیم» نامیده شده است؛ یعنی دینی که تزلزل و خلل در آن راه ندارد و در تمام اعصار، استوار و نیرومند باقی می ماند.

۲- «ان الدِّین عند اللّه الإسلام»[۱۳]

آیه، ناظر به عصر رسول خاتم نیست بلکه از یک واقعیت مستمر در همه اعصار گزارش می دهد در این صورت وحدت دین با تعدّد شرایع و مذاهب آسمانی جز این تصور ندارد که دین، آن باورهای توحیدی و یا معارف الهی است که همه پیامبران، بر تبلیغ آنها دعوت شده اند. و اصول آن را، تسلیم در برابر خدا و نفی عبادت و اطاعت غیر او تشکیل می دهد.[۱۴]

– «هو الذی أرسل رسوله بالهدی و دین الحقّ…»[۱۵]

آیه مذکور و آیات نظیر آن، بر توحیدی بودن دین حق دلالت دارد. با این توضیح که دین یک رشته آموزه های اعتقادی است که در رأس آنها، توحید قرار گرفته است و از آن جا که گزاره های مربوط به عقاید و معارف، حاکی از واقعیتهای عینی است، طبعاً دگرگونی در آن راه نداشته و پیوسته ثابت و استوار و از وحدت و یگانگی برخوردار می باشد.

امّا «شریعت» و «شرعه» به راهی گویند که انسان با پیمودن آن به آب می رسد. قرآن مجید در عین تصریح بر «وحدت دین»، به تعدّد شرایع و وجود «شِرعه»ها و «منهاج»ها تأکید می کند؛ مانند:

«و لکلٍّ جعلنا منکم شرعهً و منهاجاً»[۱۶]؛

«ثم جعلناک علی شریعه من الأمر فاتبعها…»[۱۷]

از این آیات استفاده می شود که شریعت همان آموزه های علمی و اخلاقی است که با اختلاف استعداد و توان امتها و شرایط گوناگون که بر آنان حکومت می کرد، اختلاف داشته است و بر همین اساس نسخ شرایع بر این اصل استوار بود، البته مقصود نسخ تمام آموزه های علمی و اخلاقی شریعت پیشین نیست بلکه نسخ بخشی از آنها است که لازمه پیشرفت زمان و بالا رفتن استعدادها و دگرگونی شرایط زندگی است.

د ) انگیزه های طرح پلورالیزم

به خاطر قرائتهای گوناگونی که از پلورالیزم ارائه شده است، انگیزه های متعدّدی در طرح آن دخیل بوده که به برخی از آنها اشاره می شود:

۱- انگیزه جامعه شناختی

هرگاه پاورپوینت کامل پلورالیزم دینی ۹۱ اسلاید در PowerPoint به صورت رفتاری تفسیر گردد و مفاد آن این باشد که پیروان مذاهب گوناگون می توانند در کنار هم زندگی مسالمت آمیز داشته باشند و یکدیگر را تحمّل کنند، طبعاً انگیزه جامعه شناختی داشته و در جهت کاستن تعصّبات مذهبی و کم کردن زمینه های جنگ و درگیری و آشتی بیشتر میان پیروان تمام مذاهب خواهد بود.

نمونه ای از این انگیزه، تحرّکات «پاپ» برای زدودن هر نوع تعصّب مذهبی است تا آن حد که می کوشد یهود را در کشتن حضرت مسیح علیه السلام نیز تبرئه کند! در دومین بیانیه شورای واتیکان در سال ۱۹۶۳م. از فراموش کردن گذشته، جهت همزیستی مسالمت آمیز مسیحیان و مسلمانان سخن به میان آمده است.[۱۸]

۲- توجیه مطالب ناموزون کتاب مقدس

وجود آموزه های خردستیز در «کتاب مقدس» بویژه تعالیمی که مربوط به صفات و افعال خداست، مخالفان کلیسا را بر آن داشت تا از این سلاح بُرنده، ضدّ مذاهب کلیسا بهره گرفته و کتاب مقدس را جزو اساطیر و افسانه ها قلمداد کنند.

طرفداران پلورالیزم با طرح «گوهر و صدف دین» این نوع اختلافها را بی اهمیت تلقّی کرده، گوهر دین را متحول شدن شخصیت انسان و گزاره های دینی را در حکم صدف دین و برای حفظ گوهر پدید آمده می دانند. اهمیت دین در گوهر آن است نه در صدف و هرگز نباید بر آموزه های دینی مانند نظریه های علمی نگریست و در صدق و کذب آنها گفتگو کرد. و مادامی که این آموزه ها در تحوّل شخصیت ما مؤثر است از احترام خاصی برخوردارند.

در تقریر دیدگاه جان هیک[۱۹] در باب پاورپوینت کامل پلورالیزم دینی ۹۱ اسلاید در PowerPoint همین نتایج به دست می آید. آنچه مهم است گوهر دین و تحول شخصیت انسان به شخصیت خدا محوری است و کلیه تعالیم و گزاره های کتاب مقدس در قلمرو عقیده و احکام عملی و اخلاق، همه صدف دینند و مادامی که در طریق حفظ آن گوهر به کار گرفته شوند برای ما اهمیت دارند و صدق و کذب، ضدّ و نقیض بودن آنها برای ما مهم نیست.

۳- توجیه تکثر و تعدّد ادیان

انگیزه دیگری که برای طرح پلورالیزم مطرح شده، تصحیح تعدّد ادیان و یا شرایع است نه طرح حق یا باطل بودن آن؛ زیرا سرچشمه دین یکی بیش نیست و آن شهود «امر مطلق» و متعالی که از آن به «تجربه دینی» تعبیر می کنند، ولی نتیجه این شهود، متعدّد و مختلف است و راه حلّ آن این است که هرگاه تجربه دینی در قالب تعبیر ریخته می شود از عوامل تاریخی، زبانی، اجتماعی و جسمانی متأثر می شود و در نتیجه گزاره های دین تفاوت پیدا می کند، یکی به توحید و دیگری به تثلیت دعوت می کند.[۲۰]

هرگاه این توجیه از نقدهای ویرانگر در أمان بماند، فقط می تواند اختلاف ادیان را در مسائل عقیدتی، تفسیر کند، نه در آموزه های عملی و نه در آموزه های اخلاقی؛ زیرا اختلاف در احکام نمی تواند معلول تأثّر تعبیر از شهود امر مطلق، از عوامل چهارگانه یاد شده باشد.

یادآوری

ناگفته نماند که پلورالیستهای دینی، خواهان تحقیق و ارائه نظر درباره پیام آوران و پیامهای آنان در عرصه عقیده و عملند، بدون آن که با خود آنان به مذاکره بنشینند و به کلمات و سخنان آنها گوش فرا دهند؛ سرچشمه دین را «شهود حقیقت مطلق» و پیامهای آنان را برداشتهای متفاوت آنان از یک حقیقت غایی و مرموز الهی معرفی می کنند، امّا یک بار نخواسته اند همین مطلب را با آنان در میان گذاشته، پای سخنان آنان بنشینند. از این رو، آن چه که پلورالیستها در داوری های خود می گویند یک رشته گمانه زنی هایی است که با کمترین مدرک تاریخی یا گواه دینی همراه نیست.

امروزه حدس و گمان بلکه خیال بافی، جای برهان و دلیل وتجربه علم آفرین را گرفته تا آن جا که حرکت عظیم پیامبران و کتابها و آموزه های آنان بدون کوچکترین دلیل به تجربه دینی (شهود حقیقت مطلق) و آموزه های آنان به برداشتهای متفاوت آنان از این حقیقت تفسیر می شود؛ غافل از آن که، پیامبران تعالیمشان را به خدا نسبت می دهند و خود را ناقل پیام خدا می دانند و شعار آنان چنین است: «ان اتّبع إلاّ ما یوحی إلی…»[۲۱]؛ «اتّبع ما اوحی الیک من ربّک لا اله إلاّ هو[۲۲]»

از سوی دیگر، هنگامی که مخالفان از پیامبری، درخواست می کنند تا پیام الهی را دگرگون سازد در پاسخ می گوید:.. . «قل ما یکون لی أن ابدّله من تلقاء نفسی…»[۲۳]

یعنی: بگو ممکن نیست از نزد خود پیام الهی را دگرگون سازم.

تا این جا، سه انگیزه از انگیزه های طرح پلورالیزم به اجمال توضیح داده شد، اینک لازم است قرائتهای گوناگون پاورپوینت کامل پلورالیزم دینی ۹۱ اسلاید در PowerPoint را ملاحظه، سپس نقد و بررسی کنیم.

قرائت نخست از پاورپوینت کامل پلورالیزم دینی ۹۱ اسلاید در PowerPoint:

پلورالیزم رفتاری

تفاسیر گوناگونی که از پلورالیزم ارائه کرده اند، حاکی از آن است که همه قرائتها نمی تواند صحیح و کامل باشد، چه بسا ممکن است تفسیری از آن صحیح و استوار باشد و تفسیر دیگر، باطل و بی پایه.

«کثرت گرایی رفتاری» زندگی توأم با صلح و آشتی را برای پیروان ادیان و مذاهب گوناگون با تأکید بر اصول مشترک، توصیه می کند. گرچه وجوه مشترک میان ادیان توحیدی یعنی یهودیت و مسیحیت و اسلام چشم گیرتر است ولی ادیان خاور دور هم با سایر ادیان از وجوه مشترکی برخوردارند. از این رو کافی است به آن چه ادیان بر آن اتفاق دارند، توجه شود و از اختلافات و درگیری ها اجتناب گردد.[۲۴]

کثرت گرایی دینی با این قرائت، مورد پذیرش عقل و دین و شریعت است. قرآن مسلمانان را به زیستن مسالمت آمیز با اهل کتاب، زیر پرچم «توحید در پرستش» (که اصل مشترک در میان تمام شرایع آسمانی است) دعوت می کند:

«قل یا اهل الکتاب تعالَوْا الی کلمه سواء بیننا و بینکم أن لانعبد إلاّ اللّه و لانشرک به شیئاً و لایتّخذ بعضنا بعضاً أرباباً من دون اللّه فان تولّوا فقولوا اشهدوا بأنّا مسلمون»[۲۵]

یعنی: بگو ای پیروان کتاب (های آسمانی) بیایید همگی اصلی را که میان ما و شما مشترک است به پا داریم و آن این که جز خدا کسی را نپرستیم و چیزی را شریک او قرار ندهیم اگر روی برگردانیدند بگویید گواه باشید ما مسلمانیم (تسلیم خدا هستیم).

دستور زن

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.