پاورپوینت کامل نقد نظریه های غربی در بازتاب انقلاب اسلامی با تکیه بر مورد فلسطین ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل نقد نظریه های غربی در بازتاب انقلاب اسلامی با تکیه بر مورد فلسطین ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۱۲۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل نقد نظریه های غربی در بازتاب انقلاب اسلامی با تکیه بر مورد فلسطین ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل نقد نظریه های غربی در بازتاب انقلاب اسلامی با تکیه بر مورد فلسطین ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint :
>
مهدی ابوطالبی[۱]
چکیده:
یکی از مهم ترین وقایع تاریخی قرن بیستم که خود منشأ بسیاری از تحولات سیاسی و اجتماعی و حوادث تاریخی در جهان بوده، انقلاب اسلامی ایران است. به دنبال چنین بازتاب هایی بسیاری از نظریه پردازان غربی برای جلوگیری از تأثیر مثبت آن در جهان، به نقد این انقلاب پرداختند. بدین جهت، نگارنده ضمن اسلامی و ایدئولوژیک خواندن این انقلاب، تأثیر شگرف و مهم انقلاب اسلامی ایران را بر جهان اسلام با تکیه بر مبارزات مردم فلسطین مورد بررسی قرار داده است.
از این رو، تأثیر انقلاب اسلامی بر مردم فلسطین از بعد داخلی و بین المللی به طور مستقل بحث گردیده و پشتیبانی عملی انقلاب اسلامی بویژه حضرت امام رحمه الله از مبارزات مردم فلسطین مورد تأکید قرار گرفته است.
مقدمه
انقلاب اسلامی ایران که برخی از آن به عنوان آخرین انقلاب قرن بیستم یاد می کنند و برخی آن را انقلاب دوران پست مدرن می دانند، بدون تردید یکی از مهم ترین وقایع تاریخی قرن بیستم می باشد که خود سازنده بسیاری از حوادث تاریخی و تحولات سیاسی و اجتماعی است.
این واقعه نه تنها موجب سرنگونی نظام شاهنشاهی و تحولات بنیادین در عرصه های اجتماعی و سیاسی در ایران شد، بلکه در خارج از مرزهای ایران نیز بازتاب ها و آثار فراوان و متنوعی را از خود به جای گذاشت.
بسیاری از نظریه پردازان غربی معتقدند انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی که به دنبال این انقلاب بر ایران حاکم شد، الگو و نمونه مناسبی برای کشورهای مسلمان نبوده و هیچ یک از ملت ها و کشورهای مسلمان خواهان ایجاد نمونه ای مشابه نظام جمهوری اسلامی ایران در کشور خود نیستند؛ بنابراین این انقلاب، تأثیر مثبتی در جهان اسلام نداشته است و به تعبیری، اندیشه صدرو انقلاب که توسط حضرت امام مطرح شد، به شکست انجامیده است.[۲]
در حالی که به نظر می رسد برعکس آن چه این نظریه پردازان تصور کرده اند، اسلامی و ایدئولوژیک بودن این انقلاب، موجب تأثیر ویژه آن در جهان اسلام و کشورها و ملت های مسلمان شده است. به همین جهت در این نوشتار به عنوان نمونه، تأثیرات شگرف و مهم انقلاب اسلامی ایران را بر مبارزات مردم فلسطین بررسی می نماییم.
الف. موارد تأثیر انقلاب اسلامی ایران بر مردم فلسطین
مردم مسلمان فلسطین از مدت ها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی درگیر مبارزه با غاصبان صهیونیست بودند و جهت دهی و سازماندهی این مبارزات با گروه ها و تشکل های مختلف فلسطینی بود. اما پس از گذشت مدتی، این گونه اندیشه ها و استراتژی ها به بن بست رسید و خلأ بزرگی در اندیشه مبارزه با صهیونیسم و رهاسازی بیت المقدس به وجود آمد که اوج این خلأ با واقعه تاریخی کمپ دیوید و صلح سادات با اسرائیل در مارس ۱۹۷۹ پدیدار شد.
در چنین وضعیتی برای مبارزان فلسطینی دو راه در پیش بود؛ یا باید همه چیز را تمام شده می دیدند و به صلح با رژیم غاصب تن می دادند و یا اینکه با توجه به شکست و ناکامی گذشته، طرحی نو در مبارزه ترسیم می کردند.
در این وضع دشوار، تجربه انقلاب اسلامی با برانداختن بزرگ ترین حامی منطقه ای اسرائیل پدیدار گشت و با توجه به ابعاد منطقه ای و جهانی آن بسیار سریع جای خود را در فلسطین پیدا کرد. ظهور انقلاب اسلامی و برانداختن یکی از ستون های حمایت کننده اسرائیل، یعنی محمدرضا شاه، فلسطینی ها را متوجه مبانی فکری و اعتقادی انقلاب نمود.
زیاد ابو عمرو معتقد است پس از جنگ ۱۹۶۷ تمایز فکری و ایدئولوژیک در داخل گروه اخوان المسلمین آغاز گردید. این جنگ لرزه شدیدی در داخل گروه ایجاد کرد و سؤالاتی را به وجود آورد که بدون پاسخ ماند. جست و جو برای پیداکردن راه حل های بدیل بیش از یک دهه و تا پیدایش انقلاب اسلامی در ایران ادامه یافت.
انقلاب اسلامی ایران نمونه ای اسلامی عرضه کرد که می شد به آن اقتدا کرد.[۳] این بدیل و جایگزین با کتابی که فتحی شقاقی با عنوان «الخمینی الحل الاسلامی و البدیل» نوشت، تحقق یافت. این اثر را شقاقی در دوران دانشجویی اش در مصر بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تألیف کرد و بنا به گفته خودش اولین کتابی است که در جهان در مورد انقلاب اسلامی ایران تألیف شده است. [۴]
امام خمینی رحمه الله در مورد تأثیر انقلاب اسلامی بر مردم فلسطین و حرکت انقلابی آن ها می فرماید:
«با این که بیشتر از یک سال از حماسه برائت از مشرکان نگذشته است عطر خون های پاک شهدای عزیز ما در تمامی جهان پیچیده و اثرات آن را در اقصی نقاط عالم مشاهده می کنیم. حماسه مردم فلسطین یک پدیده تصادفی نیست، آیا دنیا تصور می کند که این حماسه را چه کسانی سروده اند و هم اکنون مردم فلسطین به چه آرمانی تکیه کرده اند که بی محابا و با دست خالی در برابر حملات وحشیانه صهیونیست ها مقاومت می کنند؟ آیا تنها آوای وطن گرایی است که از وجود آنان دنیایی از صلابت آفریده است؟
آیا از درخت سیاست بازان خود فروخته است که بر دامن فلسطینیان میوه استقامت و زیتون نور و امید می ریزد؟ اگر چنین بود این ها که سالهاست در کنار فلسطینیان و به نام ملت فلسطین نان خورده اند! شکی نیست که آوای الله اکبر است.
این همان فریاد ملت ماست که در ایران شاه را و در بیت المقدس غاصبین را به نومیدی کشاند. و این تحقق همان شعار برائت است که ملت فلسطین در تظاهرات حج.. . سرداد.. .و بر همان بستر شهادتی که خون عزیزان ما بر آن ریخته شد، او نیز نثار خون و به رسم شهادت آرمید. آری فلسطین راه گم کرده خود را از راه برائت ما یافت و… کوکب دریه فلسطین از شجره مبارزه لاشرقیه و لاغربیه ما بر افروخت.. . این تنها یک نمونه از پیشرفت انقلاب است».[۵]
به طور کلی می توان تأثیر انقلاب اسلامی بر مردم فلسطین را از دو بعد داخلی و خارجی بررسی کرد:
۱. بعد داخلی
مهم ترین اثر انقلاب اسلامی ایران بر مردم فلسطین در بعد داخلی ایجاد بیداری و آگاهی اسلامی در مردم این سرزمین است که این بیداری و آگاهی اثرات بسیاری در متن زندگی مردم فلسطین داشته است.
بیداری و آگاهی اسلامی
توجه به تاریخ مبارزات مردم فلسطین با اسرائیل نشان می دهد که نوعی بیداری و احیاگری اسلامی متأثر از علمای اهل تسنن در کشورهای عربی، در فلسطینیان به وجود آمده بود، اما گسترش و عمومیت یافتن این احیاگری تحت تأثیر انقلاب اسلامی ایران و اندیشه های امام خمینی رحمه اللهامری مشهود و قابل اثبات است. زیاد ابوعمرو در کتاب خود که درباره حرکت اسلامی درکرانه غربی و نوار غزه نوشته است می گوید:
«تردیدی نیست که ازدیاد نفوذ گرایش های دینی در خارج از اراضی اشغالی مانند ایران و مصر و لبنان و.. . اثر آشکاری بر مردم کرانه غربی و نوار غزه داشته است».[۶]
به عبارتی، پس از انقلاب اسلامی این بیداری اسلامی در ملت فلسطین اعم از رهبران و سران سازمان ها و تشکلات فلسطینی و توده مردم وسعت بسیاری یافت که به هیچ وجه با زمان قبل از آن قابل مقایسه نیست.
حضرت امام در سخنرانی خود در جمع نمایندگان شیعیان جنوب لبنان بر ضرورت این بیداری تأکید نموده و می فرماید:
«اصلاً مسلمین باید بیدار بشوند. امروز روزی نیست که مسلمان ها هرکدام یک گوشه ای زندگی خاصی به خود داشته باشند، نمی شود این معنا. در یک همچو زمانی که سیاست های ابرقدرت ها بلعیدن همه جاست مسلمین باید بیدار بشوند.. . ملت ها باید بیدار بشوند و همه تحت لوای اسلامی و تحت سیطره قرآن باشند».[۷]
به طور کلی طی دو دهه اخیر، آگاهی و باورهای اسلامی در میان مردم مناطق اشغالی به صورت چشم گیری بالا رفته است و آخرین نظرسنجی ها گویای گرایش روزافزون آن ها به اسلام و کنار گذاشتن اعتقادات ملی گرایانه، پان عربیستی و سوسیالیستی از سوی آن ها است.
مرکز ارتباطات اورشلیم طی یک نظرسنجی به نتایج مهمی دست یافته که از جمله آن ها کاهش شدید محبوبیت عرفات و تمایل هشتاد درصد از پاسخ دهندگان به برقراری قوانین و مقررات اسلامی در حکومت آینده فلسطین است.
۶۳ درصد از پاسخ دهندگان به برقراری قوانین و مقررات اسلامی در تمامی سرزمین فلسطین پاسخ مثبت داده اند و این در حالی است که نظر سنجی های پیشین در دهه های گذشته نشان گر وجود ایده تأسیس دولت فلسطینی دموکراتیک و غیر مذهبی در بین فلسطینیان بوده است. [۸]
جیمز بیل محقق آمریکایی در این باره می نویسد:
«جنبش فلسطین که تا حد زیادی غیر مذهبی است و به لحاظ سیاست های منطقه ای و بین المللی از هم پاشیده و عمیقا دچار چند دستگی شده است، آشکارا نشانه هایی از علایق اسلامی را در خود دارد. در ساحل غربی رود اردن.. . نسل جوان فلسطینی های بی وطن در کنار مجامع و انجمن های ملی، سازمان های مختلف اسلامی را نیز تشکیل می دهند.. . الیاس فریح، شهردار بیت اللحم، و رشاد شاوه شهردار سابق غزه اخیرا تأکید کرده اند که به نحو فزاینده ای جوانان فلسطینی در سرزمین های اشغالی به سوی اسلام آمده و با خواست اصلاح، آن را به مثابه راه نجات از فقر و بدبختی خود می دانند».[۹]
این بیداری و آگاهی اسلامی ملت فلسطین در اموری خاص ظهور و بروز پیدا کرد که از جمله آن امور می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
۱ـ۱. احیای مفاهیم سیاسی و اجتماعی اسلام (عدم جدایی دین از سیاست)
یکی از موارد مهم بروز بیداری اسلامی در فلسطین توجه به مفاهیم و ابزارهای سیاسی و اجتماعی اسلام و امکان تأثیر گذاری دین در این گونه امور بود. از این رو مهم ترین تأثیر ایدئولوژیک امام بر جنبش مسلمانان، به ویژه انتفاضه، در رویکرد و برداشت خاص ایشان از اسلام و احکام عملی و اصول اعتقادی آن است. امام با تکیه بر اصل عدم جدایی دین از سیاست، مفاهیم و مناسک شرع را از معنویت صرف و صوفی منشی به مفاهیمی عملی در حوزه اجتماع و سیاست مبدل کرد بدون این که خدشه ای به امور قدسی و معنوی آن ها وارد گرداند.
ماروین زونیس از نظریه پردازان انقلاب، این عنصر در اندیشه امام را مورد کنکاش قرار داده و بر این باور است که امام با در هم آمیختن قلمرو امور سیاسی با امور معنوی موجب شد مسلمانان، دنیای در حال دگرگونی را پر معنی و بهتر دریابند.[۱۰]
البته قبل از انقلاب اسلامی هم نهضت هایی در مصر و فلسطین ضرورت مبارزه مبتنی بر اعتقادات اسلامی و فتح باب جهاد و شهادت را بیان کرده اند. اما تفاوت بارز و برجسته حرکت امام نسبت به حرکت های قبلی این بود که امام چنین ارزش هایی را در مبارزه ای جانانه برای تأسیس حکومت اسلامی و محافظت از آن با دقت و ظرافت خاصی به کار بست و توان نهفته در چنین ارزش هایی را در میدان عمل به کار برد و این تجربه بر خلاف حرکت های قبلی با پیروزی بزرگی همراه بود. این تجربه موفق با توجه به این که ابعاد میدانی و عینی چشم گیری در جهان به ویژه دنیای اسلام داشت، با سرعتی مثال زدنی باوری عمیق به وجود آورد که دیگران با وجود احیا و طرح آن موفق به چنین تحولی نشده بودند.
اما در واقع کارآمدی سمبل ها و ارزش های دینی در مبارزه را که دیگران نیز مطرح کرده بودند، به اثبات رساند. از این رو تأثیر اندیشه امام در انتفاضه بیش از هر اندیشه دیگر است. سخنان رهبران و اندیشمندان مسلمان و عرب شاهدی بر این تأثیر شگرف انقلاب اسلامی بر بیداری و آگاهی اسلامی است.
یعقوب یحیی رهبر نهضت اسلامی نیجریه در این باره می گوید:
«یکی از ویژگی های عمده انقلاب اسلامی این است که اعتماد مسلمانان را به دینشان باز می گرداند».[۱۱]
هم چنین شیخ صبحی طفیلی از اعضای شورای عالی حزب الله لبنان در این مورد می گوید:
«امام اسلام را از غربت بیرون آورد و به جایگاه اصلی و واقعی خود بازگرداند و آن را به عنوان یک نیروی مهم و مؤثر علیه ظلم و ستم به مظلومان دنیا هدیه کرد… از این روست که امروز مسلمانان در مصر و الجزایر و فلسطین در مقابل نیروهای استکباری ایستادگی می کنند…». [۱۲]
ولید ابراهیم از نویسندگان عرب می نویسد:
«انقلاب اسلامی با ایجاد آگاهی های جدید تأثیرات عمیقی بر ادبیات عرب به جا گذاشت و به گفته سمیع القاسم این آگاهی ها امت اسلامی را وادار به بازگشت به منابع پاک و اصیل فرهنگ اسلامی خود کرد».[۱۳]
همه این مطالب نشان گر این است که حرکت امام خمینی رحمه الله موجب ایجاد نوعی باور به توانایی ها و قابلیت های سیاسی و اجتماعی اسلام و بازگشت به منابع و فرهنگ اصیل اسلامی و اعتماد بیش تر به این دین شد.
۲ـ۱. تأثیر در گسترش کمی و کیفی حرکت ها و تشکیلات آزادی بخش اسلامی
یکی دیگر از نمودهای بیداری و آگاهی اسلامی در مردم فلسطین و اثر آن در زندگی عملی آن ها، بحث گسترش حرکت ها و تشکیلات آزادی بخش اسلامی در فلسطین بود. پس از انقلاب اسلامی ایران، گروه های مختلف اسلامی در قالب فعالیت های مختلف فرهنگی و مذهبی و با موضع گیری سیاسی در محله ها و مساجد و دانشگاه ها دوباره مردم را به سوی اسلام فراخواندند.
در همین دوره، مراکز، نشریات و جلسات اسلامی در فلسطین نسبت به گذشته چند برابر شد و گروه های فعال اسلامی در دانشگاه ها آرای مقبولی به دست آوردند. یکی از گروه های بسیار فعال در فلسطین، گروه اخوان المسلمین است و همان طور که ذکر شد، جنگ ۱۹۶۷ لرزه شدیدی در داخل این گروه ایجاد کرد که موجب پدیدآمدن شبهات و سؤالاتی شد که پس از سال ها، نمونه عملی ارایه شده توسط انقلاب اسلامی توانست بدیل و راه حل عملی برای آن ها باشد.[۱۴]
اما مه مترین نمونه تأثیر انقلاب اسلامی در حرکت های جهادی و تشکل های مبارزاتی، تشکیل هسته جهاد اسلامی در فلسطین است. از دیدگاه ابوعمرو اندیشه «اسلام، تنها راه حل و جهاد مناسب ترین اسلوب است» مهم ترین درسی است که جهاد اسلامی و انتفاضه، از انقلاب اسلامی ایران گرفته است. [۱۵]
طرح نوین مبارزاتی در فلسطین در قالب هسته جهاد اسلامی تحت تأثیر انقلاب اسلامی شکل گرفت. اگر جهاد اسلامی مهم ترین هسته و سازمان به وجود آورنده انتفاضه است، انقلاب اسلامی عامل اصلی پیدایش اندیشه جهادی و تشکیل این سازمان با عنوان جهاد اسلامی است. دکتر فتحی شقاقی در این باره می نویسد:
«جهاد اسلامی هم زمان با قیام و پیروزی انقلاب اسلامی ایران و با الهام از اندیشه های امام فقید امت در سال ۱۹۸۰ تأسیس شد و از آغاز کار به دنبال جهاد مسلحانه علیه رژیم صهیونیستی بود و حرکت ما می دید که گروه های غیر مذهبی و ملی گرایی هستند که شعار آزادی فلسطین را برداشته اما با اسلام دشمنی دارند و حتی گروه های اسلامی نیز بوده اند که ادعای اسلام داشته اما سخنی از جهاد به زبان نمی آوردند. جنبش جهاد اسلامی برای اعلام اسلام به عنوان ابزار و وسیله این رهایی تشکیل شد».[۱۶]
شقاقی با تأکید بر نحوه برخورد حرکت اسلامی ایران در اندیشه و عمل با مسئله فلسطین از آن به عنوان فهم صحیح حرکت اسلامی از نقش و ماهیت استعماری دشمنان و هم سو با اندیشه حسن البناء، توفیق الطیب، سید قطب و ابوالاعلی مودودی یاد می کند.
وی ضمن این که پیروزی امام بر شاه را یک الگوی عملی می داند، در مورد عناصر و مبانی فکری انقلاب اسلامی تعصب مذهبی و قومی نداشته و هم چون یک شیعه از انقلاب اسلامی دفاع می کند. هم چنان که در اندیشه سیاسی امام کم ترین مناقشه مذهبی علیه اهل تسنّن و سایر فرقه های اسلامی مشاهده نمی شود.
می توان گفت یکی از عوامل تأثیرگدار در جذب امثال فتحی شقاقی به اندیشه های امام خمینی رحمه اللههمین منطق وحدت بخش اندیشه امام در گفت وگوی اسلامی و نه فرقه ای با امت اسلامی است. شقاقی در این باره می گوید:
«انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب اسلامی به معنای وسیع قرآنی است… وجوه مشترک میان دو بال مسلمانان، تسنن و تشیع، پیکره این انقلاب را بر اساس خاستگاه ها، هدف ها، ابزارها و انگیزه های آن تشکیل می دهند».[۱۷]
وی با ذکر حکم شیخ محمود شلتوت در تجویز تقلید از مذهب تشیع همانند مذاهب اهل سنت هرگونه شائبه کفر و خروج از دین را برطرف می کند. چنین پشتوانه ای از اندیشه موجب نزدیکی فکری فتحی شقاقی به انقلاب اسلامی و تأسیس جهاد اسلامی مبتنی بر همین اندیشه شد.
جهاد اسلامی که به این ترتیب شکل گرفت حلقه ارتباط اندیشه امام خمینی با فلسطین شد. هرچند که این حلقه تنها راه انتقال اندیشه انقلاب اسلامی به فلسطین نبود اما مهم ترین آن ها بود. جهاد اسلامی پس از تأسیس در سال ۱۹۸۰، در سه مرحله انتفاضه فلسطین را تا سال ۱۹۸۷ شکل داد.
در مرحله اول، از طریق کار فکری و فرهنگی و تربیت کادر، با استراتژی بسیج سیاسی و مردمی در مراکز علمی، مساجد و دانشگاه ها، اندیشه جهادی را گسترش داد. در مرحله دوم، در سال ۱۹۸۶ جهاد اسلامی مبارزه و جهاد مسلحانه را با صهیونیست ها در پیش گرفت و در مرحله سوم همراه با مردم، انتفاضه را سازمان دهی و رهبری کرد. [۱۸]
ابوعمرو اعضای جهاد اسلامی را از اولین کسانی می داند که در انتفاضه شرکت نمودند. وی که یک ناسیونالیست لائیک است، و انگیزه ای برای حمایت از حرکت های اسلامی ندارد، در رابطه با نقش جهاد اسلامی در انتفاضه می گوید:
«قبل از آغاز انتفاضه مجموعه ای از حوادث که نقش آتش زیر خاکستر را داشتند، منجر به قیام شدند و کوچک ترین شکی وجود ندارد که جنبش جهاد اسلامی نقش مهمی را در این حوادث داشت. این حوادث زمینه ساز انتفاضه شد و در نهایت انفجار مردمی را به دنبال داشت».[۱۹]
شهید فتحی شقاقی نیز نقش جهاد اسلامی را در انتفاضه مردم فلسطین این گونه بیان می کند:
«جنبش جهاد اسلامی با انتفاضه وارد مرحله سومی از مراحل مبارزه و جهاد سخت و پی گیر خود می شود و ادعا نمی کند که انتفاضه را به وجود آورده است.. . ولی آن چه برای همه روشن است و نمی توان آن را انکار کرد این است که جهاد اسلامی حضور فعال و مهمی در انتفاضه داشته و این فرصت برای هیچ گروهی به این اندازه نبوده است».[۲۰]
با توجه به آن چه گذشت، روشن شد که اندیشه و حرکت جهاد اسلامی که نقش بسیار زیادی در انتفاضه فلسطین و مبارزه آن ها با اسرائیل دارد، تحت تأثیر انقلاب اسلامی و اندیشه های حضرت امام رحمه الله شکل گرفت.
۳ـ۱. ایجاد حساسیت اسلامی و حمایت از مقدسات مذهبی
یکی از آثار انقلاب اسلامی بر جهان اسلام از جمله کشور فلسطین ایجاد نوعی حساسیت اسلامی و حمایت از مقدسات دینی است. از جمله موارد بروز و ظهور این مسئله، گرایش به استفاده از نام ها و عناوین اسلامی برای اشخاص و مؤسسات می باشد.[۲۱]
انتخاب نام هایی چون «جنبش جهاد اسلامی» یا «جنبش مقاومت اسلامی فلسطین» برای گروه های مبارز و حرکت های آزادی بخش از این نمونه است. هم چنین می توان به مسئله ورود شارون به مسجدالاقصی اشاره کرد که آن چنان احساسات مسلمانان فلسطینی را برانگیخت که موجب آغاز انتفاضه قدس گردید که هنوز هم ادامه دارد.
از جمله موارد بروز این حساسیت اسلامی، افزایش رفتار مذهبی در بین مسلمانان است. گرایش بیش تر زنان به حفظ حجاب، افزایش استقبال عمومی برای انجام فرایض دینی مثل برگزاری نمازهای جمعه در مسجدالاقصی که با حساسیت خاصی برگزار می شود، گسترش جلسات آموزش های دینی و حضور گسترده تر در مجالس و محافل مذهبی از جمله مواردی است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران توسعه بیش تری یافته است.[۲۲]
۴ـ۱. ایجاد روحیه شهادت طلبی
شهید دکتر مصطفی چمران که از مبارزان و صاحب نظران در مسئله آزادسازی قدس و فلسطین و لبنان است انقلاب اسلامی و اندیشه انقلابی آن را پل پیروزی لبنان و فلسطین بر اسرائیل ذکر می کند. وی معتقد است انقلاب ایران به رهبری امام خمینی راه تازه ای به روی مسلمانان و مظلومان گشوده است که این راه ریشه در امور معنوی، خدایی، روحیه گذشت و فداکاری و شهادت طلبی و رسیدن به کمال مطلق دارد. امام خمینی رحمه الله در مورد فلسطین می فرماید:
«اگر بخواهید قدس را نجات بدهید، اگر بخواهید فلسطین را نجات بدهید… ملت ها باید قیام کنند و ملت ها باید رمز را بفهمند که رمز پیروزی این است که شهادت را آرزو بکنند و به حیات، حیات مادی و دنیای حیوانی ارزش قائل نباشند؛ این رمز است که ملت ها را می تواند پیش ببرد،این رمزی است که قرآن آورده است».[۲۳]
این نکته روح اصلی ایدئولوژی است که انتفاضه از اندیشه و ادبیات سیاسی انقلاب اسلامی و امام خمینی به ارث برده است و نترسیدن فلسطینی ها از مرگ و مبارزه در قالب انتفاضه کارآمدترین فکر و اقدامی است که اسرائیل را دچار تشویش و نگرانی های جدی درباره آینده کرده است. چنین ایدئولوژی ای هر ارتش و مقاومتی را سرانجام شکست می دهد؛ چنان که ارتش اسرائیل را به اضمحلال روانی و فرسایش روحی دچار کرده است.
تبدیل نیروهای نظامی اسرائیلی به نیروهای امنیتی و پلیس داخلی در نهایت به قدرت دفاعی اسرائیل نیز لطمه وارد می کند و ارتش را با مشکلات اساسی روبه رو می کند. در بسیاری از مواقع که نیروی ارتش به نیروی پلیس تغییر مأموریت می دهد، سربازان احساس ناکامی و تنفّر می کنند.[۲۴]
منطق ایمان در برابر آهن، سنگ در برابر تفنگ، فریاد در برابر غرش تانک ها و لبخند به مرگ، شیوه ای است که حاصل همان اندیشه و روش مبارزاتی مرحوم امام در انقلاب اسلامی است. تنها این روحیه شهادت طلبی است که می تواند مردم را در صحنه نگه دارد و انتفاضه را حفظ کند.
۵ـ۱. مساجد کانون مبارزه و فعالیت سیاسی
یکی دیگر از اثرات انقلاب اسلامی بر کشورهای مسلمان این است که کانون اصلی مبارزات و فعالیت های سیاسی آن ها معمولاً مساجد بوده و هر زمان که با مشکل سیاسی روبه رو می گردند به مساجد روی آورده و فعالیت های خود را در این مکان مقدس برنامه ریزی کرده و شکل می دهند؛ از این رو نه تنها مساجد موجود در جهان اسلام بعد از پیروزی انقلاب اسلامی رونق زیادی یافته است بلکه روز به روز بر تعداد آن ها نیز افزوده گردیده و از مساجد نه تنها به عنوان محلی برای انجام فرایض عبادی بلکه به عنوان مرکزی برای فعالیت های سیاسی اجتماعی استفاده می شود.[۲۵] جیمز بیل، محقق آمریکایی، درباره این مسئله در فلسطین می نویسد:
«… نسل جوان فلسطینی های بی وطن در کنار مجامع و انجمن های ملی، سازمان های مختلف اسلامی را نیز تشکیل می دهند و این جریان به ویژه در شکل بندی مساجد جدید و مهد کودک ها و تأسیسات دانشگاهی به وضوح دیده می شود.
الیاس فریح، شهردار بیت اللحم، و رشاد شاوه شهردار سابق غزه اخیرا تأکید کرده اند که به نحو فزاینده ای جوانان فلسطینی در سرزمین های اشغالی به سوی اسلام آمده و با خواست اصلاح، آن را به مثابه راه نجات از فقر و بدبختی خود می دانند».[۲۶]
۶ـ۱. سازمان دهی و بسیج توده ها
یکی از ضعف های عمده سازمان ها و حرکت های فلسطینی پیش از انتفاضه، نادیده گرفتن مردم و عدم اتکای جدی به آن ها در تجهیز و سازمان دهی علیه اسرائیل بود. اولویت دادن به مصالح سازمانی و اتکای بیش از حد به سلاح و شیوه های تاکتیکی و نظام مبارزاتی و دل خوشی به کمک های دولت های عربی، مبارزان فلسطینی را روز به روز از ملت فلسطین جدا کرد.
این جدایی موجب از دست رفتن پایگاه و ارتباط مردمی گروه ها و سازمان های فلسطینی
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 