پاورپوینت کامل آشنایی با منــــابع روش تحقیق ۷۴ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل آشنایی با منــــابع روش تحقیق ۷۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۷۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل آشنایی با منــــابع روش تحقیق ۷۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل آشنایی با منــــابع روش تحقیق ۷۴ اسلاید در PowerPoint :
>
ازجمله کتاب هایی که در چند سال اخیر در حوزه مطالعات علوم دینی مورد توجه قرار گرفته است، کتاب های روش شناسی و روش تحقیق است. از آنجا که امروزه با گستره علوم و پیدایش رشته های علمی، پژوهش و تحقیقات بسیار وسیعی در حوزه علوم، و بالخصوص علوم انسانی شاهد هستیم، ساماندهی امور پژوهش به عنوان اولویتی اجتناب ناپذیر در فرایند توسعه باید مورد توجه قرار بگیرد. و در این فرایند، بهره مندی پژوهشگران از اصول و روش های پژوهش از پیش نیازهای اصلی و اساسی تحقیقات علمی است.
انتخاب روش های تحقیق در علوم مختلف تا آنجا پیش رفته است که گاهی خود به یک موضوع تحقیقی تبدیل شده است. از این رو می توان تاثیر گذاری اتخاذ «روش تحقیق علمی» در رشته های متنوع را از مطالعه تاریخچه این رشته نیز بدست آورد. پیشرفت چشمگیر علوم در نیمه دوم قرن بیستم میلادی نسبت به دست آوردهای علمی از آغاز تا قبل از این تاریخ، گواه این مطلب است. (صادقی، ۱۳۸۶، ۱۷)
در این نوشتار برآنیم در حد امکان خوانندگان عزیز را با چند نمونه از این کتاب ها آشنا کنیم.
روش شناسی مطالعات دینی
نویسنده: احد فرامرز قراملکی
انتشارات: دانشگاه علوم اسلامی رضوی
سال چاپ:۱۳۸۰
بهره جستن حداکثری از روش ها، روی آوردها، و ابزارهای متنوع تحقیق، تمایزکاربرد به جا و نا به جای آنها و استفاده بهینه از روش ها، پژوهش های دین شناسی را بارور می سازد. فقدان این موارد در برنامه های آموزشی و پژوهشی، سبب طراحی و اجرای کارگاه های آموزشی در زمینه آموزش پژوهش شده است.
کتاب «روش شناسی مطالعات دینی»، ارائه شده مباحث کارگاه هایی با همین عنوان بوده است. طی استقبال بی نظیری که از این کارگاه ها شده بود نویسنده را بر آن داشت تا مطالب ارائه شده در کارگاه را به صورت کتاب تنظیم کند. استقبال از این کتاب توسط محققان و پژوهشگران علوم انسانی سبب شد که این کتاب در یک سال (۱۳۸۷) سه بار تجدید چاپ شود.
کتاب «روش شناسی مطالعات دینی» از هفده گفتار با عناوین چیستی پژوهش و ارکان آن، گستره های دین پژوهی، بهره وری و مدیریت، اطلاعات شایسته، تحقیق مساله محور، تعریف، توصیف و تبین، روش شناسی استدلال، روی آورد درون دینی، روی آورد تحلیلی- منطقی، مطالعات تاریخی، مطالعات تطبیقی، مطالعات پدیدارشناختی دین، مطالعات تجربی دین، نمونه ای از مطالعه تجربی دین، مطالعات میان رشته ای و نمونه ای از مطالعات میان رشته ای در دوره اسلامی تشکیل شده است.
در گفتار اول نویسنده به ارائه تصویری روشن از چیستی تحقیق و ارکان اصلی فرایند پژوهش به تمایز برنامه پژوهشی از برنامه های اطلاع رسانی، آموزشی و ترویجی و نیز تمایز آن از مطالعات پراکنده می پردازد.
ایشان در ابتدا تعریف پژوهش را از منظر دیگر نویسندگان آورده و درادامه به ارائه تعریف خود از پژوهش می نمایند. تعریف ایشان از پژوهش: «فرایند پردازش اطلاعات، برخوردار از انتظام، متعلق به گستره خاصی از علوم و دارای هویت جمعی است که به نوآوری می انجامد» است. نویسنده با بیانی دقیق و منطقی در ادامه به تبیین و توضیح هر یک از قیود تعریف(شش گانه پژوهش) پرداخته و قید اخیر یعنی نوآوری را مهمترین مقوم در تعریف دانسته است.
همانطور که از عنوان کتاب، یعنی روش شناسی مطالعات دینی برمی آید، هدف نویسنده در روش تحقیق، بحث درباره روش های تحقیق در حوزه مطالعات دینی است. چیستی مطالعات دینی، گستره های عمده دین شناسی و تلقی سنتی و جدید از مطالعات دینی، موضوع گفتار دوم است.
هدف اصلی نویستده از این گفتار چنانچه خود بیان داشته آن است که محقق این حوزه مطالعاتی بر حدود و ثغور گستره ای که تحقیق به آن متعلق است، وقوف یابد.
گفتار سوم در صدد بیان شیوه های افزایش بهره وری برنامه پژوهشی، روش ها و مراحل ارزیابی آن وشرح وظایف مدیریت اجرایی و مدیریت علمی پروژه های تحقیقاتی است. پژوهش به منزله یک پروژه عملیاتی، محتاج دو نوع مدیریت است: علمی و اجرایی. بهره وری تحقیق در گرو حسن اجرای برنامه های ششگانه مدیریت اجرایی (برنامه ریزی، سازماندهی، تیم سازی، مدیریت زمان، خدمات پژوهشی و شیوه های فیش برداری) و و ظایف هفت گانه مدیریت علمی (هدف گذاری، صورت بندی مساله، ارائه فرضیه تحقیق، تعیین روی آوردهای مقرب، تعیین شاخص گزینش و شیوه سنجش اطلاعات، تعیین روش پردازش اطلاعات، ارزیابی و سنجش کارآیی و اثر بخشی تحقیق) است.
گفتار چهارم به بحث از شایستگی اطلاعاتی می پردازد که مواد اولیه فرایند پژوهش را تشکیل می دهد. ایشان با بیان تفاوت داده با اطلاعات و بیان هشت ویژگی اطلاعات شایسته (کافی وکامل، مرتبط، صادق، دقیق، نو و به روز، مستند، مفهوما واضح و مصداقا متمایز، و مستدل) و اینکه نیافتن مطلبی در طی فرایند تتبع، خود، یافته ای است که در صورت برخورداری از شایستگی های یاد شده، می تواند ورود به فرآیند تحقیق داشته باشد، راه را برای مراحل بعدی روش تحقیق برای محققان و پژوهشگران هموار می کند.
موضوع گفتار پنجم بیان مساله محور بودن تحقیق و پژوهش است. ایشان با بیان تفاوت های تحقیق مساله محور و موضوع محور، راهکارهایی را برای طراحی تحقیق مساله محور بیان می کند. کارآیی و اثر بخش بودن تحقیق مساله محور، ویژگی های مساله، تبدیل مشکل به مساله از جمله ریز موضوعاتی است که در این گفتار به چشم می خورد.
از نظر نویسنده مطالعات دینی غالبا شامل شش مساله عمده است. تعریف، تفسیر، توصیف، توجیه، تبیین و توصیه دو مساله نخست موضوع گفتار ششم و ارائه تصویر روشن از چیستی توصیف و تبیین و اقسام آن دو و راهها و روش های این دو مساله، از مباحث گفتار هفتم است.
چناچه که در فصل ششم خوانده می شود اصل تعریف تقدم بر توصیف و تبیین دارد. از این رو بحث از تعریف و پرداختن به آن در حل نزاع های لفظی سودمند است. عدم جستجوی تعریف برای مفاهیم تعریف ناپذیر، اجتناب از تعاریف دوری، اجتناب از تعریف با مفاهیم مبهم و اخفی، عدم اخذ غیر محصل در تعریف مفاهیم محصل، اجتناب از اخذ مفاهیم نسبی در تعریف امور نفسی، دوری از مغالطه کنه و وجه، عدم کاربرد استدلال در تعریف امور از جمله قواعد راهبردی در مقام تعریف است که نویسنده به آن اشاره داشته است.
اما تفاوت تعریف و توصیف و بیان انواع توصیف و پرداختن قواعد راهبردی به تبیین، اقسام تبیین، تنوع پذیری تببین از جمله موضوعات پرداخته شده در گفتار هفتم است.
مساله توجیه و روش شناسی استدلال و نقد در گفتار هشتم، روی آوردهای درون دینی در گفتار نهم، روی آورد تحلیلی – منطقی در گفتار دهم، چیستی مطالعات تاریخی و تمایز دو انگاره از حادثه تاریخی و دو تصویر مبتنی بر آنها مباحث گفتار یازدهم را تشکیل می دهد. گفتار دوازدهم به بیان مطالعه تطبیقی و مراحل آن می پردازد. گزارشی از روی آورد پدیدارشناسی و اهداف و آرمان پدیدارشناسانه نقد آنها موضوع گفتار سیزدهم و مطالعات تجربی و ویژگی ها و مراحل فرآیند عملیاتی آن نیز در گفتار چهاردهم آمده است. گفتار پانزدهم به ارائه نمونه ای از مطالعات تجربی در دین پژوهی می پردازد.
مطالعات میان رشته ای در گفتار شانزدهم و هفدهم مورد بررسی قرار گرفته است و از نظر نویسنده به منزله مهمترین پیام نوشتار این کتاب است. نویسنده در این دو گفتار ابتدا به طرح مساله پرداخته و بیان می داردکه شکل نوین و مدون این روی آورد، در دهه های اخیر به میان آمده است؛ اما با ذکر نمونه هایی نظیر حکت متعالیه صدرایی و تفسیر مصطفی خمینی نمونه هایی پیش تر از رهیافت های میان رشته ای را نزد مسلمانان را بیان می کند.
ایشان در ابتدا حصر گرایی روش شناختی (حصر توجه به دانش خاص و غفلت از سایر علوم و روی آوردها در تحلیل مسائل یک علم) را تعریف کرده و به منازاعاتی تاریخی در همین مورد اشاره می کند. در ادامه نویسنده به مهمترین آفت حصرگرایی یعنی خطای تحویلی نگری (ارجاع یک پدیدار به امری فروتر از آن و اخذ وجهی از شی به جای کنه و حقیقت آن) پرداخته است و این خطا را همان «مغالطه کنه و وجه» منطق دانان می داند. ایشان مطالعه میان رشته ای را این گونه تعریف می کنند: «کثرت گرایی روش شناختی مبتنی بر تعامل اثر بخش بین گستره ها در تحلیل مساله ای واحد». و در ادامه به بیان و توضیح هر کدام از این قیود به کار رفته در تعریف می پردازند. قید «مساله واحد» مطالعه میان رشته ای را از انواع تنوع روش برخاسته از تنوع مساله جدا می سازد و قید «کثرت گرایی روش شناختی»، آن را از طرفی، از حصرگرایی روش شناختی تفکیک می کند و از طرف دیگر از کثرت گرای معرفتی و کثرت گرایی دینی و مانندآن متمایز می سازد. قید «ابتنا بر تعامل موثر» نیز تفاوت آن با جمع گرایی غیر روشمند و نیز کثرت گرایی مکانیکی را نشان می دهد.
مطالعات میان رشته ای الگویی برای پیش گیری و درمان تحویلی نگری برخاسته از حصرگرایی روش شناختی و نیز الگویی برای حفظ جهانشمولی روش تحقیق در علوم و رفع نسبیت گرایی ناشی از کثرت گرایی معرفتی دوره پست مدرن است. ایشان معتقدند مسائل دین پژوهی چند تباری است و لذا حل اثر بخش آنها در گرو اخذ الگوهای میان رشته ای است. ایشان کارآیی محقق در مطالعات میان رشته ای را، منوط به برخورداری از زبان مشترک، توانایی مواجهه با تسامح و سعه صدر و رعایت قواعد و الگوهای منطقی می داند.
ویژگی های کتاب:
۱- یکی از مهمترین ویژگی های این کتاب نویسنده آن است. دکتر قراملکی از این جهت که خود استاد منطق در سطوح عالی بوده است، دارای ذهنی منطقی و منظم است که این ویژگی در کتاب ایشان و در فصل بندی ها به چشم می خورد.
۲- این کتاب جزء اولین کتاب ها در زمینه دین پژوهی و ارائه راهکارهای اثر بخشی پژوهش در این زمینه است. تا جایی که جزء منابع دست اول در این زمینه محسوب می شود.
۳- دکتر قراملکی از این جهت که استاد مشاور و یا راهنما در رساله های دکترا بوده است، اشکالات دانش پژوهان در زمینه تحقیق و پژوهش را درک کرده و به طور کاملا ملموس و مشهود آنها را مورد بررسی قرار داده و راهکار عملی برای آنها عنوان کرده است.
۴- از ویژگی های این کتاب می توان به این نکته اشاره کرد که در آخر هر گفتار با توجه به مطالب گفته شده، تمریناتی ذکر شده که خواننده را وادار به فعالیت عملی می کند. در واقع این کتاب از دو بخش تئوری و عملی تشکیل شده است. هر گفتار ابتدا با طرح مساله آغاز شده و پس از آن از خواننده درخواست می شود تا پاسخ خود را در جدول های ارائه شده بنویسد و سپس آن را با پاسخ که در گفتار مربوط آمده مقایسه کند. مشارکت فعال، فهم و نقد مباحث را تسهیل می کند.
اصول و فنون پژوهش در گستره دین پژوهی؛
نویسنده: احد فرامرز قراملکی
انتشارات: مرکز مدیریت حوزه علمیه قم
سال چاپ: ۱۳۸۳
این کتاب که بعد از انتشار کتاب «روش شناسی مطالعات دینی» از همین مولف به چاپ رسیده است، مباحث نظری آن کتاب «روش شناسی مطالعات دینی» را به صورت کاربردی بیان کرده است. همان طور که مولف در مقدمه چاپ دوم این طور بیان داشته اند که: «نخستین رخنه ای که پس از اقبال به روش شناسی مطالعات دینی هویدا شد، نیاز به اثر دیگری در همین زمینه بود که بتواند مباحث نظری آن کتاب را به صورت عملیاتی و کاربردی درآورد. اصول و فنون پاسخ به چنین نیازی بود».
روی آورد نویسنده در این کتاب آسیب شناسانه است. تامل در خطاهای روشی و تبدیل آنها به مواضع معین و ارائه اصول و ضوابطی برای پیشگیری از آنها سه عنصر اصلی بوده است. از نظر نویسنده فقدان تصور کامل و رسا از انواع پژوهش ها و روی آوردهای پژوهشی و تحویلی نگری در این مقام، عدم تدوین فرای
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 