پاورپوینت کامل معرفی کتاب، آیین پژوهش؛ نوشته دکتر امیرحسین آریانپور ۲۷ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل معرفی کتاب، آیین پژوهش؛ نوشته دکتر امیرحسین آریانپور ۲۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل معرفی کتاب، آیین پژوهش؛ نوشته دکتر امیرحسین آریانپور ۲۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل معرفی کتاب، آیین پژوهش؛ نوشته دکتر امیرحسین آریانپور ۲۷ اسلاید در PowerPoint :

>

اشاره

دکتر امیرحسین آریان پور، نویسنده، پژوهشگر، مترجم و فرهنگ نویس، متولّد سال ۱۳۰۳ در تهران است. عمده فعالیت های علمی او معطوف به روش شناسی تحقیق و مطالعه زبان و فرهنگ نامه نویسی است.

عناوین برخی کتب تألیفی وی را می توان چنین فهرست نمود: «آیین پژوهش(پژوهش و پژوهش نامه)»، «ایبسن آشوب گرای»، «بزرگ مردان تاریخ»، «جامعه شناسی هنر»، «دو منطق: ایستا و پویا»، «در آستانه تاریخ؛ رساله ای در باب دینامیسم تاریخ» و «فرهنگ چهارزبانه (فارسی، انگلیسی، فرانسه، آلمانی)». کتاب هایی نیز که وی به ترجمه آن ها همّت گماشته است، عبارت اند از: «علم اخلاق»، «آموزشگاه های فردا»، «تاریخ تمدن ویل دورانت(جلد سوم)»، «دشمن مردم»، «سیر فلسفه در ایران»، «زمینه جامعه شناسی» و «مرزهای دانش». کتاب «آیین پژوهش»، از جمله کتب مفیدی است که با نگاهی متفاوت به مرزهای پژوهش می پردازد. این کتاب پس از چندین دوره انتشار، برای چهارمین بار در سال ۱۳۷۸ توسط انتشارات گستره منتشر شد و چاپ اخیر آن نیز در سال ۱۳۸۹ با ویراستی جدید در ۱۱۲ صفحه، روانه باز نشر گردید.

کتاب «آیین پژوهش» (پژوهش و پژوهش نامه)، مشتمل بر سه فصل است: فصل اول به رسالت پژوهش، فصل دوم به کار پژوهیدن و فصل سوم به پژوهش نامه اختصاص دارد. با نگاهی گذرا به تبویب و فصل بندی کتاب، رویکرد دقیق نویسنده به مسئله پژوهش، کاملاً دریافت می شود؛ زیرا نویسنده، رسالت حقیقت پژوهی را در ابتدای کتاب مطرح نموده و سعی دارد مسئولیت جهانی پژوهشگران را به آن ها گوشزد کند.

او در این باب می نویسد: «تاریخ، هر نسلی را به حلّ مسئله هایی خاص می گمارد. نسل ما در سراسر زمین با مسئله های خطیر روبه روست؛ از این رو مردم، مخصوصاً حقیقت پژوهان، از تعهّد وظایفی شامخ ناگزیرند. در عصر حاضر، علم مسئولیتی سترگ دارد؛ زیرا مسئله هایی سترگ، انسان ها را به مبارزه خوانده اند» (ص۹). هم چنین تفکیک پژوهیدن و پژوهش نامه، این موضوع را آشکار می سازد که ممکن است افراد مختلفی به امر پژوهش اهتمام داشته باشند، امّا پژوهش آن ها به مرحله نگارش نرسد.

بر این اساس، نویسنده در فصل اول، حقیقت پژوهان را به رسالتی بزرگ فرامی خواند؛ رسالتی که به موجب آن، حقیقت پژوهان ملزم به پاسخ گویی به مسایل گوناگون حیات بشر خواهند بود. نگارنده نیازهای مختلف پژوهشی را که بشر در آن ها، بسیار عقب مانده است، برمی شمارد و بر این باور است که هنوز زندگی عمومی از انتظام علمی برکنار است.

بی تردید در چنین شرایطی که نیاز به پژوهش، بیش از هر کار دیگری به نظر می رسد، اهل علم، فلسفه و هنر باید خوشی ها و منافع شخصی را رها کرده و با تحقیقات دقیق و عمیق، سعادت عمومی را ایجاد کنند. هم چنین در این فصل، به این نکته پرداخته می شود که پژوهنده به خود تعلّق ندارد و باید در گذراندن وقت، سخت گیر باشد. نظم و انضباط در حیات علمی و پژوهشی، می تواند پژوهشگر را به نتیجه نزدیک کند.

فصل دوم کتاب درباره عمل پژوهش است. پژوهش در زمینه کار پژوهنده و سه فعّالیتِ جهت یابی، یافته اندوزی و نتیجه گیری بنا می شود. زمینه کار پژوهنده از ابتکار، جهان بینی علمی و نقشه پژوهش تشکیل می شود.

پژوهنده مبتکر که دارای جهان بینی صحیح و نقشه پژوهش است، می تواند به خوبی فعّالیت پژوهش را آغاز کند. نویسنده در این فصل می نویسد: «پژوهش در خلأ روی نمی دهد. شخصیت، به ویژه جهان بینی پژوهنده، در کار پژوهش مداخله دارد و این مداخله در مورد علوم اجتماعی که بیش از علوم دیگر، از انگارگانِ (تصوّراتِ) پژوهنده نقش می پذیرند، بارزتر است.

بنابراین، پژوهنده کامیاب آن است که نخست در پرتو علمی ترین جهان بینی عصر خود، به فلسفه و منطقی واقع گرای مجهّز شود و سپس روش های پژوهش را بیاموزد و با شخصیتی علم پرور، به کار پردازد» (صص۲۶-۲۵).

فعّالیت پژوهش از جهت یابی شروع می شود. پژوهشگر در جهت یابی، مهارت برداشتن گام ابتدایی را فراگرفته و انتخاب مسئله، تحلیل آن، شیوه گزینی و سندگزینی را پی می گیرد. پژوهنده در گام دوم، یافته هایی را جمع آوری می کند و به بررسی، یادداشت برداری و نقد آن ها می پردازد. کار نهایی پژوهش، نتیجه گیری است. نتیجه گیری نیز از سه مرحله وارسی، رده بندی و بازنگ

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.