پاورپوینت کامل دعوت نامه ی ماه رمضان ۳۸ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل دعوت نامه ی ماه رمضان ۳۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل دعوت نامه ی ماه رمضان ۳۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل دعوت نامه ی ماه رمضان ۳۸ اسلاید در PowerPoint :

>

ممکن است مرجعی در تعیین ثبوت هلال، اختلاف افق را قبول نداشته باشد و مرجع دیگری آن را قبول داشته باشد یا مرجعی تنها رؤیت با چشم غیر مسلح را ملاک بداند، اما مرجع دیگری تعیین به حلول ماه از هر طریقی و لو به چشم مسلح را کافی بداند.

مبنای فقهی رؤیت هلال

م.الف و نرجس مقدم

تابستان امسال لبریز از بهار است، بهار قرآن در نیمه ی تابستان منتظر عاشقان نشسته و همه را به مهمانی خدا دعوت می کند؛ اما دعوت نامه ی این مهمانی از آسمان فرستاده می شود بله! دعوتنامه ی ماه رمضان با دیده شدن ماه و به قول فقها با «رؤیت هلال» ثابت می شود.

اما گاهی در رؤیت هلال اختلافاتی پیش می آید که اگر از مبنای آن آگاه نباشیم سرگردان شده، شاید دچار سوء ظن بشویم؛ بحثی که چند سالی است در کشور ما بین مردم شایع شده و گمان می کنند که اعلام شروع ماه مبارک و یا اعلام عید فطر دال بر اختلاف فقها با هم است و یا گمان می کنند این امر مسأله ی جدیدی است که اخیراً به وجود آمده در حالی که در این مقاله سعی می کنیم تا مبنای علما در رؤیت هلال از نظر شیعه و سنی و همین طور اختلافاتی که در گذشته های دور بین علما بوده را بیان کنیم تا اطمینان خاطر حاصل شود که اگر گاهی اختلافی هست، اختلاف در مبناست نه در عقیده و مسائل روز و اعلام رؤیت هلال نمی تواند دستاویز خوبی برای افرادی که در صدد تحدید رابطه ی مسالمت آمیز بین علما هستند باشند.

موضوع احکام شرعی گوناگونی مثل روزه در زمان معینی است و رؤیت هلال و یا اموری مثل آن راهی است برای قطعی شدن موضوع. از آن جا که برای قطعی شدن رؤیت هلال ماه تنها باید آن را دید، موضوع دیدن هلال اول ماه مبنای حکم شرعی برای آغاز ماه رمضان است.

اما رؤیت ماه با چشم مسلح و ابزاری مثل تلسکوپ و… و یا غیر مسلح و تنها با چشم خود انسان به این دلیل که گاهی دارای نتایج متفاوت و مغایر هستند، هر دو نمی توانند موضوع حکم فقهی باشند. (مجله فقه اهل بیت، پاییز ۸۴، ش ۴۳ باز هم رؤیت هلال با چشم مسلح، رضا مختاری، ص۲۰۶).

پس به ناچار یکی از این دو امر برای مراجع موضوع قرار می گیرد؛ برخی از مراجع عظام رؤیت با چشم مسلح را قبول دارند، مانند مقام معظم رهبری (دامت برکاته) و برخی رؤیت با چشم غیر مسلح را ملاک می دانند و رؤیت با ابزار را قبول ندارند، مانند: آقای مکارم و سیستانی. لذا در مواردی که ممکن است ماه با چشم مسلح دیده شود، مراجعی که رؤیت به این صورت را قبول دارند اعلام شروع ماه مبارک می نمایند در صورتی که چون ماه با چشم غیر مسلح قابل رؤیت نیست مراجعی که رؤیت را مبتنی بر چشم غیر مسلح می دانند، آن روز را از شوال می شمارند.

پس اگر اختلافی در شروع ماه مبارک رمضان یا اعلام عید فطر است به اختلاف در مبنا بر می گردد که این یک امر طبیعی است و در علوم دیگر و امور دیگر هم شایع است و در احکام دیگر غیر از رؤیت هلال هم این اختلافات دیده می شود همان طور که جامعه شناسان پزشکان و… در امور مربوط به خود گاهی به مبدأ واحدی نمی رسند و در نتیجه مبانی امر مختلف می شود.

در این جا بحثی دیگر مطرح می شود و آن این است که اگر رؤیت هلال در شهری ثابت شد، آیا این مسأله فقط برای مردم همان شهر حجت است یا برای مسلمانان خارج شهر نیز حجیت دارد؟ در صورت حجیت، آیا برای همه ی مسلمانان در هر شهر و مملکتی که باشند چه دور و چه نزدیک کارساز است و یا تنها برای شهرهای مجاور و هم افق محل رؤیت؟

آیا در شهرهای دور نیز بین شهرهایی که در جانب شرقی محل رؤیت قرار دارند و شهرهایی که در جانب غربی، فرقی نیست؟ یا این که در شهرهای غربی محل رؤیت حکم به ثبوت هلال می شود ولی در شهرهای شرقی آن ثابت نیست؟

در این مسأله فقیهان اسلام دیدگاه های مختلفی دارند. مشهور فقهای عامه (اهل سنت) قائلند که این حکم را می شود به همه ی بلاد اسلامی تعمیم داد؛ یعنی با رؤیت هلال در یک شهر می توان گفت که ماه در همه ی شهرها و کشورهای اسلامی رؤیت شده و حکم ماه رمضان را جاری می کنند.

دیدگاه مشهور در بین فقهای شیعه اعتبار رؤیت هلال در شهرهای نزدیک و شهرهای هم افق محل رؤیت است و شهرهای دور باید به وظایف خاص خود عمل کنند؛ ولی برخی از فقهای شیعه از جمله علامه حلی، شیخ یوسف بحرانی و مولی احمد نراقی و آیت الله وحید خراسانی، رؤیت هلال را برای غیر از شهر و مکان محل رؤیت چه دور و چه نزدیک معتبر شمرده اند. (مجله ی فقه کاوشی نو در فقه اسلامی، زمستان ۷۳، شماره ۲، عنوان اتحاد و اختلاف فقها در ثبوت و رؤیت هلال، ص۲۳۲).

همان طور که اشاره شد، بیشتر فقهای اهل سنت قائل اند که اگر رؤیت هلال در شهری از راه معتبر شرعی ثابت شد می توان آن را به دیگر شهرها تعمیم داد، خواه با محل رؤیت هلال هم افق باشند یا نباشند.

در الفقه علی المذاهب الاربعه آمده است که «هرگاه هلال در یک ناحیه ای از نواحی رؤیت شود، بر سایر نواحی نیز روزه واجب است. از جهت ثبوت رؤیت هلال فرقی میان ناحیه ی دور و نزدیک نیست.

در صورتی که رؤیت هلال از راه معتبر شرعی به مردم برسد در نزد سه تن از پیشوایان فقهی اختلاف افق رؤیت هلال اعتبار ندارد؛ ولی شافعیان با این قول مخالفند، آن ها می گویند: هرگاه رؤیت هلال در ناحیه ای ثابت شود بر مردم هر ناحیه ی نزدیک و متّحد الافق (اتحاد افق به این است که فاصله بین آن دو ناحیه ۲۴ فرسخ باشد) با محل ثبوت رؤیت هلال واجب است که روزه بگیرند؛ اما با این رؤیت هلال بر مردم ناحیه ی دور به خاطر اختلاف افق روزه واجب نیست.

پس شاید با این نکته بتوان به این گفته ی بعضی که می گویند: کشورهای عربی در اعلام عید فطر و شروع ماه مبارک دقیق هستند را پاسخ داد چون آن ها با توجه به ثبوت رؤیت هلال در هر ناحیه ای اعلام شروع ماه مبارک را واجب می دانند؛ پس اختلاف زیادی در شروع ماه مبارک در کشورهای عربی نیست ولی در کشور ما بیشتر عل

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.