پاورپوینت کامل ناگهان پرده برانداخته ای یعنی چه؟ ۹۱ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل ناگهان پرده برانداخته ای یعنی چه؟ ۹۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۹۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل ناگهان پرده برانداخته ای یعنی چه؟ ۹۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل ناگهان پرده برانداخته ای یعنی چه؟ ۹۱ اسلاید در PowerPoint :
>
در آموزه های دینی حجاب تجسم و بازتاب بیرونی عفاف شناخته می شود و یکی از نشانه های عفاف نوع پوشش، رفتار و گفتار فرد است.
علل بی میلی جوانان به حجاب
مقدمه
حجاب، زن را انسان فرهنگی معرفی می کند که اولین خصوصیت او برقراری ارتباط منطقی و عقلانی با دیگران است. رابطه ی بین زن و مرد را سامان دهی می کند و زمینه ی برتری فرهنگی را بر رفتارهای اقتصادی و مادی آن ها فراهم می نماید. حجاب به دلیل ذخیره کردن منبع معنوی در خود، یکی از قدرت های جامعه محسوب می شود. [۱]
حجاب حکم عقل است و عقل آدمی حکم می کند هر چه مانع رشد و کمال انسانی است، مردود و منفور و هر آن چه بتواند عاملی برای رشد محسوب شود، مقبول و محبوب است؛ پس موضوع بر می گردد به ارزش گذاری انسان و دیدی که او نسبت به ارزش ها دارد.
اگر ما کمال انسانی را کرامت نفس و رسیدن به ارزش های والای انسانی تعبیر کنیم، عقل ما نه تنها مانعی برای حجاب نمی بیند، بلکه آن را پاسدار عفت زن در جامعه می شمارد و رعایت آن را واجب می داند. [۲] حال باید بررسی کرد که در جامعه چه اتفاقی افتاده که گاهی حکم عقل زیر پا نهاده می شود؟
یا باید در مبانی عقلی انسان شک کرد و یا باید موضوع را در جای دیگر بررسی کرد. با اندکی تأمل در می یابیم که حکم و قاعده ی عقل تخصیص بردار نیست و در یک زمان نمی شود گروهی بی دلیل از آن سرباز زنند؛ پس باید علت را در بی توجهی و غفلت از ارزش ها جستجو کرد، اما باید دید که این بی توجهی به ارزش های دین از کجا نشأت می گیرد؟
بنابراین در بخش اول این مقاله به دگرگونی ارزش ها پرداخته شده و در بخش های بعدی علل بی حجابی ناشی از دگرگونی ارزش ها مطرح شده است که خود به دو دسته ی علل درونی و علل بیرونی تقسیم می شود و در نهایت به این شبهه پاسخ داده شده که تکلیف خانم های بی حجاب عفیف یا چادری فاسد چیست و حجاب آن ها چه حکمی دارد؟
دگرگونی ارزش ها
در ابتدا باید گفت: اگر چه فطرت زن به پوشش گرایش دارد، ولی نظام تکوین برای استحکام خانواده غریزه ی خودآرایی و جلوه نمایی را در طبیعت او ودیعه نهاده و با ارسال پیامبران، طریقه ی مصرف آن ها را بیان نموده و به او فهمانده جایگاه خودآرایی درونِ خانه و پوشش برای خارج خانه و در برابر نامحرم است.
حال اگر فرد بنا به دلایل درونی یا بیرونی از این دو غریزه استفاده ی نا به جا نماید، این یک نوع انحراف از ارزش تلقی می شود. [۳] گذشته از عوامل درونی نقش فرهنگ ستیزان را در دگرگونی ارزش ها نباید نادیده گرفت، زیرا آن ها نهایت تلاش خود را برای زدودن ارزش های جامعه ی اسلامی که به ما رسیده است می کنند زیرا به خوبی می دانند که روش و منش انسان از ارزش های او سرچشمه می گیرد و نگرش انسان در موضع گیری او نقش مهمی را ایفا می کند، برای همین به مقابله با اسلام که زن را با رعایت حجب و حیا به اجتماع فراخوانده و حجاب را نشانی از شخصیت او و ارزشی برای زن قرار داده پرداخته اند، چرا که اگر ارزش ها دگرگون شود و خودنمایی برای انسان ارزش شود وی در عمل نیز در این وادی گام بر می دارد و گرایش درونی خود را در راه دیگری به کار می بندد و دست به فسادآفرینی می زند. [۴]
در دیدگاه لذت پرستانه ی غرب خودآرایی آزادی و عامل پیشرفت و ترقی محسوب می شود و حجاب ارتجاع معرفی می گردد و آن را عامل عقب افتادگی و جهل و عدم توسعه می دانند. [۵]
حال اگر ما توانستیم در زن و جوان این باور را استوار کنیم که شخصیت و عظمت او در گروِ روح بلند و اندیشه ی والا و قلب پاک اوست و این آگاهی را به او بدهیم که خودنمایی و آرایش ظاهر نمایشگر شخصیت او نیست و دل او را با حق تعالی گره بزنیم، بسیاری از مشکلات در زمینه ی بی حجابی کم می شود و الا برای زن آن پیش می آید که غرب طراحی کرده است،[۶] زیرا عامل اصلی در بی بندوباری، ضعف اعتقادی و دینی است و علت العلل بدحجابی و سایر مفاسد جهل و نادانی به فلسفه ی احکام و ارزش های والای انسانی و خلط این ارزش با ضد ارزش هاست. [۷]
گاهی ممکن است این عدم آگاهی در اثر گزاره های غلطی باشد که خانواده و جامعه به جوان می دهد و یا برخورد غلطی که با جوان صورت می گیرد و او را به واکنش انفعالی وا می دارد که به دلیل اشتباه دیگران به مقابله با دین و ارزش ها برخیزد؛ لذا عوامل و ریشه های بی حجابی را می شود به دو دسته ی: عوامل درونی و عوامل بیرونی تقسیم کرد.
عوامل درونی
الف: غریزه ی خودآرایی
بدحجابی پیش از آن که ناشی از میل به تظاهرات جنسی و جلب جنس مخالف باشد، ناشی از میل خودنمایی و جلب توجه عموم است که یکی از طبایع زنان می باشد، اظهار خودآرایی در مجالس زنانه که تا سنین بالا نیز ادامه دارد، تأییدی بر این مطلب است.
زمانی که این میل طبیعی به درستی هدایت نشود، مکان آن به دست نهادها و شخصیت های فاقد صلاحیت می افتد. [۸] اصولاً روحیه ی زن این گونه است که صیاد است و مرد صید است، او خود را عرضه می نماید و جلوه نمایی می کند؛ گاه ممکن است بر این میل فطری، هوی و هوس غلبه کند که این غلبه، خودنمایی در ملأ عام را به وجود می آورد و گاهی عقل بر انسان غلبه می کند که از این میل عاقلانه بهره برداری کرده و از حجاب و پوشش برای حفظ خود کمک می گیرد؛ لذا اگر تعلیم و تربیت دینی این میل به خودنمایی را حمایت نکند، آن را دچار انحراف می کند و به صورت بدحجابی جلوه گر می شود. [۹]
ب: بحران هویت
گیدنز دو شاخصه ی «والدین شایسته »و «ایمان مذهبی» را از عوامل مهم در کسب اعتماد به نفس و احساس امنیت در جامعه می داند که این دو عامل باعث می شود فرد بتواند با حوادث غیر منتظره و بحران های جامعه مقابله کند و شهامت خود را در حوادث ناگوار اجتماعی حفظ کند؛ به نظر او بدون ایمان مذهبی فرد فاقد پیله ی حفاظتی و احساس امنیت وجودی می شود و در محیط اجتماعی دست خوش تغییر می گردد و به طرز وسواس گونه ای اسیر نگرانی می شود و به دلیل ترس های احتمالی مقاومت خود را در برابر حوادث و احترام به خویشتن را از دست می دهد؛ به طور متناقضی رفتار و افکار خود را تغییر می دهد[۱۰]و همواره دنبال ظاهری است که هویت گمشده خود را با آن به نمایش بگذارد. لذا همواره در پی هماهنگی خود با جدیدترین پوشش های جامعه است و برای احراز هویت دست به آرایش و پوشش نامناسب می زند.
ج: ضعف ایمان و حیا
انسان در همه ی ابعاد، بی نهایت طلب است و از هر کمالی مطلق آن را می خواهد. بحث لذت طلبی و زیبایی طلبی هم همین طور است. به عبارت دیگر همه ی امیال انسان سیری ناپذیرند. حال بی نهایت طلبی و لذت جویی در مردان از یک سو و جذابیت های مختلف که در زنان مورد توجه قرار می گیرند از سوی دیگر می تواند آسیب پذیری زن را بالا ببرد و اگر مانعی وجود نداشته باشد، زن امنیت خود را از دست خواهد داد. خداوند با وضع حجاب و قرار دادن حیای بالا در زن سلامت او را در جامعه تأمین نموده است؛ اگر حیا در زن تضعیف شود و یا از بین برود سبب می شود که او به عرضه ی خود در جامعه بپردازد و با ظاهری آراسته و ناپوشیده در اجتماع حاضر شود. [۱۱]
د: اظهار غنای مالی
ریشه ی خودنمایی برخی از زنان تفاخر مالی است. آن ها دوست دارند دیگران شاهد برخورداری مالی آن ها باشند و فرقی ندارد بیننده ی آنان زن باشد یا مرد و گاهی این آراستگی زنان برای مردانی که غیرت چندانی ندارند افتخار و رتبه ی اجتماعی محسوب می شود که برای اظهار غنای مالی زنان خود را در معرض دید دیگران قرار می دهند. [۱۲]
ه-: عقده ی حقارت
روانشناسان تحقیرها و برآورده نشدن خواسته ها و امیال را موجب تشکیل عقده ی حقارت در ضمیر ناخودآگاه انسان معرفی کرده اند که این امیال ارضا نشده که در ضمیر ناخودآگاه انباشته شده در نحوه ی انتخاب لباس و حرکت و سخن گفتن ظاهر می شود؛ به عبارت دیگر، خودآرایی و خودنمایی را نوعی «شخصیت پنداری» می داند تا با جلب کردن نظرها و آفرینش جاذبه ها خلأهای درونی خود را بپوشاند. [۱۳]
و: دگرآزاری
برخی به دلیل بیماری سادیسم جنسی که دارند در ملأعام با پوشش نا به جا ظاهر شده و نظر جوانان را به خود جلب می کنند که چون این میل تحریک شده در جوانان غالباً ارضاء نمی شود، دچار بیماری روانی می شوند و به این وسیله آن ها به هدف خود که آزار دیگران است دست می یابند. [۱۴]
ز: غلبه ی روحیه ی راحت طلبی
برخی از افراد برای فرار از مسؤولیت می گویند: حجاب یا هر واجب دیگری سخت است و چون ما را به زحمت می اندازد، ما نمی توانیم آن را انجام دهیم که به آن ها باید گفت: محدودیت لازمه ی هر نوع تربیتی است. ورزشکار شدن، هنرمند شدن و… هم با رنج و زحمت و محدودیت حاصل می شود و انسان با شرایط خاصی انسان است و فقط تحت تربیت ویژه ای می تواند از سطح زندگی انسانی برخوردار باشد. [۱۵]
نابرده رنج، گنج میسر نمی شود
مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد
عوامل بیرونی
الکساندر ماری می گوید: رفتار انسان تنها از نیاز یا انگیزه ی درونی فرد ناشی نمی شود؛ بلکه محیط و نوع نگاه او به آن محیط نیز در این رفتار مؤثر است، انسان ها برای ارضای نیاز به احترام و تأیید و منزلت در پی آن هستند که از یک سو همرنگ دیگران باشند تا مبادا مورد سرزنش و اهانت قرار بگیرند و از سوی دیگر سعی می کنند تا از دیگران عقب نمانند تا حقوقشان ضایع نشود و بدین ترتیب حرمت خود را از دست ندهند و به عبارت دیگر این نیاز به احترام و تأیید است که انسان ها را به پیروی از هنجارها و وابستگی به نیازهای استاندارد شده از سوی جامعه وا می دارد.
گاهی این نیاز به احترام پا را فراتر نهاده و به نیاز ممتاز جلوه کردن تبدیل می شود؛ لذا فرد این نیاز را با عواملی ارضا می کند که کمیاب است و هیچ ربطی به نیاز جسمانی ندارد، مثل جواهر لباس فاخر و آرایش جدید و… که نقش اساسی در تولید این نیاز را تولید کنندگان مد بر عهده می گیرند. آن ها قادرند مُدها را یکی پس از دیگری بفرستند و حتی جزیی را که تا امروز مورد تمسخر مردم بود زیبا جلوه داده و مورد توجه مصرف کننده قرار دهند. [۱۶]
از صحبت های گیدنز می شود به نقش سرمایه داری در تولید بی حجابی پی برد. آن ها وقتی بازار لوازم آرایش آن ها راکند است از تبلیغات وسیعی استفاده کردند تا زنان را به رقابت با هم وادارند و به این وسیله از زن که نیروی ارزان و جذاب بود بهره کشی کنند.
آن ها ابتدا روح دین را نفی کردند و سپس روح انسان و خواست و اراده ی او محو شد و زمانی که معنویت و ارزش انسانی از جامعه ای رخت بست و خدا و کمال روحی در آن نقش نداشت، شخصیت انسان مساوی جسم او شد در چنین جامعه ای کسی با شخصیت تر خواهد بود که جنبه های ظاهری او زیباتر و پر زرق و برق تر باشد و لباس دیگر وسیله ای برای حفظ عفاف و حیا نیست بلکه وسیله ای برای عرضه کردن خود و کسب به اصطلاح شخصیت بیشتر می شود. [۱۷]
نقش خانواده در گرایش جوانان به بی حجابی
والدین نقش اساسی در آشنایی کودک با معنای حجاب دارند. دین داری و پای بندی خانواده به انجام اعمال دینی و مذهبی، تأثیر زیادی در گرایش جوان به ارزش ها دارد. وقتی خانواده به یک هنجار دینی یا اجتماعی اعتقاد دارد و آن را به کار می گیرد، فرزندان با آن آشنا می شوند و آن ها نیز آن را به کار می گیرند؛ مشروط بر این که این ارزش با جامعه و خانواده همسو باشد در غیر این صورت تعارض ارزشی برای جوان به وجود می آید که باعث می شود جوان یا نوجوان ارزش های جامعه و خانواده را طرد کنند و برای خود ارزش و هنجار دیگری برگزیند و الگو و معیار خود را در خارج از جامعه و خانواده جستجو نمایند. [۱۸]
گاهی هم خانواده در اثر ارائه ی الگوهای غلطی نظیر این که کودک و نوجوان باید آزادی کامل داشته باشند تا هر چه خودشان خواستند بپوشند و به این وسیله قدرت تصمیم گیری آن ها بالا برود و یا این که اگر در سال های اولیه ی بلوغ و قبل از آن نوجوان را به حجاب وادار کنیم، عقده ای می شود و یا این که حجاب را به مکان خاصی مثل مسجد و زیارت محدود کنیم، باعث انحراف جوان و نوجوان از ارزش ها می شود؛ در حالی که وظیفه ی اصلی خانواده ارائه ی الگوی مناسب برای پوشش قبل از بلوغ می باشد تا تمرینی باشد برای حجاب در سنین بلوغ و پس از آن.
نقش صدا و سیما و رسانه های عمومی
رسانه می تواند نقش بسزایی در گرایش جوانان به حجاب یا بی حجابی داشته باشد. اگر ما جوان را دعوت و امر به حجاب می کنیم باید الگوی مناسبی هم به او ارائه دهیم، در حالی که امروزه سینمای ما بخش عمده ای از برنامه های خود را در مسیر تبلیغ فیلم های محرک احساسی و ارائه ی فیلم هایی که در آن رقابت بین زن با زن برای دل ربایی از مرد و رقابت مرد با زن در خشونت و هم چنین یکسان سازی زن و مرد آموزش داده می شود. دیگر چگونه می توانیم جوان را از بی حجابی نهی کنیم.
بهتر است تأثیر اجتماع در گرایش به بی حجابی را با قضایای هومنز تبیین کنیم. او چند قضیه دارد که منطبق بر حجاب است.
۱- قضیه ی موقعیت پاداش: او می گوید از بین رفتار آدمی عملی تکرار می شود که منجر به پاداش شود و هر عملی که پاداش آن کم است احتمال تکرار آن نیز کم است؛ مثلاً زن اگر بیاموزد با جلوه گری کارش بهتر انجام می شود، این عمل را تکرار می کند.
حال، اگر پذیرش و استقبال از رفتار خلاف شأن زنی به وسیله ی مرد فراهم شود، طبیعتاً جلوه گری او ادامه خواهد داشت. لذا احساس مطلوبیت پاداشی است که نقش مهمی در تشویق بدحجابی دارد و عکس العمل محیط در طنازی زن بسیار مهم است.
۲- قضیه ی انگیزه ی محرک: اگر وجود یک انگیزه و محرک برای عمل و پاداش آن فراهم شود به محض آن که وضعیت جدید شبیه گذشته شود، احتمال تکرار آن وجود دارد و ناظران را به پاسخ گویی به این تحریک می کشاند.
جامعه ی ما در خصوص حجاب سهل انگاری کرده، زیرا توجهی به رشد، تحلیل و فلسفه ی حجاب و پاسخ به شبهات جوانان نکرده است در حالی که نسل ما سرعت زیادی در تف
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 