پاورپوینت کامل سلوک پرهیزگاران ۶۲ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل سلوک پرهیزگاران ۶۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل سلوک پرهیزگاران ۶۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل سلوک پرهیزگاران ۶۲ اسلاید در PowerPoint :

>

تقوا، ملکه و حالتیست نفسانی که در هر کس پدید گردد وی را از آن چه که در نظر عقل و شرع و منطق صحیح نادرست آید باز می دارد.

بررسی مسأله ی تقوا از دیدگاه بانو امین و استاد طاهایی

مقدمه

مطالعه و تفکر در آثار و شخصیت اولیای دین نه تنها باعث شناخت و معرفت بیشتر نسبت به ایشان و مقام علمی آن ها می گردد، بلکه روزنه ای برای معرفی اسوه های دینی به جامعه می باشد.

از این رو در یک نگاه کلی به آثار بانو امین و استاد طاهایی در زمینه ی تقوا سعی شده است وجوه اشتراک این دو دیدگاه مورد بررسی قرار گیرد. به این ترتیب محتوای این مقاله را عناوینی چون مفهوم تقوا، مراتب تقوا، آثار تقوا، ویژگی های متقین و رابطه ی ایمان و تقوا تشکیل می دهد که به صورت سلسله وار و مرتبط با هم ذکر شده اند. در پایان نیز تمثیلاتی که این دو بانوی بزرگوار پیرامون تقوی بیان نموده اند مطرح شده است.

طرح مسأله

تقوا و پرهیزگاری یکی از مؤلفه های انسان مؤمن است. لذا علمای اخلاق و مفسران پیرامون این مسأله سخن ها رانده اند. در این مقاله سعی شده است که دیدگاه دو مادر معنوی، دو عالمه ی بزرگوار، بانو امین و استاد طاهایی (ره) در این زمینه بررسی شود.

بانو امین[۱] با مشی عرفانی و فلسفی، این مقوله را در تفسیر مخزن العرفان، سیر و سلوک و اربعین هاشمیه مورد بحث قرار داده است و استاد طاهایی نیز با رویکردی اخلاقی، بحث تقوا را در سلسله درس های خود بررسی نموده است. مؤلفه هایی که این دو بانو به صورت مشترک به آن پرداخته اند، موارد زیر می باشد:

مفهوم تقوا، مراتب تقوا، آثار تقوا، اهل تقوی (متقین)، ایمان و تقوا و….

هم چنین از مؤلفه هایی که هر یک به گونه ای متمایز پیرامون آن بحث نموده اند می توان موارد زیر را برشمرد:

تقوا و فطرت، مفهوم اتقواالله، سر حصول تقوا، پاداش متقین، حقیقت تقوا و… که از مواردی هستند که بانو امین در تفسیر خود ذیل آیات مربوطه، مطرح نموده اند. تقوا و قدرت تشخیص، ارزش انسان باتقوا، تقوای مثبت و منفی، مصادر تقوی و… نیز از مواردی است که استاد طاهایی در مباحث اخلاقی خود بیان فرموده اند.

از این رو در این مقاله سعی بر این است که عناوین مشترک مطرح شود زیرا رساندن پیام دین، حتی با نحوه متفاوت گفتار (عرفانی یا اخلاقی) یکسان است. مهم این است که جان های تشنه از فهم دین و پیام آن سیراب گردد.

الف – مفهوم تقوا

بانو امین مفهوم تقوا را در چند مرحله در جلد سوم تفسیر خود مطرح می کنند: تقوا به معنای لغوی مأخوذ از وقایه و حفظ نمودن از آن چه ضرر رساند، «قالَ الله تَعالی: قُوا أَنْفُسَکمْ وَ أَهْلیکمْ» (تحریم/۶)

یعنی نفس خود و کسان خود را از آتش نگه دارید. پس تقوا به این معنا، حفظ نفس از آن چه که بترسد؛ اما مورد استعمال آن بسیار است که در غیر معنی لغوی با قرینه استعمال می شود… و در عرف شرع متقی را کسی گویند که نفس خود را از بیان پاداش متقین و اشاره به مقام آن ها چنین بیان می دارد: تقوا، ملکه و حالتیست نفسانی که در هر کس پدید گردد

وی را از آن چه که در نظر عقل و شرع و منطق صحیح نادرست آید باز می دارد و علامت وجود تحقق چنین ملکه ای این است که تمام عادات و ملکات و اعمال شخص روی میزان عدل استوار می گردد و چنین حالتی را در عرف علمای اخلاق تعبیر به ملکه ی عدالت می کنند. (همان، ۲۷۷)

هم چنین در کتاب سیر و سلوک مرحله دیگری در تعریف آن می گشاید: تقوا، حالت و ملکه ای است که بعد از تزکیه ی نفس و زینت یافتن آن به زیور اخلاق نیکو برای انسان میسر می گردد و از وی قوه ی استعداد خودداری از معاصی و قوه ای که مخالفت نفس را بر او آسان نماید تولید می گردد… و معنای حقیقی آن عبارت از انقطاع از خلق و توجه تام به حضرت حق می باشد. (امین، ۱۳۱۹، ۲۵۷)

استاد طاهایی نیز در شرح زیارت جامعه ی کبیره ذیل عبارت «وَ اَعلامُ التُّقی» بیان می دارد: تقی از وقی گرفته شده است. به معنی دفع کردن خطر از چیزی به وسیله ی چیز دیگر. هر متحرکی در مسیر خود در معرض خطر و آستانه ی سقوط است. از این رو به کنترل کننده ای نیاز دارد تا از سقوط و هلاکت نجات پیدا کند.

این وسیله ی کنترل کننده باید متناسب و هماهنگ با قدرت و سرعت متحرک و موقعیت مسیر آن باشد. این نیروی نگهدارنده در انسان تقواست که برای افراد مختلف، گوناگون می باشد. (خاموشی (طاهایی)، ۱۳۸۲، ج۲، ۲۷۹) در جای دیگری ضمن بیان تقوا اشاره می کند که تقوا از وقایه به معنای حفظ و نگهداری نفس از گناهان و بدی ها و هر آن چه مانع رسیدن انسان به کمال می شود…

تقوا یک حصار است برای مؤمن که او را احاطه می کند و اجازه نمی دهد یک قدم بر خلاف وظیفه بردارد. (همان، ۱۳۸۱، ۳۰-۲۹) بنابراین مفهوم تقوا در نگاه این دو دانشمند، حفظ و نگهداری نفس از معاصی و هر آن چه که انسان را از یاد حق باز دارد است تا در ضمن توجه به شناخت و انجام وظیفه، در مسیر کمال قدم بردارد.

ب – مراتب تقوی

در ذیل تعریف تقوا معلوم شد که تقوا مراتبی دارد: بانو امین و استاد طاهایی هر کدام سه مرتبه برای تقوا برشمرده اند.

بانو امین، اولین مرتبه ی تقوا را خودداری از معاصی ذکر می کند. یعنی ترک محرمات به این که، چشم و گوش و تمام اعضا را از مخالفت و نافرمانی حق تعالی نگه دارد، مرتبه دوم، اطاعت نمودن و مخالفت ننمودن به این که خود را از مخالفت اوامر و نواهی شرعیه نگه دارد و طاعات و عبادات او در جهت رضای حق تعالی باشد…. و مرتبه ی سوم از مراتب تقوا، تخلیه ی دل است از کل ما سوی الله؛ به عبارتی دیگر خودداری نمودن و نگاه داشتن دل از آن چه وی را از حق تعالی باز دارد و علی الدّوام متذکر یاد او بودن و آنی غفلت نورزیدن. ایشان هم چنین اشاره می کند که حقیقت تقوا همین است و باقی مراتب لوازم و آثار تقوا می باشد.

زیرا کسی که تمام توجهش به حق باشد البته پیرامون معاصی نمی گردد و اوامر را با جان و دل می پذیرد. (امین، بی تا، ج۳، ۸۲-۸۱، ج۶: ۴۴۸، همان، ۱۳۶۹، ۲۶۳)

استاد طاهایی نیز در شرح زیارت جامعه ی کبیره، سه مرتبه بر می شمارند: تقوای عام که پرهیز از محرمات است؛ تقوای خاص که اجتناب از مشتبهات می باشد و تقوای خاص الخاص که به معنای اخص نیز گفته می شود- دوری از مباحات در پرتو اشتغال به واجبات و مستحبات است. (خاموشی (طاهایی)، ۱۳۸۲، ج۲، ۲۸۶)

ایشان در کتاب معیار شناخت شیعه این سه مرحله را به گونه ای دیگر بیان می کنند: تقوای عام، نگهداری نفس از عذاب جاودان از طریق تحصیل اعتقاد صحیح… تقوای خاص که همان پرهیز از هر گونه گناه اعم از ترک واجب و انجام معصیت، تقوای خاص الخاص که برای متقین بسیار لذت بخش می باشد که خویشتن داری در برابر آن چه قلب آدمی را به خود مشغول می کند و از حق منحرف می سازد. (خاموشی(طاهایی)، ۱۳۸۱، ۳۴-۳۲)

بنابراین با توجه به هر کدام از این تقسیم بندی ها هر مرتبه ی تقوا مکمل دیگری است تا به مرحله ی آخر می رسد که همان نگهداری قلب از توجه به غیر خداست.

ج – آثار تقوا

بعد از برشمردن مراتب تقوا، نیک است در آثار آن نظر کنیم:

بانو امین ضمن تفسیر آیات مربوط به مسأله ی تقوا، گاه گاهی ثمرات و آثاری را برای تقوا برشمرده اند. (امین، بی تا، ج۳، ۳۰۲، ۲۷۶، همان، ۱۳۶۹، ۲۵۷ و…) اما یازده مورد را در جلد سوم تفسیر خود با عنوان فضایل و خصوصیات تقوا یک جا ذکر کرده اند:

۱- تأیید و یاری حق؛ «إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذینَ اتَّقَوْا وَ الَّذینَ هُمْ مُحْسِنُونَ». (نحل/۱۲۸)

۲- اصلاح عمل و غفران گناه؛ «یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلاً سَدیداً یصْلِحْ لَکمْ أَعْمالَکمْ وَ یغْفِرْ لَکمْ ذُنُوبَکمْ….» (احزاب/۷۰)

۳- نجات از شداید و محنت های روزگار؛ «وَ مَنْ یتَّقِ اللَّهَ یجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً» (طلاق/۲)

۴- متقین را گرامی و عزیز نموده؛ «إِنَّ أَکرَمَکمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکم» (حجرات/۱۳)

۵- قبولی اعمال، «إِنَّما یتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقینَ» (مائده/۲۷)

۶- نجات از آتش جهنم؛ «وَ سَیجَنَّبُهَا الْأَتْقَی» (لیل/۷)

۷- تحصیل محبت خدا؛ «إِنَّ اللَّهَ یحِبُّ الْمُتَّقینَ وَ…» (توبه/۴و۷ و (امین، بی تا، ج۱، ۸۶))

استاد طاهایی نیز در سلسله درس های ایمان، زمینه ی تقوا، بیست و چهار اثر را برای تقوا بر می شمارد. هم چنین در شرح زیارت جامعه، موارد دیگری از آن آثار را بیان می کنند از جمله این آثار عبارتند از:

۱- بهره مندی از هدایت قرآن؛ «ذلِک الْکتابُ لا رَیبَ فیهِ هُدی لِلْمُتَّقینَ» )بقره/۲(

۲- برخورداری از معیت خاصه ی خداوند «وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقینَ» (بقره/۱۹۴)

۳- سرانجام نیک برای تقواپیشگان؛ «وَ الْعاقِبَهُ لِلْمُتَّقینَ» (اعراف/۱۲۸)

۴- بینش صحیح در تشخیص حق از باطل «إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یجْعَلْ لَکمْ فُرْقاناً» (انفال/۲۹)

۵- مغفرت گناهان و تأخیر در اجل «أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اتَّقُوهُ وَ أَطیعُونِ یغْفِرْ لَکمْ مِنْ ذُنُوبِکمْ وَ یؤَخِّرْکمْ إِلی أَجَلٍ مُسَمًّی» (نوح/۳و۴)

۶- تقوا، عامل باز شدن درهای رحمت «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُری آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ…» (اعراف/۹۶)

۷- تقوا سبب برخورداری از ولایت الهی «وَالله وَلیُّ المُتَّقینَ» (جاثیه/۹ و خاموشی(طاهایی)، ۱۳۸۲، ج۲: ۲۹۵-۲۹۰، همان، بی تا، ج۱۳، ۹-۳)

با توجه به شیوه ی عرفانی و فلسفی بانو امین و این که از درون تقوا به آن نگاه می کنندبه نظر بنده بحث از آثار تق

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.