پاورپوینت کامل جایگاه رنگ در سینما و انیمیشن ۷۴ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل جایگاه رنگ در سینما و انیمیشن ۷۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۷۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل جایگاه رنگ در سینما و انیمیشن ۷۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل جایگاه رنگ در سینما و انیمیشن ۷۴ اسلاید در PowerPoint :

>

بررسی ماهیت رنگ در اسلام

سیاه، سیاه، تاریکی بود و سیاهی، پوچی بود و ترس؛ انوار سفید نور آرام آرام برتن بی روح و خشک هستی رسوخ کرد نور رنگ های متنوع و درخشان خود را در کالبد بی جان جهان دمید و هر گوشه ای، آرام به رنگی در آمد.

بر آینه چشمانم از میان رنگ های سبز و سفید، کلمات «اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ.. . » (نور/۳۵) نقش بست و روح و جسمم را زنده کرد.

در میان سبزی و طراوت آیات نورانی قرآن، سبک بار و رها پرواز می کردم، که ناگهان صدای دلهره آور هالک مرا سخت بر زمین کوبید. دیگر این سبزی و طراوت کلام حق نبود که مرا همراه خود می برد، بلکه رنگ سبز بازوان هالک مرا چون قربانی می کشد و هر لحظه وحشت در اعماق قلبم رسوخ می کرد و من خود را محکم به زمین می چسباندم به خود که آمده بودم، فیلم هالک تمام شده بود، اما رنگ سبزش در سلول سلول بدنم رسوخ کرده بود دیگر کاری نمی توانستم بکنم، به اطراف که نگاه می کردم از سبز متنفر بودم. هالک نور سبز وجودم را کشته بود و من دیگر هیچ آشنایی با صاحب نورهای درونم نداشتم، من رنگ خدایم را گم کردم.

بعد از دیدن فیلم هالک مفهوم جمله استرینگر درباره کاربرد رنگ در سینما را درک کردم: «من همیشه جدولی از رنگ های مورد استفاده در فیلم را تهیه می کنم. رنگ صحنه های مختلف را بررسی کرده و نیز کیفیت رنگی فیلم، رنگ های خالص و رنگ های محیطی را انتخاب می کنم. کاربرد به جای رنگ در فیلم، به شخصیت فیلمنامه بستگی دارد». این جمله مرا به نگارش این مقاله ترغیب کرد.

برای بیان کارکرد رنگ در سینما گاه ناظر فیلم هایی هستیم چون “صحرای سرخ” آنتوانی که رنگ سرخ آن نمادی است از اضطراب و درماندگی، اما در همین حال “بودای کوچک” برتولوچی شما را به سمت دیگری سوق می دهد، و در آن رنگ های گرم و سرخ، طراوت و شادابی زندگی را به تصویر می کشد، در فیلمی چون “سه گانه” کیشلوفسکی شما شاهد ستایش رنگ های، قرمز، آبی و سیاه هستید. برای تبین و معناشناسی رنگ در سینما ابتدا باید به چیستی رنگ و سپس رنگ در فرهنگ و ملل مختلف و در نهایت به رنگ در سینما پرداخت. ما این گفتار را در چهار فصل تنظیم کرده ایم.

فصل اول: مفهوم و ماهیت رنگ و نور فصل دوم: روانشناسی رنگ فصل سوم: رنگ در فرهنگ و ادیان و فصل چهارم: رنگ در فرهنگ زنان مسلمان و زنان غربی و در ادامه ی این جستار به چگونگی استفاده از رنگ در سینما، توجه می شود.

مفهوم و ماهیت رنگ و نور

در سینما، رنگ به دو شکل ظهور می کند: ۱- رنگ به عنوان ماده ای که با آن اجسام رنگ آمیزی می شود. ۲- رنگ نور، که بر روی اجسام اطراف خود تأثیر می گذارد.

با توجه به این که اگر هیچ نوری در اطراف ما نباشد حضور رنگ بی معنا است؛ پس ما تا وقتی که تفاوت بین نور و رنگ را درک نکنیم، نمی توانیم تعریفی درست از رنگ داشته باشیم. در بین دانشمندان مختلف دو فیلسوف بهتر از دیگران به بیان تفاوت رنگ و نور پرداخته اند، و دیگران نیز در پی راه آنان را بوده اند.

ملاصدرا می گوید: «هم صحیح است بپذیریم نور، ظهور رنگ است و هم صحیح است بگوییم نور، رنگ نیست. زیرا از آن جهت که نور است، مختلف نیست و ترکیب با عدم یا ظلمت در آن راه ندارد، به خلاف رنگ ها که مختلفند». (ملاصدرا، ۹۲/۴) شاید بتوان گفت این نور است که به رنگ معنا می دهد و به آن موجودیت می بخشد.

نیوتن دانشمند معروف قرن هیجدهم نخستین بار کشف کرد که نور خورشید و بسیاری دیگر از منابع نورانی مشابه، از اشعه هایی با طول موج های متفاوت تشکیل شده است. هنگامی که باریکه ای از نور خورشید به یک منشور تابیده شود، هنگام عبور از سطوح منشور می شکند و پس از برخورد با زمینه ی سفید آن به صورت طیفی رنگین دیده می شود.

در این طیف هر دسته از طول موج ها رنگ خاصی را نشان می دهد. طیف رنگ ها از یک سو با رنگ بنفش شروع می شود و به تدریج به آبی می رسد و از آبی به تدریج به سبز تبدیل می شود، آن گاه نوار باریک زرد دیده می شود که به تدریج به نارنجی و سپس به قرمز ختم می گردد.

رنگ های میانی دیگری هم مانند سبز آبی، سبز زرد، زرد نارنجی و قرمز نارنجی نیز وجود دارند اما به طور قابل تفکیکی دیده نمی شوند. آزمایش های بعدی نشان داد که با ترکیب نورها می توان رنگ های مختلف را ایجاد کرد. برای مثال، نور قرمز در ترکیب با نور زرد، رنگ نارنجی را به وجود می آورد. بعضی از رنگ ها، مثل زرد و ارغوانی، در صورت ترکیب شدن، همدیگر را خنثی می کنند و نور سفید می سازند. (دهخدا، ماده ی رنگ)

اگر رنگ نور پایین تر از طیف رنگ قرمز باشد فروسرخ است و قابل رؤیت نیست و هم چنین اگر از طیف بنفش بالاتر باشد فرابنفش بوده مشاهده نمی شود. رنگ بازتابی از نور است که به شکل های متفاوتی در می آید و این بازتاب مجموعه ی وسیعی را شامل می شود.

اگر یک ناحیه ی باریک از طول موج های نور مرئی توسط ماده جذب شود رنگ به وجود می آید. رنگ های اصلی نور با رنگ به عنوان رنگ دانه هایی که با آن اجسام را رنگ آمیزی می کنیم، متفاوت است.

رنگ های اصلی مواد متشکل است از: زرد، قرمز، آبی و رنگ های فرعی یا ترکیبی مواد عبارتند از: زرد+ آبی= سبز، زرد+ قرمز= نارنجی، قرمز+آبی = بنفش و مابقی رنگ ها از ترکیب رنگ های فرعی با اصلی به دست می آید.

رنگ های اصلی نور به گونه ای دیگر است: سبز، قرمز، آبی و رنگ های فرعی آن نیز: سبز+ آبی= فیروزه ای، سبز+ قرمز= زرد، قرمز+ آبی= بنفش و از ترکیب این رنگ های اصلی، نور سفید ایجاد می شود و از ترکیب رنگ های فرعی آن به سیاهی می رسیم.

رنگ نور را می توان با استفاده از فیلتر های رنگی تغییر داد و بر روی رنگ مواد نیز تأثیر گذاشت. به طور مثال: با استفاده از فیلتر سبز در مقابل منبع نوری داخل صحنه نور سبز به وجود می آوریم و یک فضای روحانی ایجاد می کنیم یا با حذف نور قرمز از منبع نور خود نور فیروزه ای ایجاد می کنیم. ما می توانیم با میزان تیرگی و روشنایی نور صحنه، روی رنگ مواد نیز اثرگذار باشیم.

موضوع دیگری که در رنگ نور و رنگ مواد مؤثر است، طول موج و دمای آن ها است.

هرچه طول موج بیشتر باشد آن رنگ از نور زودتر به چشم ما می رسد و نیز گرم تر است، هرچه طول موج کوتاه تر باشد آن رنگ سردتر است و دیرتر به چشم انسان می رسد. نیوتن طول موج های رنگی را این گونه دسته بندی کرده است: قرمز سیر: ۸۰/۰میکرون؛ قرمز: ۶۵/۰میکرون؛ نارنجی: ۶۰/۰میکرون؛ زرد: ۵۸/۰میکرون؛ سبز ۵۵/۰میکرون؛ آبی: ۴۸/۰میکرون؛ نیلی: ۴۲/۰میکرون؛ بنفش: ۴۰/۰میکرون. این رنگ ها به طور اتصالی تغییر می کنند و حد فاصلی بین آن ها نمی توان تشخیص داد؛ یعنی معلوم نیست کجا رنگ قرمز پایان می یابد و رنگ نارنجی آغاز می گردد. (دهخدا، ماده ی رنگ)

روانشناسی رنگ ها

در روانشناسی رنگ ها، رنگ به دو دسته سرد و گرم تقسیم می شود.

۱- رنگ های گرم شامل: قرمز، نارنجی و زرد می باشد. این رنگ ها جریان خون را تند می کند و در نتیجه محرکی است برای اعصاب و نیز القا کننده گرمی و انرژی است که منجر به افزایش سوخت و ساز در بدن می شود. به علت دارا بودن طول موج های بلند زودتر دیده شده و این خاصیت هم برای اعلام خطر و بازدارندگی مفید است و هم قابل استفاده برای جلب توجه و جذب بینندگان به خود. (شیخ طبرسی، ۲۸۴/۱۱). استفاده زیاد از رنگ های گرم موجب پرخاشگری، خشم، حمله، جنگ جویی و تعرض می شود. (صبور اردوبادی،۴۱/۲)

۲-رنگ های سرد عبارتند از آبی، نیلی و بنفش. رنگ های سرد ضمن کاهش جریان خون منجر به کاهش ضربان قلب و تسکین درد های بدن می شوند، آن ها القاگر آرامش و سکون نیز هستند. استفاده ی مکرر از رنگ های سرد، غم، درونگرایی و بی تفاوتی را در پی خواهد داشت.

۳- رنگی میان رنگ های گرم و سرد: رنگ سبز نه در دسته رنگ های گرم جای دارد و نه در دسته ی رنگ های سرد قرار می گیرد. رنگ سبز را می توان رنگی متعادل دانست، با توجه به مشاهده ی طول موج سبز که ۵۵/۰میکرون است و نیز ترکیب رنگ سبز که از رنگ های، زرد و قرمز به دست می آید، رنگ سبز رنگی متعادل محسوب می شود.

رنگ سبز خصوصیات رنگ های گرم از قبیل انرژی و شادابی را دارا می باشد و نیز خصوصیات رنگ های سرد شامل آرامش و تفکر را به همراه دارد. سبز رنگی است که مضراتی در آن یافت نمی شود.

به دلیل این که مقداری رنگ آبی با رنگ زرد ترکیب شده و تنها رنگ گرم در برابر شما نیست که باعث خشم و عصبانیت شما شود، هم چنین با دارا بودن مقداری رنگ زرد اثرات منفی رنگ های سرد، افسردگی را به همراه ندارد. (همان،۴۷/۲) رنگ سبز قدرت تفکر و حافظه را بالا می برد، و به دلیل کاربرد زیاد رنگ سبز در طبیعت این رنگ نمادی از واقع بینی و حقیقت، شروع تازه و رشد و نمو می باشد.

هانس ایتن که یکی از آموزگاران بزرگ هنر رنگ در عصر جدید به شمار می آید، بیش از ۵ دهه از عمرش را وقف تعلیم رموز جنبه های بصری و روانی و زیبایی شناسی رنگ کرده است. وی نیز به مفهوم مجرد رنگ در نقاشی های هندسی توجه نموده است. ایتن اغلب کلاس های خود را با چند تمرین شرقی و کنترل های بدنی آغاز می کرد.

او می گوید: «کسی که می خواهد استاد رنگ شود باید هر رنگ را در ترکیبات بی نهایت با سایر رنگ ها، بهتر ببیند، بهتر احساس کند و بهتر تجربه کند. رنگ ها بدون این که مقید به اشیاء باشند، باید ظرافت اسرارآمیز برای بیان معنوی را داشته باشند». (همان، ) ایتن سه عنصر اصلی رنگ را با سه نماد اصلی در طراحی مقایسه می کند. وی نماد دایره را با رنگ آبی یکی می داند و به مربع رنگ قرمز می زند و مثلث را نیز زرد به شمار می آورد.

ایتن عقیده ی خود را در مورد رنگ آبی و نماد دایره این گونه بیان می کند: «در شکل دایره حالت پایدار و دورانی را، در روی سطح مشاهده می کنیم. با دیدن دایره به انسان احساس آرامش دست می دهد. دایره با توجه به حرکت نرم و صافی که دارد به عنوان سمبل روح و روان به کار می رود.

رنگی که با دایره و خصوصیات آن برابری می کند، رنگ آبی شفاف است. رنگ آبی ایجاد آرامش می کند و مانند دایره عمق و فضای معنوی دارد. آبی، رنگ افق های دور بیننده است و در عین حال خوگرا و گیراست.

شکل دایره با حالت دورانی که دارد، با چرخش خود بیننده را به درون و مرکز می کشاند و در رنگ آبی چنین خصوصیت جذابی دیده می شود. چینی های قدیم برای ساختن معابد خود اشیاء مدور را به کار می بردند در حالی که کاخ های فانی و دنیوی سلاطین، به شکل چهارگوش ساخته می شد.

شکل مربع مبین ماده، وزن و حدود مشخصی است. مربع بیانگر ماده ی ساکن است. مربع، سمبل مادیت و دارای سنگینی و سختی است. مربع در خط هیروگلیف برای نمایش زمین به کار رفته است. خصوصیات مربع (سمبل مادی بودن، سنگینی، سختی، داشتن وزن، حدود مشخص و…) با رنگ قرمز موافق است و وزن و تاریکی قرمز، با زیبایی و سختی مربع برابری می کند.

کلیه ی شکل هایی که دارای خطوط افقی و عمودی هستند؛ مثل صلیب، مربع مستطیل و یا نظایر آن، قابلیت تشبیه به مربع را دارند. (کوروش محمودی و مهندس امیر شکیبا منش) ایتن مثلث را با رنگ زرد یکی می داند. زرد در این جا جانشین رنگ سبز در رنگ های نور است ایتن می گوید: «مثلث حالت حمله، جنگجویی و تعرض را معنی می دهد و با رنگ زرد برابر است.

به همین صورت به علت وجود انواع زردها، آن ها نیز با انواع مثلث ها برابری می کنند؛ مثلاً زرد طیف خورشید با مثلث متساوی الاضلاع تطبیق دارد. مثلث درخشان نماد تفکر است. زرد های سبزگونه با مثلث های تند و ایستاده برابرند. ایستایی خط عمود و شکل های عمودی با رنگ زرد تشدید می شود». (همان)

برای

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.