پاورپوینت کامل تجلّی قرآن در دعای جوش کبیر ۳۹ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل تجلّی قرآن در دعای جوش کبیر ۳۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل تجلّی قرآن در دعای جوش کبیر ۳۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل تجلّی قرآن در دعای جوش کبیر ۳۹ اسلاید در PowerPoint :
>
چون از سویی خدا و کمالاتش بی نهایت است و از سوی دیگر عقل و کلمات انسان محدود، بهترین راه آن است که خدا را به نام هایی بخوانیم که از خود او و قرآن گرفته ایم و گرنه انسان ممکن است به انحراف افتد و اسم های نامناسب برای خدا بتراشد.
آیات قرآن کریم با بیان موضوعات مختلف، هدفی مشترک را دنبال می کند؛ این هدف، هدایت انسان است. در این راستا برخی از آیات به بیان احکام شرعی پرداخته است و بخشی دیگر معارف الهی را بازگو می کند، تعدادی نیز آموزه های اخلاقی و تربیتی را یادآور می شود و شمار قابل توجّهی، سرگذشت جوامع پیشین، رویدادهای معاصر نزول قرآن و گاه حالات افرادی معین را گزارش می کند.
در این میان تعدادی از آیات قرآن به مباحث توحیدی می پردازد و خداشناسی را با براهینی هم چون برهان محبّت، تمانع، حدوث و امکان و… مطرح می نماید که علمای کلام اسلامی از این دسته آیات بهره های فراوانی برده اند.
علاوه بر این دسته آیات، شمار فراوانی از آیه های قرآن کریم با تصریح بر اوصاف خداوند و اسماء حسنای الهی به پایان رسیده است.
دعای جوشن کبیر که متنی سراسر خداشناسی و توحید ناب است علاوه بر اثرپذیری واژگانی از قرآن کریم، دارای فرازهایی است که به طور مستقیم از آیات قرآن کریم برخاسته است(نظیر فراز ۶۹ دعای جوشن کبیر).
به طور مسلّم بررسی محتوایی این دعا و تطبیق مفردات و عبارات آن با قرآن کریم بر معرفت و خداشناسی ما می افزاید؛ نوشتار حاضر درصدد بیان گوشه ای از این تجلّی است.
معرّفی دعا
این دعا را امام سجّاد(علیه السّلام) از پدر بزرگوارش از رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) نقل کرده است درباره ی شأن ورود این دعا آمده است: در یکی از جنگ ها رسول خدا(صلّی الله علیه و آله) زره و جوشن سنگینی بر تن داشت که سبب آزار آن حضرت می شد. پیامبر(صلّی الله علیه و آله) به درگاه خدا دعا کرد تا آن که جبرئیل نازل شد و گفت خداوند به تو سلام می ساند و می فرماید: این زره سنگین را از تن خارج ساز و در عوض این دعا را بخوان که برای تو و امت تو امان و حرزی خواهد بود (بحارالانوار، ج ۹۱، ص ۳۸۲). علّامه مجلسی این دعا را از اعمال شب های قدر دانسته است که سه بار یا حدّاقل یک بار در ماه رمضان آن را بخوانند (همان).
استحباب خواندن این دعا در شب اوّل ماه رمضان نیز وارد شده است. مَنْ دَعَا بِهِ بِنِیهٍ خَالِصَهٍ فِی أَوَّلِ شَهْرِ رَمَضَانَ أَعْطَاهُ اللَّهُ تَعَالَی ثَوَابَ لَیلَهِ الْقَدْر (همان).
گویا میهمانان ضیافت الهی با خواندن دعای جوشن در شب اول ماه رمضان زرهی را بر تن می کنند که در امان پروردگار قرار می گیرند.
فضلیت دعا
امام حسین(علیه السْلام) نسبت به این دعا می فرمایند:« أَوْصَانِی أَبِی أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلِی بْنُ أَبِی طَالِبٍ(علیه السّلام) وَصِیهً عَظِیمَهً بِهَذَا الدُّعَاءِ وَ حِفْظِهِ وَ قَالَ لِی یا بُنَی اکتُبْ هَذَا الدُّعَاءَ عَلَی کفَنِی وَ قَالَ الْحُسَینُ ع فَعَلْتُ کمَا أَمَرَنِی أَبِی »؛ پدرم امیرالمؤمنین، علی بن ابی طالب(علیه السّلام) مرا نسبت به دعای جوشن کبیر سفارش فراوان و مهمّی کرد که آن را حفظ کرده خوب نگه داریم و به من فرمود: «ای پسرم! این دعا را بر روی کفن من بنویس و من به سفارش پدر عمل کردم (فرهنگ سخنان امام حسین(علیه السْلام)، ص ۳۲۱).
در نقلی دیگر آمده است هر کس آن را بخواند و از منزل خارج شود، یا آن را همراه خویش داشته باشد(و در روح خود پیاده کند) اهل بهشت است و خداوند توفیق انجام اعمال صالح را به وی عنایت می کند (مفاتیح نوین، ص ۱۶۲).
علّامه مجلسی در فضایل این دعا یادآور می شود که خداوند دو ملک را بر او موکّل می کند که از معاصی او را حفظ نمایند… و هم چنین فضایل فراوان دیگر که علاقمندان به منبع مورد نظر مراجعه نمایند.
توسّل به مقام ربوبیت پروردگار
گرچه معروف است که این دعا، صد فصل دارد و هر فصل آن، شامل ده اسم از اسمای الهی است که مجموعاً یک هزار اسم از اسمای پر معنای خداوند است، ولی با دقّت روشن می شود که هزار و یک اسم می باشد زیرا بند ۵۵ مشتمل بر ۱۱ اسم الهی است.
مرحوم مجلسی (رحمه الله علیه) متذکّر می شود که در اوّل هر فصلی بسم الله گفته شود و در آخر آن سُبْحَانَک یا لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ خَلِّصْنَا مِنَ النَّارِ یا رَب تکرار گردد. به عبارت روشن، خواننده ی این دعا صد مرتبه برای رهایی از آتش به مقام ربوبیت پروردگار متوسّل می شود.
همان مقامی که به تصریح قرآن کریم انبیاء الهی به آن متوسّل شده اند لوط پیامبر(صلّی الله علیه و آله) رَبِّ نَجِّنی وَ أَهْلی مِمَّا یعْمَلُون (شعراء، ۱۶۹) بارالها من و اهل بیتم را نجات بخش.
موسی کلیم الله نیز در خروج از مصر می گوید: رَبِّ نَجِّنی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمین (قصص، ۲۱) بارالها مرا از شرّ این قوم ستمکار نجات بده.
تأثیر پذیری واژگانی دعای جوشن کبیر از قرآن کریم
اسماء حسنای الهی که در قرآن کریم برای ذات اقدس الهی به کار رفته است نظیر الله، رحمن، رحیم، کریم، علیم، حکیم، حلیم، قاهر، قهار، ولی، قادر، خالق، خبیر، حی، قیوم، حمید، مجید، شهید و… در این دعای شریف آمده است. اوّلین فراز دعای جوشن کبیر در این بخش بیشترین تطبیق را با آیات قرآن دارد زیرا می فرماید: «اللّهم انّی أسئلک باسمک یا الله یا رحمن، یا رحیم یا کریم….
در واقع دعای جوشن کبیر با جامع ترین اسم از اسماء حسنای الهی(الله) آغاز شده است و به دنبال آن رحمانیت و رحیمیت پروردگار مطرح گردیده است.
اسماء حسنی و برترین صفات مخصوص خداوند است فَلَهُ الْأَسْماءُ الْحُسْنی (اسراء، ۱۱۰)
چون از سویی خدا و کمالاتش بی نهایت است و از سوی دیگر عقل و کلمات انسان محدود، بهترین راه آن است که خدا را به نام هایی بخوانیم که از خود او و قرآن گرفته ایم و گرنه انسان ممکن است به انحراف افتد و اسم های نامناسب برای خدا بتراشد. و باید دانست در همه ی نام های خدا، بهترین مع
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 