پاورپوینت کامل میعادگاه خالق و مخلوق (قسمت اول) ۵۴ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل میعادگاه خالق و مخلوق (قسمت اول) ۵۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل میعادگاه خالق و مخلوق (قسمت اول) ۵۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل میعادگاه خالق و مخلوق (قسمت اول) ۵۴ اسلاید در PowerPoint :
>
نقش مسجد در تعالی فردی از نگاه قرآن و سنّت
گرایش به کمال و بزرگی در انسان فطری و نهفته در خمیرمایه ی آفرینش اوست؛ زیرا خداوند از روح خود در او دمیده (حجر/ ۲۹) و او را بر سایر آفریده ها برتری بخشیده است. (اسراء/۷۰)
لذا هر انسانی بسته به اندیشه، میزان خردورزی، فرهنگ خود و… در راه رسیدن به این کمال سعی می کند. این گرایش باید در مسیر صحیحی قرار گیرد تا انسان از سر جهل و اغوای نفس امّاره و شیاطین، مسیر سقوط را به جای صعود، خواری را به جای عزّت و پستی را به جای رفعت، در پیش نگیرد؛
زیرا بسیارند که بزرگی را در مادیات دیده و با دل بستگی به آن گام در راه گردنکشی و طغیان نهاده اند؛ تعالی را در تکبّر بر دیگران پنداشته و با این کار به رقابت با خداوند جبّار پرداخته و آهنگ پوشیدن ردای کبریایی او را در سر پرورانده اند حال آن که آن جلال کبریایی، این لباس را ویژه ی خود ساخته و رقیب را به خاک مذلّت و خواری می کشاند.
راه صحیح تعالی در جهت مقابل قرار دارد؛ یعنی خواری، کرنش و پیشانی تعبّد بر خاک نهادن در برابر جلال کبریایی. در این حال است که آن ذات مقدّس متعال بنده را به خود نزدیک می سازد و خانه ی سجودش را پاک ترین و عالی ترین خانه ها می شمرد و برکات بسیاری را از مسجد بر او می باراند.
مفهوم مسجد
مسجد اسم مکان سجده است؛ یعنی سجده گاه و سجده به خاک افتادن و خواری کردن (مجمع البحرین، ج۳، ص۶۳) و ویژه ی خداست و هیچ کس شایسته ی سجده ی دیگران نیست (فصلت/۳۷-نحل/۴۹).
حقیقت سجده سرآمد فروتنی و تسلیم در برابر خداست. پس بنده در مسجد به نهایت فروتنی و تسلیم می رسد (همان، ص۵۵). مسجد خانه ی نمازست (مجمع البحرین، همان). برخی لغویان محراب خانه ها و مسجد را مصلای عمومی و برخی نیز مسجَد را در مقایسه با «مَنزِ ل و مَنزَل» به ترتیب اسم مکان و مصدر می دانند (لسان العرب، ج۶، ص۱۷۵).
برخی نیز مسجِد را پیشانی انسان می دانند که اثر سجده بر آن نقش می بندد. طبق این تعریف که مسجِد بر عضوی از بدن اطلاق می شود؛ به این دلیل در تفسیر آیه ی «و إنَّ المَساجِدَ للهِ…» (جن/۱۸) مساجد را به جاهای سجده از اعضای بدن انسان یعنی کف دو دست، زانوها و سر انگشتان پاها تفسیر کرده اند (مجمع البیان، ج۱۰، ص۵۶۰).
مسجد به هردو معنا مانند خود سجده ویژه ی خداست (بقره/۱۱۴- توبه/۱۷- جن/۱۸). به این دلیل نباید کسی جز او در آن پرستش و در مقابلش فروتنی، تسلیم و اظهار خواری شود (جن/۱۸).
در مسجد است که انسا ن خود را فقط وابسته به خدا می بیند و اسباب بزرگی، رفعت و تعالی خود را نزد او می یابد. در ادامه نحوه ی عملکرد مسجد را در رسیدن به این هدف بررسی می کنیم.
عملکرد مسجد در تعالی انسان
الف) بخشیدن هویت دینی
هویت ازریشه ی “هو” یعنی «او بودن» است و نشان گر صفات خاصّه ی هر فرد و نوع نگرش دیگران به اوست. هویّت به فرد شخصیت می بخشد و او را از پوچی و سرگردانی رها می سازد. هویت انواعی دارد: شخصی، ملی، دینی و… هویت دینی هر فرد را پاسخ های او به پرسش های فطری سه گانه: از کجا آمده ام؟ برای چه آمده ام و به کجا می روم؟ تشکیل می دهد، اگر پاسخ ها صحیح و کامل باشند، هویّت او واقعی خواهد بود.
انسان مسلمان واقعی کامل ترین وصحیح ترین پاسخ ها را از مکتب اسلام یافته است و هویّت دینی خود را در اعتقاد و رفتار با آن پاسخ ها شکل می دهد مبدأ و منتهای خود را خدای یگانه می داند: «إنّا لله و إنا إلیه راجعون» (بقره/۱۵۶) و هدف آفرینش خود را عبادت خدا (ذاریات/۵۶) و انجام دادن کارهای درست و شایسته می شمارد (نحل/۹۷).
مجموعه ی این اعتقاد و عمل، راستی و درستی فرد را نشان می دهد که از آن تعبیر به عدالت می شود. عدالت نمادهایی دارد، چون: حسن ظاهر، صلاح، عبادت و… که هویّت فرد عادل با این نمادها در نظر مردم ثابت می شود مسجدی بودن نمادی از عدالت مسلمان است به همین دلیل خداوند کسی را که از حضور در مسجد امتناع می کند از عدالت ساقط می نماید.
امام صادق (علیه السّلام) فرمود: «مساجد نزد خدا از همسایگان بی وفا شکایت کردند، خداوند به آن ها وحی کرد: سو گند به توانمندی و شکوهم که حتّی یک نماز را هم از آنان نمی پذیرم و عدالتی را بر ایشان نزد مردم آشکار نمی کنم، رحمتم به آنان نمی رسد و در بهشت در همسایگی ام قرار نمی گیرند» (وسایل الشیعه، ج۲، ص۴۷۹).
پیامبراکرم (صلّی الله علیه و آله) و امیرمؤمنان علی (علیه السّلام) چنین کسانی را از معاشرت و تعامل با مسلمانان و استفاده از حقوق مسلمانی منع می کردند و خانه هایشان را شایسته ی سوزاندن می دانستند (همان، ص۴۷۹-۴۷۸). بدون شک با فاسقان چنین رفتاری اتخاذ می شود و فسق انسان را از عدالت ساقط می کند.
بنابراین فرد تارک مسجد، فرد بی هویتی است که فاقد ارزش اجتماعی است و سرانجامش زیان و محرومیت از رحمت ابدی خواهد بود.
ب) پاک سازی نفس
نفس انسان ملهم به گرایش بدی ها و نیکی ها یا گناهان و پرهیزکاری است که انسان با تضعیف و سرکوب گرایش به بدی در مقابل تقویت الهام به خوبی و پاکی، به رشد و بالندگی می رسد و موفّقیت خود را در زندگی رقم می زند قرآن کریم می فرماید: «وَنَفسٍِ و مَا سَوَّیهَا فَألهَمَهَا فُجوُرَهاَ و تَقویَهاَ قَد أفلَحَ مَن زَکّیهاَ»؛ سوگند به نفس آدمی که چگونه او را ساخت و گناه و تقوایش را به او الهام کرد. کسی رستگار شد که آن را تزکیه و پاک کرد (شمس/۷-۹).
عوامل بسیاری در روند تحقّق این موفّقیت نقش دارند که مسجد مهم ترین و بلکه جامع شماری از عوامل است. کسانی که خواهان تطهیر و تزکیه اند و اراده ی نیرومندی دارند به مسجدی که با هدف سازندگی انسان ها بنا شده روی می آورند، قرآن کریم می فرماید: «لَمَسجّدٌ أُسِّسَ عَلیَ التَّقویَ مِن أوَّلِ یَومٍ أحَقُّ أن تَقوُمَ فیهِ فیهِ رِجَالٌ یُحبُِّونَ أن یتََطهََّروُا وَاللهُ یُحِبُّ المَتِطهَِّرینَ»؛
مسجدی که از روز نخست براساس تقوا نباشد شایسته تر است که در آن نماز به پا نداری، چه در آن مردانی اند که دوست دارند پاک گردند و خداوند پاکان را دوست دارد (توبه/۱۰۸) جوانب تأثیرگذاری از طریق آهنگ رفتن به مسجد، خدمت به آن و شرکت در برنامه های فرهنگی آن است.
۱- گام برداشتن و رفتن به مسجد و تردد درآن
کسی که آهنگ رفتن به مسجد را می کند به فرموده ی پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) با هر گامی که برمی دارد ۱۰ گناه از او پاک می شود (وسائل الشیعه، ج۲، ص۴۸۳) و بفرمایش امیرمؤمنان علی (علیه السّلام) با تردد در مسجد انسان گناه را از سر ترس یا شرم از خدا وامی نهد (همان، ص۴۸۰).
علّت این تأثیر را باید در معرفت شخص عازمِ مسجد به صاحب این خانه و به خود یا فت. وی با رسیدن به در مسجد آگاه است که در محضر صاحب خانه ای بزرگ قرار گرفته. این جاست که ابهت او سراسر وجودش را فرامی گیرد و رنگ چهره اش دگرگون و بدنش به لرزه می افتد و زبان به ستایش و نکوهش خود می گشاید:
«یَا مُحسِن قَد أتَاکَ المُسئُ وَ قد أمَرتَ المحسنَ أن یَتَجَاوَزَ عَن المُسئِ فَتجاوز عن قَبیحِ مَا تَعلَمُ مِنّی بِجَمیلِ ما عِندَکَ»؛ ای بزرگوار، گنه کار نزدت آمد. بزرگوار را فرمان داده ای تا از خطاکار درگذرد.
پس از زشتی ها و بدی هایی که از من می دانی با صفات زیبایت درگذر. این فرهنگ رفتاری پیشوایان معصوم (علیهم السّلام) ماست که ترک اولی یا اشتغالات ضروری دنیا را برخود روا نمی داشتند (منتهی الامال، ج۱،ص۲۶۷). ترددشان در مسجد با آن عبارت یا این دعا بود: «خدایا مرا بیامرز و درهای مهر و رحمتت را برویم بگشا» (وسائل الشیعه، ج۲، ص۵۱۶).
۲- خدمت به مسجد
رسیدگی به امور بهداشتی و رفاهی مسجد یکی از فرمان های خداوند به پیامبران بزرگ و اولوالعزم است تا محیطی به دور از آلودگی های مادی و پاک برای پذیرایی از مهمیانانش فراهم گردد. قرآن کریم می فرماید:
«وَ عَهِدنا إلیَ إبراهیمَ و إسماعیلَ أن طَهِّرا بَیتِیَ لِلطّا ئِفینَ وَ العا کِفینَ والرُّکَّعِ السُّجودَ»؛ به ابراهیم و اسماعیل سفارش کردیم که خانه ام را برای طواف کنندگان، عاکفان و رکوع کنندگان سجده گزار پاک سازید (بقره/۱۲).
در همین راستاست که پیامبراکرم (صلّی الله علیه و آله) و ائمه (علیهم السّلام) دستورات بهداشتی بسیاری در خصوص مسجد بیان کرده و وعده ی آمرزش بر آن داده اند: پیامبر مکرّم اسلام (صلّی الله علیه و آله) فرمود: «هرکس مسجد را روز پنج شنب
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 