پاورپوینت کامل دانشگاه معارف الهی (قسمت هشتم) ۴۴ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل دانشگاه معارف الهی (قسمت هشتم) ۴۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل دانشگاه معارف الهی (قسمت هشتم) ۴۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل دانشگاه معارف الهی (قسمت هشتم) ۴۴ اسلاید در PowerPoint :

>

با کتاب الهی هماهنگ کنیم باید از طریق یک نمونه ی عینی که کتاب خدا در او تجسم و تحقق یافته ورود پیدا کنیم. وجود مقدس امام عصر(عجل الله تعالی) تلاوت کننده ی کتاب خدا و ترجمان آن است «السَّلَامُ عَلَیک یا تَالِی کتَابِ اللَّهِ وَ تَرْجُمَانَه »؛ سلام بر تو ای تلاوت گر کتاب خداوند (همراه با آن) و روشن گر آن.

شرحی برزیارت آل یاسین) (قسمت هشتم)

استاد رثایی

«السَّلَامُ عَلَیک یا تَالِی کتَابِ اللَّهِ وَ تَرْجُمَانَه »

«سلام بر تو ای خواننده ی قرآن و مفسّر کتاب خدا»

این جمله نیز مانند فرازهای گذشته متضمّن سلام به آن وجود مقدّس به دو عنوان است. ولی در ارتباط با یک موضوع و یک محور، یعنی پیوند آن حضرت با قرآن و ارتباطی که میان کتاب الله ناطق با کتاب الله صامت موجود است، لسان الله باید کتاب الله را بخواند و کتاب صامت را باید کتاب ناطق تلاوت کند.

نوای جان بخش تلاوت قرآن جدّشان رسول خدا(صلی الله علیه و آله)، به دل های مرده حیات می بخشید و قلوب را مسخّر می نمود، امام کاظم(علیه السّلام) فرمودند: «علی بن الحسین(علیه السّلام) آن چنان قرآن تلاوت می فرمود که چه بسا کسی عبور می کرد و از حُسن صوت حضرتش از هوش می رفت»(اصول کافی، ج۲، ص۶۱۵).

این بزرگواران تالیان واقعی قرآن می باشند، چرا که وجود مقدسشان همراه و همگام با قرآن است. ایشان از قرآن جدا نمی شوند و قرآن از آنان جدایی ندارد.

پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «کلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا مُلَازِمٌ لِصَاحِبِهِ غَیرُ مُفَارِقٍ لَهُ حَتَّی یرِدَا إِلَی اللَّهِ فَیحْکمَ بَینَهُمَا وَ بَینَ الْعِبَاد؛ هر کدام از دو ثقل (قرآن و عترت) ملازم با دیگری است و از او جدا نمی شود تا بر خدا وارد شوند، آنگاه او میان آن ها و بندگانش حکم نماید».(بشارهالمصطفی(صلی الله علیه و آله)، ص۳۰)

در این فراز از زیارت آل یاسین راه ورود به کتاب خدا و مقاصد الهی را در می یابیم. اگر بخواهیم خود را با کتاب الهی هماهنگ کنیم باید از طریق یک نمونه ی عینی که کتاب خدا در او تجسم و تحقق یافته ورود پیدا کنیم و از انوار آن الگوی کامل، مدد بگیریم و از طریق او متوجّه انوار کتاب خدا شویم.

وجود مقدس امام عصر(عجل الله تعالی) تلاوت کننده ی کتاب خدا و ترجمان آن است «السَّلَامُ عَلَیک یا تَالِی کتَابِ اللَّهِ وَ تَرْجُمَانَه »؛ سلام بر تو ای تلاوت گر کتاب خداوند (همراه با آن) و روشن گر آن.

تالی: اسم فاعل از تِلو، به معنای پیروی کننده می باشد. تلاوت: پیاپی خواندن است. البته تنها خواندن کتاب های آسمانی را تلاوت می گویند، نه هر کتاب دیگری را، یعنی قرائت قرآن علم و عمل را در پی دارد.

تلاوت و مشتقات آن بیش از شصت بار در قرآن کریم به کار رفته است در درجه ی اول خداوند، خود تلاوت گر آیاتش می باشد. می فرماید: «ذلِک نَتْلُوهُ عَلَیک مِنَ الْآیاتِ وَ الذِّکرِ الْحَکیم»؛ آن است که بر تو تلاوت می کنیم از آیات (و نشانه های حقّانیت تو) و یادآوری حکیمانه (آل عمران/ ۵۸).

سپس دستور تلاوت به پیامبر(صلی الله علیه و آله) داده و این منصب شریف را به آن حضرت واگذار نموده است: «یتْلُوا عَلَیهِمْ آیاتِه»؛ برآنان آیات او را تلاوت می کند (آل عمران/ ۱۴۳).

در مرحله سوم ائمه اطهار(علیهم السّلام) را تلاوت گر کامل و به جای آورندگان حق تلاوت معرفی نموده است. «اَلَّذینَ آتَیْناهُمُ الْکِتابَ یَتْلونَهُ حَقَّ تِلاوَتِهِ اُولئِکَ یُؤْمِنونَ بِه»؛ کسانی که کتاب را به ایشان داده ایم، آن را چنان که باید و شاید تلاوت می کنند، آنان ایمان کامل به آن دارند (بقره/۱۲۱).

امام صادق(علیه السّلام) می فرمایند: «ایشان امامان(علیهم السّلام) هستند» علامه مجلسی(رحمه الله علیه) در بیان این حدیث می فرماید: زیرا تلاوت قرآن چنان که باید و شاید، عبارت است از فهمیدن مطالب پیچیده و عمیق آن و عمل به تمامی مضامین آن و چنین کاری به ائمه(علیهم السّلام) اختصاص دارد و نیز ایمان کامل به آن غیر از ایشان ساخته نیست (بحار، ج۲۳، ص۱۹۰).

علی(علیه السّلام) در نهج البلاغه تلاوت را از اوصاف متقین دانسته و می فرمایند: «أَمَّا اللَّیلُ فَصَافُّونَ أَقْدَامَهُمْ تَالِینَ لِأَجْزَاءِ الْقُرْآنِ یرَتِّلُونَهُ تَرْتِیلًا یحَزِّ نُونَ بِهِ أَنْفُسَهُمْ وَ یسْتَثِیرُونَ بِهِ دَوَاءَ دَائِهِم»؛ شبانگاهان گام های خویش را بر زمین کوبیده و به تلاوت اجزاء قرآن پرداخته اند، آن را با تدبر و اندیشه می خوانند، جان خویش را به وسیله ی آن محزون کرده و به درمان دردشان می پردازند.

گاهی نا اهلانی را که از حقایق قرآن و تلاوت شایسته ی آن روی گردانند نکوهش نموده اند: «اِلَی اللهِ اَشْکُو…»؛ به درگاه خداوند شِکوه می کنم از گروهی که به نادانی زندگی می کنند و در گمراهی می میرند.

بین آنان هیچ کالایی بی اعتبارتر از قرآن نیست، در حالی که آن طور که باید و شاید تلاوت شود و هیچ کالایی پر فروش تر و گران بهاتر نیست از قرآن، هرگاه تحریف و (از معانی حقیقی) جابه جا گردد.

آری، بیشتر مردم در هر زمان، از تدبّر در معانی قرآن و توجّه به تلاوت گران حقیقی آن(ائمه ی اطهار(علیهم السّلام)) روی گردان بوده و هستند. استفاده از ظواهر قرآن از لحن های زیبا و آوازهای دلربا و تفسیر به رأی و تطبیق مضامین قرآن بر نظریه های نادرست و… رونق بسیار دارد چرا که با هوس های مردم کاملاً سازگار است، امّا شناخت واقعیت قرآن و تلاوت درست آن و به کار بستن احکام و دستورات آن بسیار کم مشتری است.

به همین جهت رسول خدا(صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «رُبَّ تَالِ الْقُرْآنِ وَ الْقُرْآنُ یلْعَنُهُ»؛ بسا تلاوت کننده ی قرآن هست که قرآن او را لعنت می کند(جامع الاخبار/۵۶). لعنت خدا بر کسانی که ظاهر قرآن را بسی حرمت می نهادند امّا تلاوت گر قرآن را شهید کرده و سر مبارک او را بالای نیزه بردند و بالای نیزه هم قرآن خواند.

سر بی تن که شنیده است به لب سوره ی کهف یا که دیده است به مشکات تنور آیه ی نور؟

و لعنت خدا بر کسانی که به ظاهر قرآن، با تلاوت گر قرآن مخالفت خواهند کرد. امام صادق(علیه السّلام) می فرمایند: «هرگاه حضرت قائم(علیه السّلام) بپاخیزد، از جاهلان مردم، بیشتر از آن چه رسول خدا(صلی الله علیه و آله) از جاهلان جاهلیت صدمه کشید، محنت می بیند، زیرا رسول خدا(صلی الله علیه و آله) در حالی به سوی مردم آمد که سنگ و کلوخ ها و چوب های تراشیده را می پرستیدند، ولی هنگامی که قائم(علیه السّلام) بپاخیزد، در حالی با مردم مواجه می شود که آنان کتاب خدای را علیه او تأویل و توجیه کرده و با آن بر او احتجاج می نمایند».(الغیبه، ص۲۹۶).

البته امام عصر ارواحناه فداه پس از ظهور، تلاوت صحیح و کامل قرآن را آشکار خواهد ساخت. امام باقر(علیه السّلام) می فرمایند: «هنگام ظهور، خیمه هایی نصب می شود برای این که قرآن را به همان گونه که خداوند آن ر

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.