پاورپوینت کامل کرامت زن در دیدگاه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) ۶۵ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل کرامت زن در دیدگاه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) ۶۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل کرامت زن در دیدگاه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) ۶۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل کرامت زن در دیدگاه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) ۶۵ اسلاید در PowerPoint :
>
غربی ها به زن خیانت کردند. تمدن غرب به زن هیچ نداده است. اگر پیشرفت علمی، سیاسی و فکری هم در زنان دیده می شود، مال خود زن هاست. آن چه که غربی ها به آن دامن زدند و تمدن غربی پایه گذار خشت کج و بنای کجش بود، بی بند و باری و ابتذال زنانه است.
مقدمه
وقتی از زن و جایگاه وی صحبت به میان می آید؛ پای دیدگاه های متفاوت و تعصب ها و احقاق حق های گسترده ای به میدان باز می شود. بحث از آزادی زن، برابری زن و مرد و حتی برتری زن، با تفسیرها و تأویل های گوناگون به صورت جنجال برانگیزی مطرح می گردد.
در این مختصر قصد داریم حقیقت را با راهنمایی های عالمانه ی سکان دار انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله العالی) دریابیم. این که زن کیست و چه جایگاهی دارد و چگونه می تواند به جایگاه حقیقی خود دست یابد.
جایگاه زن در اسلام
«اولاً نگاه اسلام به جنسیت یک نگاه درجه دو است؛ نگاه اول و درجه یک، حیث انسانیت است که در آن، جنسیت اصلاً نقشی ندارد… جنسیت یک امر ثانوی است، یک امر عارضی است، در کارکردهای زندگی معنا پیدا می کند، در مسیر اصلی بشر هیچ تأثیری ندارد و معنا پیدا نمی کند». [۱]
زن پیش خدای متعال مثل مرد است. در طی مراتب معنوی و الهی بین این دو جنس هیچ تفاوتی نیست. در این جاده ی تکامل و تعالی، آن که حرکت می کند، انسان است.
در حقوق اجتماعی و حقوق شخصی و فردی بین زن و مرد تفاوتی وجود ندارد. در چند مسأله ی اختصاصیِ شخصی امتیازاتی به زن داده شده است، در چند مسأله امتیازاتی به مرد داده شده است؛ آن هم بر اساس اقتضای طبیعت زن و مرد؛ این اسلام است؛ متین ترین، منطقی ترین، عملی ترین قوانین و حدود و مرزهایی که ممکن است انسان در زمینه ی مسأله ی جنسیت فرض کند. [۲]
ما باید در مورد مسأله ی زن نگاه جامع داشته باشیم و این نگاه در اسلام هست. زن بودن برای زن یک ارزش والاست. یک اصل است. به هیچ وجه تشبه به مردان برای زن ارزش به حساب نمی آید. همچنان که برای مردان تشبه به زنان ارزش به حساب نمی آید. هر کدام جایگاهی دارند. و طبیعتی دارند و مقصودی از وضعیت خاص آن ها در آفرینش حکیمانه ی الهی مورد نظر بوده که این مقصود باید برآورده شود. [۳]
پس در درجه ی اول درمی یابیم که زن انسان است و از لحاظ انسانیت هیچ فرقی با مرد ندارد، اما در درجه ی دوم خودِ زن بودن آیا در اسلام جایگاهی دارد یا آن که اسلام تمام شخصیت و کرامت را به مرد عطا می کند؟ یکی از نکاتی که مقام معظم رهبری بسیار روی آن تأکید دارند همین قسمت است:
اسلام به زن شخصیت می دهد. در اسلام وقتی برای مؤمن نمونه می خواهند مشخص بکنند، نمونه ی زن معیّن می کنند. « وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِینَ آمَنُوا اِمْرَأَهَ فِرْعَوْنَ… »(تحریم/۱۱) این نفر اول «و مریم بنت عمران» نمونه ی دوم. دو زن برای «لِّلَّذِینَ کفَرُوا»: « اِمْرَأَهَ نُوحٍ وَاِمْرَأَهَ لُوطٍ» (تحریم/۱۰).
یعنی زن را نه فقط محور و عبرت و آینه ای برای زنان بلکه برای کل جامعه قرار می دهد. می شد یک مرد انتخاب بکنند؟ نه، این در مقابله ی با آن نگاه انحرافی و غلطی است که در نظام های طاغوتی نسبت به زنان وجود داشته است. [۴]
«حضرت امام خمینی(قدس سره) نقش زن را در انقلاب- چه در پیدایش و چه در استمرار آن- و نیز جایگاه او را در تکامل جامعه ی اسلامی و بلوغ اسلامی و انقلابی آن، بسی بزرگ می داشت و حق هم همین است». [۵]
از این کلمات درمی یابیم که در نگاه اسلام زن از جایگاه رفیعی برخوردار است. اما جای این پرسش در همین قسمت باقی می ماند که چرا زن از چنین مقامی بهره مند است؟ مگر او چه نقش بی بدیل و متفاوتی را می تواند ایفا کند. چه حماسه ای به دست زنان رقم می خورد؟
زنان نیمی از جمعیت بشر را تشکیل می دهند. نقش این نیم، حساس ترین، ظریف ترین، ماندگارترین و مؤثرترین نقش ها در حرکت تاریخ انسان و در مسیر بشریت به سوی کمال است. [۶]
در طبیعت الهی زن، آن چنان لطافت و زیبایی و گرمای محبتی وجود دارد که می تواند هم خود را و هم محیط پیرامون خود را- چه در داخل خانه، چه در هر محیطی که باشد- به طرف معنویت و پیشرفت و علو مقامات علمی و عملی سوق دهد و پیش برد. [۷]
عظمت زن آن است که بتواند حجب و حیا و عفاف زنانه ی خود را که خدا در جبلّت او به ودیعه نهاده است، حفظ کند؛ این را بیامیزد با عزت مؤمنانه، بیامیزد با احساس تکلیف وظیفه؛ آن لطافت را در جای خود به کار ببرد، آن تیزی و برندگی ایمان را هم در جای خود به کار ببرد. این ترکیب ظریف فقط مال زن هاست. این امتیازی است که خدای متعال به زن داده است. [۸]
زن با قوت زنانه ی خود- که خدای متعال در وجود او به ودیعه گذاشته و مخصوص زن است- همراه با ایمان عمیق، همراه با استقرار ناشی از اتکاء به خداوند و همراه با عفت و پاکدامنی می تواند در جامعه یک نقش استثنایی این گونه ایفا کند؛ هیچ مردی قادر به ایفای چنین نقشی نیست.
مثل کوه استواری از ایمان، در عین حال مثل چشمه ی جوشانی از عاطفه و محبت و احساسات زنانه، تشنگان و محتاجان نوازش را از چشمه ی صبر و حوصله و عاطفه ی خود سیراب می کند. انسان ها در چنین آغوش پربرکتی می توانند تربیت شوند. اگر زن با این خصوصیات در عالمِ وجود نبود، انسانیت معنا پیدا نمی کرد. [۹]
آری، زن یک چنین عظمت، کرامت و نقش بی بدیلی در جامعه دارد. لذا ما به یک جامعه که نیمی از آن را مردان و نیمی از زنان شبیه شده به مرد تشکیل می دهند احتیاج نداریم، بلکه دقیقاً به جامعه ای نیازمندیم که نیمی از آن مرد و نیمی زن هستند. که این دو با هم در یک تعامل حقیقی- بر اساس آموزه های اسلامی و طبیعت خویش- هستند.
نکته ی جالب توجه آن که اولاً ما این مقام و منزلت برای زن را در جای دیگر نمی بینیم دوم بعضی از آن ها که برای زن ارزشی قائل می شوند هم بعد از آن است که وی را از عفت، عشق و عاطفه اش جدا کرده اند. در صورتی که ما دریافتیم این ها نه تنها حیثیت زن بلکه جزء افتخارات وی به حساب می آیند.
مطلب بعد آن است که یک زن، چگونه می تواند به این جایگاه دست یابد؟ آیا اگر زنان پیرو و تابع سیاست ها و مدل های غربی شدند می توان از آن ها انتظار حماسه آفرینی داشت؟ آیا غرب این کرامت را برای زنان حفظ خواهد کرد و آن را از قوه به فعل خواهد رساند؟
زن به سبک غربی
در اینجا لازم است با سخنان رهبری فرزانه نسبت به درون مایه و انتهاء راه و روش غرب در مورد زنان آگاهی یابیم.
فرهنگ غربی را باید در ادبیات غربی جست وجو کرد؛ کسانی که با ادبیات اروپایی آشنایی دارند می دانند در چشم فرهنگ اروپایی از قرون وسطی و بعد از آن تا اواسط قرن فعلی، زن موجود درجه دوم بوده است. هرچه برخلاف این ادعا کنند، خلاف می گویند. [۱۰]
اروپایی ها می خواهند، زن به سبک اروپایی را در جامعه رواج بدهند؛ که عبارت است از سبک مُد و مصرف و آرایش در انظار عموم و ملعبه قرار دادن مسائل جنسی بین دو جنس؛ می خواهند این چیزها را به وسیله ی زنان رواج دهند. [۱۱]
امروز در دنیا کاری کرده اند که یکی از مهم ترین وظایف زن- اگر نگوییم مهم ترین وظایف- این است که جلوه گری کند، زیبایی های خودش را در معرض التذاد مردان قرار دهد؛ این شده خصوصیت حتمی و لازم زن!
اسم این را گذاشته اند آزادی، اسم نقطه ی مقابلش را گذاشته اند اسارت! در حالی که احتجاب زن، حجاب قرار دادن زن برای خود، تکریم زن است؛ احترام زن است؛ ایجاد حریم برای زن است. این حریم را شکستند و دارند روزبه روز هم بیشتر می شکنند. [۱۲]
بزرگ ترین ضربه و اهانت به کرامت زن را همین سیاست غربی دارد انجام می دهد. در یک مجلس رسمی، یک مرد باید با لباس رسمی بیاید، پاپیون بزند، یقه اش بسته باشد، آستینش هم تا سرمچ باشد؛ نه اجازه دارد شلوارک بپوشد، نه اجازه دارد تی شرت بپوشد؛ اما یک خانم در همان جلسه ی رسمی، حتماً باید بخش های مهمی از بدنش عریان باشد؛ اگر پوشیده ی کامل بیاید محل اشکال است؛ اگر بدون جذابیت ها بیاید، محل اشکال است.
این شده عرف، افتخار هم می کنند. چه ضربه ای برای زن از این بالاتر؟ الگو درست کردن برای زنان به این شکل- زنان خودشان را می گویم کشورهایی که دنباله رو آن هایند نه زنان ما را- بزرگ ترین ضربه هایی است که دارند می زنند. بنابراین نباید در مقابل این فرهنگ غلط انفعال داشت. [۱۳]
از طرفی غربی ها به زن خیانت کردند.تمدن غرب به زن هیچ نداده است. اگر پیشرفت علمی، سیاسی و فکری هم در زنان دیده می شود، مال خود زن هاست. آن چه که غربی ها به آن دامن زدند و تمدن غربی پایه گذار خشت کج و بنای کجش بود، بی بند و باری و ابتذال زنانه است. زن را به ابتذال کشانده اند و داخل خانواده اش را هم اصلاح نکرده اند. [۱۴]
جامعه ی اسلامی، بدون بهره مندی کشور از نهاد خانواده ی سالم، سر زنده و با نشاط، اصلاً امکان ندارد پیشرفت کند. حالا نقض نشود که شما می گویید در غرب خانواده نیست، پیشرفت هم هست.
آن چه امروز در ویرانی بنیان خانواده در غرب روز به روز بیشتر دارد نمودارهایش ظاهر می شود، این ها اثرش را خواهد بخشید؛ هیچ عجله ای نباید داشت. حوادث جهانی و حوادث تاریخی این جور نیست که زود بازده باشد؛ این ها به تدریج اثر خواهد گذاشت.
آن روزی که غرب به این پیشرفت ها دست پیدا کرد، هنوز خانواده سرجای خودش بود؛ حتی مسأله ی جنسیت با همان رعایت های اخلاقی جنسی- البته نه به شکل اسلامی، بلکه به شکل خاص خودشان- وجود داشت. این بی بند و باری ها و اباحیگری ها به تدریج در آن جا به وجود آمده. وضع امروز هم فردای بسیار تلخ و سختی را برای آن ها رقم می زند. [۱۵]
مشکلاتی که امروز در غرب وجود دارد، این قانون های ابلهانه و خباثت آمیزی که این ها در زمینه ی مسائل جنسی دارند می گذارند، این ها را به ته دره دارد حرکت می دهد.
این انحطاط قابل جلوگیری هم نیست. زوال تمدن ها، مثل سربرآوردن تمدن ها، یک امر تدریجی است- یک امر دفعی و فوری نیست- واین تدریج دارد اتفاق می افتد و گمان نمی کنم از چشم این نسل یا نسل بعد
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 