پاورپوینت کامل خودسازی نه مدیتیشن ۲۱ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل خودسازی نه مدیتیشن ۲۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل خودسازی نه مدیتیشن ۲۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل خودسازی نه مدیتیشن ۲۱ اسلاید در PowerPoint :

>

در عرفان عملی اسلام، «ریاضت» نقش مهم و سرنوشت سازی دارد تا درون انسان نورانی و پاک گردد و «ریاضت» در مراتب و مراحل سلوکی، بار معنایی و معرفتی خاصّ خود را داراست.

خانم صدفی

مدیتیشن، حربه ی جایگزین برای حذف مراقبه ی اخلاقی است. بعضی تصوّر می کنند که نتیجه ی مدیتیشن نتیجه ی همان چیزی است که در متون اسلامی، خودسازی و یا تهذیب نفس نام گرفته است؛ امّا این کجا و آن کجا؟

مدیتیشن به زبان ساده چیزی نیست به جز خاموشی ذهن و با هستی یکی شدن و در خدا حل شدن.که در میان مکاتب شرقی، در یوگا جایگاهی رفیع دارد. یوگا از یک طرف با گارد ورزشی وارد شده و از سوی دیگر به متافیزیک و معناگرایی دعوت می کند.

عبادت در یوگا در قالب مراقبه ی هندی تعقیب می شود. مراقبه ی هندی که امروزه در غرب از آن به عنوان مدیتیشن هم یاد می شود، همان چیزی است که در یوگا برچسب عرفان به خود گرفته و ادّعای سعادت بخشی به هوادارن آن را دارد.

باید چند نکته را جهت تفکیک بین تهذیب نفس و مدیتیشن در نظر داشت.

۱. این که در اسلام خودسازی در قالب کنار گذاشتن صفات رذیله دنبال می شود. یعنی اگر انسان موفّق شود که رذایل اخلاقی همانند دروغ، غیبت، حسد و دیگر صفات ناشایست را کنار بگذارد، به خودسازی نایل شده است.

امّا در مدیتیشن اساساً به مبارزه با صفات منفی دعوت نمی شود و کنار گذاشتن رذایل مطرح نیست. روشن است اگر کسی روزانه نه یک بار که چند بار مدیتیشن کند، با صفات روحی خود کاری نکرده است؛ یعنی نه صفات بد را از بین برده و نه صفات نیکو را در خود ایجاد کرده است.

۲. در مدل اخلاقی اسلام، قوای ذهنی نه تنها تعطیل نمی شود بلکه این قوا پیوسته به شناسایی امیال منفی و هَرَس درون مشغول است. کار ذهن در مراحل ابتدایی سلوک، کمک به پیراستن درون است و در مراحل بالاتر که کار سالک از پیرایش درون به آرایش روح می رسد و سالک با افزودن ذخایر معنوی خود، به مراتب فنا نزدیک می شود، قوای ذهنی با تفکر و تأمّل در آیات آفاقی و انفسی، ایفای نقش می کنند و در مقامات بالاتر با تأمّل بر اسماء و صفات حق، به عروج روح کمک می نمایند.

نتیجه این که در این مدل، آشفتگی ذهنی از ابتدا شکل نمی گیرد و نیز از آن جا که انرژی ذهن به کار گرفته می شود و قوای او رها نیستند، ذهن پذیرای خطورات و وسوسه ها نخواهد بود.

۳. در مدیتیشن یوگا هر چند به بدن توجّه ویژه می شود و یوگی ها با بدن، تکنیک های زیبایی را انجام می دهند. چون توجّه به بدن، با تعالی معنوی و رضایت خداوند پیوند نمی خورد، فقط تقویت نیروی جسمی است و پرورش جسمی در نهایت باعث سرگرمی انسان شده و حدّ اکثر فایده ی آن، آرامش ذهن است. صد البته آرامش ذهنی، کم ترین ارتباطی با شکوفایی استعدادهای معنوی آدمی و تعالی معنوی او ندارد.

در عرفان اسلامی، نماز کانون تفکّر در معانی بلند قرآنی و ذکر خداوند متعال است؛ نام هایی که علاوه بر آرامش به انسان، قدرت، هوش مندی و معرفت می دهد؛ معرفتی که آیینه دار نفس انسان و کلّ عالم هستی است. امّا در مدیتیشن اثری از تفکّر در خداوند و نام های نیکوی او نیست (همان، ص۱۶۹).

در نماز هوشیاری اندیشه و از آن مهم تر تحرّک وجود دارد، هیچ گاه محرومیت حسّی پدید نمی آید. انسان در نماز بارها دست خود را حرکت می دهد و به رکوع، سجود، قیام و قعود تغییر حالت می یابد.

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.