پاورپوینت کامل مبانی بینشی و ارزشی کار در اسلام ۲۶ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل مبانی بینشی و ارزشی کار در اسلام ۲۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل مبانی بینشی و ارزشی کار در اسلام ۲۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل مبانی بینشی و ارزشی کار در اسلام ۲۶ اسلاید در PowerPoint :

>

کلمه های کار، تلاش، حرکت، عمران، آبادی و تولید، انسان را به نشاط می آورد. او را از رخوت و سستی دور ساخته، آینده ای زیباتر برای او رقم می زند. زندگی انسان بر محور کار می گردد. مظاهر تمدن بشری به طور کامل، اثر کار مستمر و طولانی در زندگی بشر بر کره ی زمین است.

اثر کار فقط در ابعاد اقتصادی و تولید مواد غذایی و مسکن نیست؛ بلکه در نظام اخلاقی و تربیتی و اجتماعی و فرهنگی نیز نقش مؤثری را ایفا می کند؛ در جهان بینی اسلامی، کار مفهوم ویژه ای دارد و آثار آن، تمام صحنه ی هستی را می گیرد و دنیا و آخرت را به هم گره می زند و پرتو و جلوه ای از کردار الهی معرفی می شود.

اسامی متعدد خداوند (مصوّر، صانع، خالق، رازق، رزّاق، معطی و زارع) همگی از انجام کار نشان دارد. (واقعه/۶۴؛ یس/۳۴؛ نحل/۱۱و۱۲؛ طه/۵۰) در این جهان بینی صنعتگر و کشاورز واقعی خداوند است و صنعتگران و کشاورزان در جهت او عمل می کنند. به تعبیر امام خمینی ره: «ذرّات موجودات در عالم فعّال هستند، همه کارگرند. کار بر همه ی عوالم احاطه دارد.

از اول با کار، عالم موجود شده است. حق تعالی مبدأ کارگری است و فّعال است» (خمینی، ۱۳۸۹، ج ۷، ص ۱۷۲). بر این اساس، سر منشأ کار، خداوند متعالی است و او همه ی عالم را به کار و فعالیت واداشته است.

مبانی ارزشی کار

در مکتب اسلام دستورهای متعددی وارد شده که از مجموعه ی آن ها می توان دیدگاه ارزشی اسلام را به کار مشخص کرد.

الف. محبوب بودن و قداست شغل

انجام کار اقتصادی مطلوب خداوند و هم چون عبادت و جهاد در راه خدا مقدّس است. پیامبر اکرم ص فرمود: عبادت هفتاد پاره و برترین آن طلب حلال است (کلینی، ۱۴۲۹، ج۹، ص۵۴۲). حضرت علی ع نیز فرمود: «خداوند، صاحب حرفه ی درستکار را دوست دارد».

هم چنین امام موسی بن جعفر ع فرمود: «آن که در پی کسب روزی حلال برای تأمین معاش خود و خانواده برآید، مانند مجاهد در راه خداست» (همان، ص ۱۱).

اگر کار اقتصادی، هم چون جهاد در راه خدا مورد لطف و محبّت خداوند باشد، به طور قطع اثر بسیار مهمی بر انجام و کیفیت آن خواهد داشت.

ب. منفور بودن بیکاری

در مکتب اسلام، بیکاری و نیازمند دیگران بودن، امری ناپسند شمرده شده است. به همان میزان که دین به مؤمن دارای صاحب شغل حلال احترام می گذارد، از فرد بیکار ابراز انزجار می کند.

امام صادق ع فرمود: «خداوند متعال زیاد خوابیدن و بیکاری را دشمن می دارد. سستی و کاهلی، دشمن کار و تلاش است. آن که در امر تأمین معاش خود سستی کند، خیری از او برای دنیایش انتظار نیست» (همان، ص ۳۶ و ۳۷).

ج. ارتباط کسب حلال و دینداری

کسب مال حلال، سبب حفظ دین و آخرت شخص می شود. از امام صادق ع نقل شده است: «طلب روزی حلال را رها نکن که یاور دین تو است». پیامبر ص هرگاه شخصی در نظرش بزرگ می آمد، از شغل او می پرسید. اگر شغل نداشت از چشم و نظرش می افتاد و می فرمود: «مؤمن اگر شغل نداشته باشد، از دین خود ارتزاق می کند» (حکیمی، ۱۳۹۵، ج ۵، ص ۳۱۸).

اولیای دین، ترک کار و تلاش را عامل بی خردی و بی اعتباری و پیروی از دستور شیطان دانسته اند. معاذ بن کثیر از یاران امام صادق ع پارچه فروش بود. به حضرت گفت: «تصمیم دارم بازار را ترک کنم، زیرا به اندازه ی کافی مال دارم».

امام ع فرمود: «با این عمل بی اعتبار می شوی. آیا توان تجارت را از دست داده ای یا به آن بی رغبت شده ای؟» معاذ گفت: «منتظر برقراری دولت شما هستم (در زمان قتل ولیدبن عبدالملک)، و مال فراوانی دارم و بدهکار کسی هم نیستم و گمان نمی کنم حتّی تا وقت مرگ تمام شود»؛

حضرت فرمود: «تجارت را رها نکن که زمینه ی نابودی خرد است. برای خانواده ات بکوش و آنان را بر خود با این عمل تحریک مکن» (کلینی، ۱۴۲۹، ص ۱۴۸).

در روایات متعددی، بیکاری اختیاری، مبغوض خداوند شمرده و به شدّت از آن نهی شده است. از امیر مؤمنان نقل شده که فرمود: «آن گاه که اشیا به صورت جفت قرار گرفتند، تنبلی و ناتوانی با هم همراه شدند و فقر نتیجه ی آن دو شد» (همان، ج ۷، ص ۳۸).

از این مطالب به دست می آید که کار در دیدگاه ارزشی دین، ذاتاً مطلوب است و فقط به جهت کسب

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.