پاورپوینت کامل موانع تولید از دیدگاه قرآن ۵۴ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل موانع تولید از دیدگاه قرآن ۵۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل موانع تولید از دیدگاه قرآن ۵۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل موانع تولید از دیدگاه قرآن ۵۴ اسلاید در PowerPoint :
>
مقدمه
می دانیم که مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای (دام ظله) شعار اقتصادی سال جاری یعنی ۱۴۰۰ هجری شمسی را «تولید، پشتیبانی و مانع زدایی» اعلام کردند که در راستای تحقق شعار سال گذشته یعنی «جهش تولید» مطرح شده است.
در واقع مراد ایشان از تولید، آن چیزی است که به تأمین معیشت مردم باز گردد. مانند تولیدات کشاورزی، صنعتی، عمران و آبادانی. از دیدگاه ایشان تولید بدون حمایت و برچیدن موانع، امکان رونق و جهش را ندارد(farsi.khamenei.ir).
در همین راستا شکی نیست که در نظام اقتصادی فعلی مهم ترین عامل رکود، وجود موانع داخلی و خارجی بر سر راه تولید است. لذا بر آن شدیم که این موانع را از دیدگاه قرآن بررسی کنیم.
ابتدا باید اشاره کرد که در قرآن واژه ای که معادل تولید باشد وجود ندارد اما واژگان نزدیک به آن چون برکت، رزق، عمران و تسخیر کاربرد دارند. لذا در بررسی موانع،آیات مشتمل بر این واژگان را بررسی می کنیم.
اقسام موانع تولید: با بررسی آیات درمی یابیم که موانع تولید دو قسمند: معنوی و مادی.
۱. موانع معنوی: شامل موانع اعتقادی و اخلاقی.
۱. ۱. موانع اعتقادی:
انکار اصول اعتقادی اعم از توحید، نبوت، امامت و معاد و سایر پیام های دعوت پیامبران الهی از عوامل حذف برکت از زندگی و کاهش روزی است. به عنوان نمونه در آیه ذیل می فرماید: «وَلَو أَنَّ أَهلَ القُری آمَنواوَاتَّقَوا لَفَتَحنا عَلَیهِم بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَالأَرضِ وَلکن کذَّبوا فَأَخَذناهُم بِما کانوا یکسِبونَ»؛
و اگر اهل شهرها و آبادی ها ایمان می آوردند و تقوا پیشه می کردند، برکات آسمان و زمین را بر آن ها می گشودیم؛ ولی (آن ها حق را) تکذیب کردند و ما هم آنان را به کیفر اعمالشان مجازات کردیم (اعراف/ ).
مقام معظم رهبری (دام ظله) درباره مصادیق برکات می فرماید: «برکات آسمان، همان فتوح معنوی است، همان رحمت الهی است، همان تقرب الی اللَّه است، همان استغفار ملائکه آسمان و حمَله عرش برای بندگان خدا در روی زمین است.
برکات ارض یعنی همه آنچه که به زندگی زمینی انسان ارتباط پیدا می کند؛ یعنی آزادی، یعنی رفاه، یعنی استقلال، یعنی امنیت، یعنی سعه رزق، سلامت بدن و از این قبیل. اگر ایمان و تقوا باشد، هم آن برکات و هم این برکات برای بشر وجود دارد ((farsi.khamenei.ir.
موضوع ایمان در آیه با توجه به سیاق سایر آیات شامل ایمان به یکتایی خدا، معاد، پیامبران و جانشینان آنان و کتب آسمانی و محتوای دعوتشان است. بر اساس آیه، تکذیب دعوت پیامبران مانع از نزول برکت و افزایش تولید می شود.
مصداق بارز این مانع و پیامد آن در وضعیت قوم نوح (علیه السلام) ترسیم شده است. آن حضرت قوم خود را به ترک بت پرستی و روی آوردن به توحید و خداپرستی دعوت می کرد و اثر ایمانشان را افزایش باران، دارایی، فرزندان و توسعه آبادانی معرفی می کرد (نوح/ ۱۰-۱۲). از این وعده پی می بریم که قوم نوح به دلیل کفر و بت پرستی گرفتار ناداری،کاهش نسل و خشکسالی شدند.
نمونه های دیگر تأثیر انحرافات اعتقادی بر کاهش تولیدات، عذاب های ریشه کن ساز امت های پیشن چون عاد، ثمود، سبأ و… است.
۱. ۲. موانع اخلاقی:
مفاسد اخلاقی چون دورویی،آزمندی، بخل، ناسپاسی و… تأثیر ژرفی بر کاهش تولیدات و محصولات معیشتی دارد. آیات بسیاری در قرآن کریم گواه این مدعاست از جمله آن ها سرگذشت باغ صنعاست که به دلیل بخلِ تعدادی از وارثان و امتناعشان از انفاق بخشی از محصول به مستمندان، خداوند آن را در یک شب تبدیل به خاکستر کرد (ر.ک: قلم/ ۱۷-۳۲).
مورد دیگر استفاده نابجا و توهین آمیز از نعمت است؛ چنان که درباره ساکنان ساحل رود ثرثار می فرماید:«وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا قَرْیهً کانَتْ آمِنَهً مُطْمَئِنَّهً یأْتِیهَا رِزْقُهَا رَغَدًا مِنْ کلِّ مَکانٍ فَکفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللَّهِ فَأَذَاقَهَا اللَّهُ لِبَاسَ الْجُوعِ وَالْخَوْفِ بِمَا کانُوا یصْنَعُونَ»؛
و خدا بر شما حکایت کرد و مَثَل آورد مثل شهری را که در آن امنیت کامل حکمفرما بود و اهلش در آسایش و اطمینان زندگی می کردند و از هر جانب روزی فراوان به آن ها می رسید تا آن که اهل آن شهر نعمت های خدا را کفران کردند،
خدا هم به موجب آن کفران و معصیت طعم گرسنگی و بیمناکی را به آن ها چشانید و چون لباس، سراپای وجودشان را پوشاند (نحل/ ۱۱۲) و در آیه ای تأثیر مولد سپاس و پیامد حرمان زای ناسپاسی را به عنوان یک اصل مطرح می کند: «وَإِذ تَأَذَّنَ رَبُّکم لَئِن شَکرتُم لَأَزیدَنَّکم وَلَئِن کفَرتُم إِنّ عَذابی لَشَدیدٌ»؛
و (همچنین به خاطر بیاورید) هنگامی را که پروردگارتان اعلام کرد: اگر شکرگزاری کنید، (نعمت خود را) بر شما خواهم افزود و اگر ناسپاسی کنید، مجازاتم شدید است (ابراهیم/ ).
آنچه گفته شد آثار معنوی است که با محاسبات اقتصادی ثابت نمی شود اما کیفری است که از جانب خداوند بر فرد نامهذب فرود می آید. همچنین اعتقادات باطل و صفات اخلاقی پست به دلیل ایجاد اخلال در مدیریت سرمایه ها می توانند به عنوان اثر مادی در کاهش تولید تأثیرگذار باشند.
ضمناً این شبهه که بلاد کفر علی رغم اعتقادات باطل و فزونی فسادهای اخلاقی، از تولیدات مادی بسیاری برخوردارند توسط متکلمان و دانشمندان اخلاق اسلامی پاسخ داده شده است که برای مطالعه می توانید به کتب و سایت های پاسخ به پرسش های دانشجویی تألیف نهاد مقام معظم رهبری، سایت مرکز ملی پاسخ به سوالات دینی و… رجوع کنید.
۲. موانع مادی:
مراد از این موانع فعالیت هایی است که با محاسبات اقتصادی باعث کاهش تولید می شوند. در ادامه برخی از نمونه های قرآنی را برمی رسیم.
۲. ۱.امتناع از مالیات های شرعی:
زکات، خمس، انفال، فی، جزیه، رد مظالم وکفارات از مالیات های شرعی به شمار می آیند که امتناع از پرداختن آن ها یا مدیریت نادرستشان از سرعت تولید می کاهد. به عنوان نمونه یکی از موارد هزینه ی زکات ظاهری، «فی سبیل الله» (توبه/ ۶۰) است که بر همه ی کارهای خداپسندانه اطلاق می شود و شامل مواردی چون تبلیغات دینی، خدماتِ رفاهی و گره گشایی از مشکلات مسلمانان می شود اما مصداق بارز آن جنگ و جهاد معرّفی شده است (قرائتی،۱۳۸۳،ج۳،ص۴۴۵).
لذا امتناع از پرداخت زکات باعث کاهش سرمایه تولید عمومی و معیشتی می شود. امتناع از زکات باطنی و انباشت ثروت نیز باعث کاهش ارزاق مردم می شود چنان که قرآن درباره دلیل کاهش روزی می فرماید: «و اما الانسان اذا ما ابتلاه فقدر علیه رزقه فیقول ربی اهانن. بل لاتکرمون الیتیم و لا تحاضون علی طعام المسکین و تاکلون التراث اکلا لما و تحبون المال حبا جما»(فجر/ ۱۶-۲۰)؛
و اما چون او را بیازماید، پس روزی اش را بر او تنگ گیرد، گوید: پروردگارم مرا خوار و زبون کرد. این چنین نیست که می پندارید، بلکه [زبونی، خواری و دور شدن شما از رحمت خدا برای این است که] یتیم را گرامی نمی دارید و یکدیگر را بر طعام دادن به مستمند تشویق نمی کنید و میراث خود را [با میراث دیگران بی توجه به حلال وحرام بودنش] یک جا و کامل می خورید و ثروت را بسیار دوست دارید.
۲. ۲. غصب سرمایه:
استفاده از ثروت عمومی یا ثروت دیگران باید قانونمند و با رضایت و موافقت صاحب مال باشد که در دو آیه به این اصل تصرف رضایتمند اشاره شده است: «وَلَا تَأْکلُوا أَمْوَالَکمْ بَینَکمْ بِالْبَاطِلِ . ..» (بقره/ ۱۸۸)؛ و نیز: «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَأْکلُوا أَمْوَالَکمْ بَینَکمْ بِالْبَاطِلِ إِلَّا أَنْ تَکونَ تِجَارَهً عَنْ تَرَاضٍ مِنْکم» (نساء/ ۲۹)؛
اگر تصرف در اموال حکومتی مانند رانت خواری، زمین خواری، اختلاس، بر خلاف قانون و در اموال دیگران بدون رضایت آنان باشد مانند: سرقت، زورگیری، امتناع از پرداخت بدهی، غبن،گران فروشی وکم فروشی، نابسامانی و ناامنی اقتصادی پیش می آید.
لذا افراد و شرکت ها از انداختن سرمایه در چرخه تولید باز می ایستند. بانک جهانی تخمین می زند که سالانه بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد دلار آمریکا به دلیل فساد [اقتصادی دولتی] از دست می رود که ۵ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می دهد(otaghiranonline.ir).
۲. ۳. رکود سرمایه:
راکد نهادن سرمایه باعث حذف آن از گردونه تولید می شود. فلسفه اقتصادی نهی قرآن کریم از اندوختن طلا و نقره (پول رایج) همین مسئله است آن جا که می فرماید: «وَالَّذِینَ یکنِزُونَ ال
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 