پاورپوینت کامل طلبه و مدیریت تعطیلات تابستانی ۳۱ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل طلبه و مدیریت تعطیلات تابستانی ۳۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل طلبه و مدیریت تعطیلات تابستانی ۳۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل طلبه و مدیریت تعطیلات تابستانی ۳۱ اسلاید در PowerPoint :

>

اشاره

سید مرتضی حسینی کمال آبادی،استاد مقدمات و سطح حوزه می باشد. وی در کنار تحصیلات حوزوی به تحصیل فلسفه و عرفان نیز روی آورد و هم اکنون مدیریت گروه فلسفه و عرفان اسلامی موسسه اشراق حکمت را بر عهده دارد.

از آثار قلمی وی می توان از کتاب تشنه دانش(مدیریت تحصیل در عالم طلبگی) و مرجع شناسی دانش لغت و بیش از بیست عنوان مقاله نام برد.از دیگر سمت های وی می توان از کتابشناسی بخش عرفان مرکز کامپیوتری نور نیز یاد کرد.

مقدمه

حقیقت آن است که تعطیلی به معنی واقعی کلمه، در حق دانش پژوهی که خود را وقف خدمت به اسلام نموده، صادق نمی آید. بسیاری و سنگینی رسالت های بر دوش فرصتی برای هدر دهی زمان باقی نگذاشته است، البته هر کس که بخوابد، بداند که چشم های امیدی که بدو دوخته شده را هیچ گاه خواب در نمی گیرد.

از این رو، تعطیلی به معنای تغییر برنامه تحصیلی است. نه از دانش و پویایی کناره گرفتن و این مهم در سیره عالمان فرزانه چشم گیر است، تا آنجا که کهن سالی نیز نتوانست بر آنان مفاهیمی چون تعطیلی و بازنشستگی را تحمیل کند.

مرا تا جان بود در تن بکوشم

مگر یک قطره از جامش بنوشم

اما سخن در شیوه مدیریت این تغییر برنامه است، اگر در آغاز تابستان نظری بر عملکرد دوستان افکنده باشی، تفاوت تدبیر در این تغییر برنامه را می بینی، برخی به سرعت به دنبال پیمودن درس های سال آینده می روند و عملا برای آنان تغییر برنامه ای رخ نمی دهد بلکه همان خردادماه کتاب های درسی را عوض می کنند و در کلاس های ارتقایی شرکت می کنند بلکه تا سریع تر این مسیر را به پایان برند!!

برخی به دنبال درس گرفتن کتا ب های درسی نظام قدیم حوزه چون جامع المقدمات و مطول و معالم و قوانین و…هستند.

برخی همین برنامه ها را با هجرت به شهرهایی مثل مشهد و قم می خواهند پیگیری کنند و برخی و برخی. ….

اما به نظر می رسد که هیچ یک از این گونه تدبیرها برآیندی مطلوب در پی نداشته باشد.چرا که تابستان برای خود برنامه های ضروری دارد و دلیلی بر رها کردن آنها و پرداختن به امور دیگر نیست.

این برنامه ها در چندعنوان بیان می شود:

۱-خانواده

یکی از مهم ترین برنامه های تابستانه، در خدمت پدر و مادر بودن است. دانش پژوه که در طول هفته های سال تحصیلی گاه حتی دو روز آخر هفته را وقت نداشت که در محضر پدر و مادر باشد،

نباید این فرصت فراهم آمده را از آنان دریغ کند و سایه فراق را بر قلب آنان مستدام بدارد و این قاعده کلی، حق است که همیشه محبت پدر و مادر به فرزند بیش از محبت فرزند به آنان است.

الهی محبت والد به ولد بیش از محبت ولد به والد است که آن اثر است نه این با اینکه إعداد است و علیت و معلولیت نیست پس محبت تو بما که علت مطلق مایی تا چه اندازه است، یحبّهم کجا و یحبّونهم کجا؟!(حسن زاده آملی، ص ۱۷).

برخی از طلاب به بهانه درس خواندن، خود را از مجرای زندگی خانواده خارج کرده و از تاثیر گذاری مثبت زیّ ویژه طلبگی بر خانواده غفلت وزری ده و همواره کنج عزلت حجره را بر جلوت خاندان ترجیح می دهند.

این گروه در این اندیشه اند که اگر یک روحانی تحصیل کرده از آب درآیند، اکسیر همه مشکلات فرهنگی خانواده و غیر خانواده اند و این در حالی است که انحراف از تربیت دینی همیشه در اثر شبهه علمی نیست و شهوت عملی بدون شبهه علمی تاثیرهای منفی شدید دارد.

بدانیم که صرف حضور طلبه در خاندان باعث ارتباط و استفاده آنان از این نهاد می شود. از این رو برنامه های هجرت در تابستان و در گیر ارتقایی خواندن شدن و… باعث هرچه کم رنگ تر شدن حضور در خانواده می شود.

این مهم در حالی است که پیامبر اکرم (ض) از ابتدا، امر به توجه به خاندان خویش شد که «وأنذر عشیرتک الأقربین»(شعرا/۲۱۴).

۲-ترویح قلب

حضرت وصی(ص) می فرمایند:

إنّ هذه القلوب تمل کما تمل الأبدان، فابتغوا لها طرائف الحکم؛ همانا این دل ها همانند بدن ها افسرده می شوند، پس برای شادابی دل ها سخنان زیبای حکمت آمیز را بجویید (مجلسی، ۱۴۰۴ ق: ۷۰/۶۱).

گاه شود که طالب علم خستگی در قلب خود احساس می کند، سنگینی که توان او را از پرداختن به مسائل علمی می گیرد اگر به فکر آسایش و ترویح قلب نباشد و بدین کلال و ملال توجه ننماید ترس آن است که بیماری های سخت روی آورد و انسان از ادامه مسیر بماند.

خستگی طبیعی فکر و دل از تلاش های بی وقفه ۹ ماه کار مداوم در سال تحصیلی، به برنامه ای نیاز دارد که با مدیریت صحیح روح، هم پیشرفت علمی ادامه داشته باشد و هم فکر و قلب، آسایشی گیرد و نشاط شروع سال تحصیلی جدید فراهم آید.

اگر هماهنگی برطرف کردن خستگی سال گذشته و دریافت نشاط سال جدید بر هم بخورد، دانش پژو ه با آفت پیشرفت در سال آینده مواجه می شود.

یکی از بزرگان در خاطرات خود با اساتیدش چنین می گوید: زمانی رسید که تابستان هم به درس مشغول بودیم. روزی برای استرا

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.