پاورپوینت کامل بایسته های اخلاق ۳۳ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل بایسته های اخلاق ۳۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل بایسته های اخلاق ۳۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل بایسته های اخلاق ۳۳ اسلاید در PowerPoint :

>

اشاره:

مقام معظم رهبری در سفر اخیرشان به قم، خطاب به طلاب فرمودند:«جوان امروزحوزه بیش از گذشته به مسئله تهذیب نیازمند است»

از این رو، بر آن شدیم تا در مورد روش های اخلاقی – تربیتی، مصاحبهای با جناب استاد حجت الاسلام و المسلمین موسوی شبستری، از اساتید حوزههای علمیه داشته باشیم. جلسات شرح اربعین ایشان، از فرصتهایی است که برای تعلیم و تربیت نفوس طلاّب، ارزشمند و کارآمد است.

ارزیابی شما از وضعیت فعلی اخلاق در حوزه چیست؟

در حال حاضر، دغدغه اخلاق در حوزه علمیّه بسیار زیاد است. امّا اخلاق در حوزه فاقد نظام است؛ البته خرده نظامهایی وجود دارد ولی اینها در دسترس همه نیست؛ نظام اخلاقیِ حوزوی، هنوز رؤیت نمی شود؛ پیگیری طلبه ها هست؛ نَفَس برخی از بزرگان هست، امّا اینها کافی نیست.

روش رایج حوزه های علمیّه در اخلاق و اشکالات آن چیست؟

از آنجا که اخلاق مربوط به امور نفسانی است، هرکس باید در درون خود به احیاءگزاره های اخلاقی بپردازد، امّا یکی از چیزهایی که در حال حاضر در دسترس است، جلسات هفتگی تنبّه اخلاقی است.

در همه حوزهه ا وجود دارد، امّا تأثیر آن کم است. این جلسات باید ثابت باشد تا مشکلات کمتر شود و آشنایی بیشتر اتفاق بیفتد و طلّاب با استاد همراه تر شوند.

اساتید اخلاقِ یک مدرسه، باید یک نفر یا حداکثر دو نفر باشند؛ چون گاهی تضاد پیش میآید یک نفر یک دستوری میدهد و نفر دیگر دستور دیگر. یکی می گوید: نماز شب بخوان و دیگری می گوید: نخوان. یکی میگوید:کم بخوان، دیگری میگوید زیاد بخوان و به این ترتیب تضادها پیش میآید.

در باره ضرورت اخلاق نظری، توضیح بفرمایید.

یکی از رشته های مهم حوزه، اخلاق نظری است که نیاز به مطالعه، پژوهش و بررسی جدّی دارد. اخلاق قوی، عِلمیّت قوی میخواهد، اطلاعات دقیق میخواهد. باید در حوزه، اخلاق نظری پیگیری دقیق بشود.

این بحث در سطح عموم طلبه ها کمرنگ است. اخلاق نظری باید مثل بقیه درسها دارای کلاس رسمی باشد. اگر کسی در این درس ضعیف باشد، در حوزه عمل هم ضعیف است، باید پشتوانه علمی وجود داشته باشد. در حوزه، همه کارها باید دارای پشتوانه علمی باشد- که البته دارد- ولی همه باید به طور متوازن از پشتوانه علمی بهره مند شوند.

تفاوت اخلاق نظری با اخلاق عملی چیست؟

در اخلاق نظری، نقشه راه، باید و نبایدها و شناخت نفس حاصل میشود. راهکارهای رفع و دفع رذائل و کسب فضایل اخلاقی شناخته می شود؛ همه اینها را باید مستدل، علمی و مستند به آیات و روایات شناخت. ولی اخلاق عملی به کار بستن است.

دستورالعملها را باید به کار بست؛ البته دستورالعملها لایه لایه است. برخی دستورالعملها عمومی است و برخی دیگر نسبت به افراد تفاوت میکند. البته اخلاق عملی اگر به نظارت فردی برسد، می شود اخلاق بالینی؛ یعنی استاد به صورت فردی، بر اخلاق طلبه نظارت داشته باشد.

درباره اخلاق بالینی بیشتر توضیح دهید.

اخلاق بالینی، رسیدگی شخص به شخص است مثل پزشک. آیا پزشک برای بیمارانی که سرما خوردهاند همه را یکجا جمع میکند، برای همه سخنرانی میکند و به همه یک نسخه می دهد؟

خیر؛ چون بدنها با هم فرق میکند. در اخلاق بالینی هم همینطور است. در این جا استاد قواعد و اصول کلّی را بر مصادیق تطبیق میکند. طلبه هم که راه را نمیشناسد، به استاد مراجعه می کند تا مشکل را بفهمد و اینکه بداند باید از کجا شروع کند.

پس باید مشکلات را به طور بالینی تشخیص داد و به طور فردی راه حل ارائه کرد. ادعیه و روایات و کتب اخلاقی راههای مختلفی دارند، امّا این که کدام یک برای من اولویّت دارد و مفید است، باید با تشخیص استاد باشد.

آیا این روش آفت ندارد؟ مثلاً آفت مُرید و مراد بازی؟

همهجا آفت هست؛ در فقه، فلسفه، اصول و در اینجا هم آفت هست. باید آفت ها را بر طرف کرد و مراقب آفتها بود. اگر بخواهیم به خاطر آفت ها به کاری نپردازیم، باید به هیچ کاری دست نزنیم. حتی علمِ توحید، اگر تحت نظر استاد واجد شرایط نباشد، آفت دارد. البته باید تذکر داد: اخلاق بالینی با صوفیبازی و مرید و مراد بازی فرق دارد.

آیا باید هر روز خدمت استاد رسید تا استاد او را ببیند؟

خیر،لازم نیست. یک یا دو بار در ماه کافی است؛چون اخلاق انسان لحظه به لحظه که عوض نمیشود، بلکه به تدریج رشد میکند.

نسبت اخلاق با عرفان چیست؟

موضوع و مبنای این دو با یکدیگر تفاوت دارد. موضوع اخلاق، نفس و ملکات نفسانی است، ولی موضوع عرفان خداست. در اخلاق، بر اساس آیات و روایات، مبنا تربیت نفس است که منجر به اصلاح نفس و خوش اخلاق شدن انسان و تسلط بر رذائل اخلاقی و کسب فضایل میشود. ولی در عرفان نظری و عملی معرفت خدا حاصل میشود، آن هم البته مبتنی بر آیات و روایات و وحی است.

یعنی اخلاق مقدمه عرفان است؟

یکی از پیش نیازهای عرفان، اصلاح اخلاق است؛ چون اگر اخلاق درست نشود، راهی به معارف حقّانی و الهی پیدا نمی شود.

چند مکتب اخلاقی وجود دارد؟

علّامه طباطبایی(ره) در جلد اوّل المیزان، سه مکتب اخلاقی را مطرح کردهاند؛ البته این یکی از تقسیم بندیهاست و تقسیم بندیهای دیگری هم وجود دارد. تقسیم ب

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.