پاورپوینت کامل هدایت در قرآن ۷۶ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل هدایت در قرآن ۷۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۷۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل هدایت در قرآن ۷۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل هدایت در قرآن ۷۶ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل هدایت در قرآن ۷۶ اسلاید در PowerPoint
انسان هم واره پرسشهایی درباره هستی و راز آفرینش با خود داشته و پیوسته درتلاش بوده است تا پاسخهای قانع کنندهای برای آن بیابد، سؤالهایی از قبیل آن که از کجا آمده چرا آمده و به کجا میرود؟
فهرست مندرجات
۱ – پیبردن به راز هستی
۱.۱ – مقصود از بهبود بخشیدن سینهها
۲ – تعلیم انسان
۳ – نو آوریهای قرآن در جهت هدایت
۳.۱ – معارف و احکام
۴ – امتیاز مبانی تشریعات وحیانی
۴.۱ – نقصِ قوانین وضعیه
۴.۲ – منت الهی بر مومنان
۵ – صفات جمال و جلال الهی
۵.۱ – گوشهای از صفات برجسته الهی
۵.۲ – توصیف خداوند در تورات
۶ – قداست مقام انبیا
۷ – جامعیت احکام اسلامی
۷.۱ – عبادات اسلام
۷.۲ – هدف عبادات
۷.۳ – عبادات در آیینهای کهن
۷.۴ – رهایی بخشیدن از تیرگی درون
۸ – تعادل در ابعاد وجود انسان
۹ – ویژگی عبادت در اسلام
۱۰ – دین زنده الهی
۱۱ – پانویس
۱۲ – منبع
پیبردن به راز هستی
کوششهای او برای یافتن پاسخهایی در این زمینه، مجموعه مسایل فلسفی را تشکیل میدهد که هدف آنها پی بردن به راز هستی است. ولی آیا این کوششها به پاسخ قانع کنندهای رسیده است و تمامی جوانب این پرسشها روشن شده است، یا آن که زوایای تاریک هم چنان در مسایل و مباحث انجام شده وجود دارد؟ در این باره قرآن میفرماید: و ما اوتیتم من العلم الاقلیلا؛
[۱] اسراء/سوره۱۷، آیه۸۵.
هر آن چه از دانش به دست آوردهاید اندکی بیش نیست».
دین ، آن گونه که قرآن عرضه کرده، پاسخ تمامی این مسایل را به گونه کافی وافی داده است. با تعمق در آن چه قرآن عرضه کرده، انحراف اندیشهها تعدیل میشود و راههای نیمه رفته تکمیل میگردد. یا ایها الناس قد جاءتکم موعظه من ربکم و شفاء لما فی الصدور و هدی و رحمه للمؤمنین؛
[۲] یونس/سوره۱۰، آیه۵۷.
ای مردم! پند و اندرزی از جانب خداوند به شما داده شده است که مایه بهبودی و آرامش خاطرتان میباشد و رحمت و هدایتی برای مؤمنان است.»
مقصود از بهبود بخشیدن سینهها
مقصود از بهبود بخشیدن سینهها، رها ساختن انسان از رنجی است که در راه یافتن گمشده خود، در درون خود احساس میکند، زیرا بیانات وحیانی بهترین درمانی است که این درد و رنجها را بهبودی میبخشد.
تعلیم انسان
و ربک الاکرم. الذی علم بالقلم. علم الانسان ما لم یعلم.
[۳] علق/سوره۹۶، آیه۵-۳.
این اولین آیاتی است که بر پیامبر گرامی نازل گردیده و مساله تعلیم انسان را مطرح ساخته است. البته تعلیم آن چه را که انسان در پی تعلم آن بوده است و فطرت و نهاد آدمی درخواست یافتن آن را داشته است. لذا میفرماید: و آتاکم من کل ما سالتموه؛
[۴] ابراهیم/سوره۱۴، آیه۳۴.
آن چه را که (در نهادخود جویای آن بودید و) درخواست ( دست یافتن به آن را) داشتید، (خداوند) به شما ارزانی داشت».
نو آوریهای قرآن در جهت هدایت
لذا قرآن، چیزی را بر انسان عرضه داشته که خود جویای آن بوده و نتوانسته به خوبی و روشنی به آن راه یابد، این خود دلیل اعجاز قرآن است. اگر این لطف و عنایت نبود، انسان هرگز به مقصود خویش دست نمییافت و اندیشه کوتاه بشری به این روشنی و گستردگی، به مطلوب خود نمیرسید. در ذیل به برخی نو آوریهای قرآن در جهت هدایت و تکامل انسان اشاره میشود.
معارف و احکام
نو آوریهای دین در دو بعد معارف و احکام است. معارف عرضه شده توسط قرآن در جای گاه بلندی قرار دارد و از هر گونه آلودگی و وهم پاک و از خرافات به دور است. از بعد احکام نیز علاوه بر جامع و کامل بودن، از گرایشهای انحرافی مبرا و خالص است.
بشریت از دیر باز در مساله شناخت دست خوش اوهام و خرافات بوده است، از بدویترین قبایل تا متمدنترین جوامع بشری آن روز، باورهایی از جهان هستی و مبدا آفرینش و تقدیر و تدبیر داشتند، که با حقیقت فاصله زیادی داشت و به تصوراتی خیال گونه میمانست. با داشتن چنین شناختی، بشر آن روز هرگز نمیدانست از کجا آمده و چرا آمده و به کجا میرود. انبیا با آن که جواب این پرسشها را داده بودند، ولی گفتار انبیا با گذشت زمان دست خوش تحول و تحریف گردیده بود، تا آن که قرآن مجید از نو پاسخهای روشن و قاطعی در تمامی این زمینهها ارائه نمود.
با مختصر مراجعه به گفتهها و نوشتههای سلف ، در رابطه با مبدا و معاد و راز آفرینش و صفات جمال و جلال پروردگار و روش و شیوههای انبیای عظام و مقایسه آن با آن چه قرآن بیان داشته، این تفاوت فاحش به خوبی آشکار میگردد. شاید تبیین این تفاوت، برای کسانی که از عادات و رسوم و عقاید جاهلیت با خبر باشند چندان مشکل نباشد. چه در یونان که مرکز دانش و بینش جهان آن روز به شمارمی رفت، چه در جزیره العرب که دور افتادهترین جوامع بشری به حساب میآمد، حتی با مراجعه به کتب عهدین که رایجترین نوشتههای دینی آن دوران شناخته میشد، این تفاوت آشکار میگردد. بررسیها در این زمینه بسیار است و نیازی به تکرار نیست، نمونههایی از آن را در ادامه میآوریم.
امتیاز مبانی تشریعات وحیانی
درباره تشریع احکام و قوانین حاکم بر نظام حیات اجتماعی، مبانی تشریعات وحیانی دارای دو امتیاز است که در دیگر تشریعات وضعی (بشری) وجود ندارد، یاکمتر رعایت شده است.
اول: مبرا بودن از هر گونه گرایشهای منحرف کننده که ممکن است در قوانین وضعیه تاثیرگذار باشد. تجربه نشان داده که این امکان، در اکثریت قوانین وضع شده بر دست انسانها، تحقق یافته است. حتی انسانهای بزرگ، هر چند سعی درپرهیز از گرایشهای قومی، نژادی، منطقهای، گروهی و صنفی نمودهاند، بازناخود آگاه لغزیدهاند. امروزه، بشریت از ناهنجاری این گونه قوانین وضعی، چه درسطح بینالمللی و چه در محدودههای خاص، هنوز رنج میبرد.
دوم: رعایت سه بعد در حیات انسان، که لازمه زندگی اجتماعی وی در این جهان است: رابطه وی با شؤون فردی و شخصی خود، رابطه وی با جامعهای که در پوشش آن قرار گرفته، رابطه وی با خدا و آفریدگار وی. که در همین راستا اخلاق، معنویت و کرامت انسانی مطرح میشود.
نقصِ قوانین وضعیه
قوانین وضعیه، تنها شؤون فردی و اجتماعی را جهت بخشیده و حتی در بعد اول کمتر توجه نموده، بیشتر همت را در بعد دوم به کار انداخته است. ولی از بعد سوم، یعنی رابطه با پروردگار، به کلی غفلت ورزیده است. در حالی که همین بعد سوم است که به حیات انسان درخشش میدهد و او را کاملا متعادل میسازد و از صورت بهیمیت» -انحصار در محدوده نیازهای جسمانی-به در آورده، به انسان چهره ملکوتی میبخشد.
منت الهی بر مومنان
اسلام ، درباره شؤون خاص افراد وظایفی مقرر داشته که آدمی را در پندار و گفتار و رفتار متعادل میسازد، و نیز در تامین مصالح همگانی و تضمین گسترش عدالت اجتماعی میکوشد تا جامعهای سالم و سعادت بخش فراهم نماید، تا هر فرد به حقوق طبیعی و مشروع خود به آسانی دست یابد.
علاوه بر این دو جهت، انسان را به علو شرف و بلندای کرامت خویش آشنامی کند، جای گاه و اخلاق و معنویت را در زندگی به او نشان میدهد، تا او را از سقوط درحضیض» ذلت نادانیها و وابستگیهای پست نگاه دارد و به اوج» عزت و رفعت بالا برد.
اسلام، احکام و قوانین تشریعی خود را بر همین سه جهت بنیان نهاده، تا و لقدکرمنا بنی آدم
[۵] اسراء/سوره۱۷، آیه۷۰.
را تحقق بخشد، ودایعی را که در نهاد او قرار داده
[۶] احزاب/سوره۳۳، آیه۷۲.
ظاهر سازد و از حالت استعداد به صورت فعلیت در آورد و از این راه منصب خلافت الهی را که به اوعطا کرده، جامه عمل بپوشاند. لذا خداوند بر انسان منت نهاد که او را این چنین به شریعت خود مفتخر نمود و او را به این زیور گران قدر آراست.
لقد من الله علی المؤمنین اذ بعث فیهم رسولا من انفسهم یتلو علیهم آیاته و یزکیهم ویعلمهم الکتاب و الحکمه و ان کانوا من قبل لفی ضلال مبین؛
[۷] آل عمران/سوره۳، آیه۱۶۴.
خداوند منت (بزرگی) برمؤمنین نهاد که پیامبری از میان خودشان برگزید، تا آیات و نشانههای خود را بر آنان بنمایاند، آنان را از درون پاکیزه سازد و کتاب (تعالیم شریعت) را به آنان بیاموزد و بینشی در درون آنان بیافروزد (تا حقایق بر ایشان آشکار شود) گر چه پیش از این سخت در گم راهی بودند».
صفات جمال و جلال الهی
اینک به اختصار، به نمونههایی از اعجاز هدایتی قرآن در دو بعد معارف و احکام میپردازیم:
قرآن خدا را با بهترین وجهی وصف نموده، او را مجمع صفات کمال معرفی کرده و از هر زشتی و صفت ناپسندی مبرا و منزه دانسته است. در پایان سوره حشر میخوانیم: هو الله الذی لا اله الا هو عالم الغیب و الشهاده هو الرحمان الرحیم. هو الله الذی لا اله الا هو الملک القدوس السلام المؤمن المهیمن العزیز الجبار المتکبر سبحان الله عمایشرکون. هو الله الخالق الباری ء المصور له الاسماء الحسنی یسبح له ما فی السماوات والارض و هو العزیز الحکیم؛
[۸] حشر/سوره۵۹، آیه۲۴-۲۳.
او خدایی است که جز او خدایی نیست. به هر چه پنهان و آشکار است آگاهی دارد. مهر او فراگیر و تمامی جهان هستی را چه در اصل وجود و چه در تداوم آن فرا گرفته و این مهر با عنایت خاصی بندگان صالح خدا را شامل شده است. او خدایی است که جز او خدایی نیست. فرمان روایی است که از هر گونه پستی و فرو مایگی به دور است. پرتو رحمت او همگان را سلامت و سعادت بخشیده است. آرامش بخش جهانیان است و همگی در سایه رافت او آرمیدهاند.
گوشهای از صفات برجسته الهی
قدرت و شوکت و هیمنت او فراگیر است و بر هر که و هر چیز پیروز و توان مندمی باشد و برتر از همه است. منزه است چنین خدایی از هر گونه شریک و انبازی که برای او پنداشتهاند. او آفریننده و سازنده و صورت بخش همه موجودات است. بهترین نامها و نشانههای نیک مخصوص او است. هر آن چه در آسمانها و زمین است تسبیحگوی او است و همگان او را میستایند. او است که هر چه بخواهد انجام میدهد و هر چه انجام میدهد از مقام حکمت او برخاسته است. بدین سان هیچ چیزی سد راه او نمیگردد، خواستههای او جملگی وفق حکمت و بینش حکیمانه او انجام میگیرد. این گوشهای از صفات برجسته الهی است که قرآن خدا را بدان ستوده است.
توصیف خداوند در تورات
ولی آیا در کتب دیگر یا اندیشههای دیگران، چنین وصفی از خدای متعال آمده، یابر عکس او را به گونهای وصف کردهاند که هرگز شایسته مقام الوهیت حق تعالی نیست؟!
در تورات کنونی که کهنترین کتاب دینی به شمار میرود و پندار آن میرود که معارف خود را از وحی آسمانی گرفته، میبینیم که خدا به گونهای ناپسند وصف شده که خرد آن را نمیپذیرد. در داستان آدم و حوا چنین نوشته که خداوند آدم را از آن جهت از خوردن شجره منهیه» منع نمود تا مبادا دارای عقل و شعور گردد، سپس او را از بهشت بیرون راند تا مبادا از درخت حیات جاویدان» نیز بخورد و همانند خداوند زندگی جاودانی یابد.
[۹] باب سوم سفر پیدایش-عهد عتیق، شماره ۱۲-۱.
یا این که خداوند در پی آدم آمده بود و آدم در پشت درختان پنهان شده بود، خداوند نمیدانست آدم کجا است و او رامی خواند تا خود را نشان دهد.
در داستان ساختن شهر بابل ، خداوند بیم آن داشت که انسانها اگر گرد هم آیند، نیروی متشکلی را به وجود میآورند، آن گاه خطری متوجه ربوبیت خداوندی خواهد بود، لذا به جبرئیل دستور فرمود تا تجمع آنان را از هم بپاشد.
[۱۰] باب یازده سفر پیدایش، شماره ۲۴-۲۲.
از آن که بگذریم، در اسطورههای یونانی قدیم ، ترسیمی از خداوند جهان ارائه دادهاند، که انواع خدایان کوچک و بزرگ (آلهه) را در پی داشته است. گوشهای ازآن را-که صرفا خرافه میماند-تاریخ نویس معروف ویل دورانت» در کتاب تاریخ تمدن آورده است.
[۱۱] تاریخ تمدن، ج۲، ص۱۹۷ به بعد.
[۱۲] قصه الحضاره، ج۶، ص۳۴۷-۳۱۷.
[۱۳] التمهید، ج۶، ص۲۶۲-۲۵۸.
راهنمای خرید:
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 