پاورپوینت کامل جستاری در چیستی اعتدال ۴۴ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل جستاری در چیستی اعتدال ۴۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل جستاری در چیستی اعتدال ۴۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل جستاری در چیستی اعتدال ۴۴ اسلاید در PowerPoint :
دلالت و قلمرو معنایی واژگان پرکاربرد و یا واژگان محوری به هر اندازه روشن تر باشد، از کژتابی ها می کاهد و برداشتها و به دنبال آن رفتارها را به هم نزدیک می¬کند. واژه اعتدال به عنوان کلیدی ترین واژه مورد استفاده رییس جمهور منتخب و محترم، این روزها بیش و کم مورد توجه صاحبان اندیشه و اصحاب قلم قرار گرفته است. رهبر معظم انقلاب در دیدار روز یکشنبه ۶ مرداد با دانشجویان به صراحت بیان فرمودند که ” به نظرم این تکلیف من نیست که اعتدال را معنا کنم، بالاخره هر کسی یک نیتی یک فکری پشت سر حرف و شعارش هست … عرضه برای قضاوتها باز است “.
دلالت و قلمرو معنایی واژگان پرکاربرد و یا واژگان محوری به هر اندازه روشن تر باشد، از کژتابی ها می کاهد و برداشتها و به دنبال آن رفتارها را به هم نزدیک می¬کند. واژه اعتدال به عنوان کلیدی ترین واژه مورد استفاده رییس جمهور منتخب و محترم، این روزها بیش و کم مورد توجه صاحبان اندیشه و اصحاب قلم قرار گرفته است. رهبر معظم انقلاب در دیدار روز یکشنبه ۶ مرداد با دانشجویان به صراحت بیان فرمودند که ” به نظرم این تکلیف من نیست که اعتدال را معنا کنم، بالاخره هر کسی یک نیتی یک فکری پشت سر حرف و شعارش هست … عرضه برای قضاوتها باز است “.
به نظر می رسد سزاست در آستانه شروع به کار دولت جدید، با همفکری همه کسانی که سخنی در این زمینه دارند، تعریفی روشن و اجرایی و مورد وفاق نسبی با سنجه-های قابل درک برای عامه مردم از این واژه ارائه شود. این نوشتار بر این مبنا چند نکته را در معرض داوری می نهد:
۱. مرز عدالت و اعتدال ـ باریک بینی های واژه شناختی گاه رهزن است و آدمی را در لایه¬های در هم پیچیده و البته شیرین زبانی نگاه می دارد، ولی نمی توان یک باره از آنها چشم برگرفت. واژه اعتدال باب افتعال از مصدر عدل به معنی به خود پذیرفتن عدالت و یا استقرار عدالت در یک پدیده است، همین مقدار بسنده است تا به استناد آن، مفهوم واژه شناختی اعتدال رانهادینه شدن و درونی شدن عدالت شمرد. عدالت نیز در رایج ترین و در عین حال دقیق ترین تعریفی که ریشه در سخنان امیرالمؤمنین علی علیه السلام دارد، قرار گرفتن هر چیز در وضع مطلوب است، بر همین اساس آن گونه که از فرهنگهای لغت عربی برداشت می شود، واژه معتدل در زبان عربی به عنوان صفت برای موضوعات مختلفی مانند نیزه (راست بودن نیزه)، شِعر (موزون بودن)، جسم (نه بلند و نه کوتاه بودن)، آب (نه گرم و نه سرد بودن)، روز (داشتن هوای ملایم)، قد انسان (خوش قد و قامت بودن) و شاخه درخت (دارای تناسب) به کار می رود و وجه مشترک همه این کاربردها همان استقرار تناسب و قرار داشتن در وضعیت مطلوب است. و دقیقاً مبتنی بر همین نکته، کوشش برای منسوب کردن پشتوانه نظری اعتدال به سنت و مفهوم مسلط ارسطویی و توماس اکوییناسی یعنی میانه هر چیز را گرفتن الزاماَ درست نیست و کمال گرایی دینی هم می تواند پشتوانه نظری اعتدال باشد. اعتدال به این معنی آخر به هیچ روی مذموم نیست و خود از برترین مصادیق عدل به شمار می رود. امید است که اجمال این سخن تنها ملال زدا باشد نه ابهام فزا.
۲. قلمرو اعتدال ـ بر اساس تعریف پیش گفته اعتدال تنها جنبه فردی ندارد، و افزون بر مقیاس فردی، در ساختارهای اجتماعی خرد و کلان هم می توان از اعتدال سخن گفت، بنا بر این، تحقق اعتدال تنها به رفتار معتدلانه افراد برنمی گردد، بلکه اعتدال در خانواده، سازمانها، نهادها و کلیت جامعه چه در سطح ملی و چه در سطح فراملی قابل تصور است. هر گاه عدالت در هر یک از این واحدهای اجتماعی درونی شود، می توان گفت اعتدال در آنها تحقق یافته است.
۳. ناظر به رفتارها بودن اعتدال و بی معنی بودن تسری آن به حیطه باورها و ارزشهاـ بوعلی در منطق شفا، یکی از تقسیم بندی های دو لفظ متقابل را عدم و ملکه می داند. اگر موضوعی قابلیت متصف شدن به یک صفت را داشته باشد، می توان آن صفت را برای آن موضوع در نظر گرفت و یا از آن سلب کرد، ولی اگر چنین قابلیتی در آن موضوع وجود نداشته باشد، ایجاب و سلب آن صفت فاقد معنی است، مثلا انسان قابلیت بینایی دارد ولی دیوار چنین قابلیتی ندارد لذا گزاره ای که از بینایی یا عدم بینایی یک انسان سخن بگوید معنی دار است ولی همین گزاره در باره دیوار فاقد معنی و یا بیهوده است. اعتدال و عدم اعتدال هم از نوع ملکه و عدم ملکه هستند، اعتدال تنها در مواردی معنی دار است که آن پدیده قابل اتصاف به اعتدال باشد و نمی توان این صفت را برای همه چیز به کار برد، حتی اگر از عام و فراگیر بودن اعتدال سخن بگوییم مراد عام و فراگیر بودن اعتدال در مواردی است که قابلیت اعتدال را دارد. بر همین اساس، دایره باورها و ارزشهای دینی که در آنها زیاده روی معنی ندارد اعتدال نیز فاقد معنی است، مثلا توحید به مثابه یک اندیشه، معادباوری به مثابه یک اندیشه، نبوت و امامت به مثابه یک باور، واجبات دینی به مثابه یک تکلیف و دهها نمونه از این دست از ثبات برخوردارند و اعتدال در آنها ـ لااقل در یک درک عرفی ـ فاقد معنی است.
ارزشها نیز چنین است، مثلا ارزشهایی مانند خداباوری، روحیه عبادت، مجاهدت در راه خدا، صداقت، خلوص نیت، پاکی درون و دهها نمونه از این دست هم از ثبات برخوردارند و اعتدال در آنها فاقد معنی است چون افراط و تفریط در آنها ـ به مثابه یک ارزش یا باور و نه یک رفتار ـ قابل تصور عرفی نیست. به عبارتی روشن تر اعتدال تنها در حیطه رفتارهاست و هیچ کس گمان نبرده است که مثلاً رییس جمهور منتخب بر آن است در باره اعتقاد به خدا، باور به معاد، واجبات دینی و مانند آن اعتدال را حاکم کند و یا بر آن است باورها و ارزشهایی را که قانون اساسی مبتنی بر آنها تدوین شده است، در بوته اعتدال نهد. باور می تواند منشأ اعتدال یا عدم اعتدال باشد، ولی خود باور به مثابه یک اندیشه متصف به اعتدال و عدم اعتدال نمی شود، بلکه چگونگی عمل بر اساس یک باور یا ارزش است که با چنین صفتی سنجیده می شود.
۴. عدم اعتدال پذیری همه رفتارها در حیطه رفتارها نیز تنها آن دسته از رفتارها می توانند و یا باید رنگ اعتدال به خود بگیرند که افراط و تفریط در آنها قابل تصور است، افراط و تفریط نیز گاه در همه شرایط نکوهیده است و گاه این افراط یا تفریط در یک شرایط خاص اهمیت می یابد که باید از آن دوری جست. بنا بر این این گونه نیست که بتوان فهرستی ثابت و همیشگی از فعالیتهای دور از اعتدال تهیه و ارائه کرد و همگان را همواره از آنها بر حذر داشت، به عنوان نمونه گاه یادداشت نویسی علیه یک کشور خارجی حرکتی تندروانه ارزیابی می شود و گاه تسخیر یک سفارت به عنوان یک حرکت انقلابی و نه الزاماً افراطی ستوده می شود.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 