پاورپوینت کامل اثر قیام حسینی در شکوفایی عقل ۵۴ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل اثر قیام حسینی در شکوفایی عقل ۵۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل اثر قیام حسینی در شکوفایی عقل ۵۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل اثر قیام حسینی در شکوفایی عقل ۵۴ اسلاید در PowerPoint :

پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «العلم علمان؛ علم الادیان و علم الأبدان».۱همگان حدیث یاد شده را این‌گونه می‌فهمند که علم ابدان علومی است که پیوند مستقیم با بدن دارد؛ مانند پزشکی، دارو‌سازی و…، یا به شکلی برای تأمین نیازهای بدنی به کار می‌آید، مانند زمین‌شناسی، گیاه‌شناسی، جانور‌شناسی، کشاورزی، دامداری و… علم ادیان نیز از علومی است که به دین ارتباط دارد، مانند فقه، فلسفه، کلام و تفسیر.

۱. احیای انگیزه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ عاشقانه

پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «العلم علمان؛ علم الادیان و علم الأبدان».۱همگان حدیث یاد شده را این‌گونه می‌فهمند که علم ابدان علومی است که پیوند مستقیم با بدن دارد؛ مانند پزشکی، دارو‌سازی و…، یا به شکلی برای تأمین نیازهای بدنی به کار می‌آید، مانند زمین‌شناسی، گیاه‌شناسی، جانور‌شناسی، کشاورزی، دامداری و… علم ادیان نیز از علومی است که به دین ارتباط دارد، مانند فقه، فلسفه، کلام و تفسیر.

لیکن عارفان متفکر، این حدیث را به گونه‌ای دیگر تبیین می‌کنند و هر سخن و حدیثی در بیان عارفان، رنگ و بویی تازه می‌یابد. به نظر عارف، فهمیدنی‌های حصولی و دانشهای مفهومی مربوط به علم ابدان است؛ ولی یافته‌های حضوری و چشیدن‌های شهودی، مربوط به علم ادیان است. از این منظر، حکیم، مفسر، متکلم و فقیه با بدن سروکار دارند؛ اما عارف عاشق با جان سروکار دارد. علم ادیان یافتنی‌هاست؛ زیرا دین، متن واقعیت و حقیقت است، نه مفهوم. بنابراین عاشق با علم ادیان پیوند دارد؛ چنان‌که حکیم با علم ابدان مأنوس است.

بشوی اوراق اگر همدرس مایی که درس عشق در دفتر نباشد۲

پس انسان تا می‌فهمد و با علم انس گرفته است، با بدن سروکار دارد و هنگامی که حقیقت را می‌یابد و با معلوم مرتبط است، با دین به سر می‌برد. او زمانی به واقع دین می‌رسد که یافته باشد.

ندایی از درون

سالار شهیدان(ع) پس از بررسی وضعیت جهان اسلام، دریافت که صرف علم و استدلال حصولی خواهانی ندارد و بازار سخنان حکیمانه، تألیف و تدریس کتابهای علمی و تدریس فقه و کلام و تفسیر، کاسد و راکد است. همه‌ این راهها را امامان پیشین پیموده بودند و خود او نیز بیست سال آن را آزموده بود. آن حضرت عملاً فرمودند: در این زمانه، اندیشه‌ حصولی‌ خواهان ندارد و گوش مردم از شنیدن سخنان عالمانه خسته شده است؛ اما ندایی از درون، آنها را به آخرت فرا می‌خواند و سامعه‌ باطنی‌ آنها منتظر دریافت صدای هاتف غیبی است. اکنون آنچه جایش خالی است و جهان انتظار آن را می‌کشد، انگیزه است؛ انگیزه‌‌ای برخاسته از عشق و عاطفه، نه صرف عقل و منطق. با این چراغ می‌توان جهان را روشنایی بخشید و خفتگان را بیدار کرد.

سالار شهیدان، اندیشه‌ مردم را با انگیزه‌ عاشقانه هماهنگ نمود و عقل جهان‌بین را در پرتو نور احیا کرد. کسی که رهبری خویش را به دستان توانای عشق می‌سپارد، مست شراب ناب توحید می‌شود و در راه انجام فرمانهای الهی، همه‌ دشواریها و خطرها را به جان می‌خرد.

عقل مانند ماه است و ماه در دو حالت بی‌فروغ می‌شود: گاه شبها سایه‌ زمین بر ماه می‌افتد و مانع رسیدن نور خورشید به آن می‌شود و در نتیجه، ماه تاریک می‌شود. در این حالت گفته می‌شود: ماه را ظل گرفته و منخسف شده است. گاهی نیز در روز که خورشید می‌تابد، نور ماه دیده نمی‌شود، ولی آن را ظل نگرفته، بلکه تحت‌‌الشعاع خورشید است و نور ناچیز آن در کنار شعاع درخشان خورشید به چشم نمی‌آید.

انخساف عقل

عقل کسی که گرفتار بدمستی شده و زمام کار را به دست شبهه و شهوت سپرده، در حالت انخساف است و او را در آن وضع ظل گرفته است و درباره‌ آن گفته می‌شود: «اناره العقل مکسوف بطوع الهوی» وقتی شهوت و غضب بر عقل سایه افکند، انسان حق را نمی‌فهمد و بدمستی می‌کند و عقل کسی که شیدای حق و عاشق و واله شد، تحت شعاع نور عشق قرار می‌گیرد و هرگز خورشید فروزان عشق، عقل را زیر سایه‌ خویش محو و نابود نمی‌‌کند، بلکه از موضعی بالاتر آن را تحت‌‌الشعاع قرار می‌دهد.

جناب عشق را درگه، بسی بالاتر از عقل است

کسی آن آستان بوسد که جان در آستین دارد۳

کسی شایستگی بوسیدن درگاه عشق را دارد که جان بر کف باشد؛ مانند شهدای جنگ تحمیلی، به ویژه شهید حسین فهمیده که خویشتن را عاشقانه به زیر تانک دشمن افکند و به وسوسه‌ عقل وقعی ننهاد؛ زیرا به گفته‌ حافظ:

هشدار که گر وسوسه‌ عقل کنی گوش

آدم صفت از روضه‌ رضوان به درآیی

او به فرمان عشق کیمیاکار، دست به کاری زد که به فرموده‌ امام راحل(ره) شایسته‌ رهبری همگان شد. عقل تا جایی که به سود صوری انسان باشد، او را همراهی می‌کند؛ ولی در هنگامه‌ دفاع از اسلام و قرآن و مرز و بوم اسلامی و پشتیبانی از ولایت فقیه و ایثار مال و نثار جان، عقل توانایی همراه با مجاهد نستونه را ندارد. تنها عشق رنج فداکاری و خطر شهادت را به امید تشرف به لقای الهی برای سلحشوران عرصه‌ نبرد آسان کند.

آری، علم حصولی توان ارزیابی حیات مادی را در قبال حیات معنوی ندارد؛ ولی علم شهودی هنرمندانه رخیص و ارزان بودن زندگی دنیا را از یک سو و غالی و گران بودن زندگی آخرت را از سوی دیگر، به خوبی تبیین می‌نماید و عناصر محوری تصمیم بر تبدیل ارزان به گران تقدیم فانی به پیشگاه باقی و قربان نمودن دانی در ساحت عالی را سامان می‌بخشد و عرش شهادت در راه دوست را بر فرش حیات محدود با دشمنان ترجیح می‌دهد و بزم کربلا را در صدر اسلام رقم می‌زند و به دنبال ‌آن، صحنه‌ دفاع مقدس هشت ساله را در تاریخ معاصر قلم می‌زند.

۲ احیای عزت و کرامت

در زمان امام حسین(ع) فضایلی اخلاقی در زنجیر اسارت خاندان اموی بود. آنان بساط شهوت‌پرستی و تن‌پروری حیوانی را گسترده و فضایل و معارف الهی را به فراموشی سپرده بودند و آن حضرت با نهضت خود، این گره‌ها را از دست و پای دین باز کرد. پرهیز پستی و ذلت، در سخنان آن حضرت موج می‌زند. ایشان هم در زمانی که بر اسب سوار بودند و می‌جنگیدند و هم وقتی که پایین قتلگاه و زیر باران تیرها و نیزه‌ها قرار داشتند و هم در زمانی که سر مبارکشان بر بالای نیزه بود، شعارهایشان چنین بود:

۱ـ‌ موت فی عزّ خیزٌ فی ذلّ:۴ مرگ در حالت عزت، بهتر است از زندگی ذلیلانه.

۲ـ إنّ الدعی ابن الدعی قد ترکنی، بین السله و انذله و هیهات له ذلک منی و هیهات منّا الذله. ابی الله ذلک لنا و رسوله و المؤمنون و حجور طهرت و جدود طابت…: ۵ این ناپاک حرا‌م‌زاده مرا فقط بین دو امر متمرکز و مخیر کرده است: ذلت بیعت ننگین و شمشیر خونین، و ذلت و خواری از ما دور است؛ زیرا خدا و رسول گرامی او و دامنهای پاکی که ما را پرورانده‌اند، به رخصت پذیرش خواری نمی‌دهند.

۳ـ والله لا اُعطیهم بیدی اعطاء الذلیل و لا افرّ فرار العبید … یا عبادالله… انی عُذت بربی و ربکم من کل متکبّر لایؤمن بیوم الحساب:۶به خدا سوگند نه دست تسلیم در برابر آنان دارم و نه فرار و نه همچون بردگان به حکومت طاغیان اقرار می‌نمایم… ای بندگان خدا! من از هر متکبر خودسری که روز قیامت را باور ندارد، به پروردگارم پناه می‌برم.۷

این همان سخنی است که موسای کلیم به فرعون فرمود و پیامبر اکرم(ص) نیز فرمودند: «من اقر بالذل طائعاً فلیس منا اهل البیت:۸ کسی که با میل و رغبت خویش ذلتی را امضا کند، از خاندان ما نیست.»۹

سالار شهیدان فصل تازه‌ای از معارف و اخلاقی الهی را به روی جامعه بشری گشودند و کرامت و شرف انسان را به او یادآور شدند. وقتی به او عرض کردند: «در تو تکبر و کبریایی است»، فرمود: کبریایی از آن خداست؛ «لله لعزه و لرسوله و للمؤمنین»۱۰ و من مظهر و مجلای عزت خدایم.

سالار شهیدان (ع) فصل تازه‌ای از معارف و اخلاقی الهی را به روی جامعه بشری گشودند و کرامت و شرف انسان را به او یادآور شدند. وقتی به او عرض کردند: «در تو تکبر و کبریایی است»، فرمود: کبریایی از آن خداست؛ «لله لعزه و لرسوله و للمؤمنین»۱۰ و من مظهر و مجلای عزت خدایم.

خداوند در سوره‌ «حجرات» فرمود: همه‌ شما انسانها را از یک پدر و مادر آفریده شده‌اید و میان شما هیچ تفاوتی نیست، همانا شریف‌ترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شماست: «یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکر و اُنثی … انّ اکرمکم عندالله اتقیکم».۱۱ این برتری در زمینه‌ معنویت است و به آخرت مربوط است، نه

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.