پاورپوینت کامل ماهیت زبان و ارتباط در نخستی‌ها محمدمهدی میرلو ۴۳ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل ماهیت زبان و ارتباط در نخستی‌ها محمدمهدی میرلو ۴۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل ماهیت زبان و ارتباط در نخستی‌ها محمدمهدی میرلو ۴۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل ماهیت زبان و ارتباط در نخستی‌ها محمدمهدی میرلو ۴۳ اسلاید در PowerPoint :

تحقیق روی نیم چیمپسکی(Nim chimpsky): هربرت تریس در ۱۹۸۱ تحقیقی روی شمپانزه‌ای به نام نیم چیمپسکی انجام داد. نیم چیمپسکی در طول چند سال بیش از ۱۹۰۰۰ پاره‌گفتار چند نشانه‌ای از نسخه اصلاح‌شده زبان اشاره‌ای آمریکایی ساخت.

تحقیق روی نیم چیمپسکی(

Nim chimpsky

): هربرت تریس در ۱۹۸۱ تحقیقی روی شمپانزه‌ای به نام نیم چیمپسکی انجام داد. نیم چیمپسکی در طول چند سال بیش از ۱۹۰۰۰ پاره‌گفتار چند نشانه‌ای از نسخه اصلاح‌شده زبان اشاره‌ای آمریکایی ساخت. بیشتر پاره‌گفتارهای نیم، دو کلمه‌ای بود.تحلیل دقیق تریس نشان داد که بیشتر پاره‌گفتارهایی که نیم به کار می‌برد، در واقع تکرار چیزی است که او قبلا دیده بود. تریس نتیجه گرفت که باوجود آنچه پیشرفت مهمی به نظر می‌رسید، نیم حتی شکل ابتدایی بیان نحوی را نیز نشان نداده است.

به عبارت دیگر، شمپانزه می‌تواند پاره‌گفتارهای یک یا حتی چند کلمه‌ای را تولید کند، اما نه به صورت سازمان‌یافته نحوی؛ برای مثال، نیم علائم «به نیم موز بده» را با «موزبده به نیم» و «موز به نیم بده»، جابه جا می کرد و این بدان معنا بود که شکل صحیح قواعد دستوری برای او رجحان نداشت. در نهایت تریس اعلام کرد که اگرچه شمپانزه‌ها می‌توانند پاره‌گفتارها را درک و تولید کنند، اما مهارت زبانی به آن معنا در آنها وجود ندارد که حتی انسانهای بسیار خردسال دارند و ارتباط آنها فاقد ساخت و به ویژه ساخت چندگانه است.

علاوه بر این شواهد اندکی وجود داشت که نشان می‌دهد میمونهایی که آموزش دیده‌اند، نشانه‌ها را در جمله ترکیب کنند و عباراتی بسازند و همین‌طور به نظر بی‌فایده می‌رسید که بتوانند تواناییهایی را به سایر میمونها آموزش دهند و منتقل کنند که در فرآیند آموزش یاد گرفته‌اند.

با بررسی نتایج پژوهشهای فوق و تفاوتهای قابل توجه در آنها می‌توان این احتمال را مطرح کرد که این امکان وجود دارد تفاوت نتایج پژوهشها ممکن است ناشی از ویژگی شمپانزه خاص مورد مطالعه یا روشهای مورد استفاده آنها باشد. به تعبیر استرنبرگ، زبان شمپانزه ممکن است نتواند تمام الزامات زبان را برآورده کند؛ برای مثال زبان مورد استفاده آنها خودبه خود کسب نمی‌شود، بلکه آن را فقط از طریق برنامه‌های آموزشی بسیار ماهرانه و منظم می‌آموزند.

انتقادات

در شرایط حاضر نمی‌توان اطمینان داشت که آیا شمپانزه‌ها به طور واقعی دامنه کاملی از تواناییهای زبانی را نشان می‌دهند یا خیر؟ از سوی دیگر تحقیقات مورد اشاره با انتقادات جدی مواجه شده‌اند؛ برای مثال نقد جدی بر تحقیقات فوق این است که برخی از این حیوانات از طریق تقویت مثبت (

positvereinforcement

) آموزش دیده‌اند. آنها برای علامت دادن درست یا کاربرد مناسب نشانه‌ها یا واژه‌نگارها یک جایزه می گرفتند که معمولا خوراکی بود.

مشکل این است که حیوانات یک نماد را با یک مفهوم مرتبط می‌کنند؛ چون این طور آموزش دیده‌اند و ممکن است نسبت به اینکه این نشانه دقیقاً به چیزی دلالت می‌کند، آگاهی نداشته باشند. اگر این امر درست باشد، پس حیوانات جنبه قراردادی بودن زبان را نشان نمی‌دهند؛ یعنی اینکه این نماد می‌تواند هر چیزی باشد و در عین حال نشانه مصداق (

referent

) باشد. وقتی حیوانی با ارائه سیب، نشانه سیب را انتخاب می‌کند، قراردادی بودن زبان را نشان نمی‌دهد؛ اما وقتی سیب وجود ندارد و از نشانه سیب استفاده می‌کند، قراردادی بودن زبان اثبات می‌شود.

از سوی دیگر این سؤال مطرح است که: جنبه ساختارمند بودن زبان در مورد حیوانات چگونه است؟ آیا حیوانات «نحو» را می فهمند که زیربنای ساختمان جملات است؟ تاکنون تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد نخستی‌ها جملات بسیار ساده را می‌فهمند و تولید می‌کنند؛ یعنی جملاتی که در حد دو یا سه کلمه باشند. با توانایی تغییر آرایش کلمات و تبدیل آنها به ترکیبهای جدیدی که بیانگر معانی جدید باشد، درک قوانین نحوی ثابت می‌شود که همان معیار زایایی زبان است که در بالا تعریف شد. اگر حیوانات این کار را انجام دهند، این امر نشان‌دهنده قوانین نحوی است. هرب تراس(

Terrace

) شواهدی ارائه کرد که داشتن درک ابتدایی یا توانایی به کارگیری نحو به وسیله برخی از حیوانات را رد می کند. تراس در مورد اینکه شمپانزه‌هایی مثل واشو معنای علائم و نمادها را می‌فهمند، مردد است.

نتیجه‌گیری

انسانها برای برقراری ارتباط با یکدیگر زبانهای متعددی به کار می‌برند که به طور معتنابهی در اطلاعاتی تغییراتی ایجاد می‌کند که آنها به یکدیگر منتقل می‌کنند. در سالهای اخیر شواهد تجربی برای این ارتباط علّی (

causalrelation

) مطرح شده و به این نکته اشاره می‌کند که زبان مادری یک شخص، واقعاً شیوه‌ای را شکل می‌دهد که فرد درباره جنبه‌های متعدد جهان شامل مکان و زمان می‌اندیشد. همچنین یافته‌های اخیر به این نکته اشاره می‌کند که زبان،‌ بخش و جزئی از جنبه‌های تفکر است و اهمیت آن فراتر از آن چیزی است که دانشمندان پیش از این تشخیص داده بودند. در واقع نه تنها زبانها بر آنچه تاثیر می‌گذارند که ما به یاد می‌آوریم، بلکه ساختار زبانها می‌تواند موجب سهولت یا دشواری یادگیری چیزهای جدید شود.

از سه دهه پیش تا کنون محققان از طریق شواهدی که به دست آورده‌اند، اظهار کرده‌اند که میمونهای بزرگ (مانند شمپانزه‌ها و گوریلها) در تواناییهای زبانی، شباهتهای بسیاری دارند؛ هرچند این موضوع مناقشه‌برانگیز بود. درواقع هرچند محققان توافق داشتند که میمونها لغات بسیاری می‌توانند بیاموزند، اما نتایج در پاسخ به این سوالات که میمونها تا چه حد خود به خود و خلاقانه زبان را به کار می برند، گوناگون و متناقض بودند.

از سوی دیگر حیوانات قدرت صحبت کردن ندارند، ولی می‌توانند صداها و حرکات معناداری برای ارتباط با یکدیگر و تبادل هیجاناتشان ایجاد کنند. صداهای ایجاد شده در حیوانات توسط قسمت‌هایی از مغز کنترل می‌شود که سیستم لیمبیک(

limbic

) و آمیگدال(

amygdala

) نامیده می شوند. بیشتر صداهای حیوانات در نتیجه تحریک هیجانی است. شایعترین صدایی که حیوانات در ابتدای زندگی ایجاد می‌کنند، ضجه جدا شدن از مادرشان است. این ابتدایی‌ترین شکل ارتباطات اجتماعی سیستم لیمبیک است.

به تعبیر استرنبرگ نخستی‌ها، به ویژه شمپانزه‌ها، نویدبخش‌ترین بینش را درباره زبان غیرانسانها به ما عرضه کرده‌اند. جین گودال(

Goodall

)کاوشگر مشهور شمپانزه‌های وحشی، جنبه‌های مختلف رفتار شمپانزه‌ها را مطالعه کرده که از آن جمله جنبه آواگری (

vocalizations

) است. گودال بسیاری از آنها را آشکارا ارتباطی تلقی می‌کند؛ اگرچه لزوماً آن را معرف زبان نمی‌داند. برای مثال شمپانزه‌ها فریادهای خاصی دارن

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.