پاورپوینت کامل اخلاق حکمرانی نبوی ۳۷ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل اخلاق حکمرانی نبوی ۳۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل اخلاق حکمرانی نبوی ۳۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل اخلاق حکمرانی نبوی ۳۷ اسلاید در PowerPoint :
شناخت اندیشه و سیره پیامبر اسلام(ص) به عنوان «انسان کامل» بویژه امروزه که فقدان الگوهای معنوی بشر معاصر را در هر جایی از جهان میآزارد، نه تنها برای پیروان آن حضرت که برای همه انسانها و بویژه نسل جوان که جویای آگاهی، شناخت و گزینش الگو هستند ضروری است.
شناخت اندیشه و سیره پیامبر اسلام(ص) به عنوان «انسان کامل» بویژه امروزه که فقدان الگوهای معنوی بشر معاصر را در هر جایی از جهان میآزارد، نه تنها برای پیروان آن حضرت که برای همه انسانها و بویژه نسل جوان که جویای آگاهی، شناخت و گزینش الگو هستند ضروری است. این ضرورت، فراتر از افراد، «جوامع» و مهمتر از همه، «نظامهای سیاسی» را نیز در بر میگیرد. زیرا از یک سو نظامهای سیاسی امروزی با اتکا به احکامی چون «قدرت، موجب فساد میشود و قدرت مطلق، موجب فساد مطلق (لوکس، ۱۳۷۰؛ ۳۶۵).» یا اینکه «سیاست آن است که «چه کسی میبرد؟ چه میبرد؟ چه وقت میبرد؟ و چگونه میبرد؟(Tansey, 1999:5)» و نظایر آن؛ در پی رسیدن به منافع خویش، به هر بهایی، هستند و از دیگر سوی، فقدان اسوه در عرصه سیاست یا «سرنوشت مشترک آدمیان» (جمشیدی؛ ۱۳۸۵: ۸۵) که نیاز به اقدامهای «مدبرانه، مسئولانه، آگاهانه، عاقلانه و مبتنی بر صیانت و رعایت شئون، مصالح و استحقاقها» دارد (همان)، بر اهمیت این مسأله میافزاید.
بر همین اساس، اندیشه و سیره پیامبر(ص) به صورتی هماهنگ، در بردارنده مهمترین مسائل هدایتی انسان در عرصه فردی و عمومی است که یکی از ابعاد مهم این میدان، عرصه «سیاست وحکومت» است. اما در این بعد، یعنی «سیاست» نیز آنچه از اهمیت برتری برخوردار است، این است که پیامبر خدا(ص) به عنوان یک رهبر سیاسی و دینی است که هم رسالت تأمین سعادت آدمیان را بر دوش دارد و هم رسالت ابلاغ دین خدا: «فبعثالله النبیین و مبشرین و منذرین و انزل معهم الکتاب بالحق لیحکم بین الناس…» (سوره بقره: ۲۱۳)
در نتیجه، رکن بنیادین سیاست آن حضرت فضیلتگرایی یا تکیه بر اخلاق و معنویت دینی یا خداگونه است که در این مختصر، مورد توجه قرار میگیرد.
در نگرش توحیدی رسولالله، اخلاق متعالی از اهمیت سرنوشتسازی برخوردار است. در اخلاق، سخن از شناخت نفس انسانی، قوا و عواطف زمینهساز خلق و خویها و مکارم عالی اخلاقی و چگونگی تحقق آنها در وجود آدمی به میان میآید. اما آنچه مهم است این است که پیامبر اسلام(ص)، خود، نوعی اخلاق یا اخلاقیات خاص را برای پیروان خود به ارمغان آورده است که در سایه آن بهزیستی و سعادت حقیقی فرد تأمین میشود. پیامبر اسلام(ص) فرمود: «انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق» (مجلسی؛ ۱۶/۲۱۰)
«اخلاق» در این نگاه، تمامی ابعاد زندگی انسان را در برخوردها، منشها، خلقها و خویها در برمیگیرد. به عنوان مثال، در نگاه اخلاقی اسلام، خصلت نرمخویی مورد نظر است. این است که قرآن خطاب به پیامبر(ص) میفرماید: «لوکنت فظاً غلیظ القلب لانفضوا من حولک: چنانچه تو ای پیامبرتندخوی و سنگدل میبودی همانا [مردم] از پیرامونت پراکنده میشدند.» (آل عمران: ۱۵۹)
بنیانهای فضیلتگرایی اخلاقی پیامبر(ص) در سیاست
– در چنین نگاهی، «تقوا و تهذیب»، معیار کنشها، افعال و اقدامها در عرصه سیاست است و سیاستمدار، مسئول و مدیر، قبل از هر چیز باید عادل، متقی و برخوردار از مکارم عالی اخلاقی باشد و اگر اینگونه نباشد به هیچ وجه شایستگی انجام وظیفه در میدان سیاست و امور عمومی مردم را ندارد. تکیه بر تهذیب نفس، تقوا و عدالت که از مهمترین بنیانهای اخلاقی است، در جهت ایجاد زندگانی سالم صورت میگیرد. زیرا از نگاه اسلام، زندگانی بدون اخلاق و معنویات، معنای حقیقی خود را ندارد و معیار برتری انسانها را تقوا تشکیل میدهد. پیامبر(ص) میفرماید: «ان اکرمکم عندالله اتقاکم و لیس لعربی علی عجمی فضل الا بالتقوی» (وهج الفصاحه: ۳۶)
– پیامبر اسلام(ص)، پیامبر رحمت و مهر است و اندیشه و سیره آن حضرت در برخورد میان انسانها بر اساس اصل رحمت و مهرورزی نسبت به همگان بنا شده است. مگر نه این است که آن حضرت میفرماید: «انما انا رحمئ مهداه: البته بدانید که من هدیه رحمتی به سوی شما هستم.» (بلاغی: ۱۵) یا میفرماید: «ارحموا فیالارض یرحمکم من فیالسماء: به ساکنین زمین رحم کنید تا اهل آسمان به شما رحمت آورند.» (همان: ۱۹)
– مراعات مدارا در برخورد با دشمن و مخالف و معارض: برای مثال پیامبر(ص) با بیانی روشن و آشکار میفرماید: «ابغض بغیضک هونا ما…عسی ان یکون جیبک یوماً ما: در دشمنی با دشمن خود مدارا پیشه ساز، زیرا امید است که روزی دوست تو گردد.» (همان:۱۴۱)
در اندیشه پیامبر(ص)، «دعوت»، دعوت به خیر، نیکی و ارزشهای متعالی است و راه آن نیز، نه کاربرد خشونت، بلکه «نصیحت و خیرخواهی»، «تذکر»، «انذار»، «بشارت»، «موعظه حسنه»، «حکمت» و «مجادله نیکوتر و عالیتر» است.
– سیره عملی پیامبر اسلام(ص) در برخورد با مردم نیز بیانگر این است که آن حضرت هیچگاه خشونت و زور را وسیلهای برای تحقق اهداف خویش قرار نداده است. لذا در سیاست آن حضرت، زور جایی ندارد، مگر در میدان جنگ و رزم رو در رو و در برخورد با دشمن آشکار و با برنامه اعلام شده و معین.
– دین اسلام، دینی است «الهی» که برنامهای برای زندگی انسان ارائه میدهد تا او را در جهت سیر الیالله قرار داده و به تأمین این جهانی و سعادت حقیقی(اخروی) برساند. بنابراین تحقق چنین امری با زور و تحمیل ناسازگار است.
– اسلام، دینی فطری است؛ به این معنا که مطابق با سرشت بشر و گرایشهای اوست؛ بنابراین نمیتواند تحمیل بر وجود او را بپذیرد؛ زیرا فطرت اسلام انطباق بر فطرت بشر دارد، پس نیاز به تحمیل عقیده، برایش باقی نمیماند. در نتیجه سیاستمدار و حکمران باید مطابق شأن انسانها با آنان رفتار کند.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 