پاورپوینت کامل دایرهالمعارف اسطورههای ایرانی ۳۱ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل دایرهالمعارف اسطورههای ایرانی ۳۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل دایرهالمعارف اسطورههای ایرانی ۳۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل دایرهالمعارف اسطورههای ایرانی ۳۱ اسلاید در PowerPoint :
آن دایرهالمعارف کامل آرمانی درباره اسطورههای ایرانی که استاد دکتر مهرداد بهار میخواست نوشته آید، همچون بسیاری دیگر از آرزوهای او در زمان حیاتش به سرانجام نرسید؛ ولی نهال آن کاشته شد. او معتقد بود که حماسهسرایی در ایران که ملهم از اساطیر کهن و میانه هند و ایرانی و گاه غیر ایرانی است، چنان زنده و پویا و زیبا، از دل اسطورهها پدید آمد، رشد کرد و به همت فردوسی شکل نهایی گرفت که امروز در همه جهان «شاهنامه» را به عنوان یکی از درخشانترین آثار ادبی بشری میشناسند.
بر لب بحر فنا منتظریم ای ساقی
فرصتی دان که ز لب تا به دهان این همه نیست
(حافظ)
آن دایرهالمعارف کامل آرمانی درباره اسطورههای ایرانی که استاد دکتر مهرداد بهار میخواست نوشته آید، همچون بسیاری دیگر از آرزوهای او در زمان حیاتش به سرانجام نرسید؛ ولی نهال آن کاشته شد. او معتقد بود که حماسهسرایی در ایران که ملهم از اساطیر کهن و میانه هند و ایرانی و گاه غیر ایرانی است، چنان زنده و پویا و زیبا، از دل اسطورهها پدید آمد، رشد کرد و به همت فردوسی شکل نهایی گرفت که امروز در همه جهان «شاهنامه» را به عنوان یکی از درخشانترین آثار ادبی بشری میشناسند.
وی در مقدمه کتاب پژوهشی در اساطیر ایران مینویسد: «مطالعه اساطیر یک قوم در همه ابعاد آن، ما را یاری میدهد تا تاریخ رشد و تمدن و فرهنگ آن قوم را بازشناسیم و نیز از آنجا که بسیاری سنتها و اعتقادات با وجود آنکه با روح دین و تمدن یگانه نیستند، سرسختانه باز میمانند و در درون عقاید امروزی ما نیز جای میگزینند، چه بسا چنین مطالعهای ما را به گوشههایی از آداب و عادت کهن خود که همچنان در میان ما زنده است، راهنما شود…
انسان راه درازی را که میان توحش و تمدن وجود دارد، یک شبه طی نکرده است و رسیدن به دین و ایمان و ستایش خدای یکتا به ناگهان پدید نیامده است. ذهن پیوسته جستجوگر انسان از آغاز در پی پاسخ گفتن به پرسشهای خود بوده است که: ما کیستیم؟ از کجا آمدهایم و به کجا خواهیم رفت؟ آیا این جهان، همههستی است یا از پس آن، جهانی دیگر و زندگانی دیگر وجود دارد؟..»۱
در این طرح، پژوهش اساطیر ایرانی در دو بخش انجام گرفت؛ بخش پیش از اسلام را استاد بهار در اثر دانشمندانه خویش به نام «پژوهشی در اساطیر ایران» فراهم ساخت. بخش بعد از اسلام را زندهیاد دکتر مهیندخت صدیقیان بر عهده گرفت و نخستین مجلد آن به نام «فرهنگ اساطیری ـ حماسی ایران به روایت منابع بعد از اسلام» با مقدمه استاد بهار در سال ۱۳۷۵ منتشر شد. محتوای این کتاب اساطیر دوره پیشدادیان بود. جلد دوم این فرهنگ دربارهکیانیان بود که بانوی فرهیخته به دیار باقی شتافت و کار ناتمام بماند و افسوس ماند و افسوس خارخار جگر آرام گرفت و کارهای ناتمامش چشم به راه کمال بودند.
از آذرماه سال ۱۳۷۸ که به اساطیر پیوست، به کارهای ناتمام آن عزیز پرداختیم و آنها را به سامان آوردیم. در این هفت سالِ هفت قرن توانستیم جلد دوم فرهنگ اساطیری را درباره کیانیان فراهم آوریم تا او چشم به راه آن نماند و بیاساید. برای فراهم کردن مطالب آن کوشیدهایم تا روش او را تا آنجا که میسر بود، ادامه دهیم و ریزهکاریهایش را به کار بندیم تا شرمسار نمانیم.
کیانیان
در پژوهشی در اساطیر ایران دکتر بهار آورده است: «خاندان کیان به دو دسته تقسیم میشود: از کیقباد تا کیخسرو، و از لهراسب تا پایان کار کانیان، که دسته دوم نیز از لهراسب تا بهمن مربوط به خاندان کیانی آسیای میانه و از اردشیر یا بهمن تا دارای دارایان مربوط به خاندان هخامنشی است.»
ظاهراً دسته دوم را به دسته نخستین جسباندهاند و در اساطیر کهن با کیخسرو و رفتن او به آسمان این دوره اساطیری به سر میرسیده است و درست به همین دلیل که او فرجامین شاه بوده است، بنا به اساطیر، در پایان جهان بازخواهد گشت و جاودانه به سلطنت جهان خواهد رسید؛ اما بعدها که دسته دوم را به دنبال دسته اول آوردند و به آن چسباندند، گشتاسب، شاه پایان جهان شد که سلطنت را از کیخسرو تحویل خواهد گرفت؛ ولی افسانههایی که در میان مردم وجود داشته و در شاهنامه نیز منعکس شده است، نشان میدهد که مردم برعکس روحانیان زردشتی، از گشتاسب راضی بودهاند و همچنین اسطوره سلطنت جاودانهکیخسرو را که پر از عدل و داد بوده است، پذیرفته و حفظ کردهاند.
در «گاهان» زردشت از گشتاسب (که به معنی دارنده اسب آمده است)، یاد شده و چنین بر میآید که شخصیتی تاریخی بوده است و از خاندان نوذریان که به دین زردشت میگرود و با نیرومندی برای گسترش دین میکوشد، ضمناً نسکی به نام او و ستایش او از زندگی و صفاتش نقل میشود.
در «یادگار زریران» نیز از
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 