پاورپوینت کامل گفتار در زیباییشناسی ۳۳ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل گفتار در زیباییشناسی ۳۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل گفتار در زیباییشناسی ۳۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل گفتار در زیباییشناسی ۳۳ اسلاید در PowerPoint :
از این دیدگاه بود که ارسطو اعلام کرد:سرچشمه زیبایی، علت زیبابودن یک چیز زیبا و حکایت چیستی زیبایی را، نه در آسمان که در زمین و در قلمرو تجربه باید جست. به نظر ارسطو رمز و راز زیبایی در «تناسب و هماهنگی اجزا»ست و یک چیز، یا یک کل بدان سبب زیباست کهاجزای تشکیل دهندهاش هماهنگ و متناسب باشد.
از این دیدگاه بود که ارسطو اعلام کرد:سرچشمه زیبایی، علت زیبابودن یک چیز زیبا و حکایت چیستی زیبایی را، نه در آسمان که در زمین و در قلمرو تجربه باید جست. به نظر ارسطو رمز و راز زیبایی در «تناسب و هماهنگی اجزا»ست و یک چیز، یا یک کل بدان سبب زیباست کهاجزای تشکیل دهندهاش هماهنگ و متناسب باشد.
بر طبق این دیدگاه اگر بپرسیم که: «زیباییچیست؟» پاسخ آن است که: زیبایی، تناسب و هماهنگی است؛ تناسب و هماهنگی اجزا. و اگر بپرسیم که: «چرا یکچیز زیباست؟» پاسخ آن است که: چون اجزای تشکیلدهنده آن، متناسب، موزون و هماهنگ است. بر این بنیاد پیکری زیباست که اندامهایش متناسب باشد؛ پیکرهای (مجسمهای) زیباست که اجزای آن متناسب باشد؛ آهنگی زیباست که عناصرش موزون باشد و…۱۱
ب) چیستی شعر
شعر، چنان که اشارت رفت، یکی از زیباییهای هنری یا یکی از هنرهای زیباست. زیبایی به عنوان جنس دارای انواعی است که یکی از آنها نوع شعر است. به بیان دیگر، زیبایی چنان که گاه درهیأت آواها و آهنگها متجلی میشود، گاه در هیأت الفاظ موزون جلوهگر میگردد. بر آن نیستم تا از حکایتشعر و از تعاریف آن ـ که بسیار سخن گفتهاند ـ سخن بگویم. تنها به ذکر این نکته بسنده میکنم که تعاریفشعر، جمله به دو تعریف باز میگردد: یکی، تعریف محتوایی که از دیدگاه فلسفی طرح میشود و شعر اینگونه تعریف میگردد: «کلام مُخیل (خیالانگیز)»؛ دوم، تعریف لفظی یا صوری که از دیدگاه ادبی بیانمیشود و شعر را این سان در قالب تعریف میریزد: «کلام موزون و مقفّی».
موزونیت، همان حکایت تناسب وهماهنگی است که شعر اگر شعر باشد، به ناگزیر، گونهای موزونیت، یعنی گونهای هماهنگی و تناسب در آن هست. به برکت علوم بلاغی (از عروض تا معانی و بیان و بدیع) نیز شعر به گونهای تناسب و هماهنگیمیرسد و بدین سان علوم بلاغی، به عنوان بخشی از زیباییشناسی و فلسفه هنر، مجال بروز ظهور مییابد واین خود حکایتی است که مجالی دیگر میطلبد و بحث آن در این مختصر نمیگنجد.
۲. بخش دوم، غزلهای سعدی، آیینه زیبایی
هر چند سعدی زیبایی معشوق خود را حد زیبایی دانسته است و سخندانی خود را حد سخندانی، اما کیست که نپذیرد و کیست که نداند غزلهای سعدی از دیدگاه زیباییشناسی، حد زیبایی نیز هست و پیداستکه شاعری هنرمند که سخنش حد سخندانی و زیبایی است، در زیباییشناسی و فلسفه هنر نیز صاحبنظراست و میتوان با تأمل و جستجو در سخن او نظریاتش را در فلسفه هنر بازیافت و بازشناخت و به تدویندیدگاههای او در فلسفه هنر پرداخت. در این مقال و در این مقاله، به جستجوی یکی از مسائل فلسفه هنر درغزلهای سعدی میپردازیم: مسئله ماهیت یا چیستی زیبایی و به عنوان نمونه به ذکر ابیاتی چند میپردازیم؛ ابیاتی که آیینه ماهیت زیبایی و بازنماینده چیستی زیبایی است.
پبش از آنکه به ذکر نمونهها بپردازیم، بایسته است تا بدین پرسش پاسخ دهیم که:با توجه به دیدگاههایمابعدالطبیعی و تجربی (علمی) در زمینه چیستی زیبایی و با عنایت به نظریات افلاطونی و ارسطویی دیدگاهشاعران ما کدام است؟ آنان کجا ایستادهاند و به کدام نظریه روی آوردهاند و بر کدام دیدگاه درنگ کردهاند؟پاسخ آن است که همان جا که حکمای ما ایستادهاند؛ یعنی که شیوه شاعران ما در اخذ و اقتباس دیدگاهها درزمینه چیستی زیبایی درست و راست به اخذ و اقتباس حکمای ما در این ابواب میماند.
توضیح سخن آنکه برطبق یک طبقهبندی، «زیبایی» و «خیر» دو ارزش مثبت است که یکی در «دانش اخلاق» مورد بحث قرار میگیرد و یکیدر «دانش زیباییشناسی» و این دو، ذیل عنوان کلی «ارزششناسی» قرار میگیرد. حکمای ما در طراحی نظریههای اخلاقی هم از دیدگاههای افلاطونی متأثر شدهاند و هم از دیدگاههای ارسطویی، مکتب اخلاقی؛ فیالمثل کتاب اخلاق ناصری گواه مدعای ماست و این گونه تأثّر و این گونه اخذ و اقتباس را در کار شاعرانمان در اخذ واقتباس دیدگاهها در زمینه چیستی زیبایی شاهد توانیم بود. چنین مینماید آنان، به ویژه سعدی، دیدگاه افلاطونی و ارسطویی در زمینه چیستی زیبایی را مکمل یکدیگر میدیدهاند. تأمّل در غزلهای سعدی، روشنگراین حقیقت است.
شاید بتوان به موضوع چنین نگریست که پدیدههای زیبا و به تعبیر دقیقتر پدیدههای هنریکه پرتوهای زیبایی مطلقند و هر ی
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 