پاورپوینت کامل تعلیم و تزکیه در کلام امام مجتبی(ع) ۲۱ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل تعلیم و تزکیه در کلام امام مجتبی(ع) ۲۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل تعلیم و تزکیه در کلام امام مجتبی(ع) ۲۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل تعلیم و تزکیه در کلام امام مجتبی(ع) ۲۱ اسلاید در PowerPoint :

شخصیت ملکوتی امام حسن مجتبی که کریم اهل بیت(علیهم الصلاه و علیهم السلام) در سیره و سنت و سریرت آن بزرگوار نهفته است. بیانات نورانی آن بزرگوار همانند قرآن در دو محور اصیل و اصلی دور می‌زند: یکی تعلیم و دیگری تزکیه.

شخصیت ملکوتی امام حسن مجتبی که کریم اهل بیت(علیهم الصلاه و علیهم السلام) در سیره و سنت و سریرت آن بزرگوار نهفته است. بیانات نورانی آن بزرگوار همانند قرآن در دو محور اصیل و اصلی دور می‌زند: یکی تعلیم و دیگری تزکیه.

چون جامعه انسانی را اندیشه و انگیزه اداره می‌کند، انسان موجودی است که متفکر و مختار است با برخی از شئونش می‌اندیشد و با برخی از آن اندیشه‌ها را پیاده می‌کند. اگر این دو شأن انسانی اصلاح بشود، تمدن راستین اسلام که در تدین او نهفته است، عملی خواهد بود.

اصرار قرآن کریم بر تعلیم و تزکیه بر همین مبناست. انسان نه بیش از این دو شأن شأنی دارد و نه شئون او کمتر از این دو شأن است؛ یعنی می‌اندیشد و برابر آن اندیشه‌اش اراده، نیت، اخلاص و عمل دارد. این تعلیم و تزکیه از همین مجراست. تعلیم مقدمه تزکیه است و تزکیه مقدم بر تعلیم.

آنچه در قرآن کریم به صورت تعلیم و تزکیه یاد شده است، در سخنان نورانی امام حسن مجتبی(ع) طبق نقل ثقه‌الاسلام کلینی(ره) چنین آمده است آن حضرت فرمود: «کونوا أوعیه العلم و مصابیح الهدی».۱

یعنی شما ـ امت اسلامی ـ نه تنها به طرف علم و به سراغ علم بروید، نه تنها عالم و دانشمند باشید، بلکه ظرفیت وجودی شما ظرف علم باشد؛ وعای دانش باشید، در هویت شما غیر دانش چیزی جا نگیرد، فسون و فسانه را به جانتان راه ندهید، اسطوره و قصه‌های غیر کارآمد را در حریم جانتان جا ندهید. وقتی عالم شدید، جانتان ظرف دانش شد، بکوشید با این دانش و با عمل کردن این دانش، مصباح هدایت باشید و چراغ فروزان هدایت و راهنمایی دیگران، تا نه بیراهه بروید، نه راه کسی را ببندید.

بخشی از دین دعوتی به فراگیری علم می‌کند که: «اُطلبوا العلم»۲ یا «طلب العلم فریضه»۳ از نظر زمان و زمین تمام عنصرها را محفوف به علم کرده است؛ چه فرمود؟ از نظر زمین تا به چین بروید، عالم بشوید؛ از نظر زمان هم فرمود اگر برای فراگیری علم احقابی از عمر را بگذرانید، بجاست؛ این اصل اول که «طلب العلم فریضه».

سه علم اصلی

اصل دوم آن است که چه علمی را فرا بگیریم؟ حوزه‌ها و دانشگاهها در محور چه علومی دور بزنند؟ سه علم را به عنوان علوم اصلی ذکر فرمود که هر کدام از اینها زیر مجموعه فراوانی دارند. فرمودند: « انما العلم ثلاثه آیهٌ محکمه، أو فریضهٌ عادله، أو سنهٌ قائمه».۴ این سه علم زیر مجموعه فراوانی دارد که بنا بر این حوزه‌ها و علما و دانشوران دانشگاهها باید این سه علم را محور اصلی قرار بدهند که مربوط به هویت انسان است.

بعد از اینکه این علوم فرا گرفته شد و نیروی اندیشه تأمین شد و ظرفیت اندیشه به کمال و تمام رسید، انسان موظف است اینها را پیاده کند. مسئله اراده، نیت، تصمیم، عزم کاملاً جدا از مسئله تصور و تصدیق و جزم است. جزم برای عقل نظری عزم برای عقل عملی؛ عقلی که «عُبد به الرحمن و اکتسب به الجنان».۵

«عقل عملی» مسئول اراده و نیت و اخلاص و تصمیم و قصد است؛ «عقل نظر

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.