پاورپوینت کامل گریز اسطوره از استدلال ۳۵ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل گریز اسطوره از استدلال ۳۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل گریز اسطوره از استدلال ۳۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل گریز اسطوره از استدلال ۳۵ اسلاید در PowerPoint :

رولان بارت یکی از نظریه‌پردازان بزرگ نیمه دوم قرن بیستم محسوب می‌شود. او سخنوری بزرگ و جدل کننده‌ای کم‌نظیر است که روشنفکری اروپا را بویژه در دهه‌های ۵۰ تا ۸۰ نمایندگی می‌کند. خاستگاه اصلی بارت بیش از هر چیز نشانه‌شناسی است اما آثار وی از مهم‌ترین مراجع در حوزه روایت‌شناسی، بینامتنیت و مطالعات فرهنگی به شمار می‌رود. وی از شخصیت‌های کانونی حلقه «تل کل» است، حلقه‌ای که به نوبه خود تأثیرات فراوانی بر جامعه علمی فرانسه و اروپا در دوره ساختارگرایی بویژه «ساختارگرایی باز» گذاشت.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی و از اعضای حلقه نشانه‌شناسی ایران

رولان بارت یکی از نظریه‌پردازان بزرگ نیمه دوم قرن بیستم محسوب می‌شود. او سخنوری بزرگ و جدل کننده‌ای کم‌نظیر است که روشنفکری اروپا را بویژه در دهه‌های ۵۰ تا ۸۰ نمایندگی می‌کند. خاستگاه اصلی بارت بیش از هر چیز نشانه‌شناسی است اما آثار وی از مهم‌ترین مراجع در حوزه روایت‌شناسی، بینامتنیت و مطالعات فرهنگی به شمار می‌رود. وی از شخصیت‌های کانونی حلقه «تل کل» است، حلقه‌ای که به نوبه خود تأثیرات فراوانی بر جامعه علمی فرانسه و اروپا در دوره ساختارگرایی بویژه «ساختارگرایی باز» گذاشت.

از نظر بارت، زبان محور و کانون اصلی نشانه و نشانه‌شناسی قلمداد می‌شود. وی نظام‌های دیگر نشانه‌ای را نیز با الگوی زبانی مورد بررسی و مطالعه قرار می‌دهد. این نگاه در امتداد نظر سوسور مطرح می‌شود. همچنین بارت به دنبال یلمسلف به دلالت‌های ضمنی علاقه‌مندی خاصی نشان می‌دهد و این توجه به وی امکان می‌دهد تا بهتر بتواند ادبیات، هنر و تبلیغات و حتی کتاب مقدس را مورد بررسی قرار دهد. در واقع با مقالات بارت بود که نشانه‌شناسی به سوی مسائل اجتماعی و بویژه رسانه‌ها سوق پیدا کرد. در این مقاله قصد داریم اسطوره از نظر بارت را بررسی کنیم. در واقع اسطوره‌شناسی‌ای که با منطق نشانه‌شناسی انجام می‌شود.

بارت برای تعریف اسطوره به فرهنگ لغات مراجعه نمی‌کند بلکه می‌کوشد تا اسطوره را در کنش‌های اجتماعی و دلالت‌پردازی‌های زبانی معنا کند. وی، خود بر این موضوع و خرده‌ای که برخی بر او گرفته‌اند، آگاهی دارد و به همین خاطر هنگامی که از اسطوره تعریف تازه‌ای ارائه می‌دهد، می‌نویسد: «ضمن اعتراض، هزار معنا از اسطوره را به من یادآوری خواهند کرد اما من در پی تعریف «چیزها» و نه «کلمات» بوده‌ام.» (

Barthes 1957 p181

) همین گذر از «کلمات» و رفتن به سوی «چیزها» و کنش‌ها، از متن‌ها به سوی واقعیات است که کمک می‌کند تا بارت بتواند دلالت‌های پنهان را از درزهای دلالت‌های آشکار مشاهده نماید و حرف‌های تازه و نظرات تازه‌ای را مطرح کند. بارت همواره در جست‌وجوی درزهای موضوعات خود است تا بتواند با شکل شکنی (واسازی از نظر دریدا) تصویر پنهان پدیده‌ها را بشناسد و بشناساند.

در این رابطه لازم است یادآوری شود که خاستگاه بارت نشانه‌شناسی است و وی با یک نگرش نشانه‌شناسانه به اسطوره می‌پردازد.

کارکردهای اسطوره

اسطوره می‌تواند با توجه به نظریه‌های گوناگون کارکردهای متفاوتی داشته باشد. اسطوره‌ها بیانگر بسیاری از ویژگی‌های یک قوم و ملت هستند و در واقع یکی از مؤثرترین و مطمئن‌ترین روش‌ها برای مطالعه باورها و آرزوها، کشش‌ها و گرایش‌های یک جامعه و فرهنگ محسوب می‌شوند. اما در اینجا پرسش بر سر کارکردهای اسطوره از دیدگاه اسطوره- نشانه‌شناسی بویژه اسطوره‌شناسی بارت است. این اسطوره‌ها به چه کار می‌آیند؟ چه کارکردی در سطح فردی یا اجتماعی برعهده دارند؟ چرا بخشی از نیروی جامعه مصروف خلق یا ترویج اسطوره‌ها می‌شود؟ در اینجا تلاش می‌شود تا این قصدمندی‌ها را به همراه بارت مورد توجه قرار دهیم.

۱- تبدیل تاریخ به طبیعت

یکی از کارکردهای اصلی اسطوره در نظر بارت تبدیل تاریخ به طبیعت است. وی با صراحت می‌نویسد: «اسطوره، تاریخ را به طبیعت تبدیل می‌کند.» (ص ۵۶) اما چنین تبدیلی چه معنایی دارد و چه تأثیری به جای می‌گذارد. بارت ادامه می‌دهد: «تاریخ انسانی و فقط تاریخ انسانی است که قانونمندی زندگی و مرگ زبان اسطوره‌ای را تعیین می‌کند. اسطوره‌شناسی چه در مورد زمان‌های دور و چه امروز، نمی‌تواند بنیاد دیگری جز تاریخ داشته باشد؛ زیرا اسطوره گفتاری است برگزیده تاریخ. اسطوره نمی‌تواند برخاسته از طبیعت باشد.» (بارت ۱۳۷۵ ص ۳۱) چنانکه ملاحظه می‌شود در این دیدگاه اسطوره عنصری تاریخی است یعنی سرشتی تاریخی دارد اما می‌خواهد خود را طبیعی نشان دهد. به طور اساسی، اسطوره مانند یک دستگاه تبدیل کننده عمل می‌کند یعنی پدیده‌هایی را که مورد توجه قرار می‌دهد، از تاریخ به طبیعت دگرگون و دگردیس می‌کند.

بنابراین، اسطوره‌ها درصدد طبیعی جلوه دادن عناصری غیرطبیعی هستند و عواملی برای نیل به اهداف سیاسی و اجتماعی گردیده‌اند. اسطوره برای اینکه بتواند به کارکردهای خود دست یابد، از زبان بهره می‌برد و برپایه زبان شکل می‌گیرد و با استفاده از آن به صورت خزنده خود را بخشی طبیعی همانند زبان می‌نمایاند در حالی که اسطوره ویژگی‌های زبان را ندارد. بارت این بهره‌گیری اسطوره از زبان را با شدت و تندی به دزدی از زبان مقایسه می‌کند.

دگردیسی از تاریخ به طبیعت تحولی مهم محسوب می‌شود زیرا یک پدیده برساخته و مقید را به یک پدیده خودساخته و آزاد تبدیل می‌کند. تاریخ به زمان، گفتمان و جامعه ت

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.