پاورپوینت کامل علم و دین ۵۴ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل علم و دین ۵۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل علم و دین ۵۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل علم و دین ۵۴ اسلاید در PowerPoint :

الیاده (۱۹۰۷ـ ۱۹۸۶) از اسطوره‌شناسان و دین‌پژوهان نامدار است که مقالات بسیاری در زمینه تاریخ و تطبیق ادیان و فرهنگ عامیانه و نیز چند داستان قابل توجه نوشته و به تدریس در اغلب دانشگاههای اروپا پرداخته است. وی بر آن بود که دین نقش مستقلی در زندگی بشر دارد؛ بنا بر این باید حوزه دین را به طور مستقل در نظر گرفت و ماهیتش را نباید با امور دیگری مانند جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، زبان، اقتصاد، هنر و غیره تبیین کرد. او یهودیت و مسیحیت را عامل پیدایش فلسفه‌های سکولار می‌دانست و می‌گفت: عقاید یهودی ـ مسیحی موجب شد که روند تفکر مدرن به تاریخی‌گری و سکولاریسم بینجامد. از آثار اوست: تاریخ ادیان، باورها و عقاید دینی، سیاحت معنوی، مقدس ونامقدس(ماهیت دین)، سرویراستاری دایره‌المعارف دین، ولادت عارفانه، منشأ عرفان هندی، رؤیاها و رمزها، اسطوره و نماد، چشم‌اندازهای اسطوره و… آنچه در پی می آید، بخشی ازکتاب «دین‌پژوهی» است که به همت پژوهشگاه علوم انسانی چاپ شده است.

اشاره: الیاده (۱۹۰۷ـ ۱۹۸۶) از اسطوره‌شناسان و دین‌پژوهان نامدار است که مقالات بسیاری در زمینه تاریخ و تطبیق ادیان و فرهنگ عامیانه و نیز چند داستان قابل توجه نوشته و به تدریس در اغلب دانشگاههای اروپا پرداخته است. وی بر آن بود که دین نقش مستقلی در زندگی بشر دارد؛ بنا بر این باید حوزه دین را به طور مستقل در نظر گرفت و ماهیتش را نباید با امور دیگری مانند جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، زبان، اقتصاد، هنر و غیره تبیین کرد. او یهودیت و مسیحیت را عامل پیدایش فلسفه‌های سکولار می‌دانست و می‌گفت: عقاید یهودی ـ مسیحی موجب شد که روند تفکر مدرن به تاریخی‌گری و سکولاریسم بینجامد. از آثار اوست: تاریخ ادیان، باورها و عقاید دینی، سیاحت معنوی، مقدس ونامقدس(ماهیت دین)، سرویراستاری دایره‌المعارف دین، ولادت عارفانه، منشأ عرفان هندی، رؤیاها و رمزها، اسطوره و نماد، چشم‌اندازهای اسطوره و… آنچه در پی می آید، بخشی ازکتاب «دین‌پژوهی» است که به همت پژوهشگاه علوم انسانی چاپ شده است.

***

اگر انسان چنان‌که داروین در دو فرصت مختلف بیان کرد، جز حاصل اتفاقی نیروهای کر و کور نیست، آیا می‌توان فکری علمی یا غیرعلمی در باب چیزی کرد که واقعاً از سطح و حد رویدادها و روندهای اتفاقی فراتر رود؟ در این صورت آیا تلاشهای اخلاقی انسان، وجدان او، حس عدالت‌جویی و عدالت‌خواهی‌اش و احساس گناهش، سرسپردگی‌اش در قبال سرنوشت و مساوات انسانی، می‌تواند فقط یک تعبیه صلاح‌اندیشانه باشد که فقط به نفع فرد، ملت و نژاد نیرومند(تر) است؟

در روزگار ما طرفداران وجود هوش و حیات در ماورای زمین و در کیهان درندشت، در باب این‌گونه مسائل به کلی ساکت‌اند. اینان یکی از گروههای عمده‌ای هستند که مدعی‌اند بی‌همتایی ذهن انسان از نظر علم مردود شناخته شده است. دو گروه دیگر، غالباً متشکل از زیست ـ شیمیدانها و کامپیوترشناسان هستند. همه این گروهها، هدف حمله و هشدار سر آندرو هاکسلی۱ ـ رئیس انجمن علمی سلطنتی (رویال سوسایتی) ـ هستند که در نوامبر ۱۹۸۰م به همکاران داروین‌گرای خود هشدار داد که به تردستی و ترفند پناه برده‌اند؛ چرا که به اصطلاح «ماست‌مالی» کردن مسأله منشأ حیات و پیدایش شعور یا آگاهی را حل آن تصور می‌کنند!

دینی که عمدتاً آمیخته با احساسات و زیبایی‌شناسی است، هدف همسان‌سازی علمی و فروکاهشی انسان نیست که مطلوب ایدئولوژی لیبرالیسم سرمایه‌دارانه که ناظر به نوعی لذت‌گرایی است. صراحت ایدئولوژی مارکسیستی، که خود به نوعی گرفتار علم‌زدگی است، که دین را به تعبیر خود مارکس «افیون عامه مردم» می‌داند، برای مسیحیت جزمی تهدیدی به شمار نمی‌آید؛ که به خاطر همین ارعاب و تهدیدها، هر چه اصول‌گراتر می‌شود.

نسبیت اخلاقی که جزء لاینفک لیبرالیسم سرمایه‌دارانه است، علاقه هر چه کمتری به حساسیتهای دینداران راستین در جامعه معاصر غربی نشان می‌دهد و بدین‌سان، مؤلف مقاله «همگامی با انقلاب ژنتیک» (مجله نیویورک تایمز، ۱۶ نوامبر ۱۹۸۴ م)، از قول یک متخصص ژنتیک، بی‌هیچ تزلزل و تشویشی نقل می‌کند: «اخلاقیات، همپای زمان تغییر می‌کند. آنچه را ما امروز ناپذیرفتنی می‌یابیم، چه بسا برای نسلهای آینده مطلوب و مقبول باشد.» جامعه روشنفکرانه که به طرز روزافزونی علمی‌تر می‌شود، اضمحلال ارزشهای مطلق اخلاقی و دینی را پس از گذشت عصر ویکتوریا، عادی و مسلم می‌گیرد و دیده بصیرت ندارد که «اجماع اجتماعی» که تنها شالوده اصلی فرهنگ است، راه را برای فرا رسیدن «آنارشیسم» هموار می‌سازد. آری، از آنجا که تکنولوژی علمی، ابزار ویرانگری را هر چه آسانتر تهیه می‌کند و در دسترس قرار می‌دهد، آب به آسیاب آنارشیسم می‌افتد.

علم‌زدگی نه برای این مسأله و نه برای مسأله جهانسوزی هسته‌ای پاسخی ندارد، تا چه رسد به مسأله داشتن صلابت اخلاقی کافی برای از نظر به عمل درآوردن آن پاسخ مفروض. دینی که بنیادش بر زیبایی‌شناسی باشد، در این زمینه همان‌قدر فاقد کارآیی و غیرمؤثر است. اینکه محافل اصالت علمی دین را به خاطر جزمیتش، تنها تهدید موجود نسبت به اهداف و «آزادیها»یش می‌بینند (تهدیدی که آنان همواره با تهدید کمونیسم بین‌الملل جزمی برابر می‌گیرند)، بسیار منطقی است؛ اما اینکه تعارض و کشمش آنان با مسیحیت جزمی مدتها تعارض بین پاورپوینت کامل علم و دین ۵۴ اسلاید در PowerPoint شمرده می‌شده است،‌آنقدرها منطقی نیست.

در عمل، علم مورد بحث، علمی است که به صورت یک دین درآمده است که «اصالت علم» یا «علم‌زدگی» (سیانتیسم) نام دارد، و بسیار خوب از عوارض طبیعی‌اش آگاه است؛ هرچند همواره این آمادگی را ندارد که رنگهای حقیقی‌اش را نشان بدهد. دین مورد بحث، عبارت از هر دینی نیست و مطمئناً عبارت از روایتهای لیبرال دین نیست، بلکه فقط مسیحیت جزمی است. «اصلاح‌ناپذیری» آن در چشم مخالفانش، بزرگترین گناه و عیب آن است.

از دید جان هنری نیون که راسخ‌ترین تحلیل‌گر آن در عصر جدید است، «اصلاح‌ناپذیری» آن،‌ بزرگترین حسن آن است. دین تا آنجا که از فقدان کامل رسالتش در زمینه تصمیم‌گیری در باب امور واقع تجربی و اندازه‌گیری‌های مشابه آن آگاه است،‌ از هرگونه تعارض جدی با علم، مبرا خواهد ماند؛ ولی چه از آن آگاه باشد و چه نباشد، جهان‌نگری‌اش که از نظر تاریخی و فرهنگی به ارث برده و هنوز هم نزد متکلمان راسخ‌العقیده‌اش مقبول است، جهان‌نگریی است که فقط در محدوده آن علم خلاق می‌تواند حتی در قرن بیستم باقی بماند و پیش برود.

چشم‌انداز قرن

تحلیل علم در قرن بیستم، درست به تحلیل پاورپوینت کامل علم و دین ۵۴ اسلاید در PowerPoint بر محور مباحث بنیادین شناخت‌شناسی مربوط می‌شود. مواضعی که در مورد این مباحث گرفته می‌شود، مستقیماً ناظر به ارج‌گذاری هر جنبه خاص از همکنشی بین پاورپوینت کامل علم و دین ۵۴ اسلاید در PowerPoint در زمانه ماست. از نظر هر پژوهنده علم که توجه خود را معطوف به علم قرن بیستم کرده است، پیشرفت علم عمدتاً در اکتشافات فضایی، انرژی اتمی و میکروتکنولوژی نیست؛ بلکه به ظهور یک جهان‌شناسی که از نظر علمی صحیح و سالم است و برای نخستین بار در تاریخ علم رخ نموده است، توجه بیشتری معطوف دارد.

چنین پیش درآمد و ظهوری، با تدوین و تنسیق پیامدهای جهان‌شناختی «نسبیت عام» از سوی اینشتاین در سال ۱۹۱۷ رقم زده شد. تا پیش از آن، جهان‌شناسی، علمی یا اسمی بی‌مسما بود؛ چرا که فقط با بخشی از کیهان سر و کار داشت، فی‌المثل منظومه شمسی و کهکشان راه شیری، یا اسیر احکام متناقض نما و ناقض غرض بود؛ فی‌المثل مفهوم جهانی اقلیدسی همگن و بی‌نهایت، که به آن جهان نیوتونی می‌گویند، هرچند که خود نیوتون چنین نظر و نظرگاهی نداشت.

جهان‌شناسی علمی در طی پنجاه سال اخیر، به حوزه گسترده‌ای از پژوهش بدل شده است که در آن پژوهیدن ستارگان و کهکشانها، ربط و پیوندی تنگاتنگ با فیزیک ذرات بنیادین دارد. در پس و پشت آن پژوهش، این اعتقاد نهفته است که می‌توان به نحو معنی‌داری در باب کل اشیای همکنش، یا جهان سخن‌ گفت؛ و این تا حدودی ناشی از آن است که در کار اینشتاین، جهان به صورت موجودیتی با ویژگیهای بسیار اختصاصی و فراگیر رخ نموده است.

این برابر است با رد و تخطئه موضع‌ کانتی که در آن، دین تا سطح احساسات صرف که به هر حال عملاً مهم است، تنزل داده شده است؛ زیرا طبق نظر کانت، تصور جهان به عنوان «محصولی ناخواسته که از رهگذر اشتیاق مابعدالطبیعی عقل، پدید آمده»، نمی‌تواند همچون شالوده استنتاج عقلانی برای اثبات وجود

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.