پاورپوینت کامل از غدیر محبت تا غدیر ولایت ۹۱ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل از غدیر محبت تا غدیر ولایت ۹۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۹۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل از غدیر محبت تا غدیر ولایت ۹۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل از غدیر محبت تا غدیر ولایت ۹۱ اسلاید در PowerPoint :

نه عقل برهانی می‌پذیرد و نه در سرشت فطری و باور قلبی هیچ انسانی می‌گنجد که خدای جهانیان توام با هدایت به همه هستی آفرینش همراه با پرورش عطا کرده، دین این تحفه آسمانی که انبیا و اوصیای فراوانی در راه آن تا سر حد شهادت تلاش داشتند و نیز جامعه دین مدار و شریعت محور و حتی یک انسان را به خویشتن خویش وانهاده و در این دریای متلاطم تنها گذاشته باشد

نه عقل برهانی می‌پذیرد و نه در سرشت فطری و باور قلبی هیچ انسانی می‌گنجد که خدای جهانیان توام با هدایت به همه هستی آفرینش همراه با پرورش عطا کرده، دین این تحفه آسمانی که انبیا و اوصیای فراوانی در راه آن تا سر حد شهادت تلاش داشتند و نیز جامعه دین مدار و شریعت محور و حتی یک انسان را به خویشتن خویش وانهاده و در این دریای متلاطم تنها گذاشته باشد

غدیر موهبتی الهی و عطیه‌یی آسمانی برای جامعه‌یی است که از شمیم رسالت بهره برده و سقایت باغ رسالت را با ماء معین امامت پذیرفته است، اصرار حضرت الهی بر اساس آیات قرآنی و ابرام جناب نبوی(ص) بر پایه احادیث نورانی نشانگر ضرورت این جایگاه و اهمیت این پایگاه است. جریان انحرافی و غاصبانه سقیفه که به هنگام ارتحال پیامبر اکرم(ص) اتفاق افتاد ناگوارترین حادثه و تلخ‌ترین سانحه درجهان اسلام بود که ضمن منشا حوادث سخت و مبدا سوانح دشوار دیگر، حرارت و مرارت آن از صدر اسلام تاکنون در ذایقه امت اسلامی استمرار داشته و دارد و تنها رافع این تلخی و زداینده این شومی بر اساس آموزه‌های وحیانی، قیام قائم(ع) و ظهور تنها حجت باقی مانده الهی حضرت بقیـ[‌الله‌الاعظم(ع) است.

گرچه دانشمندان طوایف اسلامی برای حقانیت مکتب فکری و عقیدتی خویش و بطلان باورها و معتقدات دیگران تلاش‌های فراوانی کردند، لیکن همواره در چکاک گفت‌وگوها و در تصادم نزاعات علمی، ابتدای گروه‌های ناتوان فکری و اقشار بی‌‌رمق فرهنگی در معرض آسیب‌های جدی قرار می‌گیرند که این خود آغاز تمامی جدال‌ها و شروع همه خصومت‌هاست که باورها، گفتارها، رفتارها و کردارهای عموم جامعه به‌گونه بسیار آزاردهنده و ناهنجار رخ نموده و نمایان می‌گردد. بزرگ‌ترین نگرانی و عمده‌ترین دغدغه رسول اکرم(ص) در طول دوران رسالت بیست و سه ساله‌اش همانا کیفیت بقا و نحوه ماندگاری دینی است که اکنون با اسلام محمدی به کمال و تمام خویش رسید و تمام جهدها و همه مجاهدت‌های انبیای پیشین و اوصیای گذشته در این فطرت به بار نشست و به بهترین شکل و زیباترین سیما در اختیار بشر قرار گرفت؛ عصاره کتب و خلاصه صُحف آنها در قرآن کریم و لب وچکیده وحی‌شان در وحی نبوی(ص) بلکه به نوعی برتر و کامل‌تر منجلی گشت. آیا چگونه این دین از اهل تحریف و امت نبوی(ص) از آل انحراف محفوظ و به چه صورت اسلام و ملت آن از کینه انتقامجویان و حقد تبهکاران در امان بماند؟ و این همه تلاش و کوشش رها و گسیخته نگردد؟ رسول گرامی(ص) به امر الهی در سال دهم هجری در سفر پیروزمندانه، فوق‌العاده و ماندگار خود در حجـ[‌الوداع، استثنایی‌ترین نوع ابلاغ و رساترین گونه تبلیغ را رقم زد و حماسه بی‌مانند غدیر را به زیبایی تمام آفرید و بر جریده عالم ولایت شخصیت نخست بعد از خود یعنی امیرالمومنین(ع) را به زیبایی و شکوه‌مندی تمام اعلام کرد و با سخنرانی و خطبه همیشه جاوید خود در وادی غدیر ولایت حضرت علوی(ع) و اولاد معصومینش را بر صحنه عالم و بر صفحه دل یکایک انسان‌ها تا روز قیامت نگاشت به‌گونه‌یی که برای هیچ یک جای شک و محل تردید باقی نماند و برای همیشه اسلام و جامعه اسلامی در پناه قرآن کریم و عترت عظیم، بیمه و در مامن امن الهی مستقر گردید.

اما افراد دنیا طلب و گروه مقام خواه که همواره در برابر حق طلبان و عدل جویان بوده و می‌باشند با فاجعه غصب خلافت و حادثه غارت ولایت تمام ریسیده‌ها را رشته و تمام بافته‌ها را پنبه کردند… کاللذی نقضت غزل‌ها…

صاحب این قلم بنا ندارد، دراین نوشتار تاریخ را باز‌خوانی و تکرار را مکرر کند زیرا بی‌حد و حصر در این رابطه گفته‌ها و نوشته‌ها فراوان است بلکه معتقد است که با گشوده شدن فضای اندیشه و گفت‌وگو و گسترش مذاکرات علمی و توسعه مناظرات دینی و فرهنگی، مجال بیان عالمانه و تبیین حکیمانه، مهیا و آماده گشته و وعده‌گاه تحقق آیه کریمه، «فبشر عباد اللذین یستمعون القول و یتبعون أحسنه» فرا رسیده است. به عبارت دیگر میدان حضور عالمان و ظهور فرزانگان فسحت یافته تا با اظهارنظرات عالمانه و ارایه آرای حکیمانه، حقایق نهفته در سینه‌ها آشکار و واقعیت‌های نهان شده در دفینه‌ها هویدا شود. گفتنی است که این فضا تا یکی دو دهه گذشته خصوصا در جوامع وامانده از پیشرفت فکری و توسعه فرهنگی تماما در اختیار قدرت و تحت اراده ثروت بود و مجالی برای اظهارنظر و ارایه رای وجود نداشت، در طول تاریخ چه زبان‌ها زبون و چه قلم‌ها قلم شده بود به‌گونه‌یی که اگر شخصی بیانی در صحنه یا بنانی بر صفحه داشت ماجرای او با حبس و زجر آغاز و با تهمت و افترا به میانه و با قتل و غارت به انجام می‌رسید.

اکنون بخشی از این امکان و پاره‌یی از آن فرصت، به برکت علم و فناوری و با وجود میل سیاست‌بازان و تمایل زورمداران، در اختیار طبقات جامعه قرار گرفته، امید که فرصت پیش آمده و امکان فراهم گشته به بهانه‌های واهی و توهمات سراهی نسوزد و از دست نرود.

در باب فلسفه غدیر مطالب فراوانی در طول تاریخ به ثبت رسیده اما در کوتاه کلام اینکه هرگز نمی‌توان تصور کرد که انسان در کهکشان بی پایان هستی، موجودی رها و بی‌سامان باشد، بلکه کمترین تامل در عالم و آدم نشانگر جایگاه والای انسان در پهن‌دشت‌دار وجود و گستره سرای شهود است که راهی بس روشن فراروی او و هدفی بس والا فراسوی اوست.

نیاز به راهبری الهی و افتقار به هدایتگری آسمانی برای انسان بسیار واضح و کاملا باهر است، انسانی که فرشتگان الهی به اِفساد حرث و اِهلاک نسل او فتوا داده و باری‌شان آنها را به ظلوم و جهول بودن توصیف کرد، کی و کجا می‌تواند بدون راهبر و سِوای رهنما یله و رها باشد؟

انسان طبیعت‌گرا که برای دستیابی به اغراض حسی و مقامات وهمی از هیچ امری فروگذار نکرده بلکه به‌شدت دنبال تامین منافع دنیوی و تتمیم مقاصد مادی خویش است، هیچ مانعی در سر راه خویش نمی‌بیند که او را از لذت جویی و کامروایی باز دارد، زیرا نه به فطرت، این ودیعه الهی و نه به عقل، این موهبت ربانی و نه به پیامبر، این هدایتگر سبحانی، به هیچیک از این دست امور باور ندارد تا او را در جاده اعتدال قرار داده و از هبوط چپ و سقوط راست برهاند، بلکه هرآنچه از حس و وهم و خیال از سویی و شهوت و غضب از سوی دیگر در اختیار دارد او را به بهره افزون‌تر و لذت بیشتر فرامی‌خواند. بدیهی است که چنین انسان سرکشی که طغیان کسب او و عصیان پیشه اوست هیچ تهدیدی را در جهان مشاهده نمی‌کند که برای دفع آن به سلاحی متمسک و برای زدودن آن به صلاحی متوسل شود و بر فرض احساس ِچنین تهدیدی هیچ پایگاهی را در جهان نمی‌شناسد تا با تکیه بر آن بتواند خویش را در مقابل حوادث توفنده و سهمگین آن ناجیانه بیرون جهاند و فائزانه رها گرداند.

نه عقل برهانی می‌پذیرد و نه در سرشت فطری و باور قلبی هیچ انسانی می‌گنجد که خدای جهانیان که بر اساس قاعده خلقتِ توأم با هدایت [ ربنا اللذی اعطی کل شیءٍ خلقه ثم هدی ] به همه هستی آفرینش همراه با پرورش عطا کرده، دین این تحفه آسمانی که انبیا و اوصیای فراوانی در راه آن تا سر حد شهادت تلاش داشتند و نیز جامعه دین مدار و شریعت محور و حتی یک انسان را به خویشتن خویش وانهاده و در این دریای متلاطم تنها گذاشته باشد، بلکه همواره نبی‌ای یا امیری بیرونی و فطرت و عقلی درونی برای او مقرر داشته تا در خلوت و جلوت او را همراه باشند و از درون و بیرون با او مصاحبت کنند.

شایان ذکر است، مکاتب تولیدی بشر که از مغرب‌زمین سرزده یا از مشرق زمین نضج کرد که بر عقلانیت اصرار می‌ورزند یا اخلاق‌گرایی را آرمان جامعه بشری معرفی کرده و آن را نجات بخش و هدایتگر می‌خوانند، ضمن اینکه در درون آنها تناقضات آشکار کم نیست، هرگز نمی‌تواند مبنای ساخت جامعه‌یی باشد که طبیعت و سرشت افراد آن جامعه با طغیان پایه‌ریزی شده و هر لحظه تفرعن طاغی از درون و شیطنت یاغی از بیرون انسان‌ها را تهدید می‌کند.

البته تردیدی نیست، عقلانیتی که ریشه در باورهای نهفته در جان داشته یا اخلاقی که بن مایه‌های خود را از دل دفینه‌های ایمانی بر می‌گیرد مطمئنا توان صیانت بخشی و بهبودی وضع انسان نفس‌گرا را دارد.

از روشن‌ترین مواردی که رسول رحمت و پیام آور عزت(ص) در مسیر رشد و تعالی انسان هدایتگری کرد و اخبار غیبی و اسرار نهانی را به امر الهی به ارمغان داد خطبه غدیریه آن حبیب خداست که در فرازی از آن این‌گونه ایراد کرد:

انی أدعُها امامه و وراثه فی عقبی الی یوم القیامه و قد بلغت ما أمرت بتبلیغها و انها حجه علی کل حاضر و غایب و علی کل احد ممن شهد او لم یشهد ولد‌ام لم یولد فلیبلغ الحاضر الغایب و الوالد الولد الی یوم القیامه و سیجعلون الامامه بعدی مُلکا و اغتصابا(الا لعن‌الله الغاصبین و المغتصبین) و عندها سیفرغ لکم ایها الثقلان من یفرغ و یرسل علیکما شواظ من نار و نحاس فلاتنتصران. همگان اذعان داشته و تمامی انسان‌ها شهادت می‌دهند که همه عزت و شکوه اسلام به پذیرش و تمام دوام و بقای امت به پیروی از این خطبه بوده و هست و در برابر، منشأ تمام واپسگرایی و مبدا همه ارتجاع به دوران سیاه جاهلی، بی‌توجهی و غفلت از این پیام آسمانی و ندای سبحانی است و از این‌رو پیامبر(ص) گرانقدر در صحرای غدیر از مردم به صورت صریح خواست که این پیروی را اظهار کنند: فقولوا بأجمعکم(اِنا سامعون مطیعون راضون منقادون لما بلغت عن ربنا و ربک و من وُلِد من صلبه من‌الائمه، نبایعُک علی ذالک بقلوبنا و انفسنا و السنتنا و آیدینا، علی ذلک نحیی و علیه نموت و علیه نُبعث و لا نُغیر و لانُبدل و لانشک(ولانجحد) و لانرتاب و لانرجع عن العهد و لاننقض المیثاق. ولیکن با نهایت تاسف بی توجهی و عدم اهتمام به این امر حیاتی کاروان دین و انسانیت را واپس گرایاند و از تعالی، توسعه و پیشرفت جامعه و جلوه‌های والای دین که می‌رفت تا بنیان تمدنی بزرگ پایه‌ریزی شود را مانع گشت. البته برای این ارتجاع و واپس‌گرایی علل و عوامل فراوانی بیان شده که نوع آنها در خصوص غلبه سقیفه و بر کرسی نشاندن آن در برابر غدیر نقش‌آفرین بود، لیکن می‌توان سرآمد همه آنها را سه عامل عمده و اساسی دانست، نخست دنیا طلبی و هواخواهی یک عده اندک. دوم جهالت و بی خردی و بی‌همتی و کسالت ورزی جمع فراوان و توده نا آگاه، سوم سکوت عده‌یی که حقانیت علوی(ع) برای آنان همانند روز روشن بود لیکن آنان رغبا یا رهبا بسان شب آن را مکتوم داشتند، به‌گونه‌یی که بیعت شبانه و نکث و نقض روزانه، دل صاحبدلان را شکست تا حدی که ضرب و شتم روزانه و گریه‌های شبانه مهلت لب‌گشودن و افشا کردن نمی‌داد. باید تصدیق کرد و گواهی داد که تحقیقات و مطالعات گسترده و عمیق دانشمندان مختلف علوم اسلامی در روشن داشتن افکار و واکاوی حقیقت غدیر، با وجود قلم‌های غارتگر و صفحات فسونگر تاریخ نگاران حکومت تبهکاران و خلافت ستمکاران و سعی آنان در پنهان‌کاری یا تحریف آن، خصوصا بزرگ پرچمدار حماسه غدیر علامه امینی(قدس سره) بسیار موثر، ارزشمند و ستودنی بوده و در روشنگری و تبیین حقیقت راهگشاست، لیکن به نظر می‌رسد امروزه بحث از چرایی ماجرا و اینکه چگونه بعد از رحلت پیامبر اعظم(ص) اوضاع کاملا در جهت خلاف تصمیمات آن حضرت و بیانات ایشان شکل گرفت بحثی نشنیدنی و بی نتیجه است، زیرا این‌گونه مباحث و نظرات برای حل مناسبات اجتماعی و رفع فرقه‌گرایی و اختلاف و ایجاد وحدت جامعه بزرگ اسلام و امت نبوی(ص) هرگز راهگشا و موثر نبوده و نیست بلکه منشأ تنازعات و خصومات ناخواسته‌یی است که تاریخ ما و دیگران شاهد قتل و حبس و جرح میزان فراوانی از علما و فقها و نیز مردم بی‌گناه بوده و هستند. آنچه در عصر حاضر بررسی و تحقیق آن ضرورت داشته و دارد اینکه با اعتماد و تاکید بر محورهای تعیین شده و معیارهای مشخص شده از سوی حضرت محمدی(ص) و نیز آموزه‌های وحیانی که ازمکتب فروغ بخش اهل‌بیت به میراث نهاده شد تعیین محاور و تشخیص معاییری است تا برای همه دور‌داشتگان از ساحت ولایت و محرومان از محیط امامت اعلام شود که آیا اولا راهبرد اساسی و رییسی برای جهان اسلام در عصر حاضر و پیش رو چیست؟ و ثانیا آیا چگونه می‌توان به اهداف عالی و مقاصد سامی که رسول اعظم(ص) برای جامعه اسلامی در سخنرانی غدیر و نظایر آن منظور داشته و معین کردند دست یافت؟

تردیدی نیست که واقعه غدیر اختصاصی به ولایت یک یا عده‌یی نداشته و ندارد، بلکه آنچه ظاهرغدیر را جلی و باطن آن را ملی کرده، جریان مستمر ولایت و امامتی است که رسول اعظم(ص) از سوی پروردگار جهان برای جانشینی بعد ازخویش تا روز قیامت مشخص کرد که با معرفی امام و ولی(ع) اولا جامعه با تمسک و اعتصام به او مصونیت یابد و ضمن رهیدن از هرنوع اختلاف و تفرقه، اتحاد جوامع را صلا دهد. ثانیا دینی پاک و آراسته از هر نوع خطای علمی و خطئیه‌یی عملی بلکه دینی کامل و تمام همراه با رضایت‌اللهی را با خود داشته باشد. زمانی می‌توان از جامعه پیشرفته، متحد و متمدن و یکپارچه اسلامی سخن گفت که زیر‌ساخت‌های فکری و فرهنگی آن مبتنی بر داده‌های وحیانی و آموزه‌های کتاب و سنت و نیز منابع استوار عقلی و نقلی شکل یافته باشد و قطعا بدون بررسی این‌گونه شیوه‌ها و راهکارهای علمی و عملی نه تنها چنین انتظاری شدنی نیست، بلکه هر آنچه بر سر این دین و ملت آمده و می‌آید بر اساس اختلاف افکنی استکبار جهانی و جهالت خود‌خواسته یا ناخواسته فرقه‌های اسلامی است.

ایضا مساله‌یی در این مجال مناسب می‌نماید؛ در زمان کنونی که مسایل جهانی دامن گسترانیده و شرق و غرب عالم

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.