پاورپوینت کامل عوامل مؤثر در شکوفایی علم در تمدن درخشان اسلامی ۳۰ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل عوامل مؤثر در شکوفایی علم در تمدن درخشان اسلامی ۳۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل عوامل مؤثر در شکوفایی علم در تمدن درخشان اسلامی ۳۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل عوامل مؤثر در شکوفایی علم در تمدن درخشان اسلامی ۳۰ اسلاید در PowerPoint :
متفکران مسلمان منشأ همه علوم را خداوند میدانستند؛ لذا به وحدتی ارگانیک بین آنها قائل بودند. آنان بین علوم خاص دینی و علوم طبیعت جدایی نمیدیدند و هدف هر دو را یکی میدانستند. از نظر آنها علوم طبیعی وحدت طبیعت را نشان میدهد که حاکی از وحدت مبدأ عالم است و این همان چیزی است که هدف ادیان است. به خاطر همین بود که آنها همه این علوم را یک جا تدریس میکردند و بعضی از آنان در علوم مختلف متخصص بودند و بین فلسفه و علوم طبیعی و حکمت دینی جمع میکردند و در همه این حوزهها تألیفاتی داشتند. کندی در علوم ریاضی و نجوم و طبیعیات و فلسفه و تفسیر قرآن تألیفات داشت و ابن رشد در فلسفه و طب و فقه اسلامی.
جامعیت علم اسلامی و وحدت علوم در اسلام
متفکران مسلمان منشأ همه علوم را خداوند میدانستند؛ لذا به وحدتی ارگانیک بین آنها قائل بودند. آنان بین علوم خاص دینی و علوم طبیعت جدایی نمیدیدند و هدف هر دو را یکی میدانستند. از نظر آنها علوم طبیعی وحدت طبیعت را نشان میدهد که حاکی از وحدت مبدأ عالم است و این همان چیزی است که هدف ادیان است. به خاطر همین بود که آنها همه این علوم را یک جا تدریس میکردند و بعضی از آنان در علوم مختلف متخصص بودند و بین فلسفه و علوم طبیعی و حکمت دینی جمع میکردند و در همه این حوزهها تألیفاتی داشتند. کندی در علوم ریاضی و نجوم و طبیعیات و فلسفه و تفسیر قرآن تألیفات داشت و ابن رشد در فلسفه و طب و فقه اسلامی.
از نظر اینها موفقیت علوم طبیعی در این است که یکپارچگی موجودات را نشان دهد؛ زیرا وحدت و پیوستگی مراتب مختلف هستی اساس جهانبینی اسلامی است. اخوان الصفا در یکی از رسائلشان مینویسند: «بالجمله برادران ما را شایسته چنین است که با هیچ یک از دانشها دشمنی نورزند و نه کتابی از کتابها فروگذارند، و نه به کیشی از کیشها تعصب ورزند و سختگیری کنند؛ زیرا رأی و مذهب ما همه مذاهب را در بر میگیرد و همه دانشها را یکجا گرد میآورد و این بدان سبب است که اندیشه و مذهب ما عبارت است از نظر و پژوهش در همه موجودات: حسی و عقلی، و از آغاز تا انجام، و ظاهر و باطن و آشکار و نهان، و حقیقت را یاری میدهد از این جهت که همه از یک مبدأ و یک علت و یک جهان و یک نفس محیط برآمدهاند، اگر چه گوهرهای گوناگون گشتهاند و جنسهای متباین، و شاخههای گوناگون و جزئیات متغایر یافتهاند.»۱
آنها بر خلاف علمای امروز که صرفاً به بعد ریاضی قضایا اهمیت میدهند و یا به حوزههای بسیار باریک علم اشتغال دارند، به دنبال این بودند که علوم مختلف را به هم ربط دهند و تصویری منسجم از طبیعت ارائه کنند. مطالعات بین رشتهای که در سالهای اخیر در غرب شکوفا شده، یادآور تلاشی است که آن متفکران مسلمان در این زمینه داشتند. متفکران مسلمان نه تنها علوم طبیعی را جدای از دین تلقی نمیکردند، بلکه در تحقیقات مربوط به این علوم نظرشان تنها به نتایج زودرس نبود و دنبال تبیین جهان بودند.
متفکران مسلمان نه تنها علوم طبیعی را جدای از دین تلقی نمیکردند، بلکه در تحقیقات مربوط به این علوم نظرشان تنها به نتایج زودرس نبود و دنبال تبیین جهان بودند. لذا آنها حتی علومی را که از دید آن زمان فواید عملی یا مادی بر آنها مترتب نمیشد، مورد توجه قرار میدادند، چنان که امروزه در آمریکا و اروپا نیز علوم محض جایگاه خاص خود را دارد و این طور نیست که تنها فواید عملی زودرس آنها مورد نظر باشد. البته در آن اعصار هم عدهای در مفید بودن بعضی از علوم نظری مناقشاتی وارد میکردند و مثلاً جغرافیای ریاضی را دانشی غیرمفید به حساب میآورند؛ اما این منطق مورد پذیرش همه عالمان نبود؛ چه، آنها معیار مفید بودن را صرفاً داشتن فوائد مادی نمیدانستند.
۱۰ـ سختکوشی دانشمندان مسلمان در کسب معرفت
یکی دیگر از عوامل مؤثر در ترویج بازار علم و علوّ سطح آن در دارالاسلام در آن اعصار، سختکوشی و خستگی ناپذیری دانشمندان مسلمان بود، و این به خاطر آن است که اسلام کسب علم را از هر منبع و در هر حال، از گهواره تا گور، توصیه کرده است؛ لذا پژوهشگران مسلمان برای دسترسی به یک معلم یا حل یک معضل علمی یا فلسفی ازهیچ کوششی مضایقه نمیکردند. نه شرایط محیط باعث ترک تفحصّات علمی میشد و نه کهولت و رنجوری باعث توقف آن. برای روشن شدن این مطلب چند نمونه ذکر میکنیم:
محمد زکریای رازی در خاطرات دوران پیری خود، درباره علاقهاش به کسب علم چنین گفته است: محبت من به دانش و حرص و کوشش من در راه کسب علم بر کسانی که مصاحب من بودند، کاملاً معلوم و مشهود است. من از دوران کودکی تا این تاریخ سخت در علم کوشیدهام تا حدی که هرگاه به ک
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 