پاورپوینت کامل نظریه جامعهشناسی پس از قرننوزدهم ۴۹ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل نظریه جامعهشناسی پس از قرننوزدهم ۴۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل نظریه جامعهشناسی پس از قرننوزدهم ۴۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل نظریه جامعهشناسی پس از قرننوزدهم ۴۹ اسلاید در PowerPoint :
برای مطالعه فرآیندهای اجتماعی، جامعهشناسی بهعنوان علمی معرفی میشود که نگرشی مشخص درباره رفتار انسانی ارایه میدهد و در عین مطالعه جایگاه فردی مردم، ماهیت گروهها و نهادهای اجتماعی را بررسی میکند. از اینرو، جامعهشناسی را باید علم مطالعه و بررسی حیات اجتماعی دانست که دامنه گستردهای دارد و امکان بررسی جامعهشناختی واکنشها و واقعیت اجتماعی را فراهم میآورد. در این میان، نظریههای جامعهشناسی چارچوبهایی برای این علم مطرح میکنند که جامعهشناسان از آنها برای توضیح و تحلیل فعالیتها، فرآیندها و ساختارهای اجتماعی بهره میبرند؛ نظریاتی که شامل ایدهها، پارادایمها و مکاتبی است که هدف آنها بررسی رفتارهای فردی، گروهی و ساختاری است. پس نظریه جامعهشناسی که درپی تشریح و تبیین حیات اجتماعی است، از بسیاری جهات با جامعهشناسی همارز خواهد بود. به عبارت دیگر، جامعهشناسی عمدتا همان نظریه جامعهشناسی است.
کاوه شکیب: برای مطالعه فرآیندهای اجتماعی، جامعهشناسی بهعنوان علمی معرفی میشود که نگرشی مشخص درباره رفتار انسانی ارایه میدهد و در عین مطالعه جایگاه فردی مردم، ماهیت گروهها و نهادهای اجتماعی را بررسی میکند. از اینرو، جامعهشناسی را باید علم مطالعه و بررسی حیات اجتماعی دانست که دامنه گستردهای دارد و امکان بررسی جامعهشناختی واکنشها و واقعیت اجتماعی را فراهم میآورد. در این میان، نظریههای جامعهشناسی چارچوبهایی برای این علم مطرح میکنند که جامعهشناسان از آنها برای توضیح و تحلیل فعالیتها، فرآیندها و ساختارهای اجتماعی بهره میبرند؛ نظریاتی که شامل ایدهها، پارادایمها و مکاتبی است که هدف آنها بررسی رفتارهای فردی، گروهی و ساختاری است. پس نظریه جامعهشناسی که درپی تشریح و تبیین حیات اجتماعی است، از بسیاری جهات با جامعهشناسی همارز خواهد بود. به عبارت دیگر، جامعهشناسی عمدتا همان نظریه جامعهشناسی است. پژوهش جامعهشناختی نیز اساسا برای نیل به نظریه و آزمون تجربی آن در برابر واقعیت اجتماعی خواهد بود. کتاب «نظریه جامعهشناسی»، جورج ریتزر که اخیرا با ترجمه هوشنگ نایبی در اختیار مخاطبان این حوزه قرار گرفته، در زمره کتابهای نسبتا جامعی است که میکوشد بیان و توصیف کاملی بر نظریههای جامعهشناسی از آغاز تا آخرین تحولات نظری آن ارایه دهد. ریتزر در این کتاب در تلاش است با ترکیب مباحث نظریهپردازان کلاسیک و اصلی (مارکس، وبر، دورکیم و زیمل) با مهمترین نظریهها و نظریهپردازان معاصر مواجه شود. این کتاب با مرور نظریه جامعهشناسی، سیمای گذشته و حال آن را برای مخاطبان ترسیم میکند و در آن تبیین مبسوط نظریهها همراه با زندگینامه بسیاری از مهمترین متفکران این حوزه است. بر همین اساس، نویسنده میکوشد در فصل نخست، تاریخچه جامعهشناسی را همراه با نظریات کارل مارکس، امیل دورکیم، ماکس وبر و جورج زیمل مرور کند. در فصلدوم نظریات مدرن جامعهشناسی ازجمله کارکردگرایی ساختاری، نوکارکردگرایی، نظریه تضاد، نظریههای نومارکسیستی، نظریه سیستمها، نظریه مبادله، شبکه، نظریههای فمینیستی معاصر و… را بررسی میکند و در فصول بعدی که به تحولات تلفیقی متاخر در نظریه جامعهشناسی اختصاص دارد، نظریههای معاصر مدرنیته، جهانیشدن و فراساختارگرایی در کنار نظریه اجتماعی پستمدرن و فراپستمدرن، نظریههای نامتعارف و… بررسی میشود.
نظریات کلاسیک جامعهشناسی
هدف و رویکرد این کتاب در ارایه تاریخ نظریههای جامعهشناسی، فراهمآوردن چارچوبی برای کمک به خواننده است تا مباحث مبسوط بعدی درباره نظریهها و نظریهپردازان را در زمینه گستردهتری پیش ببرد. نظریات مورد بحث این کتاب کاربردهای گوناگونی دارند و به مهمترین موضوعات اجتماعی میپردازند؛ نظریاتی که به قول نویسنده از بوته آزمایش سالم بیرون آمدهاند. در واقع آنچه در این کتاب به عنوان معیار ریتزر در تعریف نظریه جامعهشناسی به کار میرود. در کنار بررسی زمینهتاریخی نظریهپردازان کلاسیک جامعهشناسی، کانون توجه نویسنده معطوف به اهمیت نظری کار جامعهشناسان یا نظریهپردازانی از رشتههای دیگر است که برای جامعهشناسی حایزاهمیت است. از اینرو، رویکرد این کتاب را میتوان درباره اندیشههای بزرگ در علم جامعهشناسی دانست؛ نظامهایی فکری که به موضوعات اجتماعی بسیار مهم پرداختهاند و گسترده و پردامنه است. تاریخ دقیق آغاز نظریه جامعهشناسی را نمیتوان تعیین کرد. انسانها از اوان تاریخ درباره حیات اجتماعی اندیشیدهاند و نظریهپردازی کردهاند. از اینرو، نویسنده قصد ندارد به دورههای تاریخی پیشین یونان، روم و حتی سدههای میانه بازگردد. حتی به قرن هفدهم هم نمیپردازد. او عدمبررسی گذشتههای دور را به این خاطر نمیداند که انسانها در آن اعصار اندیشههای جامعهشناسی درخوری نداشتند، بلکه از آنرو عنوان میکند که این بازگشت عمل پرثمری نیست. او ضمن تاکید بر اینکه هیچیک از متفکران این دوران خود را جامعهشناس نمیدانستند، به قرننوزدهم به بعد میپردازد که نخستین متفکران جامعهشناسی در این دوره ظهور کردند و بهوضوح خود را جامعهشناس میدانستند. نویسنده، آنها را متفکران کلاسیک جامعهشناسی میداند که در این کتاب مورد توجه اوست و میکوشد نخست به بررسی نیروهای فکری و اجتماعی عمده شکلدهنده اندیشههای آنها بپردازد. از اینرو، کار خود را با نیروهای اجتماعی موثر در پیدایش نظریه جامعهشناسی آغاز میکند.
به باور ریتزر تمام حوزههای فکری، تحتتاثیر محیطهای اجتماعیشان شکل گرفته و میگیرد. این امر خاصه در مورد جامعهشناسی نیز صدق میکند که نهتنها برخاسته از محیط اجتماعی است، بلکه محیط اجتماعی را موضوع اصلی مطالعه و تحلیل خود قرار میدهد. از اینرو، به طور مختصر به برخی از مهمترین شرایط اجتماعی قرننوزدهم و اوایل قرنبیستم میپردازد که در نظر او اهمیت زیادی در رشد جامعهشناسی داشتهاند. او با تاکید بر انقلابهای سیاسی، رشتهای طولانی از انقلاب۱۷۸۹ فرانسه رسم میکند که در خلال قرننوزدهم نیز ادامه داشته و باید بهعنوان نخستین عامل مستقیم ظهور نظریهپردازی جامعهشناسی در نظر گرفته شود. این انقلابها بر بسیاری از جوامع تاثیرگذار بوده و تغییرات ایجابی گستردهای داشته است. با این حال آنچه توجه اغلب نظریهپردازان را به خود جلب کرد، نه پیامدهای ایجابی، بلکه پیامدهای منفی و سلبی این تغییرات بود. به روایت ریتزر آنها خاصه از هرجومرج و بینظمی حاصل از تغییرات بهویژه در فرانسه برآشفته بوده و همگی بهدنبال بازگرداندن نظم به جامعه بودند. از اینرو، درپی یافتن بنیانهای جدید نظم جامعه برآمدند که انقلابهای سیاسی قرون هجدهم و نوزدهم آنها را واژگون کرده بود. او این علاقه به نظم اجتماعی را یکی از دلمشغولیهای اصلی نظریهپردازان کلاسیک جامعهشناسی خاصه کنت و دورکیم و پارسونز میداند. به همین منظور ریتزر در بازخوانی نظریات کلاسیک جامعهشناسی، نسبت به انقلاب صنعتی و ظهور سرمایهداری، خیزش سوسیالیسم، ظهور فمینیسم، شهرنشینی، مذهب و رشد علم نگاه ویژهای دارد. بنابراین برای تبیین شکلگیری جامعهشناسی در کنار اهمیت نیروهای اجتماعی به نیروهای فکریای میپردازد که نقشی اساسی در شکلگیری جامعهشناسی داشتهاند، تمام تلاش ریتزر برای شرح مختصر تاریخ اولیه نظریه جامعهشناسی به میانجی نیروهای اجتماعی گوناگونی پیش میرود که بر ظهور جامعهشناسی تاثیر داشتهاند. اگرچ
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 