پاورپوینت کامل در فضیلتِ «اخلاق فضیلت» ۴۵ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل در فضیلتِ «اخلاق فضیلت» ۴۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل در فضیلتِ «اخلاق فضیلت» ۴۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل در فضیلتِ «اخلاق فضیلت» ۴۵ اسلاید در PowerPoint :
در یک تقسیمبندی کلی، مکاتب مختلف فلسفه اخلاق را میتوان در ذیل سه گروه آورد: فضیلتگرا، وظیفهگرا و هدفگرا. اخلاق مبتنی بر فضیلت به راهنمایی کردار میپردازد و با فضایل اخلاقی وعمدتاً اشخاص سر و کار دارد. در رویکرد هدفگرا و فایدهگرایانه (یا نتیجهگرایانه، غایتگرا، غایتاندیش) درستی یا نادرستی یک عمل بستگی به نتیجه و پیامد آن عمل دارد. از این منظر اخلاقیات وسیلهای برای نیل به هدف محسوب میشود. در مقابل، اخلاق وظیفهگراست که فارغ از نتایج و پیامد اعمال، به انجام وظیفه و تکلیف حساسیت نشان میدهد. آنچه در پی میآید، سرمقاله ماهنامه «اطلاعات حکمت و معرفت»(شماره ۱۰۴) است که عمدتاً به اخلاق مبتنی بر فضیلت (فضیلتگرایی) پرداخته است.
اشاره: در یک تقسیمبندی کلی، مکاتب مختلف فلسفه اخلاق را میتوان در ذیل سه گروه آورد: فضیلتگرا، وظیفهگرا و هدفگرا. اخلاق مبتنی بر فضیلت به راهنمایی کردار میپردازد و با فضایل اخلاقی وعمدتاً اشخاص سر و کار دارد. در رویکرد هدفگرا و فایدهگرایانه (یا نتیجهگرایانه، غایتگرا، غایتاندیش) درستی یا نادرستی یک عمل بستگی به نتیجه و پیامد آن عمل دارد. از این منظر اخلاقیات وسیلهای برای نیل به هدف محسوب میشود. در مقابل، اخلاق وظیفهگراست که فارغ از نتایج و پیامد اعمال، به انجام وظیفه و تکلیف حساسیت نشان میدهد. آنچه در پی میآید، سرمقاله ماهنامه «اطلاعات حکمت و معرفت»(شماره ۱۰۴) است که عمدتاً به اخلاق مبتنی بر فضیلت (فضیلتگرایی) پرداخته است.
***
۱ـ مؤلفههای اصلی نهاداخلاق (
morality
) عبارتند از:
الف) اعمال. کارهایی که باید یا نباید انجام داد و برهمین اساس اعمال اخلاقی به درست و نادرست، متصف میشوند. و البته برای نظاممند ساختن اعمال جزئی، به قواعد کلی نیاز است (هرچند که این موضوع که قواعد مقدم بر اعمالاند یا نه اعمال بر قواعد مقدماند، خود جای بحث و بررسی دارد). به هرحال یکی از مؤلفههای اصلی اخلاق که میتوان گفت سهلالوصولترین مؤلفه آن نیز هست، همین است. از همین روی وقتی سخن از اخلاق به میان میآید، اول از همه «بایدها و نبایدهای اخلاقی» متبادر به ذهن میشود.
ب) دیگر مؤلفه نهاد اخلاق، انگیزههاست. عموماً کسانی که از فطانت اخلاقی بهره دارند، در مورد اعمال افراد، صرفاً حکم به ظاهر نمیکنند و در مقام ارزیابی اعمال اخلاقی، انگیزه فاعلهای آنها را نیز در مدّ نظر قرار میدهند. انگیزهها، به انگیزههای شایسته و ناشایسته متصف میگردند و گاهی فرض براین است که حتی عمل درست اگر از روی انگیزه پلیدی انجام شده باشد، هیچ گونه ارزش اخلاقی ندارد.
ج) سومین مؤلفه نهاد اخلاق، احوال اخلاقی درونی افراد است که عموماً از آنها به فضائل و رذائل تعبیر میشود.
«فضائل» عادات و ملکات ستوده (شایستهای) است که جان افراد به آنها آراسته است و صرفنظر از آنکه ظهور و بروز خارجی پیدا کنند یا نه، در آنان وجود دارند. از سوی دیگر «رذائل» عادات و احوال نکوهیده (ناشایستهای) هستند که به نوعی جان افراد بدانها آلوده است. فضائل و رذائل، در مورد انسانها علیالعموم صدق میکنند و هدف تربیت اخلاقی آن است که آدمیان هرچه بیشتر به فضائل آراسته باشند و رذائل از جانشان دور شود.
درحقیقت اخلاق نهادی مطالبهگراست، تقاضای اکید دارد که انسانها، همه بدون هیچ استثنایی، اعمال درست انجام دهند، در انجام دادن آن اعمال انگیزه شایسته (نیت خالص) داشته باشند و به فضایلی که میتواند هم به خلوص نیات آنها کمک کند و هم زمینهساز صدور اعمال درست باشد، آراسته شوند.
د) و اما اخلاق یک مؤلفه آرمانی هم دارد که در قالب آرمانهای قدیسی و قهرمانی تعریف میشود. این مؤلفه، به یک معنا خارج از دایره مطالبهگری اخلاق است. التزام به این آرمانها و تلاش برای تحقق آنها را فراتر از ندای تکلیف اخلاقی (
supererogatory
) میدانند. در حقیقت اعمال و وظایف و فضائل دینی، ذیل آرمانهای قدیسی و عمل به مقتضای فضیلت جوانمردی و مروّت، ذیل آرمانهای قهرمانی قرار میگیرد.
در فرهنگ ما ایرانیان این هر دو آرمان در چیزی که میتوان از آن به «اخلاق فتوت» تعبیر کرد، به هم میپیوندند. اینکه پهلوانان حماسههای ما، یک بُعد عرفانی و عارفان ما یک بعد حماسی و پهلوانی دارند، تأییدی بر این معناست. امام علی(ع) را به عنوان انسانی که در قله دیانت و عرفان قرار دارد، «فتیر جوانمرد» میدانیم (لافتی إلّا علی و، لاسیف إلّا ذوالفقار). مولانا به همین معنا نظر دارد آنجا که میسراید:
زین همرهان سستعناصر دلم گرفت
شیر خـدا و رستم دستانـم آرزوسـت
زیرا امام علی(ع) در آگاهی دینی ما ایرانیان و رستم در آگاهی ملّی ما، اسوههای فتوتاند. و این همان مضمونی است که میتوان از آن به «تعالی حماسه پهلوانی به حماسه عرفانی» تعبیر کرد (امیدوارم در نوشتار دیگری فرصت بحث تفصیلی درباره این مضمون را پیدا کنم)
فلسفه اخلاق
۲ـ دانش فلسفه اخلاق، اخلاقشناسی(
ethics
)، یکی از شاخههای فلسفه است که موضوع بحث آن نهاد اخلاق است. بارزترین و برجستهترین شاخه فلسفه اخلاق، چیزی است که از آن به اخلاق هنجاری (
normative ethics
) تعبیر میشود (شاخههای دیگر عبارتند از: اخلاق توصیفی، فرا اخلاق و روانشناسی اخلاق).
اگر اخلاق هنجاری را دانشی ناظر به نهاد اخلاق (با چهار مؤلفه آن) بدانیم، میتوان گفت آن بخش از اخلاق هنجاری که به مؤلفه نخست میپردازد، «اخلاق تکلیف» (
duty ethics
) است. بخشی که درباره مؤلفههای دوم و سوم بحث میکند، «اخلاق فضیلت» (
virtue ethics
) است. و از آن بخشی هم (اگر چنین چیزی به صورت مدوّن مطرح شود) که موضوع بحث آن مؤلفه چهارم است، میتوان به «اخلاق فتوّت» تعبیر کرد.
این سه نوع اخلاق را اگر با توجه به ساحات وجودی انسانها به عنوان فاعلهای اخلاقی در نظر بگیریم، میتوان گفت به لحاظ بیرونی و درونی بودن آنها، نوعی سلسله مراتب در میانشان وجود دارد. (با استفاده از تعابیری که در عرفان اسلامی معمول است، میتوان گفت «اخلاق تکلیف» مقام ظاهر است، «اخلاق فضیلت» مقام باطن و «اخلاق فتوت» مقامِ باطنِ باطن.)
تفاوت اخلاق فضیلت
۳ـ باید میان «اخلاق فضیلت» و «نظریه فضیلت» یا «فلسفه فضیلت» فرق گذاشت. در «اخلاق فضیلت» امکان چیزی چون فضیلت به عنوان ملکههای ثابت در نهاد انسان مفروض گرفته میشود. از این روی موضوع بحث آن، به یک معنا پرداختن به این ساحت اخلاقی وجود بشر است؛ ولی ابتدا باید به یک پرسش مقدماتیتر پاسخ داد و آن اینکه: آیا اساساً ممکن است چیزی چون ملکات ثابت (فضائل) در نهاد افراد راسخ گردد به گونهای که بتوان انتظار داشت رفتارشان از این ملکات منبعث شود و مطابق با آنها رفتار کنند؟
گیلبرت هارم
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 