پاورپوینت کامل تا راه گم نشود ۳۸ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل تا راه گم نشود ۳۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل تا راه گم نشود ۳۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل تا راه گم نشود ۳۸ اسلاید در PowerPoint :

پیروزی غیرمنتظره مسلمانان در جنگ احزاب مهمترین حادثه‌ای بود که به تثبیت موقعیت اسلام و مسلمانان انجامید. این جریان به احتمال فراوان بیشتر مخالفان را تحت تأثیر قرار داد تا مسلمانان را؛ بدین معنی که آنان دریافتند آیین جدید باثبات‌تر و نیرومندتر از آن است که با تمهیداتی چون ائتلاف نیروهای مخالف و لشکرکشی از پای درآید. حال آنکه عموم مسلمانان آن را جنگی همچون کارزارهای دیگر تلقی کردند و کمتر به بازتاب آن در نزد مشرکان و مخالفان اندیشیدند.

۱. پیروزی غیرمنتظره مسلمانان در جنگ احزاب مهمترین حادثه‌ای بود که به تثبیت موقعیت اسلام و مسلمانان انجامید. این جریان به احتمال فراوان بیشتر مخالفان را تحت تأثیر قرار داد تا مسلمانان را؛ بدین معنی که آنان دریافتند آیین جدید باثبات‌تر و نیرومندتر از آن است که با تمهیداتی چون ائتلاف نیروهای مخالف و لشکرکشی از پای درآید. حال آنکه عموم مسلمانان آن را جنگی همچون کارزارهای دیگر تلقی کردند و کمتر به بازتاب آن در نزد مشرکان و مخالفان اندیشیدند.

بیشترین تأثیر بر روی قریشیان و اهالی مکه بود و همین جریان بود که دو سال بعد به فتح بدون خونریزی این شهر انجامید. شهری که قلب دینی و سیاسی و اقتصادی تمامی جزیره‌العرب بود. با فتح مکه عملاً تمامی جزیره‌العرب فتح گردید، اگرچه به زیرسیطره در آمدن بخشها و قبائل مختلف محتاج زمان، کوتاه بود، اما کم و بیش معلوم بود که مقاومت قبائل پراکنده این بزرگترین شبه‌جزیره در نهایت به سردی می‌گراید و اینان همچون دیگران آیین جدید را خواهند پذیرفت و قادر نخواهند بود در برابرش بایستند و یا احیاناً آن را شکست دهند. از این زاویه گشایش مکه نقطه عطف بزرگ اسلام ایام نخستین بود. اسلام به عنوان مجموعه‌ای دینی و مرکب از دستورات مختلف عبادی و حقوقی و اخلاقی و اجتماعی و سیاسی در این سرزمین گسترش و جریان یافت؛ اما طبیعی بود که نتواند تمامی ارکان و عناصر موجود را تغییر دهد و به شکل خود درآورد.

۲. ساکنان جزیره‌العرب عمدتاً اعرابی بودند که در چارچوب قبیله خود زندگی می‌کردند و در همین چارچوب تربیت، شخصیت و هویت می‌یافتند. اما نکته مهمتر قفری زمین و خشونت طبیعت و کمی آب و آبادانی و نعمت بود. این ویژگی مانع از آن بود که افراد معیشتی معمول داشته باشند، آنچنانکه در سرزمینهای آبادتر آن دوران وجود داشت. مجبور بودند برای حفظ خود به قبیله وابسته باشند؛ چراکه به جز این امکان تهیه حداقل خوراک، و نیز امنیت وجود نداشت. مضافاً که این جبر جغرافیایی و زیست‌محیطی زد و خوردهای بی‌پایان قبائل را موجب شده بود. جنگ برای یافتن چراگاه و یا دست یافتن به آذوقه. این جنگ بی‌پایان بر سر غذا، در طول زمان فرهنگ خاص قبیله‌ای را موجب شده بود که در رأس آن عصبیت و تعصب و خشونت طبع و فرار از مدنیت و لوازم مدنیت بود؛ چرا که ان را مخالف آداب و رسوم و نیز حریت و آزادی می‌دانست.

در اینجا سلول اجتماعی نه «فرد»، بلکه «قبیله» بود. قبیله در کلیتش، که صرفاً مرکب از افراد نبود، رسوم و سنتها و اخلاق و منش و تعصب‌های خاص خود را داشت. در سالهای آخر عمر پیامبر(ص) گروه فراوانی از این نوع افراد و قبائل به اسلام گرویدند و کیفیت برخوردشان با حضرت با توجه به همین خصوصیات بود که داستانهایش هم در آیات نازل شده در آن ایام منعکس است و هم در سیره و احادیث.

۳. آنچه گفتیم، نسبت به قاطبه ساکنان جزیره‌العرب بود که عموماً در صحاری خشک و بی‌فریاد زندگی می‌کردند؛ اما مکیان و در رأس آنان قریشیان چنین نبودند. به دلیل سوابق دینی و تاریخی و وجود خانه کعبه و مرکزیت اقتصادی و ادبی و به عنوانی سیاسی و ارتباطات به تعبیر امروز بین‌المللی، اوضاع و احوال اجتماعی و فرهنگی ساکنان این شهر متفاوت بود با سایر مناطق شبه‌جزیره. مضافاً که اینان نسبت به بدویان نوعی ریاست داشتند و آنان هم این ریاست را پذیرفته بودند. این مجموعه شرایط موجب شده بود که کم و کیف مقابله اینان با پیامبر، متفاوت باشد با اعراب دیگر. از نظر آنان اسلام منافع اقتصادی و سروری سیاسی و اجتماعی‌شان را تهدید می‌کرد، و نیز فرهنگ و آداب و رسومی که تأمین‌کننده و تضمین‌کننده این سیادت و سروری بود.

۴. در نخستین ایام پس از فتح مکه، مکیان که تحت تأثیر قدرت و شوکت سپاه مسلمانان و نیز بزرگواری و سماحت پیامبر قرار گرفته بودند، با سکوت نظاره‌گر حوادث بودند. اگرچه بعضاً علائمی از تمایل به دگرگون شدن اوضاع را نشان می‌دادند. معروف چنین است که در جریان جنگ حنین لشکر مسلمانان از هم گسیخت و اکثریت آنان به سرعت فرار کردند. در چنین حالتی ابوسفیان با خوشحالی و طعنه گفت: «آنچنان می‌گریزند که چیزی جز دریا نمی‌تواند آنان را از فرار بازدارد»؛ اما پس از پایان همین جنگ، هنگامی که پیامبر سهم بزرگی از غنائم بدانها داد، ضمن ابراز حمایت و خوشوقتی، دریافتند که وضعیت به عقب بازنخواهد گشت.

نتیجه آن شد که بکوشند تا با پذیرش وضع موجود با تکیه بر مکّی و قریشی بودن پیامبر، منزلتی همچون سابق، اگرچه در سایه اسلام، برای خود کسب کنند و عملاً نیز چنین کردند. مهم این بود که در این کشاکش بدویان را نیز قانع کرده و به خود جلب کردند. با توجه به ویژگیها و شباهتهای این دو، این جریان امکان‌پذیر بود.

۵. پیامبر(ص) در پایان عمر با مشکلات فراوانی مواجه بود. مشکلاتی که کلاً داخلی بود. نفوذ حضرتش کاهش می‌یافت و دیگر همچون گذشته به او گوش فرا نمی‌دادند. در رأس این مشکلات، مسئله جانشینی بود. دیگر ممکن نبود ـ به عکس گذشته ـ با صراحت در این مورد سخن بگوید و فرد شایسته را معرفی کند و لذا مجبور بود با کنایه و غیرمستقیم پیام را منتقل فرماید؛ اما در اینجا هم حساسیت وجود داشت و به طور مستقیم و یا غیرمستقیم اعتراض می‌کردند. معترضان اصلی قریشیان بودند، اگرچه بعضاً این اعتراض از جانب ب

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.