پاورپوینت کامل اندیشه و خرد در مکیال گفتگو ۵۷ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل اندیشه و خرد در مکیال گفتگو ۵۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل اندیشه و خرد در مکیال گفتگو ۵۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل اندیشه و خرد در مکیال گفتگو ۵۷ اسلاید در PowerPoint :

دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی از معدود شخصیت‌های علمی است که در عبور از مرز هشتاد سالگی نیز هر روز می‌شکفد و هر سال برگ و بار و ثمره بیشتر می‌دهد. از این منظر شاید نتوان از همگنان، کسی را همتای او دانست. حکیمی که با طراوت و شادابی تمام در کلاس درس حاضر می‌شود، دانشگاه می‌رود، محفل بحث آزاد دارد، در محافل و مجالس علمی حضور فعال می‌یابد و از طریق رسانه‌های فراگیر ارتباطی عمیق، وثیق و فزاینده با مخاطبان برقرار می‌کند.

دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی از معدود شخصیت‌های علمی است که در عبور از مرز هشتاد سالگی نیز هر روز می‌شکفد و هر سال برگ و بار و ثمره بیشتر می‌دهد. از این منظر شاید نتوان از همگنان، کسی را همتای او دانست. حکیمی که با طراوت و شادابی تمام در کلاس درس حاضر می‌شود، دانشگاه می‌رود، محفل بحث آزاد دارد، در محافل و مجالس علمی حضور فعال می‌یابد و از طریق رسانه‌های فراگیر ارتباطی عمیق، وثیق و فزاینده با مخاطبان برقرار می‌کند.

در سالهای اخیر کمتر اتفاق افتاده است که جامعه علمی هر ساله شاهد انتشار کاری تازه از وی نباشد و هم از این روست که علاقه‌مندانش هر سال در انتظار حرفهای نو به نوی او هستند.

سال ۱۳۹۳ دو اثر ارزشمند از این استاد گرانمایه به بازار فرهنگ عرضه شده است. «خرد گفتگو» شامل درس‌گفتارهای فلسفی است که به شیوه گفتگو و به همت سجاد نورعلیان و پویان پروین سامان یافته و انتشارات هرمس منتشر کرده که با اقبال علاقه‌مندان روبرو بوده است. دیگری «معمای زمان و حدوث جهان» است که به خامه توانمند استاد موضوع دقیق و ظریف و پر مسأله‌ای را بیان نموده و انتشارات انجمن حکمت و فلسفه آن را منتشر کرده است.

در مکیال گفتگو

«خرد گفتگو» تراوش اندیشه دکتر دینانی در مکیال گفتگوست. این شیوه اولین باری نیست که علاقه‌مندان را از این سرچشمه معرفت دکتر دینانی سیراب می‌کند؛ چه، پیش از این نیز «شعاع شمس»، «حافظ معنوی»، «هستی و مستی»، «سرشت و سر نوشت» و «راز راز» نیز با همت درخور تقدیر آقای کریم فیضی، جویندگان زلال اندیشه استاد را بهره داده است.

شاید هیچ نوشتار و گفتاری به اندازه «گفتگو» مرتبه و جایگاه علمی و درک اشخاص را از موضوعات بروز ندهد. نگارنده پیش از این در مقدمه‌ای بر کتاب «هستی و زبان» که زبده آرا و اندیشه‌های استاد در مبحث فلسفه و ساحت سخن است، ملهم از نظر این استاد فلسفه اشاره کرده که: از منظر ملاصدرا زبان با هستی خصلتی مشترک دارد و این خصلت آن است که زبان نیز مانند وجود که جز با وجود قابل شناختن نیست، جز با زبان شناخته نمی‌شود و از این رو همان گونه که در باور این استاد فلسفه است، عقل در هر مرتبه‌ای از مراتب هستی که ظهور یابد، زبان نیز در همان مرتبه قرار می‌گیرد و آنچه از این سخن حاصل می‌آید، این همانی «اندیشه»، «زبان» و «هستی» است.

بر این اساس از پس گفتار بی‌واسطه استاد در این گونه آثار، اندیشه فلسفی و حکمی و ظرافتهای فکری او نمایان می‌شود. بدیهی است که ظهور معنی با تکیه بر وی‍‍ژگیهای زبان‌شناسانه برای القا و تجمیع معانی با بهره‌گیری از قدرت ایجاز و اختصار و تکیه و تأکید، در گفتار بیشتر نمایان می‌شود تا در نوشتار، و از این منظر می‌توان در بررسی آثار بزرگ علمی دریافت که با بهره‌گیری از این شیوه (دیالوگ) که جامع‌تر و بسامان‌تر از تک‌گویی (منولوگ) است، حرفهای مهمی زده می‌شود که در غیر آن یا امکان ظهور نداشت و یا جامعیت این شیوه برآن مترتب نبود.

قرآن کریم که کلام وحی است سرتاسر گفتگوی باری تعالی با نبی مکرم اسلام(ص) است که با شیوه‌های مختلف از جمله: نقل مستقیم داستان و یا طرح پرسشی و یا نکته‌ای و بیان مستقیم امر مهمی خطاب به آن حضرت بیان شده است. در سیره معصومین(ع) هم می‌توان از این نمونه‌ها فراوان یافت و نیز در آثار دانشمندان و فلاسفه بزرگ جهان از افلاطون و ابن‌سینا گرفته تا مشی گفتگو محور خواجه نصیرالدین طوسی و پرسشهای عینی و یا مقدر در زبان حکیمانی چون حافظ و مولوی و خیام و پاسخهای داده شده به آنها.

گفتگوهای سقراط

کتاب «جمهور» افلاطون به صورت نقل مجلس درس سقراط تنظیم شده است و فرض است که در حدود سال ۴۱۱ قبل از میلاد، شبی سقراط در منزل پیرمردی سفالوس نام با عده‌ای وارد مباحثه و گفتگو می‌شود و روز بعد ماجرا را برای دوستان خود نقل می‌کند. آنجا که در کتاب اول و دوم پرسش از معنی عدل پیش می‌آید و پس از گفتگوی فراوان و پاسخهای مختلف، به حقیقت تعریف عدالت نزدیک می‌شود و خواننده درمی‌یابد که اگر نبود شیوه گفتگو، شاید معنی عدل و عدالت به آن صورت امکان پذیر نبود. (نک: افلاطون،۱۳۸۴: ۴)

در پنج رساله نیز گرچه افلاطون هنر نویسندگی‌اش را به ویژه در رساله اول با موضوع شجاعت آشکار می‌سازد، اما باز هم به خاطر آنکه از سبک نمایش و صحنه‌سازی و گفتگوی چندجانبه بهره برده است مفهوم شجاعت را تشریح کرده است که بی تردید اگر این شیوه را برنمی‌گزید، حقایق و عمق نگاه وی به موضوع آنچنان پخته و جامع ظهور نمی‌کرد.

در رساله چهارم نیز سقراط با پرسشهای خود حاضران را به تفکر وا می‌دارد و وجوه مختلف حقیقت را می‌سنجد. آنچه اعتبار و ارزش پرسشهای سقراط را در نوشته‌های افلاطون بیشتر نمایان می‌کند، ارزش و اعتبار پرسشهاست که در پس هر پاسخی، پرسشی دیگر نمایان می‌شود و محفل را در تفکر فرو می‌برد. (نک. افلاطون، ۱۳۸۹: ۹۱)

جدایی اندیشه از گفتار

دکتر دینانی معتقد است جدایی اندیشه از گفتار بی‌معناست و کسی نمی‌تواند از انفصال میان فلسفه و زبان و منطق و گفتار سخن بگوید. و به عبارتی باز وام گرفته از خود استاد، اگر گفتار را عمل اندیشه بدانیم، خواهیم دید که اندیشه و عمل دو مرتبه از یک واقعیت‌اند و میان اندیشه و عمل خلأ و فاصله غیر قابل عبور وجود ندارد و در واقع دو مرتبه از مراتب واقعیت شناخته می‌شوند.(دینانی، ۱۳۸۹؛۷۱)

کتاب «خرد گفتگو» در هفت بخش و یک پیشگفتار که به قلم استاد نوشته و تدوین و منتشر شده است و هر بخش شامل فصلهای مجزا و در عین حال مرتبط با هم است که یک موضوع کلی را در عین اینکه به گستردگی فهم عمیق پژوهندگان فلسفه می‌گشاید، به آسانی لذتی به علاقه‌مندان آشنای به الفبای فلسفه می‌دهد. از این رو در این سلسله درس‌گفتارها هر پرسش و پاسخی با دو رویکرد سهل و ممتنع روبرو هستیم: سهل از آن جهت که خواننده با پرسشی روبروست و در پی آن پاسخی اقناعی و اغلب مختصر بیان می‌شود و ممتنع از آن جهت که اگر اهل دقت و غور در فلسفه باشی، بالهایی خواهی یافت و در شوق رسیدن به بیکرانه دانایی و تا اوج لذت پرواز خواهی نمود.

شیوه تنظیم و تبویب کتاب هم به گونه‌ای است که در ابتدای هر درس‌گفتار، بخشی از متون مشهور فلسفی از جمله: المظاهر الهیه ملاصدرا، حکمه‌الاشراق سهروردی، شعاع اندیشه و شهود در فلسفه سهروردی اثر دیگری از استاد دینانی، الشواهدالربوبیه و المشاعر ملاصدرا و یا تمهیدات عین‌القضات همدانی خوانده می‌شود و استاد با استناد به جانمایه اصلی متن، سخنی می‌آغازد و زمینه پرسشی را برای شاگردان کلاس فراهم می‌آورد.

بخش اول در مقدمات فلسفه و فصولی چون: لازمه فهم فلسفی، مراحل سیر و سلوک از نگاه ملا صدرا و برهان برای تحصیل معرفت.

بخش دوم در موضوع کلی هستی‌شناسی که مباحثی چون تفکیک وجود از ماهیت، اصالت وجود یا ماهیت؟، نحوه شمول وجود، وجود ظاهر بالذات، نور، وحدت و کثرت و وجود ورابط.

بخش سوم در خداشناسی است که در بر دارنده فصولی چون معرفت به آفریدگار، ذات واجب‌الوجود، یگانگی حق، تشخص عالم، اسماء و صفات الهی، تشبیه یا تنزیه، کیفیت علم خداوند و عمل هر چیز بر اساس طبیعی خود.

بخش چهارم در جهان‌شناسی است و در آن مباحثی چون نقد نظر اشاعره و حدوث عالم، موضوع آفرینش جهان در شش روز، ماهیت تاریخ و زمان و مسئله مهم و ظریف «آن» و لحظه و نیز عالم مثال و خیال می‌پردازد.

در بخش پنجم که شیرین‌ترین و در عین حال پیچیده‌ترین مباحث در انسان‌شناسی است، آنجا که سخن از ماهیت زبان، ماهیت سخن، معلوم بالذات و بالعرض، کلی طبیعی و معنای عام انسان، هبوط، نور اسپهبد، تجرد عقل، عقل و اراده، مدرکات عقلی با نفس و همچنین مسئله تاریخی و اساسی جبر و اختیار که از مشکلات فکری بشر به ویژه فلاسفه بوده و هست پرداخته می‌شود و با ظرافت پس از تبیین مفاهیم فیلسوف و متکلم موضوع در جایگاه یک مسئله پیچیده و عمیق شکافته می‌شود و به سرانجام می‌رسد و این خود هنرنمایی استاد در این زمینه است که مسأله‌ای با این طول و عرض تاریخی در میان مناقشات فلسفی و کلامی را در صفحاتی محدود تبیین می‌کند.

بی‌تردید جدای از کلام نافذ و دقیق استاد در این بحث که حاصل عکس‌العمل ژرف او به پرسشهاست، فضای حاکم بر کلاس و اسلوب گفتگو را نباید نادیده گرفت.

بخش ششم در عرفان است که در میان علوم

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.