پاورپوینت کامل نقش اجتماعی زبان ۳۶ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل نقش اجتماعی زبان ۳۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل نقش اجتماعی زبان ۳۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل نقش اجتماعی زبان ۳۶ اسلاید در PowerPoint :
«مایکل الکساندر کرکوود هالیدی» متولد ۱۳ آوریل ۱۹۲۵ زبانشناس استرالیایی الاصل و متولد و بزرگشده انگلستان است. پدر و مادرش نقش مهمی در شیفتگی او به زبان داشتند. مادرش تحصیلکرده زبان فرانسه و پدرش شاعری بود که در رشته گویششناسی تخصص داشت. هالیدی در ۱۹۴۲، داوطلب شرکت در طرح ملی دورههای آموزش زبانهای خارجی شد که در آن، برای تحصیل در رشته «زبان چینی» انتخاب شد. پس از ۱۸ ماه تحصیل زبان چینی، او یک سال در هند با یک سازمان اطلاعاتی کشور چین در زمینه فعالیتهای ضدجاسوسی مشغول به همکاری شد.
زندگی علمی و نظریات مایکل هالیدی(زبانشناس نقشگرا)
«مایکل الکساندر کرکوود هالیدی» متولد ۱۳ آوریل ۱۹۲۵ زبانشناس استرالیایی الاصل و متولد و بزرگشده انگلستان است. پدر و مادرش نقش مهمی در شیفتگی او به زبان داشتند. مادرش تحصیلکرده زبان فرانسه و پدرش شاعری بود که در رشته گویششناسی تخصص داشت. هالیدی در ۱۹۴۲، داوطلب شرکت در طرح ملی دورههای آموزش زبانهای خارجی شد که در آن، برای تحصیل در رشته «زبان چینی» انتخاب شد. پس از ۱۸ ماه تحصیل زبان چینی، او یک سال در هند با یک سازمان اطلاعاتی کشور چین در زمینه فعالیتهای ضدجاسوسی مشغول به همکاری شد. در سال ۱۹۴۵ برای آموزش زبان چینی به لندن بازگشت. سپس به مدت سه سال در چین، زیر نظر زبانشناس معروف چینی، چانگ پی در دانشگاه پکن و نیز استاد دیگر زبانشناسی، «وانگ لی» در دانشگاه لینگ نان به مطالعه زبان چینی پرداخت. وی پس از بازگشت از چین، دکترای خود را در رشته زبانشناسی چینی از دانشگاه کمبریج زیر نظر استاد «گوستاو هالام» اخذ کرد. پس از ۱۳ سال تدریس زبان، وی تخصص خود را به «زبانشناسی» تغییر داد و به طور تخصصیتر بر «توسعه دستور زبان نقشگرای نظاممند» متمرکز شد. نخستین موقعیت دانشگاهی هالیدی، دستیاری استاد در رشته زبان چینی، در دانشگاه کمبریج بود. سپس به مدت دو سال به ادینبورگ برای تدریس زبانشناسی عمومی نقل مکان کرد. ۶ سال هم در دانشگاه
UCL
تدریس کرد. سپس به مدت یک سال با مرکز مطالعات پیشرفته علوم رفتاری دانشگاه استنفورد همکاری داشت. در سال ۱۹۷۴ به بریتانیا بازگشت و به عنوان استاد زبانشناسی دانشگاه مشغول به کار شد. در سال ۱۹۷۶ برای تدریس به دانشگاه سیدنی استرالیا رفت و تا سال ۱۹۸۷ که بازنشسته شد، در آنجا ماند. نکته قابل توجه در زندگی علمی هالیدی این است که او با استفاده از درک اصول اولیه زبان به طرح «نظریهها و شیوههای آموزش زبان» پرداخت.(۱)
تقسیمبندی زبانشناسان
زبانشناسان را میتوان به دو دسته عمده تقسیم کرد: صورتگرایان (فرمالیستها) و نقشگرایان (کاربردگرایان).
«فرمالیستها» که چامسکی سردستهشان است به زبان بهصورت یک «نظام منطقی» نگاه میکنند، فارغ از جامعه و فردی که آن را به کار میبرد؛ کموبیش بهصورت یک سیستم ریاضی. فرمالیسم در زبانشناسی سابقه طولانی دارد و خیلی قدیمیتر از چامسکی است، ولی چامسکی آن را به حد افراط رساند. در واقع او «منطق صوری» را به زبانشناسی وارد کرد.
اما «نقشگرایان» میگویند زبان بدون توجه به بافت اجتماعی که در آن بهکار میرود، بیمعنی است. آنان معتقدند معنا را باید از بافت جامعه (
context
) استنباط کرد. سردسته این گروه در فرانسه «آندره مارتینه» و در انگلستان «مایکل هالیدی» است.
محمد رضا باطنی دریک مصاحبه با یک رسانه بین المللی میگوید: «نظرات هالیدی که در زمان دانشجویی ما تحتالشعاع نظرات چامسکی بود، الان دارد رو میآید. همینجا، در ایران، چند رساله فوقلیسانس و دکترا نوشته شده که متکی بر نظرات هالیدی است. من بیشتر طرفدار نظریات هالیدی هستم چون معتقدم بررسی زبان بدون توجه به بافت فرهنگی– اجتماعی زبان و بدون توجه به بافت کلامی که در آن بهکار میرود (یعنی بررسی زبان به شیوه چامسکی) کاری بیهوده و بیمعنی است.»
نظریات هالیدی:
۱- مقوله و میزان:
هالیدی در سال ۱۹۶۸ نظریه «مقوله و میزان» را مطرح کرد که پس از مدتی این نظریه رد شد. او ساخت زبان را مجموعهای بههمبافته از «میزانها» و «مقولات» میداند و بین سه سطح، چهار مقوله و سه میزان تفاوت قائل میشود:
– سه سطح عبارتند از: «شکل» شامل دستور و واژگان، «ماده اولیه» شامل آوا و خط، «بافت موقعیت» که ناشی از رابطه میان شکل و بافت است.
– چهار مقوله عبارتند از: «واحد» شامل جمله، گروه، واژه، تک واژ.
«ساختار» یا نظم و ترتیب همنشینی واحدها در کنار هم.
«طبقه» شامل گروه اسمی، گروه فعلی، گروه حرف اضافه…
«شبکه» نظم و ترتیب جانشینی در بین واحدهای طبقات بسته را در برمیگیرد. مثل: شمار، وجه، زمان، شخص.
– سه میزان عبارتند از: «میزان سلسله مراتب» نشانگر ترتیب واحدهای زبانی است.
«میزان نمود» رابطه بین مقولات و دادههای زبانی است.
«میزان تحلیل» تبیین تفاوتها در سطوح است.(۲)
۲- زبانشناسی سازگانی(نظاممند _ نقشی)
هالیدی، برجستهترین نظریهپرداز رویکرد نقشگرایی، با الهام از مفهوم «بافت موقعیت» و نیز نظریه «نظام ساختی» جی. آر. فرث، نظریه «زبانشناسی سازگانی یا نظاممند_ نقشی» را معرفی کرد که به رویکردی موفق در عرصه تحلیل متون تبدیل شد.
در زبانشناسی نظاممند- نقشی دو مفهوم بنیادین مستتر است که نام این رویکرد از آنها گرفته شدهاست: «نظام» و «نقش». هر زبان «نظامی» از معانی است که با «صورت» همراه میشود و در واقع با کمک صورت، معانی تظاهر پیدا میکنند. در مورد «نقش» باید گفت که
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 