پاورپوینت کامل فقه و مقتضیات زمان ۳۴ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل فقه و مقتضیات زمان ۳۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل فقه و مقتضیات زمان ۳۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل فقه و مقتضیات زمان ۳۴ اسلاید در PowerPoint :
امروزه با پیشرفت دانش و استفادههای گوناگون از خون، به ویژه خون انسان و فراوردههای آن، این ماده نقش و جایگاه ویژه و حیاتی یافته است. حجم خون در یک فرد بالغ به طور متوسط ۵ لیتر میباشد. کار خون به واسطه گردش در داخل رگهای اصلی، توزیع مواد غذایی، اکسیژن و حرارت در بدن و انتقال دیاکسید کربن و مواد زاید حاصل از فعالیت سلولها به ارگانهای دفعی است.
بهرهبرداری از خون از دیدگاه امامیه با رویکردی بر آرای امام خمینی (ره)
فواید خون
امروزه با پیشرفت دانش و استفادههای گوناگون از خون، به ویژه خون انسان و فراوردههای آن، این ماده نقش و جایگاه ویژه و حیاتی یافته است. حجم خون در یک فرد بالغ به طور متوسط ۵ لیتر میباشد. کار خون به واسطه گردش در داخل رگهای اصلی، توزیع مواد غذایی، اکسیژن و حرارت در بدن و انتقال دیاکسید کربن و مواد زاید حاصل از فعالیت سلولها به ارگانهای دفعی است.
ایزدیار ـ رئیس انجمن تالاسمی ایران ـ درمان تالاسمی ماژور را تنها از طریق تزریق مرتب خون میسر دانسته که معمولا تا آخر عمر به طور متوسط هر چهار هفته یک بار انجام میشود و حسین ابوالقاسمی ـ مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران ـ میگوید: «۱۸ هزار بیمار تالاسمی در کشور وجود دارد که سالانه تقریباً ۴۰۰ هزار واحد خون برای این بیماران مصرف میشود» و در ادامه میافزاید: «تزریق خون باعث افزایش آهن بدن شده، در قسمتهای بالای بدن مانند سر و صورت و استخوانهای بدن اشباع میشود و رنگ پوسترا به رنگ خاکستری درآورده و استخوانها را حجیم میکند.» (خبرگزاری جمهوری اسلامی ۳۱ر۲ر۱۳۸۶)
بر اساس خبری از خبرگزاری جوان، سالانه بیش از ۱۵۰هزار مادر در دنیا بر اثر خونریزی زایمان جان خود را از دست میدهند که این نشاندهنده نیاز مبرم انسانها به خون و فراوردههای خونی است و همچنین به نقل از همین خبرگزاری، در دنیا هر ثانیه یک نفر به دریافت خون نیاز دارد (خبرگزاری جوان ۲۰ر۲ر۱۳۸۶).
استفاده دیگری که از خون میشود، به صورت پودر خون است که برای تغذیه طیور در مرغداریها استفاده میشود. مکارم شیرازی در این باره مینویسد: «گاهی در مرغداریها پودر خون با غذای آنها مخلوط میکنند، به طوری که گوشت مرغ به واسطه آن میروید گوشت وتخم مرغ آن حرام نیست و رطوبتهای مرغ نجس نمیشود؛ ولی بهتر آن است که از چنین مرغ و تخم مرغ آن پرهیز شود.» (هاشمی خمینی ۱۳۷۵ ج۱: ۱۴۱)
همچنین ایشان میفرماید: «هر گاه حیوان سایر نجاستها را غیر از مدفوع انسان بخورد، باعث نجاست بول و مدفوع او نمیشود. گوشت او هم حرام نیست، مگر حیوانی که از شیر خوک تغذیه کرده و به وسیله آن رشد و نمو کرده باشد که گوشتش حرام است.»
استفاده دیگری که امروزه از خون میشود، استفاده از خون بندناف نوزادان است از زمانی که کار با سلول بنیادی آغاز شده است. به دلیل قابلیت تبدیل سلولهای بنیادی به هر سلول دیگر، همچون سلولهای قلبی، گوارشی، پوستی و به طور کلی تمام سلولهای اختصاص یافته در بدن از سلولهای بنیادی برای پیوند و درمان بسیاری از بیماریها استفاده میشود.
پژوهشگران دریافتند درمان زخمهای پوستی با ژل تهیه شده از پلاکت خون خود بیمار، التیام زخمها را سرعت میبخشد. پزشکان با این شیوه خواهند توانست توان التیامبخشی طبیعی بدن را در اختیار بگیرند. زخمهای پوستی که با این ژل درمان شدند، ده درصد سریعتر از زخمهای همین افراد که فقط با یک پماد آنتی بیوتیک درمان شدند، التیام یافت (خبرگزاری جمهوری اسلامی ۱ر۳ر۱۳۸۶).
نتیجه
به خاطر همین منافع مهم و حیاتی است که فقهای عظیمالشأن معاصر و مراجع عظام تقلید به حلیت خرید و فروش خون فتوا میدهند و دلایل حرمت بیع و بهره برداری از آن را مخدوش و نارسا میدانند. خویی میفرماید: «فلا دلیل علی حرمه بیع الدم، سواء کان نجسا ام طاهرا و لا وضعا و لاتکلیفا» (خویی ۱۳۷۷ ج ۱: ۹۸) دلیلی بر حرمت خرید وفروش خون چه پاک و چه نجس وجود ندارد و نه حرمت وضعی و نه حرمت تکلیفی.
[مرحوم آیتاللهالعظمی] خویی در مسأله بیع و بهرهبرداری از خون، فرقی بین خون نجس و خون طاهر نمیگذارد و خرید و فروش هر دو را جایز میداند و می فرماید: برای حرمت آن دلیل نداریم.
امروزه بدون بهرهبرداری از خون و فرآوردههای آن، گردونه عظیم درمان نمیچرخد و بسیاری از جراحیها ناممکن خواهد بود؛ از این روی خرید و فروش آن و کاسبی با آن نه تنها حرام نیست و از مصادیق «اکل مال به باطل» هم نخواهد بود، بلکه چه ثمره و منفعتی بالاتر از اینکه جان مصدومی که بر اثر خونریزی شدید در حال مرگ است، با تزریق چند سی.سی خون نجات یابد و اساساً داشتن یا نداشتن مالیت و منفعت عقلایی و حلال بستگی به شرایط زمانی و مکانی دارد. چه بسا چیزی در زمان یا مکانی مالیت نداشته باشد، ولی در زمان و مکان دیگر دارای مالیت باشد؛ زیرا آنچه در روایات و آیه شریفه آمده است، دلایلی بر حرمت مطلق استفاده از خون ندارد به علاوه در آن زمان برای خون غیر از خوردن استفادهای نبوده است بنابراین حرمت در آیه و روایت منصرف به همان حرمت خوردن است.
در شرح عبدالصاحب آمده است: «انما یدور الجواز و عدمه مع وجود المنفعه المقصوده و عدمه، فعلی هذا، نقول بعدم جواز بیع الدم النجس بلاخلاف فی زمان صدور تلک الروایات لعدم وجود المنفعه المحلله المقصوده و
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 