پاورپوینت کامل جایگاه اخلاق کاربردی در زندگی، محیط زیست و اشتغال ۵۴ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل جایگاه اخلاق کاربردی در زندگی، محیط زیست و اشتغال ۵۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل جایگاه اخلاق کاربردی در زندگی، محیط زیست و اشتغال ۵۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل جایگاه اخلاق کاربردی در زندگی، محیط زیست و اشتغال ۵۴ اسلاید در PowerPoint :
آنچه در این پژوهش آمده، شامل مطالبی است که نگارنده در مطالعات اجتماعی و انسانی پیرامون برخی از دیدگاههای اخلاقی در اداره زندگی فردی و اجتماعی و در محیط زیست و اشتغال که از آن به «اخلاق کاربردی» تعبیر میشود، ملاحظه کرده و با استناد به منابع علمی و مشاهدات عینی و تفحص در این زمینه به قدر کفایت و ضرورتی که برای جامعه کنونی متصور است، عنوان کرده است و طبیعی است نمیتواند جامع آنچه در اطراف و اکناف این موضوع گسترده به دست میآید، باشد که مستلزم استقصای تام و حضور در نواحی مختلف خواهد بود.
گر عمر تو باشد به جهان تا سیصد
افسانه شمر زیستن بی مر خود
باری چو فسانه میشود ای بخرد
افسانه نیک شو، نه افسانه بد
(باباافضل کاشانی)
کار خود نیک برآرید که در گنبد چرخ
این صدایی است که تا روز جزا میماند
(جلالالدین مولوی)
مقدمه (هدف و روش)
آنچه در این پژوهش آمده، شامل مطالبی است که نگارنده در مطالعات اجتماعی و انسانی پیرامون برخی از دیدگاههای اخلاقی در اداره زندگی فردی و اجتماعی و در محیط زیست و اشتغال که از آن به «اخلاق کاربردی» تعبیر میشود، ملاحظه کرده و با استناد به منابع علمی و مشاهدات عینی و تفحص در این زمینه به قدر کفایت و ضرورتی که برای جامعه کنونی متصور است، عنوان کرده است و طبیعی است نمیتواند جامع آنچه در اطراف و اکناف این موضوع گسترده به دست میآید، باشد که مستلزم استقصای تام و حضور در نواحی مختلف خواهد بود.
روش مورد استفاده در این پژوهش، نگرشی سیستمی میباشد که نگاهی از کل به جزء و نتیجه مشاهده و مطالعه تفسیری و تحلیلی منابع و رویدادهاست و سعی شده که مطالب به طور موجز و روان تقدیم علاقهمندان گردد، به نحوی که در مجموعه مطالعات مسائل محیط زیست و آیین زندگی با پرداختن به یکی از مهمترین زمینههای آن یعنی «اخلاق حرفهای»، وظیفهای هرچند کوچک انجام گرفته باشد و بدون تردید، اخلاق حرفهای در هر شغلی بهخصوص در موضوع محیط زیست از اصلیترین و مهمترین مباحثی است که ارتباط تنگاتنگی با زندگی اجتماعی و محیط زیست مردم دارد و باید نسبت به آن بسیار حساس و فوقالعاده جدی بود و در اعمال و اجرای قوانین مربوط به آن و آموزش همگانی در بارهاش از طریق رسانههای گروهی و اجتماعی و گردهماییهای علمی و آموزشی و نظایر آن بسیار کوشید و در مراکز تعلیمی و فرهنگی به عنوان اصلیترین کانونهای تربیتی، مورد توجه و برنامهریزی قرار داد.
استفاده از معانی و مفاهیم آیات قرآن و احادیث و معارف دینی و همچنین بیان سخنان حکیمانه حکما و عرفا در موضوع احترام به طبیعت و محیط زیست و نیز تذکار رویدادهای تاریخی و اجتماعی در ابعاد زیست محیطی و بحرانهای پیش آمده ناشی از بیتوجهی و سستی یا اعمال زورگوییها و دستاندازیهای متجاوزان به منابع عمومی از دیدگاه تاریخنویسان و محققان، در راه آشنایی و آگاهی مردم با آرمانهای محیط مطلوب زیست انسان و برخورد بهینه و بسامان به عوامل زیست محیطی و کنترل آلودگی سامانههای مختلف، کمک شایانی خواهد کرد.
به یقین یکی از پایههای اصلی و اساسی در کار صیانت از طبیعت و راههای مطمئن و مفید در جهت توسعه کشور و ایجاد محیط مطلوب برای زیستن، میزان آگاهی مردم و تصمیم گیرندگان جوامع در کاربرد اخلاق حرفهای است که برای تأمین نیازهای انسان امروز و به عنوان مؤثرترین عامل تغییرات زیست محیطی، امری حیاتی و ضروری میباشد؛ بنابراین لازم است که مسائل مربوط به آن مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد تا به عنوان سدی محکم، هرچند بهتر مانع تخلفها و خسارتها به طبیعت گردد و کارایی مناسب برای بهینهیابیهای چندهدفه در برنامهریزی و مدیریت ایفا کند. امیدواریم متن حاضر، آغاز کننده کوششهای دیگری در زمینه اخلاق حرفهای و مسائل فرهنگ و برنامهریزی محیط زیست و جوانب و نواحی مربوط به آن باشد.
کلیات، تعاریف و مبانی
در آغاز سخن ناچارم تأکید کنم که در گفتارهای عمومی اغلب، زبان دقیق علمی مشترک بین گوینده و شنونده وجود ندارد. الفاظ، ترجمان صادق مفاهیم نیستند و امکان اختلاف نظر موجود است. این اختلاف نظرها را باید به کمک گفت و شنودهای تخصصی علمی از میان برداشت. در دنیای کنونی، آنچه بیشترین تأثیر در زندگی شخصی، خانوادگی و اجتماعی افراد دارد، آگاهی همراه با احساس مسئولیت نسبت به خود، دیگران، نسل گذشته و آینده و در برابر اجتماع، اخلاق، هنر، فرهنگ، تاریخ و محیط زیست است.
خوشبختانه ادبیات و فرهنگ ایران زمین، سرشار از منابعی است که برخوردار از اصول اخلاقی و دستورالعملهای حکیمانه و هدفهای تربیتی است؛ مانند انواع اندرزنامهها نظیر قابوسنامه، سیاستنامه، کیمیای سعادت، اخلاق ناصری، گلستان، بوستان و جز آن که فاصله گرفتن از اندیشه خودخواهانه را به نزدیک شدن به اندیشههای دگرخواهانه و انسانی که موضوع اخلاق است، سوق میدهد؛ اما در این بحث محور سخن آن است که اخلاق حرفهای و اخلاقیات زیستمحیطی که شاخهای از علوم اخلاقیات است، به عنوان یک امر مستقل مطرح گردد؛ امری که وابستگی آشکار و انتقاد برانگیزی به سیاست و مدیریت و حقوق نیز دارد و همواره مورد توجه فلاسفه و اندیشمندان علوم انسانی بوده است.
اخلاق به منزله یک دانش، گسترهای از علوم انسانی را شامل میشود که در حوزههای مختلف بشری با مسائل گوناگون روبرو میشود و در حل آن محتاج تحقیق میگردد. قدما علم اخلاق را آموزگار خویهای نیکو و اخلاق را جمع «خُلق» دانستهاند که عبارت از صورت باطنی است و در مفهومسازی عالمان، اخلاق به معنای هیأت راسخ در نفس است که افعال از آن به سهولت صادر شود.۱
امروزه تلقی نسبتاً نوینی از اخلاق در میان است و از خُلق و خوی به «الگوی رفتاری» تعبیر میکنند؛ الگوی خاصی از رفتار ارتباطی درونشخصی و برونشخصی و مسئولیتپذیری فرد در رفتار ارتباطی که به رعایت حقوق دیگران معطوف است و مشتمل بر مجموعه قواعدی میشود که رعایت آنها برای نیکوکاری و رسیدن به کمال لازم است.
معناشناسی و مفاهیم عام اخلاقی
اخلاق و خلق را صفت، رفتار عادتشده و مزاج تعریف کردهاند و خُلق را مجموعهای از ویژگیها و صفات روحی تفسیر کردهاند که در انسان تثبیت شده و به صورت پایدار درآمده و با وجود آنها، انسان کارها را بهدرستی انجام میدهد. به مفهوم دیگر به دانشی گفته شده که از حسن و قبح و خوبی و بدی رفتار، بحث میکند.۲
علم اخلاق و به تعبیری علم زندگی و آیین زیستن، یکی از ضروریترین علوم و سرنوشت سازترین دانشها برای انسان است و در آن ضمن بیان احکام ارزشی ابعاد زندگی فردی و اجتماعی آگاهانه و مختارانه آدمی، مسیر اتصاف به فضایل و احراز خوبیها و پرهیز از زشتیها را مینمایاند. امام کاظم(ع) میفرماید: «لازمترین دانش برای آدمی، دانشی است که او را به صلاح قلب راهنمایی کند و فساد آن را برایش آشکار سازد.»۳ امام علی(ع) هم میفرماید: «مردم به تربیت شایسته محتاجترند تا به نقره و طلا.»۴
و اما کار و شغل، به مجموعهای از وظایف و تکالیفی گفته میشود که فرد برای انجام دادن آن استخدام و به کار گرفته میشود و در اجرای آن، از موازین، قوانین و مقررات در قالب تشکیلات اداری که در نمودار سازمانی نیز مشخص شده است، پیروی میکند. به ضوابط نانوشتهای هم گفته میشود که باید حاکم بر روابط و مناسبات بین دو طرف در یک حرفه یا در یک داد و ستد باشد، به نحوی که منافع هر دو طرف حفظ و صیانت شود. بدیهی است دانشمندی که با دانش و پژوهش خود در رفع مشکلات علمی جامعه میکوشد، پزشکی که بیماران را تیمار میکند یا مهندسی که طرحهای فنی ارائه میدهد، مناسباتی که بین خریدار و فروشنده، کارمند و ارباب رجوع برقرار میگردد و امثال آن، مصداق بارزی از مصادیق کارند.۵
به همین سبب در هر حرفهای، آموزش مجموعهای از دانش و فن و معیار رفتار و ارزشهای انسانی و هنری توأمان (و نه صرفاً تحصیل معمول نظری)، مدنظر قرار میگیرد و بر هنر نحوه به کاربردی مهارتهای نوین در استفاده از یافتهها و دانش و تکنولوژی جدید بر معیارهای انسانی و قوانین مدنی تأکید میشود و به این نکته نیز اهمیت داده میشود که در انتخاب شغل و یا گزینش افراد برای مشاغل، میزان علاقه او علاوه بر استعدادها و توانمندیها در نظر گرفته میشود؛ زیرا علاقهمندی به کار، ب
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 