پاورپوینت کامل فرهنگ، اندیشه و جامعه بیسؤال ۵۲ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل فرهنگ، اندیشه و جامعه بیسؤال ۵۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل فرهنگ، اندیشه و جامعه بیسؤال ۵۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل فرهنگ، اندیشه و جامعه بیسؤال ۵۲ اسلاید در PowerPoint :
دکتر محمد علی اسلامی ندوشن نزدیک به چهل سال قبل در گفتگویی درباره فرهنگ، فضای دانشگاهها و موضوع تعلیموتربیت، به نکتههایی پرداخته که در کتاب «گفتهها و ناگفتهها» نیز منتشر شده و شوربختانه همچنان در بررسی وضعیت فرهنگی ما، جای اندیشیدن دارند. او با طرحِ پرسشهایی همچون: «نسل امروز را چگونه تربیت میکنیم؟ به آنها چه میدهیم؟ آیا با این آموزش و تربیت و نمونههایی که در برابر آنهاست، انسانهای کارآمد و خوبی خواهند شد؟ از طریق فرستندهها و مطبوعات به مردم چه میدهیم؟ آیا در دنیای پر تب و تاب کنونی، تنها سرگرمشدن میتواند کافی باشد؟ هدفهای زندگی چگونه تعیین شده؟ ماهیت دلخوشیها چیست؟
دکتر محمد علی اسلامی ندوشن نزدیک به چهل سال قبل در گفتگویی درباره فرهنگ، فضای دانشگاهها و موضوع تعلیموتربیت، به نکتههایی پرداخته که در کتاب «گفتهها و ناگفتهها» نیز منتشر شده و شوربختانه همچنان در بررسی وضعیت فرهنگی ما، جای اندیشیدن دارند. او با طرحِ پرسشهایی همچون: «نسل امروز را چگونه تربیت میکنیم؟ به آنها چه میدهیم؟ آیا با این آموزش و تربیت و نمونههایی که در برابر آنهاست، انسانهای کارآمد و خوبی خواهند شد؟ از طریق فرستندهها و مطبوعات به مردم چه میدهیم؟ آیا در دنیای پر تب و تاب کنونی، تنها سرگرمشدن میتواند کافی باشد؟ هدفهای زندگی چگونه تعیین شده؟ ماهیت دلخوشیها چیست؟
یک دانشجو از روزی که پا به دانشگاه میگذارد تا روزی که از آن بیرون میرود، چه چیز بر او اضافه میشود، چه تغییری در تفکر و قابلیت مغزی او پدید میآید؟ یک استاد، علاوه بر عمل جسمانی رفتن به کلاس، به این دانشجو چه میدهد؟ با توجه به اینکه در یک جامعه در حال جنبش، مهمترین سرمایه، استعداد، نیرو و وقت مردم است، چه میشود کرد که این استعداد و نیرو و وقت به هدر نرود؟ آیا احتیاطهای لازم در این باره به کار میرود و به قدر کافی احساس مسئولیت و توجه به اهمیت موضوع هست؟»
میافزاید: «ما اگر درِ سؤال را به روی خود ببندیم و یا از سؤال وحشت داشته باشیم، خواهیم شد جامعه بیسؤال، و این صفت جامعهای است که یا خود را به کمال رسیده میبیند (که چنین فرضی درست نیست) و یا در آن درجه از گمراهی است که به ارزش سؤال واقف نیست، و این را نیز میدانیم که فرهنگ انسان، چیزی جز حاصلِ سؤال و جواب سؤال نیست.»
آنچه دکتر اسلامی ندوشن نسبت به آن نقد داشته و دارد و حساسیت نشان میدهد، ضعف در نظام تعلیم و تربیت و غفلتورزیدن از مسائل فرهنگی است که سرانجام پدیده خطرناکی به نام «جامعه بیسؤال» را بهوجود میآورد؛ زیرا کسانی که جامعه بیسؤال را شکل میدهند، افرادی هستند که از قدرت «اندیشهورزی» و «استدلالورزی» برخوردار نیستند؛ از این رو یا با پیروی از دیگران خود را از اندیشیدن و چون و چرا کردن درباره مسائل رها میکنند و یا بر اساس توهمی که از تواناییهای خود دارند، همواره با سادهسازی مسائل و مشکلات، به راهها و راهحلهای نسنجیده و هیجانی گرایش یافته، بر حجم گرفتاریهایشان میافزایند. به نظر میرسد بازخوانی آرای فرهنگمدارانه دکتر اسلامی ندوشن، و اندیشیدن درباره پرسشهایی که در بررسی مسائل و گرههای فرهنگی ما مطرح میکند، همچنان میتواند راهگشا و سودمند باشد.
فلسفهای برای زندگی
کتابهای فلسفی به طور کلی چندان برای مردم جذاب و خواندنی نیستند، بهویژه اگر سخن از «مکتب رواقی» و «رواقیون» و نامهایی نه چندان آشنا مانند «زنون کیتیومی»، «سنکا»، «موسونیوس روفوس»، «اپیکتتوس»، «مارکوس آورلیوس» و… در میان باشد. همین اندازه کافی است تا از خواندن کتابی که از «رواقی زیستن در دنیای امروز» سخن میگوید، چشم پوشیده شود.
میدانیم که کتابهای فلسفی بیشتر برای کسانی که در زمینه فلسفه مطالعه میکنند، بهخصوص دانشجویان و استادان فلسفه جذابیت دارد؛ زیرا هم متنهای دشوار و پیچیدهای هستند و هم اینکه در این کتابها، وجود اصطلاحات تخصصی و تعابیر سنگین، مانع میشود که همگان توانایی فهم مطالب آن را داشته باشند. همچنین در این کتابها به پرسشهای مهمی همچون معنای زندگی و یا مسائل زندگی روزمره کمتر پرداخته میشود و یا به گونهای پرداخته میشود که چنانکه اشاره شد، همگان از عهده فهم آن برنمیآیند.
اما خوشبختانه این روزها کتابی با نام «فلسفهای برای زندگی» اثر «ویلیام ارواین» منتشر شده که هم ساده و عمیق نوشته شده، هم از اصطلاحات فنی و تخصصی در آن خبری نیست و هم اینکه به مسائل و پرسشهای مهم انسان در دنیای امروز میپردازد. کوششی امیدبخش و ستودنی که نشان میدهد اگر اهالی فلسفه کار خودشان را هوشمندانهتر و دقیقتر انجام دهند، شناساندن مسائل بشری و ریشههای رنج و درد انسان و راهکارهایی برای رفع آنها با اندیشهورزی و فکر فلسفی امکانپذیر است و موجب میشود این تصور که فلسفه، یک علم نظری و انتزاعی است و جز اهالی فلسفه از آن سر در نمیآورند، کاهش یابد و جنبه کاربردی فلسفه در زندگی که میتواند زمینه برخورداری از زیستی نیک و عقلانی را ایجاد کند، آشکارتر شود.
به نظر میرسد کتاب «فلسفهای برای زندگی» که به بازخوانی اندیشههای فیلسوفان رواقی پرداخته، برای کسانی که در جستجوی آرامش هستند، از شادی پایدار در زندگی برخوردار نیستند، خواهان بیشتر لذتبردن از زندگی و فاصلهگرفتن از رنج و اندوه هستند و به طور خلاصه در پی رسیدن به یک زندگی نیک بوده و کمتر به نتیجه رسیدهاند، کتابی بسیار سودمند و راهگشاست. این کتاب پاسخگوی نیازها و پرسشهای بسیاری از انسانهایی است که در دنیای امروز، گرفتار رنج و اندوه هستند و راههای زیادی را برای برخورداری از آرامش، شادی و نشاط برگزیده و آزمودهاند اما چندان به آرامش، شادی و نشاط دست نیافتهاند و نکته مهمتر اینکه آموزههایش چندان هم سختگیرانه و جانکاه به نظر نمیرسد.
گامی به سوی اخلاق جهانی
رخداد ۱۱ سپتامبر در آغاز قرن بیستویکم، تاریخی را رقم زد که اگر بر اساس نظریه «برخورد تمدنها»ی ساموئل هانتینگتون به آن نگاه کنیم، گریزناپذیر بود و اگر سخن مشهور آندره مارلو را در نظر داشته باشیم که: «قرن بیستویکم یا وجود نخواهد داشت، یا اگر وجود داشته باشد، قرن معنویت است»، باز هم گریزناپذیر بود؛ زیرا در جهانی که روز به روز کوچکتر میشود و با تشدید روزافزون روابط اجتماعی در آن مواجه هستیم، از یک سو، رقابتهای اقتصادی و تلاش برای دستیابی به توسعه اقتصادی، بزرگترین هدف پنداشته شده و در این مسیر خسارتهای روزافزونی به محیط زیست وارد میشود که گاهی جبرانناپذیر است و از سویی، رقابتهای سیاسی و برتریجویی قدرتهای جهانی و منطقهای نیز توسعه نظامی را در محور تلاشها قرار داده است و ساخت و تولید روزافزون سلاحهای کشتار جمعی نیز محصول نهایی این رقابتهاست که در نهایت، جان و جهان انسانها را تهدید میکند.
این وضعیت، در حالی رو به رشد است که اگر چارهای برای آن اندیشیده نشود، زندگی بشر بر روی کره زمین را ناامن و شاید حتی غیرممکن خواهد کرد.
در چنین وضعیتی پیشنهادها و راهکارهایی نیز مطرح شده و میشود. برای نمونه، ایران هم دو پیشنهاد اخلاقگرایانه به جهان ارائه کرده است: یکی «گفتگوی تمدنها» و دیگری «جهان عاری از خشونت و افراطیگری» که هر دو نیز با استقبال جهانی روبرو شده و البته بیش از هر چیز، در عرصه سیاست جهانی برای کشورمان راهگشا بوده و ظرفیتهایی را ایجاد کرده تا مجالی برای برآمدن سیاستهای عاقلانه و سودمند گشوده شود.
اما واقعیت این است که این پیشنهادهای صلحگرایانه محصول تغییرات فصلی در سیاست هستند و در جهان سیاست پایدار به نظر نمیرسند. بنابراین برای اینکه ظرفیتهای اجرایی این پیشنهادها بیشتر شناسانده و فهمیده گردند، ابتدا ضرورت دارد که به لحاظ فکری و نظری تقویت شوند و در نتیجه از گرفتارماندن در سطح شعار، رهایی یابند، بلکه سرانجام بتوان به عملیشدن و اجراییشدن آنها امید بست. زیرا ضعف اندیشهورزی بیش از
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 