پاورپوینت کامل قدسیان اندوهگین مساله رنج و نمادهای مقدس ۶۳ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل قدسیان اندوهگین مساله رنج و نمادهای مقدس ۶۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل قدسیان اندوهگین مساله رنج و نمادهای مقدس ۶۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل قدسیان اندوهگین مساله رنج و نمادهای مقدس ۶۳ اسلاید در PowerPoint :
مقدمه: انسانها در طی تاریخ و در چارچوبهای فرهنگی مختلف، همیشه سعی کردهاند واقعیتهایی را که در زندگی با آن روبرو هستند، به نحو معناداری، برای خودشان ساماندهی کنند. در حیات اجتماعی انسانها، در کنار خوشیها و لذتها، یکی از مهمترین و برجستهترین واقعیتهایی که بخش اعظم زندگی انسانها را تشکیل میدهد، مسأله رنج است. مفهوم رنج، برای انسانها معانی و مصادیق متعددی دارد. فهم معنای رنجهای زندگی و یا به عبارت دقیقتر تفسیر معناداری از این رنجها یک لازمه ضروری برای تداوم حیات و معنای آن بوده است. رنج ”به مثابه یک واقعیت تاریخی“ در زندگی انسان هیچگاه برای او یاوه و بیهوده و بی معنی نبوده است (الیاده، ۱۳۷۸؛۱۰۶).
مقدمه: انسانها در طی تاریخ و در چارچوبهای فرهنگی مختلف، همیشه سعی کردهاند واقعیتهایی را که در زندگی با آن روبرو هستند، به نحو معناداری، برای خودشان ساماندهی کنند. در حیات اجتماعی انسانها، در کنار خوشیها و لذتها، یکی از مهمترین و برجستهترین واقعیتهایی که بخش اعظم زندگی انسانها را تشکیل میدهد، مسأله رنج است. مفهوم رنج، برای انسانها معانی و مصادیق متعددی دارد. فهم معنای رنجهای زندگی و یا به عبارت دقیقتر تفسیر معناداری از این رنجها یک لازمه ضروری برای تداوم حیات و معنای آن بوده است. رنج ”به مثابه یک واقعیت تاریخی“ در زندگی انسان هیچگاه برای او یاوه و بیهوده و بی معنی نبوده است (الیاده، ۱۳۷۸؛۱۰۶). برای انسان، رنجها منشاء مختلفی داشتهاند. به تعبیر فروید درد و رنج انسانی از سه منبع ناشی میشود: طبعیت، بدن انسان و نارساییها و نقصانهای زندگی اجتماعی (موریس ۱۳۸۳: ۲۱۹). برای انسان رنجها یا بخاطر از دست دادن عنصری مهم در زندگیاش است، یا به خاطر بدست نیاوردن عنصری که نیاز شدیدی به آن دارد. در حوزه مصادیق مختلف رنج، واژهها و مفاهیم متعددی را به خود اختصاص میدهند: مصیبت، بلا، الم، بدبختی، شر و…، این واژه ها از جمله مفاهیمی هستند که اشتراکات زیادی با حوزه معنایی رنج دارند و هرکدام بیانگر بخشی از تجربه خاص انسانی از موضوع کلی رنج است. عموماً مسأله رنج برای ذهنیت انسان سنتی، ذیل مقوله شر و مسأله شرور مطرح شده است، مسالهای که در طی تاریخ پاسخهای متعددی توسط انسانها در فرهنگهای مختلف بدان داده شده است. تحول این پاسخها هم بسته به تحول ساختارهای اجتماعی و فرهنگی و سطح معرفتی و علمی بشر بوده است.
نکته مهم در اینجاست که همیشه ادیان و نظامهای دینی منبع اصلی این پاسخها و کابرد آنها بودهاند. ویژگیهای درونی گفتمانهای دینی و ذهنیت مذهبی مردم سبب میشد، که ادیان در فرهنگهای سنتی مهمترین مجرای حل مسأله رنج و پیامدهای آن باشند. در این مقاله نیز با نگاهی اجمالی به ساختارهای پاسخدهی به مسأله رنج در طی تاریخ، به تحول خاص این مفهوم در مذهب تشیع و به ویژه از خلال مهمترین و عمومی ترین منسک جمعی این مذهب، یعنی مناسک عزاداری محرم خواهیم پرداخت و برای اینکار از روش تحلیل گفتمان برای فهم مفهوم رنج در گفتمان کربلا و مکانیسم حل مسأله معنای ناشی از رنجها، با تأکید بر متن اصلی گفتمان کربلا، یعنی کتاب روضه الشهدا، استفاده خواهیم کرد.
مسأله رنج
موضوع رنج برای انسان یک واقعیت جاری و ساری در سرتاسر زندگی است. عمده رنجها اعم از دردها و سختیهای ناشی از نقصهای طبیعی، فیزیکی، روحی و حتی اجتماعی، اولین واکنشی که در انسان برمیانگیزد، یک واکنش جسمانی است. به این معنا که اجتناب از رنج، یک واکنش جسمانی کلی است که در برگیرنده اعضای حسی، جریانهایی که در مغز روی میدهد، سیستمهای ماهیچهای و غیره میباشد. اما نکته مهمی که علم روانشناسی درباره مواجهه انسان با رنج به ما آموخته اینست که واکنش جسمی نسبت به درد و آگاهی از درد، دو پدیده مجزا هستند (آنو، ۱۳۸۶: ۴۵). به عبارت دیگر ذهن انسانی در طی مکانیسمهای مختلفی، درک خاصی از رنج را در مواضع خاص برای خودش فراهم میکند. این تفکیک به نحوی است که حتی در مواردی در آزمایشهای روانشناختی، افراد در شرایطی که رنج جمسانی به آنها وارد میشده، واکنش جسمانی به رنج را داشتهاند، اما از نظر ذهنی و آگاهی، هیچ واکنشی را نسبت به آنها نداشتهاند. به عبارت دیگر ذهن میتواند حتی در نقطه مقابل واکنشهای جسمانی به رنج عمل کند. به نظر میرسد آگاهی از رنج و درک آن، عنصر اصلی در مواجهه انسان با رنج بوده است.
باید حل مسأله رنج برای انسان را در سطح ذهنی و معنایی جستجو کرد. همانطور که در مقدمه هم اشاره شد، مسأله رنج بطور سنتی عموماً ذیل مسأله شر برای انسان مطرح بوده است، و مهمترین مکانیسم حل این مسأله، بوسیله دین و مذهب بوده است. انسان سنتی و حتی انسان مدرن، در منتهی الیه تجربه خودش از رنج، به واقعیت برین و مقدسی، و عموماً به ایزد برینی پناه میبرد، تا ذیل اندیشههای الهیاتی مربوط به آن ایزد، بتواند رنجها را معنادار کند و مهمتر از همه، رنجهای زندگی را تحمل پذیر کند.
در فرهنگهای سنتی، جادو در کنار مذهب، یکی از عوامل اصلی با اضطراب و رنج و رفع آنها بوده است. جادو تلاشی بود، برای دستکاری در نیروهای طبعیت در جهت مطلوب (لویز، ۱۹۹۴: ۵۷۹). در دنیای جدید، علم تقریباً و در حد گستردهتری، جای جادو را گرفته است. اما علی رغم همه اینها جادو و علم دو مکانیسم و فرآیند برای حل خاص و موضعی رنج بودهاند، به همین دلیل تفاوتی بنیادی با دین در پاسخدهی به مسأله رنج داشتهاند، دین همیشه پاسخهای عام و فراگیری که در حد کلیات و البته با قابلیت اقناع بیشتر به مسألههای زندگی میداده است. زیرا پاسخهای موضعی از جانب جادو و علم همیشه مورد آزمون صدق و کذب روزمره هستند و همین مسأله اعتبار منبع آنها را مورد ارزیابی هر روزه قرار میدهد. در پس همه این پاسخها، یک نتیجه نهایی نهفته است، اینکه رنج بصورت چیزی در میآید که قابل درک و تفسیر و در نتیجه قابل تحمل است (الیاده، ۱۳۷۸: ۱۰۸).
رنج ها در صور مختلف خودشان، همیشه ذهن انسانی را دچار یک چالش جدی در باب معناداری و منظم بودن جهان میکنند. آنچه که آرامش هستی شناختی انسان را در حیاتش بر هم میزده، همین ترس از آشوب و بینظمی در جهان پیرامون است، به همین دلیل مسأله رنج و شر، همیشه ابهام و تردیدی در معناداری جهان پیرامون (مساله معنا) را برای انسان مطرح کرده است. از سوی دیگر ادیان مهمترین نظامهای معنایی برای حل مسأله معنا بوده اند. در سنتهای علوم اجتماعی رویکردها و نظریات متعددی در باب فهم نظامهای معنایی دینی و ربط آنها با رنج وجود داشته است که هر کدام از آنها چشم اندازی برای فهم جریان جاری زندگی انسان در بطن رنج بوده است. در این میان در رویکردهای جامعه شناختی، کارل مارکس، در روانکاوی، فروید و در انسانشناسی، گیرتز مورد توجه خاص این مقاله هستند که البته چارچوب اصلی این مقاله با توجه به رویکرد گیرتز خواهد بود. برای این مقصود نگاهی اجتمالی به مارکس و فروید و سپس نگاهی وسیعتر به رویکرد گیرتز خواهیم داشت.
مارکس و فروید : دین و رنج
مارکس و فروید از متفکران بزرگ دنیای مدرن هستند. رویکرد خاص این دو در فهم جامعه بشری و حیات انسانی عمدتاً به گونهای است که نظامهای معنایی را، بازنماییهایی واژگونهای از واقعیت میدانند. به تعبیر دیگر این دو متفکر بر این نظرند که نظامهای نمادین و معنایی (از جمله دین) به جای آنکه واقعیت را نشان بدهند، آنرا پنهان کرده یا اینکه بطور دستکاری شده و تغییر شکل یافته بیان میکنند. به همین دلیل رویکرد این دو نفر به فهم امر انسانی، ذیل هرمنوتیک شبهه قرار میگیرد. وجه مشترک دیگر این دو متفکر آنست که مبنای زندگی اجتماعی را رنج میدانند.
مارکس تأکید بر رنج و ظلم طبقاتی دارد بطوریکه تاریخ را چیزی جز مبارزه طبقاتی نمیداند (سینگر،۱۳۷۹) و فروید نیز مبنای تمدن را سرکوب امیال بشری دانسته و تمدن را عامل اصلی رنج (اساس زندگی و هستی انسانی از نظر او رنج است) میدانند (فروید، ۱۳۸۲: ۳). البته مارکس رنج بشری را در سطح اجتماعی بررسی و تحلیل میکند و فروید در سطح روان فردی. به هر حال هر دوی این متفکران دین را به عنوان یک توهم جبران کننده و تسلی بخش در نظر میگیرند، یک نظام معنایی، با نهادها و عناصر پیوسته بدان برای توجیه و تسلی رنجهای زندگی انسان.
مارکس در نظریاتش بطور ضمنی و آشکار به ارتباط دین با شرایط ناعادلانه و نابرابریهای طبقاتی میپردازد. او برای نقد جامعه و ساختارهای طبقاتی، مبنای خودش را نقد دین به مثابه ایدئولوژی طبقاتی قرار میدهد. از نظر مارکس هر چند انسانها در ابتدا درگیر نیروهای مهار ناپذیر طبیعت بودند، اما با تشکیل جامعه طبقاتی، نیروهای مهارناپذیر این جامعه هم وارد میدان شدند. دین همیشه کارش توجیه این نیروها و شرایط نابرابر حاصل از آنها بوده است. برای مارکس دین اساساً محصول یک جامعه طبقاتی است، اما با وجود این، کارکردی دوگانه هم دارد: از یک سو با وارونه نشان دادن جهان واقعی، ابزار فریب و ستمگری به طبقه زیردست است و از سوی دیگر بیان اعتراض علیه ستمگری میباشد، البته نوعی تسلیم و مایه تسلی در برابر ستمگری نیز هست. دین با مشروعیت بخشی به نظم موجود به نفع طبقه حاکم بواسطه ایجاد زمینه جهانی و عام توجیه، یک زمینه کلی تسلی و توجیه جهان ناعادلانه موجود را فراهم میآورد (همیلتون ۱۳۷۹: ۱۴۴-۱۳۹).
از نظر مارکس اندوه مذهبی، هم بیان رنج واقعی و هم سپر محافظ و تسلی بخشی آنست. دین آه ستمدیدگان و روح یک جهان بی روح است، دین افیون تودههاست که رنج و سختی طبقه محروم را توجیه و ترمیم میکند. البته اینگونه تسلی، راه حل واقعی را بدست نمیدهد، در
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 