پاورپوینت کامل قرآن و زبان ۳۱ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل قرآن و زبان ۳۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل قرآن و زبان ۳۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل قرآن و زبان ۳۱ اسلاید در PowerPoint :
قرآن قدیمیترین کتاب در نظام زبان عربی است و حتی امروز هم آن را کلام آخر در فصاحت، ساختشناسی واژگانی، نحو، صرف و بلاغت زبان عربی میدانند. قرآن مورد احترام مسلمانان است نه فقط به دلیل آنکه کتاب هدایت و معرفت دینی است، که بدان دلیل که معجزه الهی در قالب زبان و عین کلام خدا نیز هست، و هیچ انسانی توان رقابت با آن یا پیشی گرفتن بر آن را ندارد. عقیده به اعجاز قرآن یا تقلیدناپذیری آن، یعنی این عقیده که قرآن هم از نظر شکل و هم از نظر محتوا معجزه است، نتیجه منطقی این دیدگاه است.
ترجمه سید محمدحسین وقار: قرآن قدیمیترین کتاب در نظام زبان عربی است و حتی امروز هم آن را کلام آخر در فصاحت، ساختشناسی واژگانی، نحو، صرف و بلاغت زبان عربی میدانند. قرآن مورد احترام مسلمانان است نه فقط به دلیل آنکه کتاب هدایت و معرفت دینی است، که بدان دلیل که معجزه الهی در قالب زبان و عین کلام خدا نیز هست، و هیچ انسانی توان رقابت با آن یا پیشی گرفتن بر آن را ندارد. عقیده به اعجاز قرآن یا تقلیدناپذیری آن، یعنی این عقیده که قرآن هم از نظر شکل و هم از نظر محتوا معجزه است، نتیجه منطقی این دیدگاه است.
در قرآن، زبان متن «لسان عربی مبین» (زبان عربی روشن) توصیف شده است (۱۶ :۱۰۳)، که برای مخاطبان عربزبان پیامبر(ص)، که عربی زبان مادریشان بود، به وضوح قابل درک بود: ما آن را قرآنی عربی نازل کردیم، باشد که بیندیشند: «انا انزلنـاه قرآناً عربیاً لعلکم تعقلون» (۱۲ :۲). کلمه «عربی» ده بار در قرآن به کار رفته که سه موردش با کلمه «لسان» به معنی زبان، و هفت بار با کلمه «قرآن» همراه است. شکل و محتوای این متن عربی نیز به صورت کامل با این عبارت مورد اشاره قرار گرفته است: قرآنی عربی، بیهیچ کژی: «قرآناً عربیا غیر ذی عوج» (۳۹ :۲۸). از منظر سبک، گفته میشود که قرآن به زیباترین سخن «احسن الحدیث» (۳۹ :۲۳) نازل شده است، با آن چنان قدرتی که پوست بدنشان از آن به لرزه میافتد (تقشعر)«پوستشان و دلشان… نرم میگردد» (تلیّن).
در قرآن، هیچ زبانی جز عربی هرگز ذکر نشده است؛ اما همه زبانها و اقوام خارجی یا غیرعربی با کلمه عام «اعجمی» (۱۶ :۱۰۳؛ ۴۱ :۴۴؛ ۲۶ :۱۹۸) مورد اشاره قرار گرفته است. تصریح شده که به سوی هر قومیپیامبری فرستاده شده که لزوما به زبان بومیآن قوم سخن میگوید: «ما هیچ پیامبری را جز به زبان قومش نفرستادیم، تا[حقایق را] برای آنان بیان کند: و ما ارسلنا من رسول الا بلسان قومه لیبیّن لهم» (۱۴ :۴). بنابراین همه کتب مقدس، اعم از تورات، انجیل و قرآن، به عنوان وحی الهی نازل شده از سوی خدا، به رغم این حقیقت که به زبانهای مختلفی نازل شدهاند، در یک حد مورد احتراماند.
سه موضوع زبانشناختی
واگرایی علمای مسلمان و غربی در هیچ حوزهای گستردهتر از حوزه زبان نیست. سه موضوع از غامضترین موضوعات زبانشناختی به واژگان، نظام تصریف و نحو مربوط است. علمای مسلمان توجه خود را به تعریف و فهرست کردن خصائص برتر قرآن مبذول داشته، و جنبه هایی مانند واژگان گسترده، ساختشناسی متقارن، الگوی نحوی پیچیده (تقدم، حذف، موازات)، صنایع مجازی را ذکر کردهاند؛ علما بیش از صد نوع از فنون مختلف (از جمله تمثیل، تشبیه، ذکر جزء و اراده کل، استعاره، دگرنامی، تکرار، تضاد و اغراق و استفاده ابداعی از اشکال متعارف ادبی یعنی حکایت تمثیلی، سوگند، داستان، گفتگو و مانند آن) را در فهرست خود درج کردهاند. در مقایسه، علمای غربی از زمان تئودور نولدکه، معروف به پدر مطالعات قرآنی، حمله به اعتقاد به منشأ الهی قرآن را با خوار شمردن زبان و جستجوی انتقادی برای به اصطلاح «نقائص زبانی» را بر خود فرض دانستهاند؛ مثلا در بحث مفصل غرائب سبکی و نحوی زبان قرآن»، نولدکه نحو قرآن را«ناشیانه، زشت، نامناسب، بسیار غیرمعمول، بسیار خشک، ناپخته»، و مانند آن توصیف میکند! و از بحث خود اینگونه نتیجه میگیرد: «ممکن است محمد[ص] زمانی طولانی بر محتوای وحی خود قبل از عرضه آن به دنیا، تعمق نموده باشد؛ اما توجه ناچیزی بر شکل آن کرده است!» بدیهی است این نوع انتقاد نمیتواند با عقیده به اعجاز قرآن همخوانی داشته باشد؛ عقیدهای که در سراسر تاریخ اسلام مورد قبول بوده، و مطابق آن قرآن نه تنها از نظر محتوا، که از جنبه هنری نیز یک معجزه واقعی است.
اگرچه معمول است که در بحثهای پیرامون زبان قرآن اشاراتی به فنون تمثیلی و اشکال ادبی گنجانده شود، اما در اینجا بحث ما اساساً بر سه موضوع زبانشناختی واژگان، نظام تصریف و نحو متمرکز میشود، که اساسا به دلیل مرکزیت این ویژگیها و تلویحات گسترده آنها برای مطالعات قرآنی است. در اصل، درک تحولات این حوزه بدون علم به این سه موضوع مورد اختلاف، که در قرون گذشته به نفع مفسران غربی غالب بوده، امکان ندارد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 