پاورپوینت کامل جشنی به درازنای تاریخ ایران ۴۶ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل جشنی به درازنای تاریخ ایران ۴۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل جشنی به درازنای تاریخ ایران ۴۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل جشنی به درازنای تاریخ ایران ۴۶ اسلاید در PowerPoint :
یلدا تنها یک شبنشینی نیست بلکه قدمتی به درازنای تاریخ این مرز و بوم کهن دارد و راز و رمزهای بسیاری در آن نهفته است. رازهایی که پژوهشگران سعی در پرده برداشتن از آنها داشته و دارند اما کمتر محققی به بررسی تمام زوایای آن در یک کتاب پرداخته است. علی بلوکباشی، مردمشناس پیشکسوت این بار در کتابی با عنوان «شب یلدا» روایتگر داستانها، اسطورهها و آیینهای این جشن ملی شده و هرآنچه را که باید از یلدای کهنسال بدانیم در اختیارمان قرار داده است.
یلدا تنها یک شبنشینی نیست بلکه قدمتی به درازنای تاریخ این مرز و بوم کهن دارد و راز و رمزهای بسیاری در آن نهفته است. رازهایی که پژوهشگران سعی در پرده برداشتن از آنها داشته و دارند اما کمتر محققی به بررسی تمام زوایای آن در یک کتاب پرداخته است. علی بلوکباشی، مردمشناس پیشکسوت این بار در کتابی با عنوان «شب یلدا» روایتگر داستانها، اسطورهها و آیینهای این جشن ملی شده و هرآنچه را که باید از یلدای کهنسال بدانیم در اختیارمان قرار داده است.
زمانی که منابع تاریخی از بیان جزئیات جشن شب یلدا سکوت میکنند، مردمشناسی که همگان به عشق، آگاهی و اشراف تحسینبرانگیز او بر جوانب گوناگون تاریخ و فرهنگ ایران معترف هستند، دست به خلق اثری گرانمایه درباره تمام زوایای شب یلدا میزند که تا کنون به صورت یکجا به آن پرداخته نشده بود، کتاب «شب یلدا» از پیشینه تاریخی یلدا آغاز میشود و پس از بیان اسطورههای یلدا، جشن شب چله، نمادسازیهای چله و آیینهای پیشواز به آیینها و سرگرمیهای یلدا ختم میشود.
بلوکباشی در مقدمه اثر خود مینویسد: «ایرانیان و همه مردم سرزمینهایی که در حوزه فرهنگ ایرانی زندگی میکنند، شب آغاز فصل زمستان را در یک دور فصلی از دور کیهانی طبیعت در زمان گردش فصل پاییز به فصل زمستان جشن میگرفته و میگیرند. نقش و تأثیر این فراگشت طبیعی در حیات اجتماعی و اقتصادی مردم با واکنشهایی گوناگون به صورت رفتارهایی آیینی ـ نمادین باز نمایانده میشوند. در این رفتارهای آیینی، شب آغاز فصل زمستان که به اصطلاح آن را «شب چله» و «شب یلدا» مینامند، به شیوههایی رمزگونه همراه با نمودهایی که ناظر بر تداوم زندگی در کل جامعه است، جلوه مینماید.»
راز شب یلدا، تولد میترا و ایزد مهر
پژوهشگران دیدگاههای متفاوتی درباره پیشینه یلدا ارائه میدهند؛ برخی یلدا را باززایی خورشید میدانند، برخی این شب را شب تولد میترا، ایزد مهر معرفی میکنند و برخی دیگر به رابطه این شب و میلاد حضرت عیسی مسیح اشاره دارند. بلوکباشی در نخستین فصل کتاب خود که «میلاد خورشید، مهر و عیسی مسیح» نام دارد به بیان این دیدگاهها میپردازد و مینویسد: «یلدا، واژهای سُریانی به معنای «ولادت و تولد» و نام بلندترین شب سال در واپسین روز پاییز و هنگام گردش دور کیهانی و تغییر فصل از پاییز به زمستان است. یلدا در میان مردم ایران به شب چله نیز معروف است، چون که از فردای آن چلّه بزرگ زمستان در اول برج جدی (= بزغاله)، مطابق با اول ماه دی (مطابق با ۲۲ دسامبر) آغاز میشود و ۴۰ روز (۳۰ روز از دی ماه و ۱۰ روز از بهمن ماه) را در برمیگیرد.
وقتی ماه دلباخته خورشید میشود
مردمان این دیار کهن هریک اسطورههایی پیرامون طولانیترین شب سال دارند، اسطورههایی که روشنگر شمار بسیاری از حقایق و وقایع ناشناخته تاریخی ـ دینی در فرهنگ ایران بوده است. دلباختگی ماه به خورشید، زورآزمایی مهر با خورشید، دیو شب یلدا و خورشید، خورجینَک توشه راه خورشید، افسانه اهمن و بهمن، نبرد اهمن و بهمن، رجزخوانی چله بزرگ و کوچک و قارون در کسوت هیزمشکن برخی از مهمترین این اسطورههاست. بلوکباشی در فصل بعدی کتاب خود به بیان و رمزگشایی این روایتهای اساطیری ـ آیینی میپردازد.
یکی از شیرینترین این اسطورهها، روایت مردم لرستان درباره دلباختگی ماه به خورشید است. «بنابر این اسطوره، ماه که دلباخته خورشید است، هر شب سراسر پهنه آسمان را در تعقیب خورشید و رسیدن به او در مینوردد. ولیکن هر شب در سحرگاهان وقتی که به خورشید نزدیک میشود، خواب او را میرباید و به خوابی سنگین فرو میرود و خورشید از چنگش میگریزد و سپیده میدمد و از پس آن، روز فرا میرسد و او را از گام نهادن به قلمرو خورشید باز میدارد. سرانجام، ماه دبیری میاندیشد و از ستارهای که در کنار و نزدیک او است (ظاهراً عُطارد: تیر)، میخواهد تا او را به هنگام نزدیک شدن خورشید بیدار کند. ستاره گماشته او، در سحرگاه شبی از شبها، وقتی خورشید به ماه نزدیک میشود، او را بیدار میکند. ماه به استقبال خورشید خانم میرود و راز دلباختگی، سرگردانی و آسمانگردی خود در یک سال را برای او بازگو میکند و خورشید را در برمیگیرد و آن دو در کنار هم میآرامند. همبستری ماه با خورشید به درازا میکشد و خورشید از وظیفه هر روزه خود باز میماند و دیرتر از همیشه طلوع میکند. به همین سبب شب اول زمستان که همین شب یلدا است، از همه شبها طولانیتر میشود.»
یلدا؛ جشنی دهقانی یا شبی شوم؟
عدهای از پژوهشگران همچون زندهیاد پرویز رجبی بر این نکته تاکید داشت که یلدا بدون شک ریشه دهقانی دارد و بازمانده از جشنهای کشاورزان، جشن پایان یک سال تلاش و مبارزه با طبیعت و طبیعت سالاران است. نویسنده «شب یلدا» در سومین فصل کتاب خود به بررسی این دیدگاه و همچنین نظر عدهای دیگر درباره ناخجستگی شب یلدا میپردازد و در اینباره مینویسد: «نزد ایرانیان روز و روشنایی، آفریده اهورامزدا؛ و تاریکی و ظلمت و سیاهی و سرما، آفریده اهریمن انگاشته میشدند. این پنداره از باوری آمیخته با تفکر ثَنوی و نمودهای دوگانه در فرهنگاندیشگی ایرانیان برخاسته است. بنابر این باور، سیاهی در تاریکی شب منزل و جولانگاه اهریمنان و دیوان زیانکار بوده است و در عرصه تاریکی شب، دیوان اهریمن میکوشیدهاند که بر جهان کیهانی و آفریدگان آن بشورند و با پلشتزایی و زشتکاری به همه چیز و همه کس زیان برسانند. پلوتارک میترا یا مهر را فاصله میان عالم روشن و شفاف اورمزد و دنیای پست و تاریک اهریمن و میانجی میان خداوند و انسان معرفی میکند (پوش، ۱۳۳۷، ص ۱۴۲). به این سبب از کهنترین دوران شب، به ویژه شب بس دراز و تاریک یلدا «به غایت شوم و نحس و نامبارک» (خلف تبریزی، ۱۳۶۱، ج ۴، ص ۲۴۴۸) شمرده میشد و پلشتی و ناخجستگی گیتی، و شومی صحبت حُکّام را به تاریکی و شومی شب یلدا تشبیه میکردند.»
چله، دوره نوزادی خورشید
«خورشید همچون نوزادی است که پس از باززایی در شب یلدا، هر روز رشد میکند و بالندگی مییابد. خورشید در نخستین چهل روز زمستان مانند کودک انسان در گذران دوره چهلگی خود پس از زایمان، در معرض حملات زیانکارانه اهریمن و دیو خواهد بود و تاریکی و سرمای زمستان ممکن است به او آسیب برسانند. در پایان عمر چلّه بزرگ، در دهم بهمن ماه که از فردای آن چله کوچکِ ۲۰ روزه زمستان آغاز میشود، خورشید هم نَحسیِ چهلگی و خطرات ناشی از آن را میگذراند و از زخم و آسیب دیو سرما رهایی مییابد. در شب چله کوچک (جشن شب سده)
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 