پاورپوینت کامل سفرنامه حج عباس میرزا بیگدلی جرینی (در گذشته ۱۳۳۸ق) ۶۶ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل سفرنامه حج عباس میرزا بیگدلی جرینی (در گذشته ۱۳۳۸ق) ۶۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل سفرنامه حج عباس میرزا بیگدلی جرینی (در گذشته ۱۳۳۸ق) ۶۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل سفرنامه حج عباس میرزا بیگدلی جرینی (در گذشته ۱۳۳۸ق) ۶۶ اسلاید در PowerPoint :
سفر به کعبه در نزد ایرانیان جایگاه ویژهای دارد که چندان که باید به آن پرداخته نشده است. آثار مکتوب سفرنامهای، فرهنگی ارزشمند به نام ادبیات حج را پدید آورده است که یکی از منابع پژوهش در تاریخ و جغرافیا و … است. ادبیات حج از نگاه سیاسی و اجتماعی و فرهنگی نیز دارای اهمیت فراوان است. رهاورد سفر با فرهنگی شیعی و گذر از سرزمین های گوناگون با آداب و رسوم دیگر و رویارویی با سختی ها و گرفتاری های راه حج اهمیت این سفرنامه ها را دوچندان کرده است.
سفر به کعبه در نزد ایرانیان جایگاه ویژهای دارد که چندان که باید به آن پرداخته نشده است. آثار مکتوب سفرنامهای، فرهنگی ارزشمند به نام ادبیات حج را پدید آورده است که یکی از منابع پژوهش در تاریخ و جغرافیا و … است. ادبیات حج از نگاه سیاسی و اجتماعی و فرهنگی نیز دارای اهمیت فراوان است. رهاورد سفر با فرهنگی شیعی و گذر از سرزمین های گوناگون با آداب و رسوم دیگر و رویارویی با سختی ها و گرفتاری های راه حج اهمیت این سفرنامه ها را دوچندان کرده است.
سفر مکه برای نویسنده این متن که یک کشاورز ساده و رعیّت حاکمان محلی بوده و در دور افتاده ترین مناطق روستایی بسر می برده ، یک آرزوی دست نیافتنی بشمار آمده و رسیدن به آن نیز با خطرات و دشواری های بیشمار همراه بوده است. وی این مطالب را نه به جهت قلم فرسایی و تاریخ نویسی که برای یاد سپاری نوشته است. این سفرنامه به قلم حاج عباس میرزا فرزند حاج حسن که کشاورز ساده ساکن روستای جرین شهرستان خدابنده زنجان بوده قلمی شده است.
حاج عباس میرزا، نگارنده این سفرنامه، متولد روستای جرین از بخش مرکزی شهرستان خدابنده زنجان بوده و زندگانی خود را به کشاورزی و دامداری بسر برده در همین روستا نیز به خاک سپرده شده است.سلسله نسب وی بدین شرح است: عباس میرزا فرزند حاج میرزا حسن فرزند قربان قلی فرزند پیغمبر قلی فرزند سعید محمد. سعید محمد بیگدلی بنیان گذار روستای سعید محمد شهرستان خدابنده است. روستای جرین در بخش مرکزی شهرستان خدابنده واقع شده و از طرف شرق به روستای اردلان، از غرب به پیرگاوگل و علی آباد، از جنوب به روستای نورآباد(نوربهار)، از شمال به روستای شهرستانک منتهی می شود. این روستا در حدود سیصد خانوار سکنه دارد و اشتغال اهالی آن کشاورزی و دامداری است.
یادداشتی بر نسخه خطی کتاب شرح شمسیّه[۱] متعلق به این خاندان در دست است، که تاریخ درگذشت حاج عباس میرزا را دو شنبه چهاردهم شعبان۱۳۳۸ ثبت کرده است. این یادداشت بدین شرح است:
«تاریخ وفات مرحوم المغفور جنت مکان خلد آشیان حاجی عباس میرزا ابن المرحوم المغفور الجنت مکان خلد آشیان حاجی میرزا حسن ساکن قریه جرین وقت میان بهار یوم دوشنبه چهاردهم شعبان المعظم هذه السنه قوی ئیل هزار و سیصد و سی و هشت من هجره نبوی صلّی الله علیه وآله و سلّم ۱۳۳۸، اقل مشهدی جبارعلی پسر حاجی عباس میرزا ».
وی داری پنج پسر به نامهای مشهدی علی اصغر، علی میرزا، رمضان علی، جبّار، علی داد و دو دختر بوده است.
حاج عباس میرزا از خاندان بزرگ بیگدلی بوده که از طوایف بزرگ ترک هستند. این تبار از روزگار صفویه تا کنون خدمات بسیاری را به فرهنگ و تمدن ایران تقدیم کرده اند و همواره به شجاعت و فضل شهرت داشته اند. این خاندان در بیشتر مناطق ایران مانند تهران، قم، ساوه، زنجان و … پراکنده شده اند. [۲]
پشت برگ ۱۴۰ نسخ خطی کتاب شرح شمـّیه یادداشت مبنی بر تاریخ سفر حج در سال ۱۳۱۹ ق است که عبارت است از « در سال ۱۳۱۹ قمری حاج عباس میرزا باتفاق پدر مرحومش حاج میرزا حسن به مکه مشرف شده اند»
این سفرنامه از شهر رشت آغاز شده تا انتهای عمره تمتع پایان یافته است. در آن شهرهای در مسیر ، مخارج سفر شامل کرایه ها، هزینه تذکره ، پول و اقلام خرید اجناس،… ثبت شده است.
مسیر نویسنده این سفرنامه از طریق شمال ایران به سمت دریای سیاه و از آنجا به استامبول و اسکندریه و کانال سوئز و سپس از جده و باز گشت نیز از همان راه بوده است.او یک ساعت به غروب مانده، روز ۲۷ رمضان ۱۳۲۱ از رشت سفرحج را نگاشته و یک ساعت به غروب مانده با کشتی های کوچک به بندر انزلی رفته است. روز ۲۸ رمضان از بادکوبه (باکو) انتقال یافته است.سپس همان روز از بادکوبه به بندر باتوم عزیمت کرده و عید فطر به آن شهر رسیده است. مسیر ماشین رو را که سی و شش منزل بوده چنین شرح داده است: گنجه، قره باغ، قره داغ، قره اوغلان، تفلیس، باتوم. مسیر دریایی نیز با گذر از شهر باتوم، طرابزون، گیره سون، اردو، صامسون، استانبول بیست روز به طول انجامیده است. نویسنده ۲۰شوّال گزارشی از ورود خود به شهر استانبول و از آنجا به ازمیر و تماشای برج ساعتی ازمیر نگاشته است. راه حج با حرکت از شهر ازمیر به آتن ادامه یافته و از آتن به مصر؛ شهر اسکندریه رسیده است.وی این راه را با کشتی به مدت ده روز(تا پایان شوّال) پیموده است. نویسنده هلال ماه ذیقعده را در این شهر رؤیت نموده است. زمان عبور از کانال سوئز و بندرهای پورت سعید، ینبع ، جدّه نیز چهارده روز به طول انجامیده است. آخرین گزارش سفر در این سند رفتن از جدّه به مکه به مدت دو روز است. مجموع زمان مسیر رفت- از رشت تا مکه – مدت پنجاه روز بوده است. متأسفانه گزارش حرکت آغازین نویسنده از روستای جرین تا رشت و همچنین اعمال حج تمتع و منا و عرفات و مشعر و سفر مدینه و بازگشت از مکه نانوشته مانده است. از فهرست اشیاء خریداری شده و شهر خرید آن، بدست می آید باز گشت نیز از همان شهر صورت پذیرفته است.
در سال نگارش این حج نامه-۱۳۱۹ق- دو سفرنامه دیگر نیز در دست است که از همین راه انجام شده که عبارتند از: سفرنامه حج عبدالله امیر نظام قراگوزلو که با شیخ فضل الله نوری ۱۵ شوال آغاز شده و پس از رسیدن به استامبول در ۲۷ شوال و نه روز اقامت در این شهر در پنجم ذی حجّه به مکه رسیده است. امیر نظام این مسیر را در چهل و دو روز پیموده که منصب حکومتی او و همراهی شیخ فضل الله نوری _ از علمای طراز اوّل پایتخت _ دلیل سرعت و عدم تأخیر او در این سفر است. دیگری سفرنامه رئیس الذاکرین که در۲۶ رجب آغازشده و گزارشی در تاریخ هشتم شوّال از اسکندریه در آن ثبت شده است. خروج وی در ۲۷ رجب از ایران و ورود به شهر استامبول در ۲۱ شعبان و اقامت بیش از یکماه در این شهر داشته است. این زمان با سفر حج حاج عباس میرزا از رشت تا استامبول _ ۲۷ رمضان تا ۲۰ شوال _ همخوانی دارد.[۳] سعادت مندانه تفصیل مسافرت و بسیاری از حوادث حج سال ۱۳۱۹ در این دو سفرنامه ثبت شده است. رویدادهای این سفر که حاج عباس میرزا از آن به ایجاز و اشاره سخن گفته شرح داده شده و منزل به منزل راه حج و شرایط وصف گردیده است. مسیرانتخابی برای حج که از راه انزلی _ اسلامبول به جده راهی است که به نوشته یکی از سفرنامه نویسان« هم خوف اتلاف مال، هم خوف تلف جان و هم از دست رفتن وظایف و عبادات یومیّه فریضه…»[۴]
این مسیر با سختی های طبیعی مانند راه ، زمین، آب و هوا و مشکلات دیگر، چنان پر خطر و آسیب بوده که سلامت و زنده برگشتن حاجی دشوار بوده است. آن گونه که در سفرنامه امیر نظام آمده یکی از خطرات خطر قونسول بوده که اموال مسافران به ویژه حجّاج را به غارت برده و دار و ندارشان را مصادره میکردند.[۵] قرنطینه برای سلامت که در این متن بارها تکرار شده در سفرنامه امیر نظام قراگوزلو چنین آمده است«…اگر نا خوشی در کشتی نباشد مسافرین آن سه روز قرنطینه دارند و اگر ناخوشی باشد دوازده روز قرنطینه خواهد بود. چنانکه در بین دوازده روز در میان قرانطین یک نفر از طاعون و یا وبا تلف شود دوازده روز دیگر از ساعت ناخوشی تمـدید قرنطینه می شود تلف شود»[۶]
این ناخوشی برای مسافرین حج، ناشی از رنج و خستگی راه و تغییر آب و هوا و تغذیه و کمبود امکانات اولیه بهداشت و … بسیارطبیعی بوده است.
مهمترین حادثه در حج این سال و همچنین سالهای دیگر بیماری فراگیر وبا از مکه تا مدینه بوده است. به گفته امیرنظام قراگوزلو :«.. نا خوشی وبا از مکه تا مدینه در میان حاجّ بوده یک ثلث از حاجّ تلف شدند و آنچه رسیده اند نیمه جان،از گرمی هوا و بد رفتاری اعراب و تاخت و تاراج های از ینبع به مدینه حکایت ها می کنند که عقل بشر متحیّر می ماند»[۷]
«… روز وانفسا است. یو یفرّ المرء من اخیه[سوره عبس : ۳۴] … خداوند حفظ کند که آیا روزگار این مردم چه خواهد شد! … سالی ده هزار الی پنجاه – شصت هزار نفوس در این راه تلف می شود و یک نفر نیست به حال علاج این کار باشد یا حرفی بگوید یا چیزی بنویسد[۸]»
گرفتاری رایج دیگر حجّاج در سفر غارت اعراب در بین راه جده تا مکه است و چنانکه آمده تمام حاجیان را برهنه کرده و دارایی شان را به یغما برمی بردند.[۹] چپاول اعراب بیاباننشین و غارتگر چنان مرسوم بوده که در اکثر قریب به اتفاق سفرنامهها ازآن سخن گفته شده است.
متن این اثر در اوراق پیوست یک کیف جیبی چرمی، به قلم مؤلف کتابت شده است. این کیف دو بخش دارد نخست سی برگ کاغذ برای یادداشت و پنج قطعه برای گذاشتن پول.
متن در ۱۹ سطر در قطع ۹ × ۱۸ به خط تحریری نسخ و ارقام به سیاق تحریر شده است. نشان آبدیدگی و آسیب موریانه در اوراق دیده می شود. این نسخه متعلق به حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ غفارعلی بیگدلی فرزند مرحوم مشهدی جبار، نوه عباس میرزا است و در تاریخ ۵تیرماه ۱۳۹۴ وقف کتابخانه آیت الله العظمی مرعشی نجفی گردیده است.
واقف این اثر حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ غفار علی بیگدلی از نوادگان حاج عباس میرزا است. ایشان در سال ۱۳۵۱ق/۱۳۱۱ش در روستای جرین متولد شد. تحصیلات خود را در مقدمات و تجوید و احکام شرعی در زادگاهش نزد پدر بزرگوارش مرحوم مشهدی جبار فراگرفت. تا بیست و دو سالگی به کشاورزی در روستا پرداخت و در کنار آن به مکتب داری و آموزش قرآن و احکام اشتغال داشت. در سال ۱۳۳۳ به حوزه علمیه قم آمد وتحصیلات خود را پی گرفت. از جمله اساتید وی در درسهای شرح لمعه، حاج شیخ فیاض حیدری اندآبادی، حاشیه ملاعبدالله نزد شیخ غلامحسین فخیمی ابهری، مکاسب، میرزاعلی مشکینی و سید محمد جواد خطیب تبریزی، رسائل، میرزا مصطفی اعتمادی، کفایه از درس سید محمدباقر سلطانی طباطبایی می توان نام برد. ایشان در درس خارج فقه آیت الله سید محمدرضا گلپایگانی و آیت الله سید کاظم شریعتمداری و درس خارج اصول آیت الله سید شهاب الدین مرع
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 