پاورپوینت کامل سپنتا از علم تا هنر ۳۸ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل سپنتا از علم تا هنر ۳۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل سپنتا از علم تا هنر ۳۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل سپنتا از علم تا هنر ۳۸ اسلاید در PowerPoint :

روزگار غریبی است، گویی همین دیروز بود که استاد را زیارت کرده و حکم سرپرستی مرکز گویش‌شناسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی در استان اصفهان را به ایشان تقدیم کردم. محل استقرار، خانه اهدایی مرحوم جلال همایی بود. فرهنگستان به مرمت و تجهیز بنای فرسوده پرداخت و بدین‌سان محل رفت و آمد علاقه‌مندان به زبان و گویش‌های محلی شد و از سوی دیگر کلاس‌های کارشناسی ‌ارشد ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان، به استادی دکتر مهدی محقق نیز در همان محل برگزار شد.

در دایره‌ای کامدن و رفتن ماست
او را نه نهایت، نه بدایت پیداست
کس می‌نزند دمی در این معنی راست
کاین آمدن از کجا و رفتن به کجاست
(خیام)
روزگار غریبی است، گویی همین دیروز بود که استاد را زیارت کرده و حکم سرپرستی مرکز گویش‌شناسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی در استان اصفهان را به ایشان تقدیم کردم. محل استقرار، خانه اهدایی مرحوم جلال همایی بود. فرهنگستان به مرمت و تجهیز بنای فرسوده پرداخت و بدین‌سان محل رفت و آمد علاقه‌مندان به زبان و گویش‌های محلی شد و از سوی دیگر کلاس‌های کارشناسی ‌ارشد ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان، به استادی دکتر مهدی محقق نیز در همان محل برگزار شد.
آشنایی با استادی که هم زبان دل را درک می‌کرد و هم در حوزه زبان‌شناسی از استادان مسلم حاضر به شمار می‌آمد، برای من مغتنم بود. چون پای صحبتش می‌نشستی، از اطلاعات عمیقش در باب موسیقی و ادبیات و زبان‌شناسی به شگفت می‌آمدی. رموز موسیقی را به نیکی می‌شناخت و در این زمینه مطالعات عمیق علمی کرده بود که حاصل آن امروزه به صورت مقاله و کتاب در اختیار ماست.
زنده‌یاد ساسان سپنتا، فرزند استاد عبدالحسین سپنتا و بانو گوهرتاج است که سال ۱۳۱۳ش در بمبئی به دنیا آمد. دانش مقدماتی را نزد پدر آموخت و سپس در اصفهان به تکمیل تحصیل خود پرداخت و پس از پایان دوره دبیرستان، در سال ۱۳۳۵ وارد رشته ادبیات فارسی دانشگاه تهران شد و از محضر استادانی چون ابراهیم پورداوود، جلال همایی، محمد خوانساری، پرویز ناتل خانلری، لطفعلی صورتگر و علی‌نقی وزیری بهره‌ها برد. استاد سپنتا علاوه بر مطالعه در زمینه موسیقی و ادبیات فارسی، در رشته الکترونیک نیز تحصیل کرده بود و با توجه به تخصصی که داشت، در بخش مخابرات و ارتباطات بی‌سیم وزارت راه مشغول به کار شد و پس از مدتی برای گذراندن دوره عالی مخابرات به امریکا رفت و در سال ۱۹۶۳ از دانشگاه میشیگان گواهی تحصیل در رشته علوم ارتباطات را دریافت کرد. پس از بازگشت، سرپرستی اداره کل بی‌سیم مخابرات را برعهده گرفت.
در سال ۱۳۴۸ در مقطع کارشناسی ‌ارشد رشته زبان‌شناسی دانشگاه تهران به تحصیل پرداخت و سپس در سال ۱۳۵۱ دوره دکتری را با عرضه پایان‌نامه‌ای با عنوان «بررسی فونتیکی واج‌های زبان فارسی» با راهنمایی استاد ماهیار نوّابی به پایان رسانید.
سپنتا در کنار علم دانشگاهی، موسیقی را نزد استادانی چون ابوالحسن صبا، علی‌نقی وزیری، محمود تاج‌بخش و روح‌الله خالقی فراگرفت. علاقه پدر به موسیقی، وی را نیز به سوی این رشته کشاند و تحقیقات گسترده در علم موسیقی، او را در ردیف استادان مسلم موسیقی ایرانی قرار داد و با پژوهش در حوزه موسیقی و تألیف مقالات متعدد، نامی جاویدان از خود به یادگار گذاشت.
ناگفته پیداست که این همه رنج و محنت برای نام و نان نبود؛ توجه او به موسیقی سنتی ایران، در جهت احیا و نگهداری آن از تهاجم موسیقی‌های مبتذل بود. هرچند از نیش زبان مدعیان در امان نماند و گاهی با نامهربانی‌ها روبرو می‌شد، اما همت بلند و تلاش و منش علمی وی خدشه‌ناپذیر بود و به قول فریدون مشیری:
ما که می‌خواستیم نیکی و مهر
حکم رانند در جهان با هم
شوربختی نگر که در همه عمر
خود نبودیم مهربان با هم!
استاد سپنتا چندین اثر ماندگار در زمینه موسیقی ایرانی از خود به یادگار گذاشته است که در هر یک از این آثار، اطلاعات بسی عمیق در زمینه موسیقی و سرگذشت موسیقی در ایران در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد. وی در تهیه منابع آثار خود می‌نویسد: «نگارنده با صرفه‌جویی در هزینه‌های تحصیل خود، به خرید و حفظ آن صفحات بی‌رونق در حال انهدام می‌پرداخت و با تمهیدات فن لازم آنها را بر نوار مغناطیسی ضبط می‌کردم و در مقالات خود بر مبنای آن اجراها به تحلیل سبک و کار و مکتب‌های هنری آنان می‌پرداختم…»
ژرف‌نگری در جملات فوق نشان می‌دهد که چگونه استاد در زمینه تحقیق بر روی موسیقی تلاش نموده تا چهره واقعی موسیقی سنتی ایران را نشان دهد. سپنتا در کتاب «چشم‌انداز موسیقی ایران» به بررسی نظری موسیقی در دوره اسلامی می‌پردازد و از آثاری چون «فی ‌النغم» اثر عبیدالله بن عبدالله (۳۰۰ق) و «المونس فی ‌الموسیقی» اثر منصور بن طلحه بن طاهر یاد می‌کند که چه سان در دوره طاهریان به موسیقی توجه می‌شده است و از آثار الکندی در باب موسیقی نام می‌برد که تا دو قرن پس از خود چه تأثیراتی در نویسندگان بعدی داشته و نظریاتش در زمینه جنبه‌های جسمی و روحی صدا از چه اصالتی برخوردار بوده است.
سپنتا چون به پیشینه موسیقی می‌پردازد، از «کتاب موسیقی کبیر » ابونصر فارابی که در خوانندگی و عودنوازی نیز استاد ماهری بوده یاد می‌کند و می‌نویسد: «کتاب موسیقی کبیر، یکی از بزرگترین کتابهایی است که تا این زمان راجع به موسیقی نوشته شده است و سرمشق نویسندگان بعدی ایرانی و عرب واقع شده است.» و همچنین با بررسی علم موسیقی در ادوار مختلف تاریخ ایران، به این نکته ظریف نیز اشاره می‌کند که: « ساز و آواز، آهنگ توحید عاشقانه تلقی می‌شد و سماع در حکم غذای روح و وسیله‌ای برای تمرکز و قوت فکر بود» و مولانا نیز به درستی به این مطلب اشاره کرده، می‌فرماید:
پس غذای عاشقان آمد سماع
که در او باشد خیال اجتماع
قوتی گیرد خیالات ضمیر
بلک صورت گردد از بانگ و صفیر
استاد در بخشهای دیگر کتاب به تشریح سرگذشت م

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.