پاورپوینت کامل سه نوآوری خواجه نصیر ۳۸ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل سه نوآوری خواجه نصیر ۳۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل سه نوآوری خواجه نصیر ۳۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل سه نوآوری خواجه نصیر ۳۸ اسلاید در PowerPoint :
جامعیت و قدرت تفکر خواجهنصیر بهقدری والا است که القاب متعددی به خواجه دادهاند، حتی از سوی مخالفان مکتبی. برخی از این القاب علارتند از سلطان حکما و المتکلمین، قبلهی محصلین، رئیس المحققین استاد بشر، عقل حادیعشر (عقل یازدهم)، اقلیدس دوران، ارسطوی دهر، کعبه دانش، افضل علمای اسلام و … به ایشان نسبت دادهاند.
معصومه آقاجانپور: همایش «بزرگداشت روز حکیم خواجه نصیرالدین طوسی» با حضور استاد غلامحسین ابراهیمی دینانی، استاد فلسفه دانشگاه تهران، حجتالاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه، رییس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه و محمدحسین حشمتیپور، در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه برگزار شد. شهین اعوانی، عضو هیات علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه دبیری علمی این نشست را بر عهده داشت. گزاره اخلاقی در نزد خواجه نصیر ریاضیات در نزد خواجه نصیر شهود اندیشه در نزد خواجه از جمله موضوعات این نشست بود. آنچه درزیر می خوانید سخنان خسروپناه در این همایش است که ضمن بیان مقام علمی خواجه نصیر به نوآوری هایی که این فیلسوف در کتاب التجرید خود به کاربردند اشاره داشتند.
در باب مقام علمی خواجه نصیر
جامعیت و قدرت تفکر خواجهنصیر بهقدری والا است که القاب متعددی به خواجه دادهاند، حتی از سوی مخالفان مکتبی. برخی از این القاب علارتند از سلطان حکما و المتکلمین، قبلهی محصلین، رئیس المحققین استاد بشر، عقل حادیعشر (عقل یازدهم)، اقلیدس دوران، ارسطوی دهر، کعبه دانش، افضل علمای اسلام و … به ایشان نسبت دادهاند.
من یک جمله از قوشچی که از شارحان تجرید اشعری است برایتان میخوانم: «و إن کتاب التجرید الذی صنفه فی هذا الفن المولی الأعظم، و الحبر المعظم، قدوه العلماء الراسخین، أسوه الحکماء المتألّهین، نصیر الحق و الدین، محمدبنمحمد الطوسی.» دقت کنید که اینها صفتهایی است که یک عالم سنی اشعری به خواجهنصیر نسبت میدهد، علت هم این بود که خواجهنصیر در حوزههای مختلف معرفتی و علوم مختلف نظر داشته و قلم زده؛ در ادبیات در نجوم در هیئت طب، تفسیر، فلسفه، کلام اخلاق و عرفان آثار ایشان تقریباً ۲۰۰ اثر و به گفتهی برخی آثار وی بیشتر نیز بوده است. کتاب اساس القتباس ایشان در علم منطق است که قویترین کتب منطقی است تجرید العقاید در علم کلام است، شرح الاشارات در فلسفه است، مکاتباتی که با قونوی (شاگرد و پسرخواندهی ابنعربی) دارد و شرح مقامات العارفین و اوصاف الاشراف در خصوص عرفان را نگاشته، اخلاق ناصری که هم اخلاق است و هم سیاست یعنی یک دوره حکمت عملی است. کتابی دارد به اسم جواهر الفرایض یا الفرائض النصیریه على مذهب أهلالبیت که در خصوص فقه است. تحریر اقلیدس و آثار متعدد دیگر که در هیئت و نجوم و ریاضیات است. خواجهنصیر یک شخصیت شناختهشده در جهان است، چراکه کتابهای او به زبانهای انگلیسی، روسی، فرانسوی، آلمانی و … ترجمه شده. انس ایشان به اهلبیت آنقدر زیاد بود که علاوه بر تهیه و تدوین رسالهی امامت سال ۶۷۲ قبل از مرگ وصیت کرد که درحرم شریف کاظمین دفن شود و روی قبر او بنویسند: «و کلبهم باسط ذراعیه بالوصید و سگ آنها (اصحاب کهف) دستهای خود را بر دهانهی غار گشوده بود» (سوره کهف، آیه ۱۸).
اگر من بخواهم یک الگو معرفی بکنم مخصوصاً برای تمدن نوین اسلامی، خواجهنصیر را معرفی میکنم، او شخصیتی است که علاوه بر جامعیت در علوم و استفادهی کاربردی از علوم از مدیریت حکیمانه نیز برخوردار بودهاند.
کتاب التجرید و نوآوریهای خواجه
خواجه نصیرالدین در کتاب «تجرید العقاید» که تجرید الاعتقاد و تجرید الکلام هم به آنها گفته میشود برخلاف شرح الاشارات که بیشتر نقد جرحهای فخر رازی است، یا در مصارع المصارع به نقد دیدگاههای محمد شهرستانی پرداخته که متفکر اشعری است و انصافاً هم عالمانه بحث کرده، اما در کتاب تجرید عقاید خواجه سعی کرد اعتقادات خود را در مباحث کلامی بیان بکند؛ لذا در مقدمهی این کتاب هم آورده که از من خواستند که تحریر جدیدی از مسائل کلامی بدهم که من این کتاب را در یک مقدمه و شش مقصد نوشتم. تا قبل از او ساختارهای کلام بسیار متعدد و متنوع بود، ولی خواجهنصیر ساختاری به علم کلام داد که از زمان ایشان تا کنون آن ساختار حفظ شده است؛ هرچند که بنده معتقدم با پیشرفت فعلی علوم باید مواردی به این ساختار اضافه شود. این کتاب اهمیت بسیار دارد به خاطر همین هم حواشی متعدد و شروح متعدد بر آن نوشته شده است، شرحهایی همچون سید رکنالدین، حاشیهی علامه دوانی، محقق دشتکی، حتی خود ملاصدرا هم بر این کتاب حاشیه نوشته است.
خواجه در این کتاب نوآوریهای متعددی دارد که من به سه مورد آن اشاره میکنم؛
۱- نوآوری اول ایشان در بحث معقولات ثانیه است، بحثی است در حوزهی معرفتشناسی و هستیشناسی معرفت که اولین بار توسط شیخ اشراق مطرح شد، او بیان داشت که ما یکسری واقعیتهایی در خارج داریم که ما میتوانیم از آن مفهوم انسان را انتزاع کنیم، یعنی انسان حمل میشود بر حسن و تقی و زهرا و غیره. مفهوم انسان را در فلسفه معقول اول میگویند چون اولین مفهوم کلی است که از این مصادیق انتزاع میشود، بعد از این معقول اول ما مفاهیم کلی دیگری انتزاع می
کنیم، مثلاً از انسان مفهومی انتزاع میشود به نام وجود شیء و مفاهیم دیگر. شیخ اشراق میگوید این مفاهیم دسته دوم معقول ثانی هستند که در ذهن جای میگیرند. خواجه نصیرالدین طوسی این بحث را باز کرده و بسط داده و مفصل در کتاب تجرید سخن گفته (البته مقصد اول کتاب تجرید امور عامه است مقصد دوم جوارح و اعراض است که بحثهای فلسفی هستند و مقصد سوم تا ششم در حوزهی مباحث کلامی است) بحث معقولات را در مباحث فلسفی توضیح داده و مصادیق مختلفی را بیان کرد که شیخ اشراق اصلاً به آن اشاره نکرده است، او میگوید
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 