پاورپوینت کامل خواجهنصیر و اقلیدس ۴۵ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل خواجهنصیر و اقلیدس ۴۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل خواجهنصیر و اقلیدس ۴۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل خواجهنصیر و اقلیدس ۴۵ اسلاید در PowerPoint :
موضوع سخنرانی من دربارهی کتاب تحریر و الاصول الهندسه و الحساب بزرگترین و جامعترین و مهمترین کتاب درسی هندسه در تاریخ ریاضیات دورهی اسلامی است. ما در حوزهی علمیهی قم از اواخر سال ۸۶ و اوایل ۸۷ در محضر استاد بزرگوار حاجآقا نائیجی شروع به تحصیل این کتاب کردیم و در مدت ۴ سال این کتاب را خواندیم و تصحیح کردیم و شرح نوشتیم؛ این جزوات شرح ما بر تحریر اصول اقلیدس است. اصل کتاب یک چاپ سنگی از کتاب در حدود ۲۰۰ صفحه است، این کتاب مشتمل بر ۱۵ مقاله است که ۱۳ مقالهی آن از شخص اقلیدس است و دو مقالهی آخر از شاگردان ایشان است که بعداً به کتاب اضافه شده است. خواجهی بزرگوار ما نیز در سال ۶۴۵ قمری هر ۱۵ مقاله را تحریر کردند و پس از آن مورد اعتنای حلقهی اول شاگردان ایشان، علامه قطبالدین شیرازی و دیگران قرار گرفته است و ترجمهها و شرحها و تکذیبات و تعلیقات بر این کتاب رفته است.
فاطمه شمسی: همایش «بزرگداشت روز حکیم خواجه نصیرالدین طوسی» با حضور استاد غلامحسین ابراهیمی دینانی، استاد فلسفه دانشگاه تهران، حجتالاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه، رییس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه و محمدحسین حشمتیپور، در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه برگزار شد. شهین اعوانی، عضو هیات علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه دبیری علمی این نشست را بر عهده داشت. گزاره اخلاقی در نزد خواجه نصیر، ریاضیات در نزد خواجه نصیر، شهود اندیشه در نزد خواجه از جمله موضوعات این نشست بود. گزارش اول این همایش اختصاص داشت به سخنان خسروپناه که ضمن بیان مقام علمی خواجه نصیر به نوآوری هایی که این فیلسوف در کتاب التجرید خود به کاربردند اشاره داشتند. گزارش دوم اختصاص داشت به سخنان دینانی که ایشان هم ضمن اشاره به مقام علمی خواجه نصیر در خصوص چگونگی بازشناسی عقلانیت و شهود سخن گفت. بخش سوم این گزارش سخنان رحمانی در این نشست است. ابوالقاسم رحمانی، محقق حوزوی، اثر پژوهشی ایشان تصحیح و شرحی بر مطالع الانوار و شرح اصول اقلیدس است. تحریر اصول هندسه و حساب خواجه نصیرالدین طوسی طرح پژوهشی ایشان است که با همکاری مؤسسهی حکمت و فلسفه به چاپ خواهد رسید.
*****
موضوع سخنرانی من دربارهی کتاب تحریر و الاصول الهندسه و الحساب بزرگترین و جامعترین و مهمترین کتاب درسی هندسه در تاریخ ریاضیات دورهی اسلامی است. ما در حوزهی علمیهی قم از اواخر سال ۸۶ و اوایل ۸۷ در محضر استاد بزرگوار حاجآقا نائیجی شروع به تحصیل این کتاب کردیم و در مدت ۴ سال این کتاب را خواندیم و تصحیح کردیم و شرح نوشتیم؛ این جزوات شرح ما بر تحریر اصول اقلیدس است. اصل کتاب یک چاپ سنگی از کتاب در حدود ۲۰۰ صفحه است، این کتاب مشتمل بر ۱۵ مقاله است که ۱۳ مقالهی آن از شخص اقلیدس است و دو مقالهی آخر از شاگردان ایشان است که بعداً به کتاب اضافه شده است. خواجهی بزرگوار ما نیز در سال ۶۴۵ قمری هر ۱۵ مقاله را تحریر کردند و پس از آن مورد اعتنای حلقهی اول شاگردان ایشان، علامه قطبالدین شیرازی و دیگران قرار گرفته است و ترجمهها و شرحها و تکذیبات و تعلیقات بر این کتاب رفته است.
در مورد کتابی که در قرن هفتم نگاشته شده و تا قرن پانزدهم در حوزهها مورد توجه بوده است، میتوان از جنبههای گوناگونی سخن گفت، من یک جنبه از آن را امروز عرض میکنم، اینکه چرا اقلیدس در حدود ۳۰۰ سال پیش از میلاد این تصمیم را گرفت که کتابی با عنوان اصول اقلیدس را به رشتهی تحریر درآورد. برای این منظور از دو مسیر سخن به میان میآورم یکی مسیر تاریخ فلسفهی یونان تا زمان افلاطون است و یکی هم سیر تحول تاریخ ریاضیات تا زمان افلاطون. این دو مسیر متفاوت (یک مسیر فلسفی از تالس تا افلاطون و یک مسیر تحول ریاضی) از تالس تا افلاطون شکل میگیرد. افلاطون این دو مسیر را به هم گره میزند و فلسفهی طبیعیات خود را شکل میدهد و اقلیدس آن پهلوانی است که برای تبیین ریاضیوار این فلسفهی طبیعیات، کتابی تألیف میکند که نام آن اصول اقلیدس است. این جنبه از کتاب اصول اقلیدس مورد توجه تام و تمام تاریخ ریاضیات فعلی ما نیست. فلسفهی مکتوب یونان با تالسِ مَلَتی که از شهر میلتوس بوده شروع میشود. در تاریخ فلسفهی مکتوب یونان آمده که مهمترین پرسشی که فلاسفهی یونان قبل از ظهور سقراط و افلاطون و ارسطو داشتند این بود که طبیعت نهایی عالم چیست؟ تالس اولین کسی است که در صدد پاسخ به این پرسش برآمده است و اینگونه پاسخ گفته که اشیا بهعنوان صور متغیر یک عنصر اصلی و نهایی هستند و آن عنصر آب است. پس از او آناکسیمدر، عنصر اولی را برخلاف تالس یک عنصر نامتعین در نظر میگیرد و میگوید که ما اجازه نداریم که عنصر نهایی عالم را یک عنصر خاص بنامیم، بلکه عنصر اولی نامتعین بود و این اشیای متعین از آن پدید آمدند. او از تالس یک پله بالاتر رفته، اینکه علاوه بر آنکه عنصر نامتعین را بهعنوان عنصرالعناصر معرفی کرد، نحوهی تبیین و تعین و تشخص اشیا را هم از آن عنصر نامتعین در نوشتههایش بیان کرد؛ و اولین کسی بود که اصطلاح علت مادی را در فلسفهی مکتوب بنیاد نهاد. ما امروزه با آشنایی که از حکمت متعالیه و فلسفههای گوناگون داریم، این مطلب به ذهن متبادر میشود که شاید منظور او از این عنصر نامتعین هیولا اولی بوده است، زیرا بهعنوان ماهیتی نامحدود که تعین ندارد از او نام میبرد.
بعد از ایشان آناکسی مِنِس، هوا را بهعنوان عنصرالعناصر معرفی میکند. این سه نفر فلاسفهی حوزهی ملتی بودند که در پاسخ به این پرسش که طبیعت نهایی عالم چیست، سخن گفتند. پس از اینها جمعیت فیثاغورثیان با رهبری فیثاغورث ظهور میکند. فیثاغورثیان جنبههای ریاضت و دینداری را نیز در تعالیم خود پررنگ کرده بودند و برای تقویت و تکامل نفس، موسیقی و توجه به ریاضیات را ترویج میکردند. هم فیثاغورثیان و هم پیشافیثاغورثیان ازجمله افرادی بودند که تأثیر بسیار شگرفی در مقالات اولی اصول اقلیدس داشتند. در شش مقالهی اولی، آنچنانکه در تاریخ ریاضیات آمده است، بسیاری از اشکال آن منتسب به فیثاغورثیان و جناب تالس است که تأثیراتی بر اقلیدس داشته است. فیثاغورثیان نیز در باب پاسخ به این پرسش در مورد طبیعت نهایی عالم، از آنجا که توانسته بودند گامها موسیقی را با اعداد تبیین کنند، عالم را یک موسیقی با نظم و حساب دیدند و گفتند عالم را هم میشود با اعداد تبیین کرد؛ در این مورد تقریری در تاریخ فلسفه آمده است که من در ۳ جمله آن را عرض میکنم: نقطه را واحد میدانستند. دو نقطه مانند دو گوی در کنار هم که قرار گیرد در امتداد دو نقطه را خط و سه نقطه را در کنار هم، سطح و گوی چهارم را که در این حفره قرار میگیرد، حجم میگفتند. پس هر شیءای که ما در عالم میبینیم حجمی و جسمی است که سه بعد، طول و عرض و عمق دارد و یک چهارتایی محسوب میشود؛ این تبیینی ریاضیوار است. عددانگاری اشیای عالم به این طریق است، هر شیءای در عالم یک چهارتایی است که آن
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 