پاورپوینت کامل ناخرسندی و رنج تاریخی ۴۳ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل ناخرسندی و رنج تاریخی ۴۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل ناخرسندی و رنج تاریخی ۴۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل ناخرسندی و رنج تاریخی ۴۳ اسلاید در PowerPoint :
احساس فقر و ستم اجتماعی غیر از احساس ستم و جوری است که زمانه و فلک بر انسان روا میدارد. در ادبیات سرزمین ما بین این دو تمییز نهاده شده است. تا آنجا که شواهد شعری روشن میکند، یأس در ذهن ایرانی با شیوه احساسات و عواطف او در برابر ظلم و ستم و بدعهدی روزگار و زمانه از یک سو، و جور و زور حاکمان و زمامداران و حکمرانان جامعه از سوی دیگر جلو میرود و همچنین تأکید بر ستم و جور تدریجاً جای خود را به انگشت گذاردن بر ستم و درد و فقر اجتماعی میدهد. شاید بتوان گفت ستم و جور گیتی، مادرِ ستم و جور انسانها به یکدیگر است؛ اما منشأ درد و داغ زمانه خود چیست و از کجا و چگونه آمده است؟
تحقیقی در شعور تاریخی ایرانی
صبح بر خورشید میلرزد ز آه سرد ما
کوه میدزدد کمر در زیر بار درد ما
احساس فقر و ستم اجتماعی غیر از احساس ستم و جوری است که زمانه و فلک بر انسان روا میدارد. در ادبیات سرزمین ما بین این دو تمییز نهاده شده است. تا آنجا که شواهد شعری روشن میکند، یأس در ذهن ایرانی با شیوه احساسات و عواطف او در برابر ظلم و ستم و بدعهدی روزگار و زمانه از یک سو، و جور و زور حاکمان و زمامداران و حکمرانان جامعه از سوی دیگر جلو میرود و همچنین تأکید بر ستم و جور تدریجاً جای خود را به انگشت گذاردن بر ستم و درد و فقر اجتماعی میدهد. شاید بتوان گفت ستم و جور گیتی، مادرِ ستم و جور انسانها به یکدیگر است؛ اما منشأ درد و داغ زمانه خود چیست و از کجا و چگونه آمده است؟
نظاره تو تازه کند داغ کهنه را
این لاله گویی از دل آتش چکیده است
اسباب تیرهبختی ما دست داده است
تا سرمهات به گوشه ابرو رسیده است
کار تو نیست چاره درد من ای مسیح
این شیوه را تبسم او آفریده است۱
و یا اینکه:
در بساط آفرینش زآنچه آید در نظر
چیست غیر از درد و داغ او که بر دل بار نیست
و انسان یعنی همین داغ و درد:
ز درد و داغ محبت سرشتهاند مرا
در آفتاب قیامت برشتهاند مرا
دل از مشاهده من کباب میگردد
به آب چشم یتیمان سرشتهاند مرا
فنای من به نسیم بهانه ای بند است
به خاک بر سر ناخن سرشتهاند مرا
چگونه سبز شود دانهام که لالهرخان
به روی گرم مکرر برشتهاند مرا۲
و گزینش دلآگاهانه رنج و درد:
آسمان گر از خزانِ درد پامالم کند
به که سرسبز از بهار عافیت دارد مرا۳
و طرد ناصبوری و نابردباری:
از شکایت نیست گر آهی کشم در زیر تیغ
گرد میخیزد به هر جا میفشانی آب را۴
و فراتر از این، یعنی آنجا که رنجش و درد فینفسه مطلوب میشود:
لنگر درد به فریاد دل ما نرسید
تا که تسکین دهد این کشتی طوفانی را
زهر در مشرب من باده لب شیرین است
تا چشیدم قدح تلخ پشیمانی را
آه از این قوم سیه دل که گران میدانند
به زرِ قلب،وصال مه کنعانی را۵
اعتراف به «درد و داغ آفرینش» بزرگترین و برترین اعتراف وجودی است که با مواقف سنت ادبیات مسیحی قابل مقایسه است. چهره رنجش بشری که مسیح مصلوب را رخ مینمایاند، در پردههای دستگاه ادبی ایران به نحو باشکوهتری ترسیم میشود.
به باور نصارا مسیح(ع) پذیرش رنج و درد را اساس رستگاری میدانست؛ اما در مرتبهای متعالیتر، شاعر ایرانی اظهار میکند که رنج و درد را تنها گروهی ادراک میکنند که درد و رنجِ عشق «او» را دریافته باشند.
چو جام لاله می چکیده داغ است
که راست زهره که بر لب نهد پیاله ما؟
به داغ سینه مجروح ما مبین، زنهار
که خنده در دهان کبک سوخت لاله ما
چو لاله با جگر گرم، عشق میبازیم
ز داغ خویش بوَد عنبرین کلاله ما
عبث به سینه ما داغ مینهد گردون
که چون سپند جهد مهر از قباله ما
به داغ عشق ملایم نمیشود صائب
دلی که نرم نگردد ز آه و ناله ما
این درد و داغ در دوره جدید گرچه وجود دارد، اما بیریشه میماند. گویی منشأ این درد و رنج، حیات انسانی است و بهرغم اینکه انسان میخواهد از این رنج بگریزد، باز باید با آن بزید. بدین گونه میوههای تلخ بدبینی از زمانه و زندگی به ثمر مینشیند.
ای بسا بیچاره را کاندوه و درد
گردش ایام کمکم محو کرد
جز من شوریده را که چاره نیست
بایدم تا زندهام، در درد زیست۶
درست است که مادرِ گیتی را حکیم فردوسی مادر رنج و درد میدانست: «همه زهر زو بینی و درد و رنج»؛ اما وی با تفسیر رازوارانه آن، انسان را به بردباری و آگاهی در این راه دعوت میکرد.
هنوز باید از درد نگریخت و نباید بدان بدبین بود. در پایان داستانِ ساختن دژ گنگ به دست سیاوش چنین اندرز میدهد:
تو رفتی و گیتی بماند دراز
کجا آشکارا بدانیش راز
جهان سربهسر حکمت و عبرت است
چرا بهره ما همه غفلت است؟۷
صائب بعدها تراژدی شاعر و درد و رنج او را با رویای ظهور رستاخیز پیوند میدهد:
هر کجا دفتر گشاید سینه مجروح من
میکند در خواب حسرت شور رستاخیز را
گذر از رنج و درد دنیوی و دل سپردن به «دیگرسرای»، میل و اراده انسان را در خوار داشتن درد و رنج تیزتر میکند. آیا این گذر و گذشت از دنیا و رنج آن همان دعوت کلبیانه راهبان قرون وسطی نیست؟ حکیم فردوسی از زبان کیخسرو گفته است:
به یزدان یکی آرزو داشتم
جهان را همی خوار بگذاشتم
کنون پنج هفته ست تا من به پای
همی خواهم از داور رهنمای
که بخشد گذشته گناه مرا
درخشان کند جایگاه مرا
بَرَد مر مرا زین سرای سپنج
نماند ز من در جهان درد و رنج
به باغ بهشتم دهد خوب جای
بوَد در همه نیکی ام رهنمای
نباید کزین راستی بگذرم
چو شاهان پیشین بپیچد سرم
سحرگه مرا چشم بغنود دوش
ز یزدان بیامد خجسته سروش
که: برساز، کامد گه رفتنت
سرآمد نژندی و ناخفتنت۸
در شعر و ادب پیش از دوره جدید از آنجا که احساس رنج و ستم زمانه با اعتقادات «مؤمنانه» و به عبارتی «آخرتگرایانه» در هم میآمیزد، گویی چاره درد و رنج در نهایت جز پناه بردن به اعتقاد به کوتاهی رنج دنیا در برابر راحت عقبی نیست؛ اما در عهد جدید، انسانِ ایرانی گویا آشکار و نهان روزگاران را میداند. از اینجاست که در برابر دردها و رنجهای فردی و اجتماعی بیشتر بیتاب و بیقرار است.
با اینکه این انسانِ نو کمتر از «گیتی سپنجسرای» مینالد و از او به نام آغاز و مصدر دشمنی و بدخواهی یاد نمیکند، اما روانش همچنان نژند و فسرده است. انسان به یاد برنژه در نمایشنامه آدمکش یونسکو میافتد که میخواهد جهان را نابود کند چون آن محکوم به ماتم و ناشادی است!
در فرو بند که با من دیگر
رغبتی نیست به دیدار کسی
فکر کاین خانه چه وقت آبادان
بود بازیچه دست هوسی
جاد
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 